Gå til innhold
Trenger du råd om juss? Still spørsmål anonymt her ×

Postkassestativ, nyinnflyttet

Anbefalte innlegg

Enkel case. Overtatt ny bolig, og fikk noen uker siden melding av noen I gata angående postkassestativ og om jeg trengte plass til 1 eller 2 postkasser mtp kjellerleilighet.

Hyggelig tenkte jeg, og svarte 2. Har ikke hengt opp noe enda eller noe.

Så får jeg melding at alt er på plass, og at jeg kan vippse usle 1600kr, 800kr per plass, samt kjøpe disse 2 postkasser så alle er like.... Hva behager? Jeg har ikke bedt om et fancy postkassestativ i en helt vanlig gate, ei heller tenkt å investere i et så dyrt stativ på noe som kunne blitt ordna med noen planker og forsatt sett fint ut...

Hva og hvordan bør jeg gå fram nå? Stativet er forøvrig hos naboen, så om jeg setter mine 2 ved veien ved oppkjørselen er de 25m unna stativet i en rett gate, evt om jeg setter de på tomtegrensa er de 4m unna.

Det her er vel kanskje en god blanding av naboforhold/moral og juss...

Anonymous poster hash: e8986...809

Lenke til kommentar
Videoannonse
Annonse

Nå har vel posten endret sine regler rundt dette og krever at visse husstander samler postkassene sine der hvor de før sto ved hvert enkelt hus.

Mine foreldre fikk først en beskjed tilsendt fra posten på lik linje med resten av boligfeltet hvor det ble instruert hvor kassene skulle flyttes og hvem som skulle samles med hvem.

Mine foreldre ignorerte det og fikk senere tilsendt et krav om det samme da de ikke hadde gjort det. Hvis jeg husker korrekt så inneholdt det siste kravet også et varsel om gebyr dersom det ikke ble gjort - men jeg er litt diffus på det siste.

Derfor tenker jeg at det antagelig kan være regulert hvor kassene skal stå også sett bort ifra "godt naboskap".

Jeg regner med at det er lokale forskjeller her siden hovedsiden til posten i utgangspunktet ikke ser ut til å kreve at et byggefelt konsoliderer.

Jeg har ikke selv vært borti det siden jeg kjøpte mitt hus av ei gammel enke dårlig til beins så det var vel aldri noen som kom til å tenke på at jeg var den eneste i feltet med postkasse ved innkjørselen.

Jeg antar du kan ringe posten og spørre om de har gitt ut en instruks til den aktuelle adressen. Har de ikke det så har antagelig ikke de andre noe de skulle ha sagt.

Nå har jeg jo hørt om enkelte kommuner som er helt rabiate når det kommer til overformynderi over private eiendommer og estetikk så jeg blir egentlig ikke overrasket om det er en nynazist som har klart å klemme inn en paragraf som regulerer hvordan din postkasse skal se ut.

jeg ville selvfølgelig holde meg diffus og nøytral i dialogen mot posten. Spør du om de vil at du skal sette kassen sammen med de andre sier de selvfølgelig ja. Men spør du om det eksisterer en konkret spesifikk regulering for det aktuelle området så blir det vanskeligere å lyve til deg.

Endret av Invader Zim
  • Liker 1
Lenke til kommentar
Gjest Slettet-fsaSP0zV

Er det et felles postkassestativ som måtte utvides pga dine postkasser? Er dette et sameie eller et grendelag? Spurte du om kostnader ved dette da du svarte på henvendelsen? Ingenting er gratis, vettu  :)

Ellers, som Zim nevner over, har Posten blitt mer strikse med hvordan postkasser samles i boligområder, så det er også verdt å sjekke opp. 

Lenke til kommentar

Nei, reglene kom hit nå, så det var tilfeldig timer at jeg flytta.

Det er eide eneboliger.

Forventer ikke gratis, men at jeg får et 'hei jeg er naboen din du må betale 800kr per postkasse du skal ha på stativet' og en gang et 'velkommen til nabolaget' er litt tja...

Kunne uansett blitt ordnet med et fint stativ av tre for en tusenlapp maks med plass til 10-20 kasser... Bor ikke i noe villastrøk akkurat. Jeg kan omgås med penger og gidder ikke kaste bort 2k på en postkasse.

Lenke til kommentar

Posten har begynt å kreve at nabolag samler postkassene sine i (færre) stativer. Vi måtte selv slå sammen et par postkassestativ i vår gate. Da hadde vi først en befaring sammen med en fra Posten som forklarte litt om bakgrunnen, og så kom vi sammen frem til plasseringer.

Jeg ville definitivt stilt spørsmål ved kostnadsgrunnlaget, for her høres det ut som noen prøver å sko seg. Også snakk med andre i nabolaget om posten har vært i dialog med beboerne og hva som er tatt av felles beslutninger.

Lenke til kommentar

Postkassene er vel betalt av forrige eier?

Eller tok forrige eier med seg postkassene?

Jeg flyttet inn forrige uke. Neste uke er visstnok frist for å ordne postkassestativ ifølge nabo.

Tidligere eier lot meg ordne dette siden jeg tok over før frist.

Postkasse har jeg, men nabo vil jeg skal kjøpe 2 plasser for 1800kr på stativet.

Lenke til kommentar

At kassene skal være like kan ikke ha annet enn subjektive "estetiske" grunner. Personlig foretrekker jeg at kassene er ulike og gjerne med personlig preg, dekorasjoner, etc.

Igjen er postkassene ikke problemet. Problemet følgende...

Jeg får melding om frist med postkasser, og enkelt spørsmål om jeg trenger plass på stativ til 1 eller 2 postkasser, og at de setter det utenfor nabo ved siden av.

Svarer enkelt 2.

Får så plutselig melding med 'stativ montert. Ber om at det vipses krxx per postkasseplass fortløpende' før jeg I det hele tatt var innflyttet. Lite hyggelig nabovelkomst spør du meg. Gidder ikke bruke nærmere 2k på postkasser og stativ...

Lenke til kommentar

For å tenke litt pragmatisk på dette, selv om trådstarter ikke har inngått en avtale om kjøp så må han ha postkasse, mest sannsynlig på stativet han allerede har "kjøpt" to plasser på. Da er trådstarter like langt om han får annullert avtalen.

Det heller ikke nødvendigvis en god ide å hevde sin rett som det første man gjør i et nabolag. På lang sikt tror jeg det er en fordel å holde en hyggelig tone i denne saken, selv om det betyr en ekstra utgift.

Endret av Vegard#
  • Liker 1
Lenke til kommentar

For å tenke litt pragmatisk på dette, selv om trådstarter ikke har inngått en avtale om kjøp så må han ha postkasse, mest sannsynlig på stativet han allerede har "kjøpt" to plasser på. Da er trådstarter like langt om han får annullert avtalen.

Det heller ikke nødvendigvis en god ide å hevde sin rett som det første man gjør i et nabolag. På lang sikt tror jeg det er en fordel å holde en hyggelig tone i denne saken, selv om det betyr en ekstra utgift.

Det går jo begge veier. Når nabo ikke en gang kan hilse og si hei, men starter med 'hei, det koster deg xx hvis du skal få post i denne gata du'

Jeg hadde null intensjoner å bruke kr2000 på postkasser. Det er bortkastede penger.

Lenke til kommentar

Jeg ville vel bedt om en spesifisering av hva disse utgiftene er for noe. Stativet står formodentlig der allerede, og med mindre det er en løpende gjeld på det (lite trolig) så enten er det plass til flere postkasser der (og da koster det 0 kroner), eller så må hele greia bygges om (og da bør dette gjenspeiles i fakturaen).

Lenke til kommentar

Nå var det vel ikke lenge siden en kar her på forumet spurte om råd da han hadde blitt fakturert for en tjeneste han strengt tatt bare hadde sagt seg interessert i via mail.

Etter hva jeg husker så kom den store høvdingen krikkert med en uttalelse som fortalte at mailen kunne tolkes som et tilbud og responsen "ser frem til et hyggelig samarbeid" eller noe i den dur var en aksept. Dette var dog såvidt jeg husker en bedrift og ikke privat og saken stiller seg kanskje annerledes når kjøper er privat.

Lenke til kommentar

Nå var det vel ikke lenge siden en kar her på forumet spurte om råd da han hadde blitt fakturert for en tjeneste han strengt tatt bare hadde sagt seg interessert i via mail.

Etter hva jeg husker så kom den store høvdingen krikkert med en uttalelse som fortalte at mailen kunne tolkes som et tilbud og responsen "ser frem til et hyggelig samarbeid" eller noe i den dur var en aksept. Dette var dog såvidt jeg husker en bedrift og ikke privat og saken stiller seg kanskje annerledes når kjøper er privat.

Jeg husker den tråden, men til forskjell fra her tror jeg også ting som pris og en del sånne utfyllende detaljer var en del av den opprinnelige mailen. Flisespikking for oss vanlige dødelige, men i jussen er det jo flisespikking som utgjør forskjellen på tap eller seier ofte.

• Liker 1
Lenke til kommentar

Det går jo begge veier. Når nabo ikke en gang kan hilse og si hei, men starter med 'hei, det koster deg xx hvis du skal få post i denne gata du'

Her har du antageligvis brukt millioner på ny bolig så skal du slå deg vrang for noen lusne penger for noen lusne postkasser som du uansett må ha. Du fremstår som ikke noe annet enn gjerrig og kjip.

• Liker 7
Lenke til kommentar

Her har du antageligvis brukt millioner på ny bolig så skal du slå deg vrang for noen lusne penger for noen lusne postkasser som du uansett må ha. Du fremstår som ikke noe annet enn gjerrig og kjip.

Det har mer å gjøre med at ikke alle er vokst opp i Norge der folk ikke vet verdien av penger. Selvfølgelig har jeg pengene på konto, men det er bortkastede penger å bruke så mye på en postkasse, penger jeg mye heller kan investere i noe annet. 2000kr er ikke småpenger, og er vel mest måten jeg fikk servert dette på som gjør meg vrang. Er ikke snakk om å komme innom og hilse eller si 'velkommen til nabolaget' en gang, men å sende en kort SMS med 'vipps xx for postkasser til xx' er visst innafor.

Lenke til kommentar

Opprett en konto eller logg inn for å kommentere

Du må være et medlem for å kunne skrive en kommentar

Opprett konto

Det er enkelt å melde seg inn for å starte en ny konto!

Start en konto

Logg inn

Har du allerede en konto? Logg inn her.

Logg inn nå
  • Hvem er aktive   0 medlemmer

• Ingen innloggede medlemmer aktive
  • Opprett ny...