Gå til innhold

Runder en kvart million elbiler – og snart kommer ny nummerserie


Redaksjonen.

Anbefalte innlegg

Videoannonse
Annonse

 

Enda enklere å bare fjerne disse særfordelene nå, de forsvinner jo en etter en uansett.

 

Det ville vært dumt å fjerne særfordelene nå. Da vil det jo bare gå enda lenger tid før vi kan fase ut forbrennings-udyrene fra veiene våre. Vi må holde på særfordelene omtrent ett år til, da vil elbilene være kommet så langt at ingen vil finne på å kjøpe noe annet uansett.

Eh.. er vi på TU eller ITAvisen?

Fase ut 'forbrenningsudyrene'? Det er ikke det som var poenget, poenget er at det er på høy tid å fjerne særfordelene da folk må venne seg til at de ikke får noe gratis. Samfunnet er avhengig av disse avgiftene, og de vil innføres før eller siden. Hva tror du et elektrisk Norge vil si den dagen det legges på km-avgift på elbiler? Følte folk seg lurt da det ble lagt på dieselrestriksjoner, kommer de til å hyle hvis gratisbilene blir belastet..

Lenke til kommentar

Eh.. er vi på TU eller ITAvisen?

Fase ut 'forbrenningsudyrene'? Det er ikke det som var poenget, poenget er at det er på høy tid å fjerne særfordelene da folk må venne seg til at de ikke får noe gratis. Samfunnet er avhengig av disse avgiftene, og de vil innføres før eller siden. Hva tror du et elektrisk Norge vil si den dagen det legges på km-avgift på elbiler? Følte folk seg lurt da det ble lagt på dieselrestriksjoner, kommer de til å hyle hvis gratisbilene blir belastet..

Strøm har nesten like høye avgifter prosentvis som diesel, bare man kaller det elavgift istedet for veibruksavgift eller CO2-avgift. Man kan sikkert endre navn på denne avgiften om det passer noen bedre, men det gir ingen mening å øke disse avgiftene når man forsøker å få til en overgang fra bensin og diesel til fornybar strøm.

 

Da er det mer naturlig å se til "avgiftsfri diesel". Denne trenger ikke å "subsidieres" lenger så her kan det innføres vanlige avgifter. Spesielle yrkesgrupper som trenger støtte kan heller få støtte på andre måter enn å lokkes til høyere dieselbruk. Fergetrafikken er på vei bort fra diesel, Oppvarming av byggeplasser ønsker vi bort fra diesel, og fritidsbåtene på bensin og diesel bør likebehandles med samme vanlige avgift.

  • Liker 5
Lenke til kommentar

...Følte folk seg lurt da det ble lagt på dieselrestriksjoner, kommer de til å hyle hvis gratisbilene blir belastet..

Dette er en artig historie. Folk *ble* lurt men lureriet startet i bilbransjen ved at de fikk overbevist politikerne til å tro på at diesel var miljøvennlig.

  • Liker 2
Lenke til kommentar

Eh.. er vi på TU eller ITAvisen?

Fase ut 'forbrenningsudyrene'? Det er ikke det som var poenget, poenget er at det er på høy tid å fjerne særfordelene da folk må venne seg til at de ikke får noe gratis. Samfunnet er avhengig av disse avgiftene, og de vil innføres før eller siden.

Joda, de vil bli innført før eller siden... Når tiden er inne. Det er ikke slik at man bør innføre alt «nå», fordi det kommer til å komme «før eller siden» uansett.

 

Du spiser ikke middag rett etter frokost, fordi du uansett må spise "før eller siden".

Du fyller ikke en allerede full tank diesel, fordi du må fylle den "før eller siden".

Du spiser middag når det er tid for det og fyller tanken når det er tid for det.

 

Slik er det også med særfordelene, som langt i fra er så sære som mange tror. De skal avvikles, når det er tid for det. Det vil skje før eller siden, men de fleste som jobber med problemstillingen om når, måler, teller og følger den aktivt og har reell kompetanse på området og ikke bare synser i kommentarfelt, har konkludert med at det enn så lenge bør skje «siden». Så da innføres det ikke «før», eller «nå».

 

Hva tror du et elektrisk Norge vil si den dagen det legges på km-avgift på elbiler? Følte folk seg lurt da det ble lagt på dieselrestriksjoner, kommer de til å hyle hvis gratisbilene blir belastet..

Det her er ingen nyhet. Det er slik planen har vært hele veien. Det er de aller fleste elbileiere fullstendig klar over. Et lite mindretall av dem kommer antagelig til å lage et helvetes rabalder når det skjer uansett. Vi mennesker er slik. I en stor gruppe er det alltid noen som bare må klage, uansett hva som skjer. De aller fleste kommer derimot til å la det passere med høyst et lite grynt om at det kanskje burde vært ventet litt lenger. For vi vet det kommer.

Et sytekor jeg tror vi kommer til å høre mer fra er alle forbrenningsentusiastene som oppdager hvor lite særfradragene faktisk utgjør, siden de aller fleste kronene i avgiftene blir beregnet på parametre som rett og slett ikke eksisterer på en elbil.

 

I motsetning til "dieselgate" så er det her ingen som har pakket inn dasspapir i gavebånd og lurt forbrukerne til å gjøre dårlige valg i forkant.

Endret av Benny Flaggstang
  • Liker 5
Lenke til kommentar

Veldig bra at vi nærmer oss 10% elbiler nå! Dvs at det nærmer seg 90% igjen. Momentet må holdes oppe så vi får snudd det opp ned det neste tiåret.

 

1. Bompenger må dø ut sammen med eksosbilene

2. Innfør mva gradvis: 2,5% i 2020, 5% i 2021 osv fram til 25% i 2030

  • Liker 4
Lenke til kommentar
  • 2 uker senere...

Opprett en konto eller logg inn for å kommentere

Du må være et medlem for å kunne skrive en kommentar

Opprett konto

Det er enkelt å melde seg inn for å starte en ny konto!

Start en konto

Logg inn

Har du allerede en konto? Logg inn her.

Logg inn nå
×
×
  • Opprett ny...