Redaksjonen. Skrevet 24. juli 2019 Rapporter Del Skrevet 24. juli 2019 Airbus’ nye konsept har vinger som en rovfugl – forblir på tegnebrettet Lenke til kommentar
Gjest Slettet-8OkEXm Skrevet 24. juli 2019 Rapporter Del Skrevet 24. juli 2019 (endret) Har Norge en flyindustri? Endret 24. juli 2019 av Slettet-8OkEXm Lenke til kommentar
NoirNow93 Skrevet 24. juli 2019 Rapporter Del Skrevet 24. juli 2019 Har Norge en flyindustri? Airbus er Fransk. Men de jobber internasjonalt 2 Lenke til kommentar
TV6ES9OF Skrevet 24. juli 2019 Rapporter Del Skrevet 24. juli 2019 Volvo Aero Norge (nå GKN Aerospace Norway) lager deler til Volvo Flygmotor. //sv.wikipedia.org/wiki/Volvo_Aero#Volvo_Aero_Norge 2 Lenke til kommentar
Gjest Slettet-qfohT7 Skrevet 24. juli 2019 Rapporter Del Skrevet 24. juli 2019 Interessant. Ny design av "winglets" kan nok helt sikkert redusere vingetipp-virvler enda mer og gjøre det mer effektivt. Hadde vert interessant å se hvordan det funker i praksis. ..bortsett fra propell motorer da. De bråkete greiene der håper jeg å slippe i fremtiden. Lenke til kommentar
Proton1 Skrevet 24. juli 2019 Rapporter Del Skrevet 24. juli 2019 Det blir nok litt forskjell i aerodynamikken rundt stjerten og vingetippene på en albatross i 60 km/t og et fly i 600. Dessuten kan en fugl endre både angrepsvinkel på vingene og skrogets retning og tyngdepunkt, noe det er vanskelig å få til i et fly. Dessuten er de utstyrt med et ekstremt effektivt sensor og energisystem. Jeg foreslår at Airbus, når de nå skal bruke biologien som modell, kanskje begynner i det små, for eksempel med å lage en Airbus mygg. Jeg tipper at de allerede der møter veggen!! Lenke til kommentar
Lynxman Skrevet 24. juli 2019 Rapporter Del Skrevet 24. juli 2019 Airbus har tidligere testet modeller med vingetipper som får lov til å flakse i vinden for å dempe turbulens og redusere luftmotstand. Jeg har planer om å lage en jet-fugl som modell. Skal 3D-printes. Lenke til kommentar
FB.884806240 Skrevet 24. juli 2019 Rapporter Del Skrevet 24. juli 2019 Det blir nok litt forskjell i aerodynamikken rundt stjerten og vingetippene på en albatross i 60 km/t og et fly i 600. Dessuten kan en fugl endre både angrepsvinkel på vingene og skrogets retning og tyngdepunkt, noe det er vanskelig å få til i et fly. Dessuten er de utstyrt med et ekstremt effektivt sensor og energisystem. Jeg foreslår at Airbus, når de nå skal bruke biologien som modell, kanskje begynner i det små, for eksempel med å lage en Airbus mygg. Jeg tipper at de allerede der møter veggen!! Ja, de trenger hjelp :-) Lenke til kommentar
frohmage Skrevet 24. juli 2019 Rapporter Del Skrevet 24. juli 2019 Airbus har tidligere testet modeller med vingetipper som får lov til å flakse i vinden for å dempe turbulens og redusere luftmotstand. Kule greier, og kanskje en naturlig videreutvikling av dagens winglets. Lenke til kommentar
G Skrevet 24. juli 2019 Rapporter Del Skrevet 24. juli 2019 Interessant. Ny design av "winglets" kan nok helt sikkert redusere vingetipp-virvler enda mer og gjøre det mer effektivt. Hadde vert interessant å se hvordan det funker i praksis. ..bortsett fra propell motorer da. De bråkete greiene der håper jeg å slippe i fremtiden. Men hvor mye av denne støyen må stempelmotoren kontra propellen ta ansvar for her? Jeg tipper at stempelmotoren skaper noe av støyen som en elektromotor vil kunne redusere litt. Men åpne vingeblad støyer nok. Jetmotor er likevel ikke støyfrie de heller. De der trange kabinene vi ser på Widerøe sin valgte flytype gir vel ikke akkurat noe gunstig lyddemping de heller? Lenke til kommentar
55GE57GD Skrevet 25. juli 2019 Rapporter Del Skrevet 25. juli 2019 Hvem Hva Hvor fra 1960-årene var full av kule og spenstige flytyper (selv om adjektivet «kul» ennå ikke fantes på norsk). De var utvilsomt basert på virkelige ideer, likeså de kinesiske overlydsflyene som noe senere ble tiljublet på sommerleirene til maoistene i SUF(m-l). Alle disse flytypene var like rundt hjørnet. Men der har de blitt siden. Pål Jensen Lenke til kommentar
toreibjo2 Skrevet 26. juli 2019 Rapporter Del Skrevet 26. juli 2019 Interessant. Ny design av "winglets" kan nok helt sikkert redusere vingetipp-virvler enda mer og gjøre det mer effektivt. Hadde vert interessant å se hvordan det funker i praksis. ..bortsett fra propell motorer da. De bråkete greiene der håper jeg å slippe i fremtiden. Men hvor mye av denne støyen må stempelmotoren kontra propellen ta ansvar for her? Jeg tipper at stempelmotoren skaper noe av støyen som en elektromotor vil kunne redusere litt. Men åpne vingeblad støyer nok. Jetmotor er likevel ikke støyfrie de heller. De der trange kabinene vi ser på Widerøe sin valgte flytype gir vel ikke akkurat noe gunstig lyddemping de heller? Det finnes ikke et eneste fly i trafikk i Norge med stempelmotor. Alle propellfly av noe størrelse har turbopropmotor. En "jetmotor", hvor kraften tas ut for å drive en propell istedet for direkte skyvkraft Nesten all støyen vi opplever kommer av at propellbladene, særlig i ytterkant, rett og slett bryter lydmuren. 1 Lenke til kommentar
G Skrevet 26. juli 2019 Rapporter Del Skrevet 26. juli 2019 Godt at noen har greie på ting. Høres jo logisk ut når du sier at propellbladene bryter lydmuren. De må jo spinne fryktelig fort for å kunne dra den vekta opp i luften. Da vet jeg ikke om jeg har noen gode alternativer å foreslå til jetmotoren Måtte i så fall ha vært sånn nazi-UFO red mercury kvantefysisk propulsion, very much conspiratory stuff det da. Lenke til kommentar
BippeStankelbein Skrevet 26. juli 2019 Rapporter Del Skrevet 26. juli 2019 Interessant. Ny design av "winglets" kan nok helt sikkert redusere vingetipp-virvler enda mer og gjøre det mer effektivt. Hadde vert interessant å se hvordan det funker i praksis. ..bortsett fra propell motorer da. De bråkete greiene der håper jeg å slippe i fremtiden. Propeller er mest effektive drivlinje på fly. Propell! I klimaets navn! Lenke til kommentar
BippeStankelbein Skrevet 26. juli 2019 Rapporter Del Skrevet 26. juli 2019 Godt at noen har greie på ting. Høres jo logisk ut når du sier at propellbladene bryter lydmuren. De må jo spinne fryktelig fort for å kunne dra den vekta opp i luften. Da vet jeg ikke om jeg har noen gode alternativer å foreslå til jetmotoren Måtte i så fall ha vært sånn nazi-UFO red mercury kvantefysisk propulsion, very much conspiratory stuff det da. Jetmotor, i ordets rette forstand (turbojet) har vi egentlig forlatt for lenge siden, akkurat som stempelmotor og propell. Det vi egentlig diskuterer her, er om flyet skal drives av vifte (high bypass turbofan) eller propell (turboprop). I begge alternativene er det en gassturbin (turbocore) som driver propellen/vifta. Propellen har fordelen at den har større areal mot fristrøm, det er ønskelig for virkningsgrad. Vifta har fordelen at den kan sette større hastighet på slipstrømmen, som er gunstig for hastighet og ytelse. Kompromiss midt imellom eksisterer, som unducted fan (ei vifte med mindre diameter og høyere turtall en propell, men større diameter enn ducted fan). Disse er plaget med støy og komplisert design. Eller ultra-high bypass turbofan. Det er rett og slett bare ei enda større vifte. Den har bare en vesentlig ulempe, og det er komplisert design. Lenke til kommentar
G Skrevet 26. juli 2019 Rapporter Del Skrevet 26. juli 2019 (endret) https://www.gaia.com/article/nazi-bell-ufo-technology Very much conspiracy.. Hadde nazi-tyskland hatt en slik teknologi, så hadde de vel neppe fortsatt å forsøke ødeleggelse via kun rakettbomber. Men de hadde jo a-bombe fokus, så noe av "hjernemassen kan ha flyt dit". Husker ikke kilde, men den over er vel egentlig mer enn nok. Men det er påstander om red mercury bruk (rødt kvikksølv), og at pilot og evt. passasjerer sitter helt elektrisk isolert i fra fartøyet selv. Framdriften skal visst hente krefter fra rommet rundt den. Jeg synes dette må være en av de mer artige konspirasjonsteoriene. For man vet jo at vakuum i teorien ikke er helt tomt for partikler og energi i fra fysikkvitenskapen. Så.. https://en.wikipedia.org/wiki/Red_mercury Det røde kvikksølvet skulle visstnok stå lagret i en kolonne midt i flyskipet, og pilot skulle sitte med ryggen til kolonnen. Håndkontrollene skulle visst så være elektrisk isolerte fra skipet, i følge konspiratorikerne. https://en.wikipedia.org/wiki/Die_Glocke_(hoax) Og Wyoming er staten man bør reise som gir størst sannsynlighet for å oppleve ET i følge et bettingselskap : https://www.express.co.uk/news/science/1025821/alien-sighting-ufo-where-roswell-incident-casino-betting-odds En på reddit fikk idéen om at det kan ha vært rubidium istedetfor Magnetic monopoles https://www.huffpost.com/entry/physicists-magnetic-monopole_n_4701766?guccounter=1 https://en.wikipedia.org/wiki/Magnetic_monopole Kan en magnetisk monopol gi framdrift? (se magnetisk monopol spoiler) College in Massachusetts has recreated Dirac’s monopole by simulating one in a cloud of super-cold rubidium atoms Endret 26. juli 2019 av G Lenke til kommentar
BippeStankelbein Skrevet 26. juli 2019 Rapporter Del Skrevet 26. juli 2019 Airbus har tidligere testet modeller med vingetipper som får lov til å flakse i vinden for å dempe turbulens og redusere luftmotstand. https://www.youtube.com/watch?v=1xNg6XewjMM Jeg har planer om å lage en jet-fugl som modell. Skal 3D-printes. Så vinglete ut både på yaw og roll. Men kanskje det var pilotfeil? Mange testere i fullskala-miljøet gjør den tabben og sette fullskala-piloter til å fly remote. De oppdager fort at de har undervurdert modellflygere hele tiden ^^ Lenke til kommentar
Lynxman Skrevet 27. juli 2019 Rapporter Del Skrevet 27. juli 2019 Airbus har tidligere testet modeller med vingetipper som får lov til å flakse i vinden for å dempe turbulens og redusere luftmotstand. https://www.youtube.com/watch?v=1xNg6XewjMM Jeg har planer om å lage en jet-fugl som modell. Skal 3D-printes. Så vinglete ut både på yaw og roll. Men kanskje det var pilotfeil? Mange testere i fullskala-miljøet gjør den tabben og sette fullskala-piloter til å fly remote. De oppdager fort at de har undervurdert modellflygere hele tiden ^^ Ja jeg har jobbet mange år som flytekniker og kjenner piloter som flyr både modell og fullsize, og det er ikke tvil om hva som er vanskeligst å styre. Tror kanskje det var litt forskjellige forhold i videoen til Airbus. Det skal ikke så mye til å røre på modellfly. Jeg vil tro de har data fra måleinstrumenter om bord som forteller bedre hva som skjer enn videoen. Lenke til kommentar
Anbefalte innlegg
Opprett en konto eller logg inn for å kommentere
Du må være et medlem for å kunne skrive en kommentar
Opprett konto
Det er enkelt å melde seg inn for å starte en ny konto!
Start en kontoLogg inn
Har du allerede en konto? Logg inn her.
Logg inn nå