G Skrevet 24. juli 2019 Del Skrevet 24. juli 2019 Asus er jo kjent for gode WiFi-router'e og at man kan gjøre mye med custom firmware og slikt. Men etter å ha kikket på denne video og Linus framhever Duma OS, så ble jeg litt nysgjerrig på om Asus bør være det neste kjøpe i neste omgang lengre? Hva tenker dere andre om det? Obs, router i test ser gammel ut, men det er spesifikt Duma OS jeg har mest i tankene. Om det er noe framtidsrettet eller om det Asus fortsatt kommer til å forbli entusiastenes utstyr? Lenke til kommentar
NULL Skrevet 24. juli 2019 Del Skrevet 24. juli 2019 Dette er vel i praksis en reklamefilm - kommer jo tydelig fram at det er sponset av Netgear. Vet ikke helt om det da er kilden man bør basere seg på.... Med det sagt, Duma OS har en del interessante funksjoner. Personlig ser jeg ingen grunn til å oppgradere til WiFi 6 foreløpig. Prismessig ser jeg ikke at det er verdt det, det er svært begrenset med enheter som kan utnytte det. Etter hvert som man får flere leverandører av komponenter til WiFi 6-rutere vil man nok se at prisene ganske raskt går mye nedover, og man jobber nok også på med optimalisering av de første komponentene som har kommet på markedet - som på sett og vis kan være litt "proof of concept". Overgangen fra WiFi 6 vil nok for de fleste ikke oppleves som så stor fra Wifi 4 til WiFi 5(altså n til ac). Og for dekning i større boliger blir man fortsatt avhengig av mesh-løsninger. Tipper tidlig neste år vil begynne å se langt flere rutere på markedet, samt i større grad også klienter og klientadaptere for teknologien. Og ikke minst betydelig lavere priser. Og slik er det jo for så vidt alltid, men uten spesiell støtte på klientsiden blir nytten av WiFi 6 ganske så begrenset. Og på enhetene man har sett støtten til nå, har man gjerne egentlig ikke den store praktiske gevinsten av teknologien. Lenke til kommentar
Anbefalte innlegg
Opprett en konto eller logg inn for å kommentere
Du må være et medlem for å kunne skrive en kommentar
Opprett konto
Det er enkelt å melde seg inn for å starte en ny konto!
Start en kontoLogg inn
Har du allerede en konto? Logg inn her.
Logg inn nå