Gå til innhold

Sikkerhet

JuZt3r

Anbefalte innlegg

Nå sitter jeg her på julaften, og har ikke en dritt å gjøre :D

så tittet jeg igjennom *ix forumet og fant ikke noe som hadde med *ix sikkerhet å gjøre.

Så jeg bare lurer på hvordan dere sikkrer desktop\server pcene deres?

Personlig har jeg ikke en dritt av sikkerhet både "server" og desktop pc. (uten om at desktop pc står bak en ruter som nekter ting ut og inn og bare slår seg av når den vil :D) og selfølgelig alt av programvare osv oppdatert.

EDIT:

Dere kunne kanskje tatt med om det er på server eller desktop pc, og hvorfor dere har akkurat den sikkerheten. Og kanskje beskrevet\forklart hva det er. SÅ det kan hjelpe med og andre til å sikre pcen\servern :D

Endret av JuZt3r
Lenke til kommentar
Videoannonse
Annonse

* firewall

* på serverene kernel modul support (unngå rootkit som benytter seg av moduler)

* "up2date" programmvare

* få/ingen unødvendige services

* private filer kryptert på harddisken :)

det er det jeg kommer på i farten

Lenke til kommentar

Installerer OS uten å ha maskinen på nett.

Setter opp tripwire og brannmur (Drop)

Kobler så opp maskinen på nett og kjører en kontrollert oppdatering kombinert med jevnlig oppdatering av tripwire image db.

Kjører ikke automatisk oppdatering men gjør det manuelt mens jeg leser mail :) Dvs. daglig.

Sjekker log og root mail ofte (Tripwire status sendes til en mailkonto utenfor mitt system)

Vurderer å sette opp en egen logserver (Kommer til å samarbeide med flere på jobb om dette)

Lenke til kommentar

Inntil nylig har jeg hatt ikke kjøring av uviktige demoner og hyppige rekompileringer som eneste sikkerhetstiltak på hjemmeboksen.

Etterhvert nå som jeg begynner å bruke den til mer og mer viktige ting, og ikke bare til leketøy, jobber jeg utifra en plan for å forbedre sikkerheten.

Her er mi prioriterte liste over sikkerhetstiltak. Prioriteringen er i forhold til viktighet og ressurs-kostnad.

1. Gode passord. Jeg bruker et program som bruker apg.

2. Backup! - Data og oppsett-filer.

3. Ikke kjøre tjenere uten at man selv har konfigurert dem _skikkelig_. Les manualen!

4. Ikke kjøre jalla-program, som ferske p2p-program på alfa/beta-stadiet eller program som glftpd - med mindre man murer dem inne med jail eller tilsvarende.

5. Hyppige oppgraderinger av os og demoner. Følge med på sikkerhets-epostlistene.

6. Pakkefilter.

7. (Software) raid som sikkerhet mot hd-kræsj.

8. Minimere bruk av rot-konto i skall.

9. Overvåkningssystemer.

10. Jailing av demoner. Låse alt ned.

11. Dedikert OpenBSD-boks mot nettet.

Endret av arehb
Lenke til kommentar

Har aldri vært noe særlig iptables-menneske, så server'ne mine kjører ikke brannmur.

Nå kjører alle server'ne som er tilgjengelig på nettet i hvertfall over på debian, med minimalt med tjenester.

Kjører apt-get update i cron hver dag, slik at jeg ser når det kommer sikkerhetsoppdateringer (installerer stadig vekk nye ting som skal testes ut ;)

Alle serverne som har brukere på seg, har også satt opp rettigheter på diverse viktigste programmer, slik at folka ikke kan skaffe seg root-tilgang... Dette gjelder da su, make, sudo, og diverse andre morsomme programmer. I tillegg har ingen av mail/ftp/web-brukerne ssh-tilgang, ved at jeg har satt shellet deres til

#!/bin/bash

passwd

logout

De serverne som jeg ikke er alene om å administrere har også webmin, hvor alle de andre har relativt begrenset tilgang, akkurat til det de trenger. root login via ssh er også stengt, så eneste måten for brukere å skaffe seg root-tilgang, er om jeg veit om det......

Lenke til kommentar

Opprett en konto eller logg inn for å kommentere

Du må være et medlem for å kunne skrive en kommentar

Opprett konto

Det er enkelt å melde seg inn for å starte en ny konto!

Start en konto

Logg inn

Har du allerede en konto? Logg inn her.

Logg inn nå
  • Hvem er aktive   0 medlemmer

• Ingen innloggede medlemmer aktive
  • Opprett ny...