Gå til innhold

Syklister er et problem når Rotterdams selvkjørende buss skal ut i trafikken [Ekstra]


Redaksjonen.

Anbefalte innlegg

Videoannonse
Annonse

.. kun når de befinner seg i trafikken (bilveier). Derfor bør bilvei og sykkelveier være mest mulig adskilt.

Bilveier er desverre den beste plassen å sykle, da det lages gang og sykkelveier, hvor syklisten har vikeplikt

Selv på nye veier, med plass til egne sykkelfelt, så lages de sammen, for å spare penger, og da havner syklistene i vien

  • Liker 4
Lenke til kommentar

.. kun når de befinner seg i trafikken (bilveier). Derfor bør bilvei og sykkelveier være mest mulig adskilt.

 

Syklister er også et problem på fortauet, det er kun i Norge og Island at voksne har lov til å sykle på fortauet. Grunnen til at Norge tillater det er fordi vi (nesten) ikke har sykkelveier. Vi har kun en håndfull sykkelveier, litt mer sykkelfelt, og mye gang- og sykkelvei (fortau adskilt fra veibanen).

  • Liker 2
Lenke til kommentar

Selv på nye veier, med plass til egne sykkelfelt, så lages de sammen, for å spare penger, og da havner syklistene i vien

Det er ikke som om syklistene bare ender opp i veien uten at de selv har noe de skulle ha sagt. De velger å sykle i veien.

 

Hvorfor er det tydeligvis så uakseptabelt at du som syklist må sette ned farten for å passere en fotgjenger, mens du ikke har noe problem med å selv tvinge andre til å sette ned farten for deg?

 

(Hilsen syklist som aldri har hatt noe problem med å bremse ned for fotgjengere)

Endret av Sutekh
Lenke til kommentar

Det er ikke som om syklistene bare ender opp i veien uten at de selv har noe de skulle ha sagt. De velger å sykle i veien.

 

Hvorfor er det tydeligvis så uakseptabelt at du som syklist må sette ned farten for å passere en fotgjenger, mens du ikke har noe problem med å selv tvinge andre til å sette ned farten for deg?

 

(Hilsen syklist som aldri har hatt noe problem med å bremse ned for fotgjengere)

 

Det går ikke så fort med andre ord. 35-40 er for fort for fortauet med alle uoppmerksomme som ferdes der. Plutselig endrer noen retning, plutselig kommer det barn løpende ut i fortauet. Samtidig som det ofte er dårlig feiet, så grus og annet ræl. Totalen gjør det uaktuelt å sykle på fortau og gang/sykkelsti med mindre det er meget lite folk osv. Så totalen gjør at det er tryggere for meg å ligge i veibanen. Dette sier jeg som en som foretrekker sykkelfelt dersom det er trygt å kjøre med litt fart.

  • Liker 3
Lenke til kommentar

Javel? sier hvem?

Øh. Jeg vet ikke om du har lagt merke til det generelle konfliktnivået mellom spandex-fantomene og bilister?

 

Veinettet i og rundt byene er de facto konstruert for at kjøretøyer bør klare å holde en jevn fart på 60 for å ikke være til hinder. Å fikse det slik at det går greit å ferdes parallelt med det i 30-40 er ikke gjort i en håndvending.

 

Synd å måtte si det, men slik veinettet i Norge er lagt opp frem til nå, så er det rett og slett generelt sett ikke plass til syklister som vil holde jevn fart mye over 25. Jeg gidder ikke å sutre over det, jeg gidder ikke å være i veien for biler og irritere folk, så jeg bare holder meg til fortau og gang- og sykkelveier, og klarer meg fint med en toppfart på 20-25.

 

Jeg må innrømme at jeg begriper ikke hvorfor akkurat Norge, med et i utgangspunktet elendig veinett for hurtigsykling, har fostret en kultur hvor folk absolutt skal tråkke på til jobb som om de trener til Tour de France. Hvis du ser på steder som vi trekker frem som utmerkede sykkelbyer (e.g. København), så er det ikke bare tilstedeværelsen av godt utbyggede sykkelveier og -felt som er fremtredende, men også fraværet av karbonfiberrammer og spandex. Folk sykler til jobb i moderat tempo i de klærne de bruker på jobb.

Endret av Sutekh
  • Liker 2
Lenke til kommentar

Øh. Jeg vet ikke om du har lagt merke til det generelle konfliktnivået mellom spandex-fantomene og bilister?

Noen mennesker liker å klage. Det betyr likevel ikke at det er noe reellt problem at man sykler langs veien.  

 

Veinettet i og rundt byene er de facto konstruert for at kjøretøyer bør klare å holde en jevn fart på 60 for å ikke være til hinder. Å fikse det slik at det går greit å ferdes parallelt med det i 30-40 er ikke gjort i en håndvending.

Veinettet i byene har i all hovedsak fartsgrense 30 til 50, og gjennomsnittshastigheter langt under dette. Utenfor er gjerne fartsgrensene høyere, men også langt færre syklende.

 

Jeg kan love deg at du har blitt hindret, målt i tid, langt mer av andre bilister enn av syklende. Plassen kjøretøy tar er en mye større faktor i hvor mye til hinder det er enn farten det holder. Når farten går ned er det fordi all plass er tatt opp. Man kan oppleve kortere perioder med redusert fart når man tar igjen langsomme kjøretøy, men det varer bare til man kommer forbi, noe som normalt er lett når det ikke ellers er fullt på veien. Spesiellt lett er det å komme forbi syklende som tar lite plass og ikke hindrer sikt. Se omkring i byene. Hvor er køene lengst og man står mest stille: Det er motorveiene, de eneste veiene som faktisk er forbeholt bilister.

Endret av sverreb
  • Liker 4
Lenke til kommentar

Veinettet i byene har i all hovedsak fartsgrense 30 til 50, og gjennomsnittshastigheter langt under dette.

Det er en sannhet med modifikasjoner. De større byene har et "stamveinett" med fartsgrense 60-70. Dette er veier som er bedre optimalisert for jevn fart enn de mindre gatene. Disse veiene er ofte særs dårlig egnet for sykler.

 

Jeg kan love deg at du har blitt hindret, målt i tid, langt mer av andre bilister enn av syklende.

All den tid jeg kjører lite og spesielt lite i på tidspunkt med mye trafikk, så tror jeg du skal være forsiktig med å love for mye.

 

Spesiellt lett er det å komme forbi syklende som tar lite plass og ikke hindrer sikt.

Igjen, så er det en sannhet med modifikasjoner.

 

Syklister som holder 20-25 km/t er svært enkelt å passere trygt.

 

40-50... da begynner de å sykle akkurat så fort at du må beregne ekstra tid og plass, pluss at den kategorien av syklister gjerne går inn for å være litt mer plasskrevende.

 

EDIT: Spesielt når det som skal kjøre forbi er en buss...

Endret av Sutekh
Lenke til kommentar

Syklister som holder 20-25 km/t er svært enkelt å passere trygt.

 

40-50... da begynner de å sykle akkurat så fort at du må beregne ekstra tid og plass, pluss at den kategorien av syklister gjerne går inn for å være litt mer plasskrevende.

 

Kommer vel litt an på hvordan de sykler også. Har man f.eks mange som sykler i tett rekke så blir det skikkelig vanskelig. Når de heller ikke blir tatt for sin ulovlige kjøring, fordi politi og vegvesen mener det er ok, så blir det vanskelig. 

Lenke til kommentar

.. kun når de befinner seg i trafikken (bilveier). Derfor bør bilvei og sykkelveier være mest mulig adskilt.

De ER det. Noen steder. De eneste rene bilveiene er det forbudt å sykle på. De kalles motorveier.

 

Det er også forbudt for å ferdes, stoppe og parkere på sykkel-traséer for motorkjøretøy. Det er altså ikke lov å svinge innom sykkelfeltet for å passere andre kjøretøy, eller stoppe i sykkelfeltet for å ta på en passasjer.

 

Så ja, helt adskilte traséer eksisterer allerede. Noen få motorveier og noen få rene sykkeltraséer.

 

De andre veiene er tillatt for alle, inkludert ride- og trekkdyr (som ikke har lov å ferdes på gangarealer som fortau og gang- og sykkelveier). Disse andre veiene heter ikke «bilveier», de heter veier åpne for alminnelig trafikk. De fleste kalles offentlige veier, noen få er private veier.

  • Liker 4
Lenke til kommentar

Opprett en konto eller logg inn for å kommentere

Du må være et medlem for å kunne skrive en kommentar

Opprett konto

Det er enkelt å melde seg inn for å starte en ny konto!

Start en konto

Logg inn

Har du allerede en konto? Logg inn her.

Logg inn nå
  • Hvem er aktive   0 medlemmer

    • Ingen innloggede medlemmer aktive
×
×
  • Opprett ny...