Gå til innhold
Trenger du hjelp med PCen? Still spørsmål her! ×

[Løst] Gammel PC har begynnt å hoste.

Anbefalte innlegg

Og jeg har ikke clue på hvilken komponent som er den skyldige.

Når jeg sier hoste, så kan den nå bruke FRYKTELIG lang tid på å starte opp etter den har falt i søvn. Eller så klarer den ikke å hente IP, så jeg er nettløs. Til jeg plukker ut den trådløse USB nettverkskortet og satt det tilbake. Den kan og bare gå i svart mens jeg er og lager meg litt lunsj. Også når jeg skal restarte, så er det melding om "CPU over temperature". Så da må jeg skru den av og la den være av i 10 min. Når jeg da starter den igjen, så er jeg tilbake der jeg var med alle programmer oppe... 

Jeg har vel ikke satt i en ny komponent på denne maskinen på over 6 år. Og jeg husker dårlig hva som er inne det svarte tårnet (som veier ørten tonn).

Det jeg vet er at den inneholder en Intel i7 prosessor, 12 GB RAM og ett Intel ettellerannet Deluxe edition Hovedkort. Grafikkortet er fra nVidia, men jeg husker ikke hvilket.

Kjører Win7.

Jeg misstenker at maskinen kanskje hadde oppført seg bedre om jeg hadde skaffet meg ett bedre OS og installert det på en SSD Disk jeg har liggende. 

Noen som har noen tanker om hva jeg kan gjøre for å oppgradere den nå ganske geriartriske maskinen?

Lenke til kommentar
Videoannonse
Annonse

Følg ditt eget råd med SSD! Jeg har selv Windows 10, men om du trenger å oppgradere(?) fra W7 pga ytelse i maskinen er jeg i tvil om.

Forskjellen fra din PC nå til en med W7 på SSD er virkelig natt og dag. Kjør på med SSD! :)

EDIT: Forresten, jeg bruker å lagre installasjonsfilen til alle drivere på en USB-stick som jeg kan plugge inn rett etter installasjon av operativsystemet. Pass på å få med alt av drivere til nettverkskort, skjermkort, lydkort etc. Da er du up and running litt raskere. Jeg bruker også ninite . com for å innstallere programmer :)

Endret av SuperSjantis
Lenke til kommentar

Følg ditt eget råd med SSD! Jeg har selv Windows 10, men om du trenger å oppgradere(?) fra W7 pga ytelse i maskinen er jeg i tvil om.

Forskjellen fra din PC nå til en med W7 på SSD er virkelig natt og dag. Kjør på med SSD! :)

EDIT: Forresten, jeg bruker å lagre installasjonsfilen til alle drivere på en USB-stick som jeg kan plugge inn rett etter installasjon av operativsystemet. Pass på å få med alt av drivere til nettverkskort, skjermkort, lydkort etc. Da er du up and running litt raskere. Jeg bruker også ninite . com for å innstallere programmer :)

Det er en gammal små hacket versjon av Win7 jeg kjører nå, så Win10 på en SSD kan nok være det som gjør trikset. For maskinen generelt har alltid fungert svært bra. 

Og tusen takk for tipset om drivere, skal teste det og. 
Endret av Omnia vincit amor
Fikset sitering.
Lenke til kommentar

Reistallasjon av Windows på en ssd vil hjelpe, men du må først finne ut hvorfor CPU blir for varm. Sjekk at CPU vifta faktisk spinner samt rens den for støv. Hvis du har AIO vannkjøling er det mulig pumpa har tatt kveld

Lenke til kommentar

Enkleste er nok å bare boote en eller annen live Linux som f.eks Ubuntu eller Knoppix (direkte nedlastning) fra brent DVD eller USB via Rufus og se som ting fungerer mer normalt der. Fungerer mesteparten av hardware greit vet du mer hva som er nødvendig å sette fokus på, som HDD og kabler / BIOS / OS-reinstallering / Malware og evt annet som kan være vesentlig.

Endret av vidor
Lenke til kommentar

Enkleste er nok å bare boote en eller annen live Linux som f.eks Ubuntu eller Knoppix (direkte nedlastning) fra brent DVD eller USB via Rufus og se som ting fungerer mer normalt der. Fungerer fungerer mesteparten av hardware greit vet du mer hva som er nødvendig å sette fokus på, som HDD og kabler / BIOS / OS-reinstallering / Malware og evt annet som kan være vesentlig.

Reistallasjon av Windows på en ssd vil hjelpe, men du må først finne ut hvorfor CPU blir for varm. Sjekk at CPU vifta faktisk spinner samt rens den for støv. Hvis du har AIO vannkjøling er det mulig pumpa har tatt kveld

Du sier det har stått "cpu overtemp", ville kanskje startet med å sjekke hvor varm CPU er?

CPU-vifte full av støv?

Skal få rengjort alle viftene.

Ellers så har jeg begynt å installere win10 på SSD`n, men når jeg må restarte etter at den har kommet til punktet "Installerer oppdateringer" så begynner den å innstallere på ny... Har prøvd å endre boot fra USB pinnen hvor Win10 installasjonen ligger til SDD`n, men da kommer det bare feilmelding om at den mangler OS. EDIT: Det er en MBR feil.

Hva er greia?

2 Edit:

Jeg reformaterte SSD`n, og etter å ha installert Win10 igjen, nappa jeg ut USB`n og når jeg da reboota, så kom hele velkomsten til Win10.

Nå gjenstår bare noen dager med banning over manglende drivere, trege installasjoner også er jeg nok oppe og gå igjen.

Tusen takk for tips og tilbakemedlinger^_^

Endret av Amens
  • Liker 2
Lenke til kommentar

Opprett en konto eller logg inn for å kommentere

Du må være et medlem for å kunne skrive en kommentar

Opprett konto

Det er enkelt å melde seg inn for å starte en ny konto!

Start en konto

Logg inn

Har du allerede en konto? Logg inn her.

Logg inn nå
  • Opprett ny...