Gå til innhold

Ekstrem rasisme på sider som 9gag, Reddit osv.

Anbefalte innlegg

Da er du en del av problemet. For det første kan jeg ikke engang telle hvor mange ganger nigger/nigga blir skrevet der.

Blir flisespikkeri dette, men det ser ikke ut som du er klar over det. Nigga er ikke et negativt ladet ord eller rasistisk på noen måte. Hvis du tror det er du ikke helt insatt i den "svarte" kulturen. Og mye av kommentarene er ment humoristisk selv om det ikke ser sånn ut med første øyekast. Men ja noen selvklare rasistiske kommentarer var det jo. 

• Liker 2
Lenke til kommentar
Videoannonse
Annonse

og noen grupper mennesker ikke kan si enkelte ord, har samfunnet virkelig tapt. 

Så vidt jeg vet er det allment kjent at nigger er et ord man ikke skal si, kaller man noen nigger ja da er man rasistisk. Er det en åpenbar spøk så kan man si nigger, f.eks "nigger jim" vitsen til Louie C.K. Nigga derimot blir noe helt annet, det blir mer som dude eller også bro på "hvitt språk"

Endret av strike_
Lenke til kommentar

Så vidt jeg ser er dette (gjerne dårlige) forsøk på svart humor (no pun intended). Jo, jeg er enig i at noen av dem kan regnes å være rasistiske, men ingen er ekstrem-rasistiske. Dette er ikke skrevet av KKK og Hitler, men heller ungdommer som tror de er morsom. Og om du spør hver og en av dem som har postet disse kommentarene, er jeg 99 % sikker på at bortimot ingen av dem faktisk er rasister.

I mine øyne må det være lov å spøke om absolutt alt, inkludert ting andre kan bli støtt over, det være seg religion, hudfarge, kjønn, nasjonalitet, stereotyper, etc. Humor skal utfordre grensene i samfunnet. Noen ganger fungerer det, noen ganger ikke. Når man kommer til det steg at man ikke kan spøke om enkelte temaer, og noen grupper mennesker ikke kan si enkelte ord, har samfunnet virkelig tapt. 

Husk at rasisme er en hat-handling. Tror du virkelig disse folkene her hater svarte? Eller tror du de forsøker, gjerne mislykket, å være morsom?

"It’s no wonder a lot of people think of blacks as savage and uncultured. Close to animals even. Look at this behavior. It’s ridiculous and stupid"

"No wonder they are a disgrace to society"

"Oh my God animals, why do black people just stand in the street? Why don't they stay at home like everyone else? Animals, low IQ I guess, or criminal instincts, I don't know, mostly because I don't go out into the street like a feral animal"

"And people still cant understand why we dont want these parasites in our countries..."

Hvor er humoren i noe av dette? Som du sier er det mange unge menn og gutter som sitter der. Tror du det er sunt for de aller yngste å bli utsatt for denne typen kommentarer hver dag, eller tror du det kan farge måten de faktisk ser på ting?

For å svare på spørsmålet ditt, ja, jeg tror absolutt de personene som har skrevet de kommentarene hater svarte mennesker. Det gjør de rimelig klart.

• Liker 3
Lenke til kommentar

Jeg ser ikke noe humoristisk med akkurat de komentarene, men når du selv ikke er helt insatt i den svarte kulturen er det nok enda mer du tar deg nær av som du ikke burde. selv om jeg er enig i at disse folkene burde endre sine holdninger så mener jeg også du burde sette deg mer inn i kulturen for å forstå den bedre før du utaler deg om hva som er rasistisk og ikke.

Lenke til kommentar

Hvor er humoren i noe av dette? Som du sier er det mange unge menn og gutter som sitter der. Tror du det er sunt for de aller yngste å bli utsatt for denne typen kommentarer hver dag, eller tror du det kan farge måten de faktisk ser på ting?

For å svare på spørsmålet ditt, ja, jeg tror absolutt de personene som har skrevet de kommentarene hater svarte mennesker. Det gjør de rimelig klart.

Jeg er helt sikker på du tar feil i at de hater svarte mennesker. Det finnes mange "ekte" rasister, men det er nok ikke dem du har kommet over på 9gag.

Ellers jeg er enig i at unge mennesker gjerne kan la seg påvirke negativt av disse forsøkene på svart humor. Men det er en helt annen diskusjon. Min påstand er at de aller fleste av disse kommentarene er forsøk på humor, og ikke uttalelser fra fremtidige KKK-generaler. Og når det er forsøk på humor, er det ikke skrevet med hat. Ergo er det ikke rasisme.

Lenke til kommentar

Min påstand er at de aller fleste av disse kommentarene er forsøk på humor, og ikke uttalelser fra fremtidige KKK-generaler. Og når det er forsøk på humor, er det ikke skrevet med hat. Ergo er det ikke rasisme.

Forsåvidt enig.

"Oh my God animals, why do black people just stand in the street? Why don't they stay at home like everyone else? Animals, low IQ I guess, or criminal instincts, I don't know, mostly because I don't go out into the street like a feral animal"

F.eks den ene kommentaren der er kansje ett forsøk på å være morsom, kommer ann på hvordan man tolker det. Det er jo bare dyr som står midt i gata liksom. Altså et forsøk på å si at dette var bare helt idiotisk på samme måte som at det er helt idiotisk for dyr å krysse gata når du kommer i 100 med teslaen din. Altså at dette var bare idiotisk oppførsel dyr kunne finne på. Er du like dum som en elg liksom, eller "ferral animal" i dette tilfellet.
Lenke til kommentar

Uff og huff..

Boomers som roter seg borti steder på internett de ikke forstår.

Gå til 8chan, så kan du føle deg krenket kontinuerlig resten av livet. Finnes til og med en tråd dedikert til christchurch meme edits. (Ja, video edits). Er det forresten blitt gjort ulovlig å se dette innholdet i Norge, eller bare dele det?

Mange bruker chans til å ha diskusjoner som ikke blir tillatt andre steder, fordi emnet eller enkelte meninger ikke er tillatt.

4chan/8chan er jo bare forum, men der er det faktisk lov å si og mene det man vil. Og i de politiske trådene er det som regel bare memers og larpers. Det er få som faktisk mener det de sier der, men de har det gøy.

Finnes også deler av forumet som ikke inneholder høye nivåer med kreft. Akkurat som reddit, så finnes det et board (subforum) for alt mulig rart. For eksempel trening, kunst, teknologi, anime, gaming etc. Alt mulig.

Jeg henger ikke på 9gag og lignende sider, men der er tenåringer edgy for moroskyld. Ganske uskyldig.

• Liker 1
Lenke til kommentar

Fordelen er at man selv må oppsøke sånne steder, så en kan jo si det er mer positivt enn at det er offentlig, men samtidig er det jo litt skummelt at slike steder med likesinnede hvis de ikke har noen form for moderering / for svak moderering av uakseptable ting som ikke hører hjemme i et sivilisert samfunn. Så lenge det er harmløst så er det ikke noe problem, men det er nok av gærninger som bare vil ødelegge også. Det blir som en forsterket tidvis globalisert subkultur av folk som normalt ikke ville møttes og en driver å validerer hverandre og negative ting som normalt ikke ville skjedd i samfunnet utenfor subkulturen kan skje på bakgrunn av samholdet av ytterliggående grupper.

Lenke til kommentar

Apropos edgy så sluttet jeg å henge på 4chan da jeg ble 17.

Javel, og poenget er? Det finnes boards som ikke er /pol/ og /b/.

Jeg tok dette som et lowkey angrep på meg, kanskje jeg ikke burde ha gjort det. Men til info, jeg liker å lese larpers innlegg på /pol/, døm meg hvis du vil.

Endret av amor patriae
  • Liker 2
Lenke til kommentar

Mitt klare inntrykk er at mesteparten av kommentarane på slike plassar er meint som humor. I tillegg så kjem ironi og satire som kjent dårlig fram gjennom tekst, så tolkninga vil nok også variere alt etter kven som les.

Grunnen til at eg anser det som humor er at netthatet i kommentarfelta går i alle retningar. I kommentarfelta hater ein alt enten det dreier seg om mørkhuda, hokjønn, demokratar, eller ananas på pizza.

Så kan ein sjølvsagt diskutere om slikt tankesett er farleg fordi bidrar til å normalisere politisk ukorrekte utsagn i det ofentlege rom.

Men eg har ikkje inntrykk av at reddit og 9gag er rasistiske nettstadar.

Lenke til kommentar

Javel, og poenget er? Det finnes boards som ikke er /pol/ og /b/.

Jeg tok dette som et lowkey angrep på meg, kanskje jeg ikke burde ha gjort det. Men til info, jeg liker å lese larpers innlegg på /pol/, døm meg hvis du vil.

Jeg angriper 4chan. /g/, /o/ og /k/ er plaget av de samme edgy tenåringene som du finner på resten av 4chan. Du kan jo f.eks prøve å poste på /g/ om et produkt som ikke følger demmes mantra, så skal du se at den samme intolerante trollingen og hetsingen tyter ut.

4chan er for sinte ungdommer som gjemmer seg bak et anonymt brukernavn og som aksepterer hetsing og provosering som en del av denne "kule" underground kulturen. Been there, done that.

• Liker 2
Lenke til kommentar

Jeg er helt sikker på du tar feil i at de hater svarte mennesker. Det finnes mange "ekte" rasister, men det er nok ikke dem du har kommet over på 9gag.

Så når man sier helt klart rasistiske ting, åpenbart ikke ment som humor som jeg viser i mange av tilfellene, så er man ikke en "ordentlig" rasist? Spesielt. I min bok er det rasistisk å kalle mørkhudede for nigger og sammenligne dem med aper. Jeg må virkelig være lettkrenka.

• Liker 2
Lenke til kommentar

Uff og huff..

Boomers som roter seg borti steder på internett de ikke forstår.

Jeg henger ikke på 9gag og lignende sider, men der er tenåringer edgy for moroskyld. Ganske uskyldig.

Jeg er 27. Bred definisjon av boomer i så fall.

Det er ikke uskyldig når unge menn blir eksponert for så mye rasisme på hverdagsbasis. Det normaliserer helt avskyelige kommentarer og holdninger. Hvis du ser noe som helst humor i noen av de kommentarene jeg postet her, må jeg si at noen har sviktet kraftig i din oppdragelse.

Endret av CommanderKeen
  • Liker 2
Lenke til kommentar

Forsåvidt enig.

F.eks den ene kommentaren der er kansje ett forsøk på å være morsom, kommer ann på hvordan man tolker det. Det er jo bare dyr som står midt i gata liksom. Altså et forsøk på å si at dette var bare helt idiotisk på samme måte som at det er helt idiotisk for dyr å krysse gata når du kommer i 100 med teslaen din. Altså at dette var bare idiotisk oppførsel dyr kunne finne på. Er du like dum som en elg liksom, eller "ferral animal" i dette tilfellet.

At du i det hele tatt prøver å tolke den kommentaren som noe annet en soleklar rasisme sier noe om skylappene du har på. Da vil du bare ikke se det.

• Liker 2
Lenke til kommentar

Jeg ser ikke noe humoristisk med akkurat de komentarene, men når du selv ikke er helt insatt i den svarte kulturen er det nok enda mer du tar deg nær av som du ikke burde. selv om jeg er enig i at disse folkene burde endre sine holdninger så mener jeg også du burde sette deg mer inn i kulturen for å forstå den bedre før du utaler deg om hva som er rasistisk og ikke.

Hva slags tullesvar er dette? Jeg kan si at jeg vet nok om den "svarte kulturen" (hva enn det er, tror du alle svarte har samme kultur?) til at det generelt sett ikke er ønskelig å bli kalt nigger eller apekatt.

Lenke til kommentar

At du i det hele tatt prøver å tolke den kommentaren som noe annet en soleklar rasisme sier noe om skylappene du har på. Da vil du bare ikke se det.

Dine evner til å se humor (eller ikke se) i ting er ikke mitt problem. 

Hva slags tullesvar er dette? Jeg kan si at jeg vet nok om den "svarte kulturen" (hva enn det er, tror du alle svarte har samme kultur?) til at det generelt sett ikke er ønskelig å bli kalt nigger eller apekatt.

Når du ikke vet at Nigga ikke er et negativt ladet ord i det hele tatt så er du ikke mye innsatt i svart kultur ass.

• Liker 4
Lenke til kommentar

Så kan ein sjølvsagt diskutere om slikt tankesett er farleg fordi bidrar til å normalisere politisk ukorrekte utsagn i det ofentlege rom.

Så du mener at enkelte meninger ikke burde være lov å inneha? Synes du at "wrong think" skal straffes?

Jeg er for at alt av tanker og ideer skal være likestilt. Frihet til å tro og mene det man vil. Så lenge man ikke agerer fysisk mot andre mennesker. Kristendommen og islam er i praksis dette. Begge innehar budskap om at man skal avlive de som ikke retter seg til Gud, eller Allah.

Hvis noen er overbevist om at nordmenn er roten til alt ondt, javel, spre budskapet. Så lenge det ikke ageres på "slay the nonbelievers". Eller skal vi gjøre overtro, som oppfordrer til vold, ulovlig?

Jeg er 27. Bred definisjon av boomer i så fall.

Det er ikke uskyldig når unge menn blir eksponert for så mye rasisme på hverdagsbasis. Det normaliserer helt avskyelige kommentarer og holdninger. Hvis du ser noe som helst humor i noen av de kommentarene jeg postet her, må jeg si at noen har sviktet kraftig i din oppdragelse.

Du og jeg har forskjellig oppfatning av enkelte ord, feks. "boomer". Vi kommer fra forskjellige kulturer.

Jeg er helt sikker på at du aldri har synes vitser, eller sketsjer, som baserer seg på kulturforskjeller/lighthearted rasisme/stereotyping har vært gøyale. Helt sikker.

Dette er bare en mer edgy versjon av de vitsene/sketsjene du har synes vært gøyale.

Om det har vært svikt i min oppdragelse har jeg ingen kommentar på, men jeg noterer meg personangrepet i boken min.

At du i det hele tatt føler et behov for å "beskytte" folk mot enkelte meninger synes jeg er tøft. De klarer ikke selv å finne den riktige veien å gå, sant?

Edit: CommanderKeen, kan du skrive ett innlegg av gangen? Ikke vær en boomer og skriv ett svar av gangen mann. Du kan svare mange folk i ett innlegg :)

Endret av amor patriae
  • Liker 1
Lenke til kommentar

Så du mener at enkelte meninger ikke burde være lov å inneha? Synes du at "wrong think" skal straffes?

Nei. Men du kan ikke klandre noen for å kalle et miljø for beklagelig når de fostrer opp og normaliserer ondsinnede og farlige meninger. Igjen så kan vi ta 4chan sin oppfostring av massedrapsmenn som eksempel.

• Liker 4
Lenke til kommentar

Dine evner til å se humor (eller ikke se) i ting er ikke mitt problem.

Når du ikke vet at Nigga ikke er et negativt ladet ord i det hele tatt så er du ikke mye innsatt i svart kultur ass.

Er det ikke negativt ladet for hvite å bruke ordet nigga mot svarte? For en skjermer oppvekst du skal ha hatt.

Lenke til kommentar

Opprett en konto eller logg inn for å kommentere

Du må være et medlem for å kunne skrive en kommentar

Opprett konto

Det er enkelt å melde seg inn for å starte en ny konto!

Start en konto

Logg inn

Har du allerede en konto? Logg inn her.

Logg inn nå
  • Hvem er aktive   0 medlemmer

• Ingen innloggede medlemmer aktive
  • Opprett ny...