Gå til innhold

Hva er alternativet til bompenger? 5 kr mer i avgift per liter vil garantert hjelpe


Anbefalte innlegg

Videoannonse
Annonse

Hva med å øke inntektsskatten med 1 % ?

Og øke årsavgiften for diesel / bensin biler med ett par 1000 ?

(Dette kan evt, justeres etter kjørelengden som er registret i forsikringen)

 

Ved å øke pumpeprisen vil det bli veldig mye grensehandel.

Og det vil forsatt være et problem at de " rike" slipper å bry seg, mens de "fattige" får svi.

  • Liker 5
Lenke til kommentar

Utfordringa med å legge på drivstoffsavgifta er at berre fører til at fleire går over til elbilar, og at det blir færre og færre som er med på å ta rekninga.

 

Den enklaste og mest korrekte måten å ta inn pengar til å bygge ut vegar på er å kreve inn vegavgift via forsikringsselskapa slik at bilistar betalar avgift etter kor mykje dei køyrer. Ulempen med den måten å kreve inn avgift på er at det ikkje lenger blir brukarfinansiering, mesteparten av avgiftene vil då kome frå bilistar som ikkje bruker den aktuelle vegen.

 

Når ein fyrst er i gong så burde ferjebilletten bli finansiert på same måten, då betalar alle bilistar ein tilpassa som som gir rett til å bruke heile norges vegnett inkludert ferjer, nyvegar, bruer og tunnelar.

  • Liker 5
Lenke til kommentar

Den enklaste og mest korrekte måten å ta inn pengar til å bygge ut vegar på er å kreve inn vegavgift via forsikringsselskapa slik at bilistar betalar avgift etter kor mykje dei køyrer. Ulempen med den måten å kreve inn avgift på er at det ikkje lenger blir brukarfinansiering, mesteparten av avgiftene vil då kome frå bilistar som ikkje bruker den aktuelle vegen.

 

Bare avstand vil slå ekstremt hardt ut mot de som bor eller jobber i distriktene. Det må tas betraktning til hvor det kjøres også, og da er vi jo tilbake på den klassiske GPS-trackeren igjen.

  • Liker 4
Lenke til kommentar

Den enklaste og mest korrekte måten å ta inn pengar til å bygge ut vegar på er å kreve inn vegavgift via forsikringsselskapa slik at bilistar betalar avgift etter kor mykje dei køyrer. Ulempen med den måten å kreve inn avgift på er at det ikkje lenger blir brukarfinansiering, mesteparten av avgiftene vil då kome frå bilistar som ikkje bruker den aktuelle vegen.

 

Når ein fyrst er i gong så burde ferjebilletten bli finansiert på same måten, då betalar alle bilistar ein tilpassa som som gir rett til å bruke heile norges vegnett inkludert ferjer, nyvegar, bruer og tunnelar.

Det går greit å fordele pengene med ditt forslag. Trenger ikke GPS heller. Banal trafikktelling + en eller annen form for vekting.

  • Liker 1
Lenke til kommentar

Hva med å øke inntektsskatten med 1 % ?

Og øke årsavgiften for diesel / bensin biler med ett par 1000 ?

(Dette kan evt, justeres etter kjørelengden som er registret i forsikringen)

 

Ved å øke pumpeprisen vil det bli veldig mye grensehandel.

Og det vil forsatt være et problem at de " rike" slipper å bry seg, mens de "fattige" får svi.

 

Hadde vært greit med avgift på antall KM kjørt. (Ut i fra bilens co2 gram/km) Gi ansvaret til forsikringsselskapene å betale det. Så kan folk velge om de skal ha "smart forsikring" hvor den teller nøyaktig hvor mange KM du kjører eller om du bare betaler slik som vanlig.

  • Liker 3
Lenke til kommentar

Dette stemmer ikke. Den mest solgte elbilen i Norge er Nissan Leaf og startet ny for litt over 200.000 kr (vår kostet 240.000 kr litt over 5 år siden). Du får en brukt en i dag i god stand for litt over 100.000 kr. Majoriteten av folk klarer seg fint med rekkevidden en slik bil har.

Jeg tar ditt ord for det. Det jeg ser mye av er Tesla og etterhvert Jaguar. Og Mitsu hybrid

  • Liker 2
Lenke til kommentar

For Nord-Jæren vil resultatet blir netto nedgang i transportkapasitet. Til den nette sum av 32 milliarder kroner. Vennligst forklar oss fornuften i dette Herr Moberg. Verden ser nemlig radikalt annerledes ut utenfor ring 3 Herr Moberg.

 

Og i forhold til finansiering, 9000 milliarder på bok.

  • Liker 3
Lenke til kommentar

 

Stadig flere politikere fjerner seg fra tidligere bomfinansierte utbyggingsplaner. Av frykt for å tape stemmer ved årets lokalvalg.

Dessverre kan vi ikke annet enn å gratulere bompengemotstanderne med seieren.

Det er vel dette som er demokrati og politikerne forstår at de må/burde følge opinionen for og fortsatt få stemmer, om det er beklageligvis at demokratiet seirer får Moberg stå for selv, men heldigvis så har vi ikke en sosialistisk styreform "ennå".

 

Uansett om man vil fremme grønne tiltak eller ikke kan det ikke gjøres uavkortet på bilistenes regning ved å sette opp bomstasjoner som paddehatter, en meget skjev avgiftsfordeling som de rike nyter godt av og de fattige må la bilen stå.

 

Siden det er statelige ønsker om redusering av privatbilismen vil det bli mye ledig veikapasitet etterhvert som enkelt kan omgjøres til gang/sykkelbane så disse såkalte bypakkene er totalt unødvendige.

Endret av Nautica
  • Liker 1
Lenke til kommentar

Tromsø har hatt lokal bensinavgift i staden for bompengar i nokre år. Fungerte ikkje det bra der? Det er vanskeleg å differensiere med rushtidsavgift etc, men det er jo ein enkel måte å samle inn pengane på. Ei viss fordelingseffekt får ein òg. Folk med dyre og tunge bensinslukarar betaler meir enn folk med mindre bilar.

  • Liker 3
Lenke til kommentar

For Nord-Jæren vil resultatet blir netto nedgang i transportkapasitet. Til den nette sum av 32 milliarder kroner. Vennligst forklar oss fornuften i dette Herr Moberg. Verden ser nemlig radikalt annerledes ut utenfor ring 3 Herr Moberg.

 

Og i forhold til finansiering, 9000 milliarder på bok.

 

Stavanger sliter som mange andre byer med lange køer i rushtiden. Bomring pluss bedre sykkelfelt og kollektiv er det beste tiltaket for å begrense det problemet.

https://www.nrk.no/rogaland/bomringen-ga-15-prosent-lavere-rushtrafikk-1.14230610

  • Liker 2
Lenke til kommentar

Stavanger sliter som mange andre byer med lange køer i rushtiden. Bomring pluss bedre sykkelfelt og kollektiv er det beste tiltaket for å begrense det problemet.

Jepp, de som har dårlig råd må redusere antall bompasseringer mens de som har nok penger kommer fortere på jobb og kan dermed tjene enda mere penger.

  • Liker 2
Lenke til kommentar

"Det er likevel synd at mange utviklingsplaner nå slukkes som følge av protesten mot bompenger"

 

Skribenten skriver som om at alle tiltak er utredet til å være optimale. Det er ikke tilfelle. Politikerne har fått bruke bilisters penger uten at det er som hovedmål med samfunnsøkonomisk nytte utover miljø og klima. Bilistene er lei av å finansiere miljø og klimatiltak, men det er nok forsatt vilje til å finansiere økt veikapasitet. Problemet er altså bompengene som kommer ifbm med byvekstavtalene hvor bilistene får for lite igjen.

Endret av Wisd0m
  • Liker 9
Lenke til kommentar

Diskusjonen burde vel heller dreid seg om hvordan politikerne brukt bilen som melkeku i årevis uten å ha anvendt de store beløpene til å opprettholde en god og moderne veistandard. Bilistene har betalt for en vare de ikke har fått - i flere tiår.

 

Derfor har ikke politikerne noe moralsk høysete ovenfor bilistene, og derfor tør de ikke gå imot de når bilistene nå har fått mer enn nok.

 

Det er også en av årsakene til at mange reagerer på at elbiler får fortrinn. Jeg vil tro at elbileierne tilhører øvre middelklasse eller opp, ettersom det KAN se ut som at elbilene jevnt over ligger i de øvre prisklasser.

 

Det betyr igjen at de med relativt beskjedne inntekter og moderat til trang økonomi må betale for de som sitter godt i det.

 

I sum skurrer dette såpass mye at det ikke er noen som helst grunn til å bli forbauset over at det brukes utestemme for å overdøve skurringen.

Har du noen gang stoppet opp og sett deg rundt i trafikken og sett på hva som ferdes der langs veiene.

Det er mye dyrt finansiert over boliglånet eller i dag sågar leaset.

Å brenne av 300 000 - 500 000 på bil er ikke uvanlig for det koster så lite ekstra i månen å bare øke boliglånet.

Tesla har i tillegg gitt ut billån til nesten 0% renter som også mange har benyttet seg av så de aller færreste av kjøretøyene er kjøpt med egne penger eller et dyrt billån men finansiert på andre måter.

Det handler om prioritering.

Jeg jobbet engan sammen med en Lærling som hadde kjøpt seg spillerny Ford Focus og føre læretiden var over var den bytta ut i noe nyere.

Å fortelle om alle de fattige som ikke har råd til en elbil til 250 000 - 300 500 kroner blir litt som å argumentere for sin syke mor.

Disse fattige finnes nok de også men de kjøper seg eldre brukte biler i en helt annen prisklasse.

Endret av perpyro
  • Liker 8
Lenke til kommentar

Opprett en konto eller logg inn for å kommentere

Du må være et medlem for å kunne skrive en kommentar

Opprett konto

Det er enkelt å melde seg inn for å starte en ny konto!

Start en konto

Logg inn

Har du allerede en konto? Logg inn her.

Logg inn nå
  • Hvem er aktive   0 medlemmer

    • Ingen innloggede medlemmer aktive
×
×
  • Opprett ny...