Eplesaft Skrevet 22. juli 2019 Del Skrevet 22. juli 2019 Hei! Har en tynn dobbeldyne og et par dunputer som jeg tenkte jeg skulle vaske i en kombinert vaskemaskin. Ser at det anbefales at duner og puter tromles sammen med tennisballer eller vaskeballer - gjelder det også i kombinerte vaskemaskiner (vet ikke om tromlingen/sentrifugeringen er lik). Og er det mulig å vaske en dobbeldyne i en maskin eller bør den sendes på renseri? Det er en tynn sommerdyne, og maskinen har vask- og tørkekapasitet på hhv. 10 kg og 6 kg. Lenke til kommentar
vidor Skrevet 22. juli 2019 Del Skrevet 22. juli 2019 (endret) En enkelt hodepute sammen med litt (kanskje 1 Kg) normale klær var nok til at Hotpoint Ariston som er designet for 8 Kg tøy nektet å sentrifugere p.g.a alt vannet som puten tok opp som økte vekten så mye at maskinen bare skippet sentrifugeringen. Er nok lurt å ha kun en ting om gangen i maskinen om du vil vaske puter og dyner med sentrifugering. Det beste er nok å bruke et tørkeskap, og siden det er ganske sjeldent nå til dags så kan man vel like gjerne få det gjort av proffe hvis man ikke vil /kan sentrifugere eller ha det til langtids tørking eller tørke det med muskelbruk. Endret 23. juli 2019 av vidor 1 Lenke til kommentar
^fmj Skrevet 22. juli 2019 Del Skrevet 22. juli 2019 (endret) Har dynen små sydde lommer med fyll? Type: https://forbrugsguiden.dk/wp-content/uploads/2017/02/dundyne-kaldet-svinedrengen.jpg Dunputer: https://www.wikihow.life/Wash-Feather-Pillows Jeg har aldri vasket dunputer, men dunjakker har jeg alltid hatt i tørketrommel med baller og det har gått bra. Fyllet i andre puter har hatt en tendens til å samle seg i en ball i ene enden, har sett triks om å brette puten dobbel og surre noe rundt, skal teste ut det. Har aldri fått fyllet i disse billigputene akkurat slik som det var da de var nye. Jeg ville tørket med baller og fluffet puten med jevne mellomrom under tørkingen. Endret 22. juli 2019 av ^fmj 1 Lenke til kommentar
Eplesaft Skrevet 23. juli 2019 Forfatter Del Skrevet 23. juli 2019 (endret) Hei og takk for svar. Ser ut som at vasking av andre ting i klær generelt ikke er anbefalt med kombimaskiner, pga. at filteret i tørketrommelen ikke er det samme som i andre tørketromler (dvs. det er ingen filter). Nokså tungvint å vaske dyner og puter hvis man skal få det til rett (lett at det klumper seg) - er dette noe som folk gjør regelmessig eller sjeldent? Edit: så litt på priser på rens av overmadrass, puter og dyner - hvis alt skal sendes på renseri så må man regne med 1500-2000 kr i kostnader... Vet heller ikke hvor lang tid det tar å få det renset - er begrenset hvor lang tid man kan være uten madrasstrekk og dyne. Endret 23. juli 2019 av Eplesaft Lenke til kommentar
vidor Skrevet 23. juli 2019 Del Skrevet 23. juli 2019 DinSide hadde en bra artikkel om emnet. https://www.dinside.no/bolig/slik-vasker-du-dyner-og-puter/61011882 Lenke til kommentar
NoBo Skrevet 24. juli 2019 Del Skrevet 24. juli 2019 Vasker selv både vinter- og sommerdyner i maskin uten å bruke tørketrommel. Minste vaskemaskin jeg har vasket 220x140 vinterdyne i, er en med oppgitt volum på 6kg men den var i minste laget. Trikset er å riste hver ~halvtime til den er så og si tørr. Legger da dynen flatt på tørkestativ. Med riste så mener jeg i alle retninger så dunfyllet flytter på seg og etter hvert fordeler seg utover. Trekker også eventuelle klumper av dun fra hverandre gjennom stoffet for å løse opp. Klart, blir litt ekstra jobb men kosten er ikke stor ? Jeg har også lagt meg til vanen å riste dyne og pute daglig for å sikre at dunene ikke floker/klumper seg. 1 Lenke til kommentar
Gjest Slettet-fsaSP0zV Skrevet 26. juli 2019 Del Skrevet 26. juli 2019 En enkelt hodepute sammen med litt (kanskje 1 Kg) normale klær var nok til at Hotpoint Ariston som er designet for 8 Kg tøy nektet å sentrifugere p.g.a alt vannet som puten tok opp som økte vekten så mye at maskinen bare skippet sentrifugeringen. Er nok lurt å ha kun en ting om gangen i maskinen om du vil vaske puter og dyner med sentrifugering. Det beste er nok å bruke et tørkeskap, og siden det er ganske sjeldent nå til dags så kan man vel like gjerne få det gjort av proffe hvis man ikke vil /kan sentrifugere eller ha det til langtids tørking eller tørke det med muskelbruk. For å unngå ubalanse pleier jeg å legge det jeg skal vaske fordelt over hele trommelens omkrets, og stabilisere det med noe lett i midten (for eksempel en bit skumplast) for at det skal holde seg på plass. Dersom man vasker for eks en pute, uten noe annet, vil det bli kraftig ubalanse når maskinen forsøker å sentrifugere. Dersom man vasker 2-3 puter samtidig, legger disse rundt hele trommelen, og får holdt disse på plass, vil vekten bli fordelt såpass jevnt at sentrifugeringen som regel går greit. Ang bruk av kombinert vask/tørk til dette, går det fint. Det er mye mindre lo av dyner/puter enn av for eks frottéhåndklær, så fravær av lofilter er ikke av betydning. Lenke til kommentar
vidor Skrevet 26. juli 2019 Del Skrevet 26. juli 2019 (endret) Ok. Når jeg leste instruksjonsboka til maskinen stod det at den tålte ca 47 liter internt og at det var sensorer for ubalanse, men at den var designet for ujevn last, men det var noe som trigget maskinen til å ikke sentrifugere. Fikk til slutt sentrifugert når en god del av vannet var rent av puten som fremdeles lå i maskinen. Det stod vel på vaskelappen på puta at den måtte vaskes i maskin som tålte minst 7 Kg. Det er definitivt noe med sengetøy som gjør maskinen ustabil, for dette skjer aldri ellers uansett mengde klær og matter etc. Godt mulig det vil fungere med flere puter siden ubalansen forsvinner. Skumgummien tar vel også til seg mye vann og bidrar til å øke vekten, så lurer litt på spesifikasjonene på maskinen din om den tar den og 3 puter i tillegg. Endret 26. juli 2019 av vidor Lenke til kommentar
Gjest Slettet-fsaSP0zV Skrevet 26. juli 2019 Del Skrevet 26. juli 2019 Godt mulig det vil fungere med flere puter siden ubalansen forsvinner. Skumgummien tar vel også til seg mye vann og bidrar til å øke vekten, så lurer litt på spesifikasjonene på maskinen din om den tar den og 3 puter i tillegg. Tror min tåler 9 kg for vask. Legg skumgummien i en tett plastpose, så tar den ikke til seg vann. Den er det kun for å distribuere vekten til det som skal vaskes. Lenke til kommentar
Anbefalte innlegg
Opprett en konto eller logg inn for å kommentere
Du må være et medlem for å kunne skrive en kommentar
Opprett konto
Det er enkelt å melde seg inn for å starte en ny konto!
Start en kontoLogg inn
Har du allerede en konto? Logg inn her.
Logg inn nå