Gå til innhold
Trenger du råd om juss? Still spørsmål anonymt her ×

I søkeperioden før avskillelse av hus fra landbrukseiendom, vil man evt. få varsel på forhånd hvis kommunen skal ekspropriere eiendommen?

sfle

Anbefalte innlegg

Hei! Jeg har en 20 år eldre bror som fikk overskrevet vår fars landbrukseiendom da jeg var 5 år. Vi har samme foreldre og de beklager at det ble gjort en feil. Jeg var så liten at de rett og slett ikke tenkte på meg. Uten å gå inn på detaljer så var det en litt spesiell grunn til å det ble skrevet over.

Det har ikke vært odelsrett på gården siden 40-tallet og markene har stort sett blitt forpaktet bort. Låven blir leid bort til en bedrift.

Jeg bor i huset på landbrukseiendommen og min bror ved et annet sted. Det er lov å ha to hus på eiendommen. Det andre huset ble revet på 90-tallet.

Det blir vurdert å bygge ny E39 gjennom eiendommen.

Min bror mener at dersom vi prøver å skille huset fra eiendommen slik at jeg kan stå som eier av huset, kan kommunen ekspropriere eiendommen. Stemmer dette? Får man varsel om dette før vi foretar avskillelsen? Eller kan det skje etter at huset er skilt fra eiendommen og at det da ikke er noen vei tilbake?

Endret av sfle
Lenke til kommentar
  • 2 uker senere...
Videoannonse
Annonse

Om kommunen, eller rettere sagt Statens Vegvesen vil ekspropriere deler av eiendommen for å bygge vei på, så gjør de det uansett om det er du, din bror, eller begge (dvs at dere har delt den mellom dere) som eier den delen av eiendommen de har behov for. Deling av eiendommen forandrer altså ingenting på forholdet til SVV og veibyggeprosessen, annet enn at de i verste fall må forholde seg til både deg og din bror, og evt kjøre ekspropriasjonssak mot begge.

Kommunene er gjerne restriktive med å skille ut hus fra landbrukseiendommer, spesielt når det er snakk om den eneste boligen på eiendommen. Men de kan ikke ekspropriere hele resten av eiendommen bare fordi huset er skilt ut, om det er det du/broren din mener, ikke uten at det er behov for den til et eller annet formål (vei, industriareale, boligfelt etc) som de (og evt rettsvesenet) mener er viktig nok, og da gjør de det mest sannsynlig uavhengig av om huset er fraskilt eller ikke.

Lenke til kommentar

Opprett en konto eller logg inn for å kommentere

Du må være et medlem for å kunne skrive en kommentar

Opprett konto

Det er enkelt å melde seg inn for å starte en ny konto!

Start en konto

Logg inn

Har du allerede en konto? Logg inn her.

Logg inn nå
  • Hvem er aktive   0 medlemmer

• Ingen innloggede medlemmer aktive
  • Opprett ny...