Bauer Skrevet 24. desember 2003 Del Skrevet 24. desember 2003 Hei! Skal ha ny pc over nyttår, skal gå til innkjøp av 3 disker. 1 WD SATA Raptor 10000rpm 36,7GB 2 WD SATA 7200rpm 250GB Har vurdert så langt å bruke NTFS på alle diskene. 36,7GB'en skal være systemdisk. Så jeg vurderer å ikke partisjonere den. 250GB'ene vurderer jeg å dele i 2. Slik at jeg får 4 på ca 125GB. Hvorfor er dette bra? Hvorfor er dette ikke fullt så bra? Takker for alle svar. Ikke svar hvis du ikke kan begrunne svaret. Lenke til kommentar
ronnyaa Skrevet 24. desember 2003 Del Skrevet 24. desember 2003 Når det gjelder partisjonering av disker bør du fixe det på en slik måte at du selv har ett visst system på dine data. Jeg har en disk på 120GB til musikk (samlingen min som jeg har rippet) en disk til filmer osv osv Det synest jeg fungerer bra for meg ihvertfall. å dele en 250 GB disk opp i 10 partisjoner på 25 GB hver er vel en heller dårlig ide ? Lite vits i å partisjonere den 36,7 disken synest jeg. Lenke til kommentar
Admin'c Skrevet 24. desember 2003 Del Skrevet 24. desember 2003 legg de to 36gbene i raid og bruk dem til installerte ting og os bruk 250gb disken som lagringsplass Lenke til kommentar
eiriksen Skrevet 24. desember 2003 Del Skrevet 24. desember 2003 legg de to 36gbene i raid og bruk dem til installerte ting og os bruk 250gb disken som lagringsplass Det var omvendt, la den Raptoren var upartisjonert så partisjonerer du de 250 GB'ene etter hva du bruker harddisken til. 100 gb til musikk, 2000 til film og 200 til programmer og spill f.eks Lenke til kommentar
airguard Skrevet 24. desember 2003 Del Skrevet 24. desember 2003 (endret) Enig med at raptoren bør være systemdisk. (os installert der) Men hva med og bruke de 2 250 diskene til mirror raid som sikkerhet. Du mister da 250gb (har da 256gb igjen) men vil være rimlig bra beskytta hvis en av dem feiler, og slipper da og miste data. i partisjonetype 250 :3 = ca 83gb på 3 partisjoner Smak og behag. Endret 24. desember 2003 av airguard Lenke til kommentar
Hårek Skrevet 24. desember 2003 Del Skrevet 24. desember 2003 Det var omvendt, la den Raptoren var upartisjonert så partisjonerer du de 250 GB'ene etter hva du bruker harddisken til. 100 gb til musikk, 2000 til film og 200 til programmer og spill f.eks Blir feil å si at disken er upartisjonert. Alle disker må ha minst en partisjon. Det er bare tull å dele opp disken til musikk, film, etc. Hva oppnår du med det? Det er mye mer logisk å ha en stor partisjon, som da inneholder mapper for film, musikk, etc. Det er jo fullt fleksibelt, mens hvis du deler disken så har du låst størrelsen. Lenke til kommentar
sveinsel Skrevet 24. desember 2003 Del Skrevet 24. desember 2003 Husk NTFS får du ikke bort igjen. Jeg har en partisjon på ca 8GB bare for OS. Selve WindowsXP bruker noe i underkant av 4GB. Dette gjør at man har betre kontroll med OS, og man beholder er raskere system etterhvert som det fylles opp. Det er mange grunner til å gjøre det sånn, gidder ikke spa frem alle i dag. Så har jeg en partisjon for Programfiler dvs demoer og spill som jeg har backup på, og som kan slettes i fall OS ryker. Jeg forandrer kun bokstaven fra C: til fx G: alltid når jeg installerer noe nytt. Så har jeg noen partisjoner som er nøyaktig like (for oversikt) på flere disker. Her ligger sånnt som jeg er redd skal bli slettet ved Crash. Det er ikke dumt med flere partisjoner. Før eller siden får man systemcrash........... God jul Lenke til kommentar
Hårek Skrevet 24. desember 2003 Del Skrevet 24. desember 2003 (endret) Husk NTFS får du ikke bort igjen. ???? De fleste klarer nok å fjerne en NTFS partisjon. Endret 24. desember 2003 av hårek Lenke til kommentar
sveinsel Skrevet 24. desember 2003 Del Skrevet 24. desember 2003 Husk NTFS får du ikke bort igjen. ???? De fleste klarer nok å fjerne en NTFS partisjon. Hvordan? Lenke til kommentar
eiriksen Skrevet 24. desember 2003 Del Skrevet 24. desember 2003 Blir feil å si at disken er upartisjonert. Alle disker må ha minst en partisjon. Det er bare tull å dele opp disken til musikk, film, etc. Hva oppnår du med det? Det er mye mer logisk å ha en stor partisjon, som da inneholder mapper for film, musikk, etc. Det er jo fullt fleksibelt, mens hvis du deler disken så har du låst størrelsen. Upartisjonert tenkte jeg jo at den var en partsijon, ikke 2 eller 3. Og det med en til en stor lagringsplass. jo mer jeg tenker på det jo mer fornuftig virker det. Hmmmm... Du har rett, det mer fornuftig, allt på et sted Lenke til kommentar
Ar`Kritz Skrevet 24. desember 2003 Del Skrevet 24. desember 2003 Husk NTFS får du ikke bort igjen. ???? De fleste klarer nok å fjerne en NTFS partisjon. Hvordan? Heh, det er jo bare å slette den, da... Med fdisk, om du ikke har noe annet. Den trenger ikke å vite hva den sletter for å slette det God jul! Lenke til kommentar
Loomy Skrevet 25. desember 2003 Del Skrevet 25. desember 2003 Er ikke 37 GB litt overkill for et stakkars OS og noen programmer? 10GB burde holde lenge. Ang. NTFS: Du kan selvsagt fjerne NTFS-partisjoner som du vil. Skulle bare mangle. Lenke til kommentar
Hårek Skrevet 25. desember 2003 Del Skrevet 25. desember 2003 Husk NTFS får du ikke bort igjen. ???? De fleste klarer nok å fjerne en NTFS partisjon. Hvordan? Kanskje du har dårlig erfaring med fdisk? fdisk er mye brukt, men har store begrensinger, noen pga bugs. I dag bør man overhodet ikke bruke fdisk medmindre man kjenner disse begrensingene. Det mest nærliggende å bruke er installasjonsprogrammet til XP / Win2000. Et program jeg bruker mye for å fjerne partisjoner er Ranish, det fjerner alle partisjoner kjapt. Men det kan virke litt forvirrende for "noviser". Lenke til kommentar
_Xorcist Skrevet 25. desember 2003 Del Skrevet 25. desember 2003 (endret) Jeg har konvertert 800Gb med NTFS partisjoner til FAT32 uten noe problem med PartitionMagic8. Hvis du kjører NTFS kan det være lurt å ha en liten FAT32 partisjon på en av harddiskene også. Jeg har en 10Mb FAT32 partisjon til firmware/bios oppgraderinger osv, som krever å bootes til "DOS". Endret 25. desember 2003 av _Xorcist Lenke til kommentar
JKJK Skrevet 25. desember 2003 Del Skrevet 25. desember 2003 (endret) vell... En ting jeg _også_ vil påpeke at å si at man skal ha raptoren "upartisjonert" blir jo veldig feil Det jeg ville gjort er å kjørt 1, evt. 2 partisjoner på raptoren. Uansett vil det kanskje være best med èn... raskest slik. (opplevde økning på skrivehastighet med 40% på min laptop da jeg gikk fra to til en partisjon på den...merkelig, men sant). de 2 250 gigerne blir jo litt smak og behag. Nå vet jeg ikke hvor mye data du har av hva, men Jeg ville kanskje delt opp den ene disken i 2 (f.eks en til mp3 og en til noe annet) og kjørt den andre disken med 1 partisjon. (Vet selv hvor kjedelig det er å skal kopiere over STORE filer (f.eks 50gb hver ... tv-opptak) også har man nok plass totalt, men partisjonene låser mulighetene! Ang filsystem ville jeg DEFINITIFT gått for NTFS såfremt du ikke skal bruke OS som krever noe annet (win9x / linux). Dette skal etter mitt skjønn være raskere & sikrere enn fat32, samt at det utnytter plassen bedre. Er heller ikke noe problem å konvertere fra NTFS til FAT32 med f.eks convert commandoen, eller partition magic. Har just bestillt en raptor selv, så jeg gleder meg til å se hvordan den fungerer i forhold til 7200rpm's disker. Endret 25. desember 2003 av DJ-JK Lenke til kommentar
sveinsel Skrevet 25. desember 2003 Del Skrevet 25. desember 2003 Et program jeg bruker mye for å fjerne partisjoner er Ranish, det fjerner alle partisjoner kjapt. Men det kan virke litt forvirrende for "noviser". Ja ... du vet det er en gang år om annet man steller med dette, så man glømmer. Og når man får et problem er det gjerne av en slik art at det ikke lar seg fikse. Fortsatt god jul Lenke til kommentar
Anbefalte innlegg
Opprett en konto eller logg inn for å kommentere
Du må være et medlem for å kunne skrive en kommentar
Opprett konto
Det er enkelt å melde seg inn for å starte en ny konto!
Start en kontoLogg inn
Har du allerede en konto? Logg inn her.
Logg inn nå