Redaksjonen. Skrevet 23. juli 2019 Del Skrevet 23. juli 2019 Bensinsalget er ned 40 prosent de siste årene – også dieselsalget faller Lenke til kommentar
Dubious Skrevet 23. juli 2019 Del Skrevet 23. juli 2019 Så å tenke på et forbud er bortkastet energi og penger, da markedet fikser dette selv 4 Lenke til kommentar
sedsberg Skrevet 23. juli 2019 Del Skrevet 23. juli 2019 Hva er det Aust-Agder driver med?? 2 Lenke til kommentar
G Skrevet 23. juli 2019 Del Skrevet 23. juli 2019 Ah, lavere etterspørsel bør kunne gi rimeligere drivstoffpriser. Men skjer det i Norge, neppe? 2 Lenke til kommentar
Dubious Skrevet 23. juli 2019 Del Skrevet 23. juli 2019 Lavere etterspørsel gir høyere priser Samme som skjer med bompengene, når inntektene går ned, så økes prisen 4 Lenke til kommentar
Populært innlegg Simen1 Skrevet 23. juli 2019 Populært innlegg Del Skrevet 23. juli 2019 Så å tenke på et forbud er bortkastet energi og penger, da markedet fikser dette selv Husk at dette er resultatet av årevis med sterke statlige incentiver til å bytte til eksosfrie alternativer. Se på land uten incentiver for eksempel. Elektrifiseringen går mye tregere i alle sånne land. Markedet fikser det altså ikke selv, men staten former markedsmekanismene med incentivene sine slik at markedet ordner opp "selv". Er forsåvidt enig i at det er meningsløst med forbud enn så lenge det finnes nisjer som ikke kan dekkes av elbiler. Dette fikser markedet "selv" med kostnadsprofilen på eksosutslipp. 11 Lenke til kommentar
Simen1 Skrevet 23. juli 2019 Del Skrevet 23. juli 2019 Hva er det Aust-Agder driver med?? Det står noe om vest-agder i artikkelen. Hvor finner du noe om øst-agder? Ah, lavere etterspørsel bør kunne gi rimeligere drivstoffpriser. Men skjer det i Norge, neppe? Etterspørselen etter oljeprodukter er vel fortsatt på vei oppover globalt sett? og oljeprisen er jo litt opp og ned, men ikke noen klar trend nedover. Lavere etterspørsel gir høyere priser Samme som skjer med bompengene, når inntektene går ned, så økes prisen Lavere etterspørsel gir normalt lavere priser, i et isolert marked under ideelle forhold. Men nå er vel ikke dette hverken et isolert marked eller ideelle forhold. Stat og kommune har økonomiske incentiver for at vi skal forurense så mye som mulig. De får mer inntekter av eksosbiler enn av elbiler. Noen bør sette klare retningslinjer for at stat og kommuner må prioritere miljø framfor kommuneøkonomi. 1 Lenke til kommentar
Sturle S Skrevet 23. juli 2019 Del Skrevet 23. juli 2019 Hva er det Aust-Agder driver med?? Det står noe om vest-agder i artikkelen. Hvor finner du noe om øst-agder?I statistikken. Tippar ein bensinstasjon i Vest-Agder har lagt ned, slik at kundane køyrer over til nabofylket for å fylle tanken. Endringa går jo hardt utover lønsemda til bnesinstasjonane, so det vert stadig færre av dei. Det kan òg vere feil i statistikken. Eg fann ein uteliggar i statistikken der ein gong før, og sendte epost til den ansvarlege i SSB. Det viste seg å vere ein feil i datagrunnlaget. 4 Lenke til kommentar
G Skrevet 23. juli 2019 Del Skrevet 23. juli 2019 Grei utgreiing det Simen1. @Sturle S: Men besinstasjoner har knappt fortjeneste på salg av drivstoff etter hva jeg har hørt ihvertfall. Staten tar jo mesteparten av kaken. Så de står igjen på å skulle tjene penger på dagligvarer, pølser, burgere, Cola, Pepsi-Max og mye annet dilldall som folk kanskje kan trenge på sin tur videre på veiene. 2 Lenke til kommentar
The Very End Skrevet 23. juli 2019 Del Skrevet 23. juli 2019 Ang. Aust Agder; Er ikke til å komme unna av at det er mange gamlinger her som sverger til alt annet enn elbiler - er jo bibelbeltet med folk som ikke akkurat er kjent for å hoppe på ny teknologi. En annen faktor kan være at det er blitt veldig populært å pendle i fra Aust Agder til Vest Agder (som Kristiansand ligger i) da boligprisene er en annen her. Siste faktor er bomstasjonen mellom Kristiansand og Grimstad lagt ned, noe som også kan ha påvirkning på resultatet. 2 Lenke til kommentar
tjavel Skrevet 23. juli 2019 Del Skrevet 23. juli 2019 Så å tenke på et forbud er bortkastet energi og penger, da markedet fikser dette selv Disse fremtidige forbudene nå fra mange land er bare symbolske for å sende en melding til bilprodusentene om at de må omstille seg. Om de får opp farten med å produsere elbiler så vil forbudet aldri ha noen nytte i praksis. Men å true bilprodusentene med forbud har nytte i praksis, eller hadde de bare sitti å ruga fossil-pengesekken lengre enn nødvendig. 2 Lenke til kommentar
RJohannesen Skrevet 23. juli 2019 Del Skrevet 23. juli 2019 Hva er det Aust-Agder driver med?? Flere bensinstasjoner i Aust-Agder har over tid drevet priskrig med en del lavere drivstoffpriser enn andre steder, som igjen gjør at en del som kjører mye langkjøring fyller opp der istedet for andre steder. Lenke til kommentar
daruu Skrevet 23. juli 2019 Del Skrevet 23. juli 2019 Er i Italia nå, bensin og dieselprisene her er omtrent like hjemme, å her tjener de MYE mindre i snitt. Så sånn sett er nok ikke prisene så ille 4 Lenke til kommentar
Syar-2003 Skrevet 23. juli 2019 Del Skrevet 23. juli 2019 Mange flere solgte hybrider er nok sikkert relevant. Har selv regnet på det og det står p.t mellom Polestar2 i 2020/2021 (forhåndsbestilt) eller en ny hybrid allerede i år.. Jeg kjører idag ca 12000 i året med relativt stor bensin bil (snitter på 0.98 l/mil) , med mye såkalt småkjøring med mange distanser godt under <5mil , mye bykjøring og kø, derfor høyt forbruk. Tipper at kun 2000 av disse 12000 er lengre turer, >6 mil. Med å skifte til en fornuftig plug-in Hybrid med ladeboks hjemme og på jobb vil jeg mere enn halvere drivstoff forbruket årlig og kjøre utslippsfritt til og fra jobb og til oppdrag hos kunder i/rundt byen. 1 Lenke til kommentar
Trestein Skrevet 23. juli 2019 Del Skrevet 23. juli 2019 (endret) Jeg registrerer at på spritmonitor er det mange som klarer svært lave forbruk med hybridbiler. Bare synd de er tunge og dyre for folk flest- Endret 23. juli 2019 av Trestein Lenke til kommentar
-Birger- Skrevet 23. juli 2019 Del Skrevet 23. juli 2019 Hva er det Aust-Agder driver med?? Dersom det ikke er en feil så kan det være pga den massivt raske utbyggingen av E18. Der er det nok gått med en liter eller to og på et så lite fylte somAust-Agder kan det gjøre stort utslag 1 Lenke til kommentar
teitur Skrevet 23. juli 2019 Del Skrevet 23. juli 2019 Jeg registrerer at på spritmonitor er det mange som klarer svært lave forbruk med hybridbiler. Bare synd de er tunge og dyre for folk flest- Uh.. så lenge vi snakker norske forhold er de gjerne billigere enn samme modell med bare bensin/dieselmotor, spesielt hvis man sammenligner med motorer med i nærheten av samme effekt. I f.ekd Tyskland er det imidlertid et gyldig argument. Hybride golf GTE kostet f.eks. mer enn en GTI sist jeg sjekket prisene på dem der. 2 Lenke til kommentar
xyzæøå Skrevet 23. juli 2019 Del Skrevet 23. juli 2019 Så å tenke på et forbud er bortkastet energi og penger, da markedet fikser dette selv Disse fremtidige forbudene nå fra mange land er bare symbolske for å sende en melding til bilprodusentene om at de må omstille seg. Om de får opp farten med å produsere elbiler så vil forbudet aldri ha noen nytte i praksis. Men å true bilprodusentene med forbud har nytte i praksis, eller hadde de bare sitti å ruga fossil-pengesekken lengre enn nødvendig. Dessuten begynner det å blir bra 4 felts vei med 110 kmh gjennom deler av aust agder, så mulig flere gidder å kjøre gjennom og fylle diesel på veien 1 Lenke til kommentar
Jens Kr. Kirkebø Skrevet 23. juli 2019 Del Skrevet 23. juli 2019 Grei utgreiing det Simen1. @Sturle S: Men besinstasjoner har knappt fortjeneste på salg av drivstoff etter hva jeg har hørt ihvertfall. Staten tar jo mesteparten av kaken. Så de står igjen på å skulle tjene penger på dagligvarer, pølser, burgere, Cola, Pepsi-Max og mye annet dilldall som folk kanskje kan trenge på sin tur videre på veiene. Det er korrekt men for å få solgt slike produkter er de avhengige av at folk stopper på stasjonen. Vi stopper nesten aldri på bensinstasjoner lengre da det ikke er der hurtigladerne er plassert. De står utenfor butikker, kjøpesentre osv. Fordelen med det er at Pepsi Max er er mye billigere på Kiwi enn på Esso, og at maten er mye bedre på restaurantene på kjøpesenteret enn på Circle K. 4 Lenke til kommentar
Gjest mrpc Skrevet 23. juli 2019 Del Skrevet 23. juli 2019 Hadde vel vært enda lavere om det ikke hadde vært så lange ventetider på mange av de elbilene.. ikke rart med tanke på at man ikke betaler moms eller engangsavgift,, samt bruker veiene på andres regning. Lenke til kommentar
Anbefalte innlegg
Opprett en konto eller logg inn for å kommentere
Du må være et medlem for å kunne skrive en kommentar
Opprett konto
Det er enkelt å melde seg inn for å starte en ny konto!
Start en kontoLogg inn
Har du allerede en konto? Logg inn her.
Logg inn nå