-TH- Skrevet 22. juli 2019 Del Skrevet 22. juli 2019 (endret) Hei. Jeg ønsker å ha 4G backup med automatisk failover dersom fiberlinjen skulle feile. Har kjøpt NETGEAR LB2120 4G modem som skal kunne gjøre dette. https://www.netgear.com/home/products/mobile-broadband/lte-modems/LB2120.aspx Når jeg setter det opp mellom den sorte lille boksen der fiberkabelen kommer inn (hussentral? - se bilder under) og Cisco 891F ruteren fra Telenor vil den ikke koble seg på fiber nettverkslinjen. Når jeg gjør akkurat det samme hjemme kobler den seg på fiber nettverkslinjen med en gang den skrur seg på. Videre fungerer ruteren fra Telenor som vanlig. Kobler jeg fra fiberkabelen ved inntaket i veggen går den automatisk over på 4G og Telenor ruteren fungerer fortsatt som normalt. På jobb er det et bedriftsabonnement. Har også prøvd den sorte lille boksen (hussentral) som virket hjemme, på jobben uten hell. Erfaringen så langt med Telenor er at de ikke kan svare på noe rundt dette da de visstnok har en dyr bedriftsløsning for backup som de sikkert vel selge. Hvorfor fungerer dette hjemme og ikke på jobb? Noen som har noen tanker om det hadde jeg blitt veldig glad! Endret 25. juli 2019 av -TH- Lenke til kommentar
inside_446486 Skrevet 23. juli 2019 Del Skrevet 23. juli 2019 (endret) Telenor er glad i å selge Nordic Connect til bedrifter, og så vidt meg bekjent har de utrolig nok enda ikke implementert noen fiks ferdig 4G-backup for ordinære internett-aksesser ("BBF") til bedrifter - men henviser til Nordic Connect med 4G-backup. Så jeg mistenker Telenor ikke kan hjelpe uten at det blir uforholdsmessig dyrt. Om det er rett frem å bruke den Netgear-løsningen kommer jo an på hvilken løsning Telenor leverer hos deg. Som standard ser "modemet" ut til å være en enkel NAT-ruter, ref. https://kb.netgear.com/31160/How-do-I-change-my-4G-LTE-Modem-s-IP-address-range. Hvis Telenor f.eks. bruker en statisk IP-adresse på sin ruter, vil det fungere dårlig med Netgear-løsningen som forventer å tildele en IP-adresse via DHCP til ruteren som skal stå "bak" Netgear-boksen. Generelt er det lettere om du gjør mest mulig i samme boks. I en annen post her på forumet så henviser du til Cisco 891F som ruter. Gjelder dette fremdeles? Er dette en ruter Telenor har levert og drifter, eller noe du har kjøpt og satt opp selv? Hva annet enn ruteren har Telenor hos deg? Mediakonverter e.l.? Eller har de en fibermodul plassert rett i ruteren? Har du noe tilgang til ruteren og kan hente ut konfig så vises det vel hvordan den er satt opp. Har du mer utstyr (firewall, switcher, wifi o.a.) bak denne ruteren? Drifter du dette utsyret selv? Endret 23. juli 2019 av inside_446486 Lenke til kommentar
NULL Skrevet 25. juli 2019 Del Skrevet 25. juli 2019 Kan tenkes at det er DHCP på linjen der det ikke fungerer, men at man ved bytte av ruter på vente på at DHCP-lease skal gå ut før ny ruter får IP-adresse? 2 Lenke til kommentar
-TH- Skrevet 25. juli 2019 Forfatter Del Skrevet 25. juli 2019 (endret) Telenor er glad i å selge Nordic Connect til bedrifter, og så vidt meg bekjent har de utrolig nok enda ikke implementert noen fiks ferdig 4G-backup for ordinære internett-aksesser ("BBF") til bedrifter - men henviser til Nordic Connect med 4G-backup. Så jeg mistenker Telenor ikke kan hjelpe uten at det blir uforholdsmessig dyrt. Om det er rett frem å bruke den Netgear-løsningen kommer jo an på hvilken løsning Telenor leverer hos deg. Som standard ser "modemet" ut til å være en enkel NAT-ruter, ref. https://kb.netgear.com/31160/How-do-I-change-my-4G-LTE-Modem-s-IP-address-range. Hvis Telenor f.eks. bruker en statisk IP-adresse på sin ruter, vil det fungere dårlig med Netgear-løsningen som forventer å tildele en IP-adresse via DHCP til ruteren som skal stå "bak" Netgear-boksen. Generelt er det lettere om du gjør mest mulig i samme boks. I en annen post her på forumet så henviser du til Cisco 891F som ruter. Gjelder dette fremdeles? Er dette en ruter Telenor har levert og drifter, eller noe du har kjøpt og satt opp selv? Hva annet enn ruteren har Telenor hos deg? Mediakonverter e.l.? Eller har de en fibermodul plassert rett i ruteren? Har du noe tilgang til ruteren og kan hente ut konfig så vises det vel hvordan den er satt opp. Har du mer utstyr (firewall, switcher, wifi o.a.) bak denne ruteren? Drifter du dette utsyret selv? Fiberen kommer inn i den sorte boksen som er bilde av her. Videre går det nettverkskabel for denne til Cisco 891F routeren. Denne og den sorte boksen før eier og drifter Telenor. Etter denne står et wifi modem, en jobb router og switcher. Jobb routeren krever å få tildelt IP adresse via DHCP så tror ikke statisk IP adresse er problemet. Hva gjør den sorte boksen som er bilde av her? Er det en mediakonverter? Kan disse bli satt opp forskjellig siden netgear modemet får tilgang på fiberlinjen hjemme, men ikke på jobb? Kan hente ut konfig om det hjelper noe, men her ser problemet ut til å være før Cisco routeren. Det er linjen ut fra den sorte boksen som virker som er utfordringen... Endret 28. juli 2019 av -TH- Lenke til kommentar
-TH- Skrevet 25. juli 2019 Forfatter Del Skrevet 25. juli 2019 Det skjønte jeg ikke! Snakker vi om DHCP ut fra den sorte boksen som er bilde av her eller kommer det først i Cisco 891F routeren fra Telenor? Jeg tror det er linjen fra den sorte boksen som er utfordringen da det er her jeg skal koble inn netgear modemet i bridge modus. Kan tenkes at det er DHCP på linjen der det ikke fungerer, men at man ved bytte av ruter på vente på at DHCP-lease skal gå ut før ny ruter får IP-adresse? Lenke til kommentar
-TH- Skrevet 25. juli 2019 Forfatter Del Skrevet 25. juli 2019 Ønsker å beholde Telenor utstyret slik at de kan gjennomføre feilsøking etc ved behov. Lenke til kommentar
NULL Skrevet 25. juli 2019 Del Skrevet 25. juli 2019 Leste nok litt for raskt, og det jeg skrev ble vel mer relevant for løsningen du har hjemme. Kan nok være mer sannsynlig at Cisco ISR-en på jobb er satt opp med statisk konfigurasjon. Lenke til kommentar
-TH- Skrevet 25. juli 2019 Forfatter Del Skrevet 25. juli 2019 Men har det betydning for den sorte boksen som står før Cisco ruteren? Velges ikke statisk, DHCP etc i Cisco routeren og ikke i boksen før? Leste nok litt for raskt, og det jeg skrev ble vel mer relevant for løsningen du har hjemme. Kan nok være mer sannsynlig at Cisco ISR-en på jobb er satt opp med statisk konfigurasjon. Lenke til kommentar
inside_446486 Skrevet 26. juli 2019 Del Skrevet 26. juli 2019 Fiberen kommer inn i den sorte boksen som er bilde av her. Videre går det nettverkskabel for denne til Cisco 891F routeren. Denne og den sorte boksen før eier og drifter Telenor. Etter denne står et wifi modem, en helsenett router og switcher. Helsenett routeren krever å få tildelt IP adresse via DHCP så tror ikke statisk IP adresse er problemet. Hva gjør den sorte boksen som er bilde av her? Er det en mediakonverter? Kan disse bli satt opp forskjellig siden netgear modemet får tilgang på fiberlinjen hjemme, men ikke på jobb? Kan hente ut konfig om det hjelper noe, men her ser problemet ut til å være før Cisco routeren. Det er linjen ut fra den sorte boksen som virker som er utfordringen... Hvis det er samme sorte boks både hjemme og på jobb så er det en ONT - dette er langt fra noen Ethernet mediakonverter - men funksjonelt kan man jo hevde den gjør samme jobben: leverer en Gigabit Ethernet-port over kobber som din ruter kan bruke. Spørsmålet er altså om Telenor har konfet Cisco-ruteren med en statisk (offentlig) IP-adresse eller om de bruker DHCP mellom sin kantruter og ruteren på kontoret hos deg. Et oppsett med statisk IP-adresse er ikke forenelig med denne Netgear-boksen. En annen ting som kan være verdt å reflektere over er at du i praksis innfører en "ukjent" komponent i verdikjeden Telenor har driftsansvar for - dersom du setter pris på (og ønsker) at de har ansvaret for sambandet til og med ruteren så er kanskje ikke dette veien å gå. Da er det kanskje en bedre løsning å erstatte denne ruteren med en med innebygget 4G-backup og la noen andre drifte den, eller vurdere en annen leverandør? Flere aktører her i landet har ferdige oppsett med 4G-backup som tilvalg til en lav ekstra sum i måneden, inklusive SIM, abonnement og overvåkning. Lenke til kommentar
inside_446486 Skrevet 26. juli 2019 Del Skrevet 26. juli 2019 Men har det betydning for den sorte boksen som står før Cisco ruteren? Velges ikke statisk, DHCP etc i Cisco routeren og ikke i boksen før? Jo, dette settes i Cisco-ruteren Telenor har levert hos deg. Valg av statisk IP-adresse kontra DHCP på WAN-siden. Det er avgjørende å finne ut av dette for å komme videre. Lenke til kommentar
-TH- Skrevet 28. juli 2019 Forfatter Del Skrevet 28. juli 2019 Jo, dette settes i Cisco-ruteren Telenor har levert hos deg. Valg av statisk IP-adresse kontra DHCP på WAN-siden. Det er avgjørende å finne ut av dette for å komme videre. Ja, i Cisco ruteren. Jeg kobler på Netgear modemet før Cisco ruteren til Telenor. Altså etter den sorte boksen som er avbildet øverst i denne tråden og Cisco ruteren. Alt levert og eid av Telenor. Lenke til kommentar
-TH- Skrevet 28. juli 2019 Forfatter Del Skrevet 28. juli 2019 Hvis det er samme sorte boks både hjemme og på jobb så er det en ONT - dette er langt fra noen Ethernet mediakonverter - men funksjonelt kan man jo hevde den gjør samme jobben: leverer en Gigabit Ethernet-port over kobber som din ruter kan bruke. Spørsmålet er altså om Telenor har konfet Cisco-ruteren med en statisk (offentlig) IP-adresse eller om de bruker DHCP mellom sin kantruter og ruteren på kontoret hos deg. Et oppsett med statisk IP-adresse er ikke forenelig med denne Netgear-boksen. En annen ting som kan være verdt å reflektere over er at du i praksis innfører en "ukjent" komponent i verdikjeden Telenor har driftsansvar for - dersom du setter pris på (og ønsker) at de har ansvaret for sambandet til og med ruteren så er kanskje ikke dette veien å gå. Da er det kanskje en bedre løsning å erstatte denne ruteren med en med innebygget 4G-backup og la noen andre drifte den, eller vurdere en annen leverandør? Flere aktører her i landet har ferdige oppsett med 4G-backup som tilvalg til en lav ekstra sum i måneden, inklusive SIM, abonnement og overvåkning. Den sorte boksen jeg snakker om er den som er avbildet øverst i tråden. Denne står før Cisco ruteren fra Telenor. Helt likt hjemme og på jobben, men hjemme har jeg et standard Zyxel P8720N og på jobb en Cisco. Begge disse er levert og eid av Telenor. Det er mellom den sorte boksen og Cisco ruteren jeg har prøvd å sette Netgear modemet. Dette fungerer som sagt fint hjemme, men ikke på jobb. Er det slik at Telenor kan sette ulike oppsett av IP innstillinger i denne sorte boksen? Jeg trodde at slikt ble gjort i ruteren, men det er gjerne her utfordringen ligger da? Legger ved noen ipconfig. Glemte å ta en ipconfig direkte fra den sorte boksen på jobb, men det kan jeg ordne senere visst det er av interesse. Vedr. å innføre en ny komponent i verdikjeden til Telenor er ikke dette ideelt, men har ikke så mange andre løsninger må. Dessverre kan ikke andre leverandører levere fiber per nå. Lenke til kommentar
-TH- Skrevet 28. juli 2019 Forfatter Del Skrevet 28. juli 2019 Ipconfig jobb Telenor Cisco ruter - glemte å ta direkte fra den sorte boksen før der. Lenke til kommentar
-TH- Skrevet 28. juli 2019 Forfatter Del Skrevet 28. juli 2019 Ipconfig hjemme Telenor Zyxel ruter Lenke til kommentar
-TH- Skrevet 28. juli 2019 Forfatter Del Skrevet 28. juli 2019 Ipconfig hjemme sort boks fra Telenor. Rett fra vegg, før Telenor Zyxel ruter. Boks tilsvarende bilde øverst i tråd. Lenke til kommentar
inside_446486 Skrevet 29. juli 2019 Del Skrevet 29. juli 2019 Den sorte boksen jeg snakker om er den som er avbildet øverst i tråden. Denne står før Cisco ruteren fra Telenor. Helt likt hjemme og på jobben, men hjemme har jeg et standard Zyxel P8720N og på jobb en Cisco. Begge disse er levert og eid av Telenor. Det er mellom den sorte boksen og Cisco ruteren jeg har prøvd å sette Netgear modemet. Dette fungerer som sagt fint hjemme, men ikke på jobb. Er det slik at Telenor kan sette ulike oppsett av IP innstillinger i denne sorte boksen? Jeg trodde at slikt ble gjort i ruteren, men det er gjerne her utfordringen ligger da? Legger ved noen ipconfig. Glemte å ta en ipconfig direkte fra den sorte boksen på jobb, men det kan jeg ordne senere visst det er av interesse. Vedr. å innføre en ny komponent i verdikjeden til Telenor er ikke dette ideelt, men har ikke så mange andre løsninger må. Dessverre kan ikke andre leverandører levere fiber per nå. Den sorte boksen er som nevnt en ONT - en ren lag 2-enhet som ikke "bryr seg" om IP (lag 3) som håndteres av respektive rutere, ja. Lenke til kommentar
inside_446486 Skrevet 29. juli 2019 Del Skrevet 29. juli 2019 Ipconfig jobb Telenor Cisco ruter - glemte å ta direkte fra den sorte boksen før der. Dette viser kun privat IP-informasjon "bak" ruteren, og det er ikke dette jeg er ute etter når jeg foreslår å hente ut konfig - jeg tenker på device-konfigurasjonen på selve Cisco-ruteren - det enkeste er kanskje å spørre Telenor om de har satt opp ruteren din med en statisk eller dynamisk IP-adresse. Lenke til kommentar
-TH- Skrevet 29. juli 2019 Forfatter Del Skrevet 29. juli 2019 Men se bort i fra alle rutere nå. Jeg kobler netgear modemet i brigemodus rett i ONT (sort boks, lag 2). Ikke noe ruter etter dette. Hvorfor kobler netgear seg på fiberlinjen hjemme, men ikke på jobb? Lenke til kommentar
inside_446486 Skrevet 29. juli 2019 Del Skrevet 29. juli 2019 Men se bort i fra alle rutere nå. Jeg kobler netgear modemet i brigemodus rett i ONT (sort boks, lag 2). Ikke noe ruter etter dette. Hvorfor kobler netgear seg på fiberlinjen hjemme, men ikke på jobb? Hjemme hos deg bruker nok Telenor DHCP på WAN-siden, og det er vel satt opp relativt dynamisk så det skal være mulig å bytte rutere/CPE uten å måtte gjøre så mange krumspring. For det sambandet du har på kontoret, kan det som nevnt over være Telenor har konfigurert ruteren/sambandet din med en statisk offentlig IP-adresse. Da det vanskelig for Netgear-boksen å gi noen 4G failover-funksjon i "Bridge Mode". Alternativt (som c.m. var inne på), kan det være en DHCP-tildelt offentlig adresse som er permanent eller midlertidig låst til MAC-adressen til den Cisco-ruteren du har. I så fall kan det være at det vil virke etter en restart av ONT? Når du introduserer den Netgear-boksen med 2 Ethernet-interface på WAN-siden så bruker den vel et interface med en annen MAC-adresse, uavhengig om den kjører "Bridge Mode" (transparent) eller settes opp som NAT-ruter. Hvilken IP-adresse (om noen) får du tildelt hvis du kobler en PC rett i ONT på kontoret? Hva skjer så hvis Netgear-boksen står i mellom? Det har kanskje ingen hensikt i å spekulere så mye mer i dette før du enten får tak i konfigen på Cisco-ruteren, eller får et svar fra Telenor på hvordan sambandet er konfigurert? Er det for å spare penger du forsøker deg på dette på egenhånd fremfor å leie inn noen som kan sette opp en mer robust løsning som f.eks. en ruter med innebygget 4G-backup? Jeg spør bare fordi jeg er nysgjerrig, og lurer på om du har regnet inn tap ifm. potensiell nedetid ved feil på denne løsningen (og potensielle feilkilden) du introduserer og tar ansvaret for, og vurdert risikoen ved å introdusere dette kontra å fortsette uten 4G-backup? En slik billig plastboks i kjeden vil jeg tro er det svakeste leddet i kjeden, og du får neppe noen hjelp av Telenor så lenge den er koblet inn. Lenke til kommentar
Janvik Skrevet 29. juli 2019 Del Skrevet 29. juli 2019 Ønsker å beholde Telenor utstyret slik at de kan gjennomføre feilsøking etc ved behov. Feilsøking fra Telenor sin side kan du nok bare glemme så lenge det står noe ukjent mellom ONT og Telenor sin ruter. Det letteste der blir nok å plugge netgear dings ETTER Telenor ruter og hive på din egen ruter etter netgear. 1 Lenke til kommentar
Anbefalte innlegg
Opprett en konto eller logg inn for å kommentere
Du må være et medlem for å kunne skrive en kommentar
Opprett konto
Det er enkelt å melde seg inn for å starte en ny konto!
Start en kontoLogg inn
Har du allerede en konto? Logg inn her.
Logg inn nå