Gå til innhold

Tesla fjerner gratis superlading fra bruktbiler


Anbefalte innlegg

Så gunstig at det virker for godt til å være sant. Og det er det selvsagt. Verditapet er massivt, da hjelper det ikke å låne gratis penger.

Ehm nei det er det ikke. Pristap hos tesla har vært veldig bra de første årene og nå i det siste greit. Fortsatt bedre enn forventet. Jeg har solgt to model S, den første til latterlig god pris og den andre til over forventet pris.

 

Du farer med vås.

  • Liker 5
Lenke til kommentar
Videoannonse
Annonse

Ehm nei det er det ikke. Pristap hos tesla har vært veldig bra de første årene og nå i det siste greit. Fortsatt bedre enn forventet. Jeg har solgt to model S, den første til latterlig god pris og den andre til over forventet pris.

 

Du farer med vås.

Huff da. Jeg ser på Finn, og der får man 2014-modeller for under 300k, men brukbare kjørelengder. Blir fort (mer enn) en halvering av prisen det. Det er et normalt pristap, slik som for ice-biler.

 

Poenget mitt er at vi kjøper mye dyrere biler enn hva vi trenger. Som å kjøpe en Tesla til 800k når du kunne kjøpt en vanlig bil til det halve.

  • Liker 4
Lenke til kommentar

Huff da. Jeg ser på Finn, og der får man 2014-modeller for under 300k, men brukbare kjørelengder. Blir fort (mer enn) en halvering av prisen det. Det er et normalt pristap, slik som for ice-biler.

 

Poenget mitt er at vi kjøper mye dyrere biler enn hva vi trenger. Som å kjøpe en Tesla til 800k når du kunne kjøpt en vanlig bil til det halve.

 

Det er 2 '14 modeller på finn til under 300k, de er kjørt rundt 180 000 hver... Eller 2-3 ganger så langt som en "vanlig" 14 modell normalt sett kjøres. Det er en s60 og en s85. S60'en kostet godt under 500 000 på det tidspunktet. Så den har tatt ett tap på rundt 200 000 kroner eller 1,11 kroner pr km. Latterlig lavt. S85'en kostet vell i underkant av 600 000 en plass så rundt 300 000 i tap. Eller 1,7 kroner pr km i tap. Igjen, latterlig lite. 

 

Du sammenligner epler og pærer, ser på værst tenkelige biler og sier "se, normalt tap som ice" etter at du har sagt at de har ekstreme prisfall.

 

Det blir for dumt 

  • Liker 7
Lenke til kommentar

Så på en 2014 s85, 122k kjørte km til kr 310000. Kan sikkert prutes ned til 300k. Virker som du nevner de «best tenkelige» bilene. Uansett om du synes det er latterlig lite med et slikt verditap er det mye penger.

 

Synd du synes det er dumt, men sannheten er vel vanskelig å svelge.

Lenke til kommentar

Så på en 2014 s85, 122k kjørte km til kr 310000. Kan sikkert prutes ned til 300k. Virker som du nevner de «best tenkelige» bilene. Uansett om du synes det er latterlig lite med et slikt verditap er det mye penger.

 

Synd du synes det er dumt, men sannheten er vel vanskelig å svelge.

 

Så du så på en bil til over 300k, men nevnte at du så på biler under. 

 

Herregud for ett rot. Og det er som sagt under forventet tap. Så det er nok du som har problemet med svelget..

  • Liker 3
Lenke til kommentar

2014 var vel dollaren fremdeles lav , litt over 6 NOK, i 2015 over 8 NOK. Det gjenspeiles sikkert på bruktprisene og kan muligens forklare hvorfor akkurat de har tapt seg lite målt i norske kroner.

https://www.dn.no/tesla/nye-biler/elbil/tesla-oker-prisene/1-1-5369837

 

En annen ting er om disse på finn blir solgt til annonsert utrops pris eller ikke.

 

Ja det er mange grunner til at prisen har holdt seg bra, doller priser, Tesla sine konstante prisjusteringer(på godt og vond), etterspørsel osv. 

 

Men det er fortsatt slik at Tesla generelt sett har holdt seg bra i pris men den siste tiden begynner de å nærme seg normalt verdifall. 

Endret av Salvesen.
  • Liker 2
Lenke til kommentar

Halvering av verdien på 5 år er helt normalt. Og prosentmessig er gjerne tapet større jo dyrere bil det er snakk om.

Det er helt korrekt. Ikke noe unormalt. Muligens har Tesla noe lavere verditap enn ice-biler, men uansett er kronetapet større da man gjerne kjøper en dyrere bil 

 

Så du så på en bil til over 300k, men nevnte at du så på biler under. 

 

Herregud for ett rot. Og det er som sagt under forventet tap. Så det er nok du som har problemet med svelget..

Det er vel heller du som har problemer med å innse sannheten. Helt normalt å prute litt på prisen på finn, og en bil med utropspris til 310 kan man enkelt få for under 300k.

Lenke til kommentar

De som sparte 107.000 NOK på kjøp av Tesla Model S P85D (som vist til dn artikkelen) hadde ekstremt flaks med timing ift kursfallet nok-usd. Slike tilfeller hører til sjeldenhetene. Kan ikke si jeg har hørt om liknende store prisendring for noen bil i Norge hverken før eller etter.

Lenke til kommentar

Hva er poenget? Superladere er for turer, ikke daglig lading. Folk som holder på å lade der som en hjemmelader blir fort mislikt.

Er derfor tilbudet blir tatt bort, folk missbruker det

Det var vel forlsag om at folk som bor i f.eks Trondheim, ikke kunne lade i Trondheim, for å få bort dette missbruket

 

Selv om det er positivt at folk kjøper elbil, så er det negativt at de bruker den når de kunne tatt bussen

Derfor vil det bli bom på elbiler i alle kommuner snart

  • Liker 1
Lenke til kommentar

Spørsmålet blir hva disse bilene er verdt når all garanti går ut... Da vil de nok få et unaturlig fall i verditapet

Når jeg ser på brukte teslaer på finn så er det urovekkende mange som har byttet du og eller batteriene.

Men får regne med at Tela har luket ut feilene på de nyere modellene.

Lenke til kommentar

Er derfor tilbudet blir tatt bort, folk missbruker det

Det var vel forlsag om at folk som bor i f.eks Trondheim, ikke kunne lade i Trondheim, for å få bort dette missbruket

 

Selv om det er positivt at folk kjøper elbil, så er det negativt at de bruker den når de kunne tatt bussen

Derfor vil det bli bom på elbiler i alle kommuner snart

Når kommunene har full dekning med elbusser kan vi snakkes, men så lenge de fleste busser er dieselbusser så er det bra folk kjører elbil istedet.
Lenke til kommentar

 

Har de egentlig lov?

Med tanke på at bilene ble kjøpt hos Tesla med gratis ladetid i "bilens levetid", ikke i "så lenge Tesla vil"tid.

Biler som de har fått i innbytte er Teslas biler. Om de vil fjerne inkludert superlading så gjør de det. Om de vil skyte de opp i bane så gjør de det. De står ganske fritt til å gjøre hva som helst de ønsker med de.

 

Du har et poeng. Dette senker nok prisen på disse bruktbilene betraktelig, og vil resultere i at flere havner på bilopphuggeriet raskere enn de ellers ville ha gjort. Hva slags miljøpolitikk er det fra ‘go-to’ bilmerket til miljøaktivistene?!?!

Man kan nok forvente at det at bilene nå ikke har inkludert superlading vil redusere prisen Tesla kan ta når disse nå selges igjen, men det er vel ingen grunn til å tro at det vil påvirke bruktbilprisen *ekstremt* mye. Sier vi at en potensiell kunde for disse bruktbilene ville ha brukt 50.000 km med superlading, så er det snakk om noe sånt som 12.500 kWh til en verdi av 21.250 kroner ved 1,7 kr/kWh som i dag.

 

Det at inkludert superlading fjernes på disse bilene tar først og fremst å gjør disse bilene uaktuelle for de som kunne tenke seg å bruke ekstremt mye superlading, langt utover det som Tesla ser for seg som et gjennomsnittlig behov. Det er ikke noe galt i det, slik jeg ser det.

 

Ettersom disse bilene gradvis fases ut, så vil opplevelsen med superlading ved laderne som er nær bysentre bli bedre for alle de andre kundene. I dag er det f.eks tendenser til køing ved superladerne i Lier og Åsane.

Det som blir galt er at dette ikke gjelder alle brukte Teslaer. Selges den gjennom Tesla mister en gratis superladning men selges den privat gjennom f,eks Finn.no så beholder du den goden. Da kan en jo tenke sånn at Tesla ikke er så gira på og drive med bruktbilsalg og overlater til bileiere og selge den privat. De tar det vel som en selvfølge at de da kjøper ny bil hos dem når den gamle er solgt. Slipper jo også det at brukte biler hoper seg opp og vil bli vanskelige å selge. Nå virker det jo sånn at så fort Tesla slipper en ny modell skal Teslaeiere selge den de har for og kjøpe den.

Lenke til kommentar

Når kommunene har full dekning med elbusser kan vi snakkes, men så lenge de fleste busser er dieselbusser så er det bra folk kjører elbil istedet.

Bussene kjører uansett og utslippet er ikke store forskjellen på tom og full buss

Elbiler lager kø og virvler opp støv

  • Liker 2
Lenke til kommentar

 

Det er fortsatt begrenset med Tesla superladere mange steder. I Arendal f.eks.må man enten kjøre 55 km til Brokelandsheia eller 40 km til Lillesand

Det er jo ikke langt! Superladerne er beregnet på langtur. Om man har en superlader innen 100 km langs alle store veier i alle retninger fra der man er, så er man fullt oppdekket med superladere.

Ser når jeg kjører etter Mjøsa og nordover at det har kommet mange nye ladestasjoner blant annet i Brumunddal og Øyer. Det er bra for den ladekøa på Lillehammer er nå borte. Nå er det mange flere lade punker ser jeg i Øyer. Hvordan blir ladetiden hvis det står mange biler der på ladning? Har ikke tellet dem men må vel være rundt 20 stk der minst.

Lenke til kommentar

Bussene kjører uansett og utslippet er ikke store forskjellen på tom og full buss

Elbiler lager kø og virvler opp støv

Bussene lager også kø og hvirvler opp støv tilsvarende mange elbiler.

I tillegg produserer dieselmotorene fint svevestøv, giftige avgasser og CO2.

Får man bussene over på batteridrift vil man spare store mender utslipp og turene kan bli mer behagelige uten all rykkingen fra giringen.

  • Liker 3
Lenke til kommentar

så lenge de fleste busser er dieselbusser så er det bra folk kjører elbil istedet.

 

Du skal være ganske gjennomdynket i elbil-propaganda for å mene noe sånt. Elbil er tipp topp, for all del, men det beste er selvfølgelig om man benytter seg av kollektivtransport.

  • Liker 3
Lenke til kommentar

XXX kwh gratis hver mnd? Det hadde fungert. Egentlig merkelig det ikke var noe tak på det tidligere, men Tesla har jo aldri vært flink til dette med å faktisk tjene penger.

Vell, i starten var målet å bygge omdømme, skape blest, hype og what not. Nå er målet å bygge videre på dette i form av volumproduksjon. Tesla tjener ikke penger, men målet var aldri å være en liten nisjeprodusent, målet var å endre måten vi ser på bil, og skape et marked for elektriske biler, og til syvende og sist, vise at man kan selge elektrisk til massene.

 

Og, dette krever et enormt backbone. De skal komme inn som en ny aktør, med en ny og drivlinje, og i løpet av et lite tiår ikke bare utvikle, bygge og selge biler, men bygge et backbone andre produsenter har utviklet de siste 40 - 50 - 60 årene. Dette koster penger, men har nå tatt mer form.

  • Liker 1
Lenke til kommentar

Opprett en konto eller logg inn for å kommentere

Du må være et medlem for å kunne skrive en kommentar

Opprett konto

Det er enkelt å melde seg inn for å starte en ny konto!

Start en konto

Logg inn

Har du allerede en konto? Logg inn her.

Logg inn nå
  • Hvem er aktive   0 medlemmer

    • Ingen innloggede medlemmer aktive
×
×
  • Opprett ny...