Adrian Jensen Skrevet 25. juli 2019 Del Skrevet 25. juli 2019 Flere forskningstokt i fare: Et av verdens mest avanserte forskningsskip tålte ikke polarisen Lenke til kommentar
Teutonicus Skrevet 25. juli 2019 Del Skrevet 25. juli 2019 Jeg antar det er flere enn meg som ser ironien i dette:-) 7 Lenke til kommentar
Villfaren Skrevet 25. juli 2019 Del Skrevet 25. juli 2019 Hvorfor knuse isen i de hele tatt? Er vi ikkje redd den skal forsvinne? 1 Lenke til kommentar
1J7HHBGW Skrevet 25. juli 2019 Del Skrevet 25. juli 2019 Jeg antar det er flere enn meg som ser ironien i dette:-) Ser ut som et strykjern, så ironing er helt på sin plass. 1 Lenke til kommentar
Maabren Skrevet 25. juli 2019 Del Skrevet 25. juli 2019 Her hadde forskerane stor tru på at pakkisen ikkje var tjukkare enn ca 1 meter noko kornprins haakon lett skulle brynt seg på, men så viste det seg at pakkisen var ca 3 meter tjukk. Det som er mest skuffande må være at di bruker diesel på dette forskningsskipet. Her burde di heller gått for gass eller hydrogen. Lite framtidsretta til forskningsskip å være. Nå som planeten går under for alskens spådommer burde di ikkje få lov å bruke diesel inne i polarsirklane. 4 Lenke til kommentar
Nils Rømcke Skrevet 26. juli 2019 Del Skrevet 26. juli 2019 Båten skal etter sigende være utstyrt med azimuth propellere. Det kan kanskje være et litt komplisert og lite robust system for drift i polaris . . ? At flere forskningstokt står i fare kan kanskje også skyldes at polarisen er tykkere enn de har regnet med. Den skulle jo stort sett vært borte om sommeren allerede ifølge diverse profeter . . . 2 Lenke til kommentar
Nautica Skrevet 26. juli 2019 Del Skrevet 26. juli 2019 (endret) Båten skal etter sigende være utstyrt med azimuth propellere. Det kan kanskje være et litt komplisert og lite robust system for drift i polaris . . ? At flere forskningstokt står i fare kan kanskje også skyldes at polarisen er tykkere enn de har regnet med. Den skulle jo stort sett vært borte om sommeren allerede ifølge diverse profeter . . . Nei, denne konstruksjonen er blitt brukt i flere år på isbrytere, isgående lastebåter, etc. Endret 26. juli 2019 av Nautica 3 Lenke til kommentar
Junkers Skrevet 26. juli 2019 Del Skrevet 26. juli 2019 Oh, the irony ! Og hvor ble det av klimafantastene ? 2 Lenke til kommentar
1J7HHBGW Skrevet 26. juli 2019 Del Skrevet 26. juli 2019 Nei, denne konstruksjonen er blitt brukt i flere år på isbrytere, isgående lastebåter, etc. Ja, azimuth er gammelt nytt - propellbladene er jo langt bedre beskyttet enn med klassiske akslinger og har fordeler ved manøvrering generelt. Finnes også som retractable. Det er sikkert en del som tror at en isbryter brøyter tvers gjennom isen, men det som kjennetegner istbrytere er nok først og fremst tettere mellom spant, tykkere hud og spesiell utforming av baug slik at baugen ikke går gjennom isen, men presser den ned og til sidene. 1 Lenke til kommentar
Nautica Skrevet 26. juli 2019 Del Skrevet 26. juli 2019 Ja, azimuth er gammelt nytt - propellbladene er jo langt bedre beskyttet enn med klassiske akslinger og har fordeler ved manøvrering generelt. Finnes også som retractable. Det er sikkert en del som tror at en isbryter brøyter tvers gjennom isen, men det som kjennetegner istbrytere er nok først og fremst tettere mellom spant, tykkere hud og spesiell utforming av baug slik at baugen ikke går gjennom isen, men presser den ned og til sidene. Tja, konstruksjoner med fast aksel har problemer med fastkiling av is, så ofte ble det montert et gitter rundt for og sikre propellene men det gikk på bekostning av forbruk/fart. Det er mange forskjellige måter og brekke opp isen på, det vanligste er og ha en 45 grader vinkel i baugen så båtene sklir opp på isen og brekker den i stykker, men ved tykkere is bruker man i tillegg ballast for og rugge båten sideveis samt forflytte vekt akterover/forover, det finnes også systemer som vibrerer samt systemer som gir kraftige slag. Hurtiggående isbrytere har også i tillegg spylingsystemer for og smøre isen så den sklir letter langsmed skutesidene. 2 Lenke til kommentar
1J7HHBGW Skrevet 27. juli 2019 Del Skrevet 27. juli 2019 Som med alt annet finnes det forskjellige vrier på løsningene som anvendes. Nå er ikke jeg oppdatert på effektutnyttelse for azimuth og andre typer kraftoverføring, men jeg vil tro det er reelt effektap i kraftoverføringen men at "dyseeffekt" kan gi høyere virkningsgrad og virke i motsatt retning. Når det gjelder strykjernet det er snakk om i artikkelen vil jeg tro at hendelsen KAN ha noe å gjøre med befalets erfaring med isbryting og vurdering av isforhold / manøvrering i is. Norge er nok ikke ledende på feltet. Lenke til kommentar
Trestein Skrevet 27. juli 2019 Del Skrevet 27. juli 2019 Her hadde forskerane stor tru på at pakkisen ikkje var tjukkare enn ca 1 meter noko kornprins haakon lett skulle brynt seg på, men så viste det seg at pakkisen var ca 3 meter tjukk. Det som er mest skuffande må være at di bruker diesel på dette forskningsskipet. Her burde di heller gått for gass eller hydrogen. Lite framtidsretta til forskningsskip å være. Nå som planeten går under for alskens spådommer burde di ikkje få lov å bruke diesel inne i polarsirklane. Mener at dette skipet har gass motor også. Skal sjekke. Men generelt er det vanskelig å etterfylle gass i polområdene. Hydrogen tar enda større plass enn Lng og det er mye færre steder man kan fylle. Ellers så har du et poeng. Skip som seiler nær isen burde vert gassdrevet. Mest fordi en gassmotorer har mikroskopiske partikkel og sotutslipp. Man unngår forurensing fra sorte sotpartikler på isen som gjør at den smelter hurtigere. Lng gir heller ikke samme griseriet om det lekker ut drivstoff ved havari eller uhell. 2 Lenke til kommentar
Gjest Slettet-t8fn5F Skrevet 27. juli 2019 Del Skrevet 27. juli 2019 Norges første rasist var Roald Amundsen som under sin ferd gjennom Nordvestpassasjen i 1903-06 med båten Gjøa, ble forbannet på pakkisen. 4 Lenke til kommentar
Durango Farer Skrevet 28. juli 2019 Del Skrevet 28. juli 2019 Som et vitenskapelig tokt skulle de nok teste Al Gores hypotese fra 2007 om at isen ville være borte om - var det 7 -10 år? Han brukte nok linjal fra toppen i 1979 da satelittmålingene begynte og målte isen etter den kalde tredveårsperioden 1945-1975. I varmeperioden 1975-2005 har isen minket men legger nå på seg fram mot 2035. Men vil dagens kortsynte vitenskapsfolk ta hensyn til 3 meter med harde fakta? 1 Lenke til kommentar
Gjest mrpc Skrevet 28. juli 2019 Del Skrevet 28. juli 2019 Som et vitenskapelig tokt skulle de nok teste Al Gores hypotese fra 2007 om at isen ville være borte om - var det 7 -10 år? Han brukte nok linjal fra toppen i 1979 da satelittmålingene begynte og målte isen etter den kalde tredveårsperioden 1945-1975. I varmeperioden 1975-2005 har isen minket men legger nå på seg fram mot 2035. Men vil dagens kortsynte vitenskapsfolk ta hensyn til 3 meter med harde fakta? Er vel mest penga som står i hodet på klima"forskerne" Lenke til kommentar
Anbefalte innlegg
Opprett en konto eller logg inn for å kommentere
Du må være et medlem for å kunne skrive en kommentar
Opprett konto
Det er enkelt å melde seg inn for å starte en ny konto!
Start en kontoLogg inn
Har du allerede en konto? Logg inn her.
Logg inn nå