Gå til innhold

Ekstrem rasisme på sider som 9gag, Reddit osv.

Anbefalte innlegg

Er det ikke negativt ladet for hvite å bruke ordet nigga mot svarte? For en skjermer oppvekst du skal ha hatt.

Har du røka sokkene dine eller? Må jeg virkelig svare seriøst på det? Hvis du ikke vet svaret må du virkelig sette deg på skolebenken ass.

Endret av strike_
Lenke til kommentar
Videoannonse
Annonse

Nei. Men du kan ikke klandre noen for å kalle et miljø for beklagelig når de fostrer opp og normaliserer ondsinnede og farlige meninger. Igjen så kan vi ta 4chan sin oppfostring av massedrapsmenn som eksempel.

Hva som er beklagelig, ondsinnet eller farlig er subjektivt. Du synes massedrapsmenn opplegget på chans er beklagelig. Jeg synes folkemord er beklagelig. Livet går videre.

• Liker 1
Lenke til kommentar

Du og jeg har forskjellig oppfatning av enkelte ord, feks. "boomer". Vi kommer fra forskjellige kulturer.

Jeg er helt sikker på at du aldri har synes vitser, eller sketsjer, som baserer seg på kulturforskjeller/lighthearted rasisme/stereotyping har vært gøyale. Helt sikker.

At du i det hele tatt føler et behov for å "beskytte" folk mot enkelte meninger synes jeg er tøft. De klarer ikke selv å finne den riktige veien å gå, sant?

Boomer er en avart av babyboomer. Altså mennesker født mellom 1945 og 1965. Det er ingen oppfatning av det. Det er det det er.

Du er helt sikker på at jeg ikke synes vitser om kulturer osv. ikke er morsomme? Javel, du tar helt fullstendig feil, og den typen skråsikre påstander kan du egentlig bare drite i. Men nei, for meg er det ikke en vits å si at en svart mann ser ut som en ape. Det er ingen humor i det.

Jeg vet at mine mørkhudede venner ikke finner noe humor i at en hvit person kaller de en apekatt. Jeg beskytter ingen når jeg sier det ikke er innafor å kalle en svart mann for en ape. Man kan heller kalle det oppdragelse av de lavpannede ungene som finner humor i det. Noe foreldrene deres åpenbart har sviktet i.

• Liker 2
Lenke til kommentar

Har du røka sokkene dine eller? Må jeg virkelig svare seriøst på det? Hvis du ikke vet svaret må du virkelig sette deg på skolebenken ass.

Du må faktisk vokse opp. For et års tid siden hadde Bill Maher et helt program av Real Time dedikert til ordet nigga, fordi han i den foregående episoden hadde titulert seg som en "house nigga". Er jeg enig i reaksjonene som kom i kjølvannet av det? Ikke nødvendigvis. Men hvis du tror svarte mennesker mener det er greit for hvite å kalle de nigga eller nigger tar du sørgelig feil.

• Liker 1
Lenke til kommentar

Boomer er en avart av babyboomer. Altså mennesker født mellom 1945 og 1965. Det er ingen oppfatning av det. Det er det det er.

Javel, hvis du sier så. Ære være deg, som kan lære meg.

Jeg vet at mine mørkhudede venner ikke finner noe humor i at en hvit person kaller de en apekatt. Jeg beskytter ingen når jeg sier det ikke er innafor å kalle en svart mann for en ape. Man kan heller kalle det oppdragelse av de lavpannede ungene som finner humor i det. Noe foreldrene deres åpenbart har sviktet i.

Når jeg ikke oppførte meg når jeg var liten, så kalte mine foreldre meg for en apekatt. Hva synes du om det? Er de rasister?

Er det forskjell på om det er en svart person som kaller en svart person "nigga", eller om det er en hvit person som kaller en svart person "nigga"? Hvorfor?

Hvis svarte ikke liker at ordet "nigga" blir brukt, hvorfor bruker de det konstant, spesielt i rap kulturen? De bidrar jo selv mest til at "nigga" "nigger" er i bruk i 2019.

• Liker 1
Lenke til kommentar

Hva som er beklagelig, ondsinnet eller farlig er subjektivt. Du synes massedrapsmenn opplegget på chans er beklagelig. Jeg synes folkemord er beklagelig. Livet går videre.

Så du synes ikke faktumet at 4chan fostrer drapsmenn er beklagelig? Jeg har hørt om moralsk relativisme, men frem til nå så var jeg ganske inneforstått med at drap var en moralsk absolutt.

• Liker 3
Lenke til kommentar

Når jeg ikke oppførte meg når jeg var liten, så kalte mine foreldre meg for en apekatt. Hva synes du om det? Er de rasister?

Er det forskjell på om det er en svart person som kaller en svart person "nigga", eller om det er en hvit person som kaller en svart person "nigga"? Hvorfor?

Hvis svarte ikke liker at ordet "nigga" blir brukt, hvorfor bruker de det konstant, spesielt i rap kulturen? De bidrar jo selv mest til at "nigga" "nigger" er i bruk i 2019.

1. Dette klarer du svare på selv. Har ordet ape blitt brukt som et nedsettende, rasistisk ord mot svarte mennesker i hundrevis av år? Ikke gjør deg dummere enn du er.

2. Ja, for svarte er det det. Jeg mener at ingen burde bruke ordet.

3. Forklaringene jeg har hørt (for jeg hører faktisk på hva personer med andre hudfarger sier, du burde prøve det) er at det handler om å ta kontroll over et ord som har blitt brukt i hundrevis av år på nedsettende vis. Jeg kan på et vis se logikken, men jeg er uenig i at ordet bør brukes, og mener det ikke hadde vært i bruk i dag utenfor rasistiske sirkler hadde det ikke vært for den ekstreme bruken av det i rap.

To klipp du kan se:

1. Denne, om bruken av ordet. Når jeg så den for mange år siden gjorde den inntrykk på meg i hvertfall.

2. Og denne, om hvorfor Bill Maher ikke burde brukt ordet.

Endret av CommanderKeen
Lenke til kommentar

Så du synes ikke faktumet at 4chan fostrer drapsmenn er beklagelig? Jeg har hørt om moralsk relativisme, men frem til nå så var jeg ganske inneforstått med at drap var en moralsk absolutt.

Hva mener du når du sier at chans fostrer drapsmenn? Det er som å si at barneskoler fostrer drapsmenn, fordi majoriteten (eller alle) drapsmenn har deltatt på barneskole.

Ja, drap er en moralsk absolutt for meg og. Men sånn som jeg har forstått det så mener de fleste av drapsmennene, vel hvertfall ABB og BT, at de handlet i selvforsvar. BT hvertfall, jeg har ikke lest så mye om ABB (han er jo klin kokos).

Når det kommer til nødverge, så gjelder det jo å eliminere trusselen man mener man står ovenfor. Noen mener vel at den eneste måten å eliminere trusselen på er å drepe.

Disclaimer for folk som tror jeg forsvarer drapsmenn. Nei, det er ikke det jeg gjør, eller er hensikten.

Endret av amor patriae
Lenke til kommentar

Hva mener du når du sier at chans fostrer drapsmenn? Det er som å si at barneskoler fostrer drapsmenn, fordi majoriteten (eller alle) drapsmenn har deltatt på barneskole.

Ja, drap er en moralsk absolutt for meg og. Men sånn som jeg har forstått det så mener de fleste av drapsmennene, vel hvertfall ABB og CT, at de handlet i selvforsvar. CT hvertfall, jeg har ikke lest så mye om ABB (han er jo klin kokos).

Når det kommer til nødverge, så gjelder det jo å eliminere trusselen man mener man står ovenfor. Noen mener vel at den eneste måten å eliminere trusselen på er å drepe.

Disclaimer for folk som tror jeg forsvarer drapsmenn. Nei, det er ikke det jeg gjør, eller er hensikten.

Hva med Christchurch da? Var det selvforsvar?

• Liker 1
Lenke til kommentar

Jeg mener at ingen burde bruke ordet.

Fint at vi kan være enige om en ting hvertfall da.

Hva med Christchurch da? Var det selvforsvar?

BT er initialene til Christchurch drapsmannen. Jeg vil ikke skrive navnene, fordi jeg ikke vil bli satt på PST sin liste. (om jeg ikke er der alt)

Skrev feil i innlegget. CT skulle vært BT.

Vel, han mente selv at det var selvforsvar, etter det jeg har forstått. Har du lest jalla bladet hans?

Lenke til kommentar

BT er initialene til Christchurch drapsmannen. Jeg vil ikke skrive navnene, fordi jeg ikke vil bli satt på PST sin liste. (om jeg ikke er der alt)

Skrev feil i innlegget. CT skulle vært BT.

Vel, han mente selv at det var selvforsvar, etter det jeg har forstått. Har du lest jalla bladet hans?

Men du synes vel ikke at Christchurch var nødverge? Christchurch massedrapene var helt tydelig et produkt av den kulturen du forsvarer i denne tråden.

• Liker 1
Lenke til kommentar

Du må faktisk vokse opp. For et års tid siden hadde Bill Maher et helt program av Real Time dedikert til ordet nigga, fordi han i den foregående episoden hadde titulert seg som en "house nigga". Er jeg enig i reaksjonene som kom i kjølvannet av det? Ikke nødvendigvis. Men hvis du tror svarte mennesker mener det er greit for hvite å kalle de nigga eller nigger tar du sørgelig feil.

Jasså, dra til Detroit f.eks (eller hvilken som helst bydel der majoriteten er svarte) og spør de hvite hva de kaller en av sine beste svarte venner. Nå skal ikke jeg si at jeg vet mest om mennesker som bor der, svarte eller hvite siden jeg ikke har vært der. Men jeg kan jo ta en hvit kjendis som eksempel. Hva tror du f.eks Eminem sier til sine svarte venner? Hvite som er vokst opp i et svart miljø sier Nigga til sine svarte og hvite venner hele tiden. Som jeg sa så har jeg ikke vært der, men hvis det ikke er greit for hvite å bruke ordet Nigga om sine beste svarte venner eller hvite for den saks skyld så må det være noe forferdelig galt med lyden på min tv. Enten er det lyden det er noe galt med eller så må nesten alle hvite vokst opp i et svart miljø være rasister. Det er derimot IKKE greit for en totalt fremed hvit person å si Nigga til en svart person.

Lenke til kommentar

Men du synes vel ikke at Christchurch var nødverge? Christchurch massedrapene var helt tydelig et produkt av den kulturen du forsvarer i denne tråden.

Hvilken kultur er det jeg forsvarer?

BT var vel aldri selv, som individ, i fare for å bli utsatt for angrep. Svarer det på spørsmålet ditt, basert på hva definisjonen på nødverge er?

Lenke til kommentar

men hvis det ikke er greit for hvite å bruke ordet Nigga om sine beste svarte venner eller hvite for den saks skyld så må det være noe forferdelig galt med lyden på min tv.

Lyden på TVen... Din forståelse av kultur og hva som er greit eller ugreit kommer fra TVen din. Så beskrivende. Men siden du er glad i TV kan du jo se denne.

Lenke til kommentar

BT var vel aldri selv, som individ, i fare for å bli utsatt for angrep. Svarer det på spørsmålet ditt, basert på hva definisjonen på nødverge er?

Nå må du korrigere meg om jeg tar feil, men sitter vi virkelig her og diskuterer om massedrapsmannen i Christchurch handlet i nødverge eller ikke? For ordens skyld, preemptiv handling er ikke dekket av nødvergeloven så vidt meg bekjent.

Lenke til kommentar

Såkalte "chans" som blant annet har "christchurch meme edits".

Nei jeg spør etter din definisjon av nødverge.

• Liker 1
Lenke til kommentar

Har ikke lest alt av innlegg her, men:
- Reddit har jeg stort sett positive erfaringer med, men ligg langt unna alt av altright/thedonald/incel subredditer, der er det mye holdninger anno tysk 1940-tall.

- 9gag slutta jeg å browse når litt for mange memes tok utgangspunkt i forståelser fra incelkultur og etter pepe var tatt over av altright for lengst, men 9gaggerne likevel posta pepe-memes i hytt og gevær. Det er klart mye er sarkasme og ironi, men ikke alt. Det blir liksom som med god satire, det slutter å være morsomt når de som det ironiseres over sier seg enige. 

Endret av Roedthaarogfregner
  • Liker 1
Lenke til kommentar

Nå må du korrigere meg om jeg tar feil, men sitter vi virkelig her og diskuterer om massedrapsmannen i Christchurch handlet i nødverge eller ikke? For ordens skyld, preemptiv handling er ikke dekket av nødvergeloven så vidt meg bekjent.

Ikke se på meg. Det er gavekort som introduserte drapsmenn.

Såkalte "chans" som blant annet har "christchurch meme edits".

Nei jeg spør etter din definisjon av nødverge.

Jeg vil alltid forsvare folks rett (jeg mener alle har rett) til å si og føre tankegods de mener er rett. Vi er alle individer som må finne den rette vei. Grensen min er når man agerer aggressivt mot andre. Om noen lager videoer hvor Donald Trump blir skutt, eller om du ikke liker nordmenn, javel. Jeg er for åpen debatt av alt. Jeg mener sensur ikke har noen plass i et moderne samfunn.

Min definisjon av nødverge: https://snl.no/n%C3%B8dverge

Lenke til kommentar

Jeg vil alltid forsvare folks rett (jeg mener alle har rett) til å si og føre tankegods de mener er rett. Vi er alle individer som må finne den rette vei. Grensen min er når man agerer aggressivt mot andre. Om noen lager videoer hvor Donald Trump blir skutt, eller om du ikke liker nordmenn, javel. Jeg er for åpen debatt av alt. Jeg mener sensur ikke har noen plass i et moderne samfunn.

Min definisjon av nødverge: https://snl.no/n%C3%B8dverge

Så med litt induktiv logikk så betyr det at 8chan sitt /pol/ forstrer vold og drapsmenn, og er derfor beklagelige.

Lenke til kommentar

Så med litt induktiv logikk så betyr det at 8chan sitt /pol/ forstrer vold og drapsmenn, og er derfor beklagelige.

På lik linje med barnehager, skoler, sykehus, universitet, ja? Jeg er ikke veldig intellektuell, jeg forstår ikke alltid hva du skriver. Du må ta hensyn til meg og dumme det ned noen hakk.. 

Kun fordi et individ har sett/deltatt på chans, betyr det at chans gjorde individene til drapsmenn?

Lenke til kommentar

Opprett en konto eller logg inn for å kommentere

Du må være et medlem for å kunne skrive en kommentar

Opprett konto

Det er enkelt å melde seg inn for å starte en ny konto!

Start en konto

Logg inn

Har du allerede en konto? Logg inn her.

Logg inn nå
  • Hvem er aktive   0 medlemmer

• Ingen innloggede medlemmer aktive
  • Opprett ny...