Gå til innhold
🎄🎅❄️God Jul og Godt Nyttår fra alle oss i Diskusjon.no ×

Burde jeg opprette AS eller ENK?

Anbefalte innlegg

Jeg planlegger å drive for meg selv. Ser for meg at jeg kommer til å tjene mellom 800k-1,5 mill året avhengig av oppdrag, fritid og kontrakter. Med andre ord så kommer jeg ikke til å bruke alt jeg tjener. Planen er å sette inn det jeg har i overskudd inn i aksjer, men hvis jeg driver et AS, så må jeg vel først ta ut overskuddet før jeg kan sette pengene inn i aksjer og fond? Så da lurer jeg på om kanskje ENK er bedre. Er forøvrig klar over at man mister trygd og feriepenger med ENK, og står som personlig ansvarlig, men jeg ser ikke på dette som noen stor risiko da jeg kommer til å tegne privat forsikring for sykdom. 

Om jeg tjener 1 mill på ett år, er det noen som kan regne ut hva jeg sitter igjen med som AS vs ENK? Har forsøkt å regne det ut selv, men jeg tror ikke jeg kommer frem til riktig svar. 

Lenke til kommentar
Videoannonse
Annonse

Når du ser på ren skatt som eneeier av as, så lønner det seg å ha lønn på 617500 og ta ut overskytende som utbytte. Opp til 617500 betaler man da noe mer i skatt enn om du har enk, mellom 617500 og 964800 ca det samme og over 964800 betaler du 3% mindre ved å betale utbytte fra as.

Det er også verdt å merke seg at med et enk blir årets overskudd fullt ut beskattet, men med as kan du velge å ikke utbetale hele eller deler av overskuddet som lønn eller utbytte. Man kan da oppnå skattefordeler om inntekten svinger.

Når du sier at du vil investere overskuddet i aksjer, så er det noen store fordeler ved et as. As'et kan kjøpe aksjer selv, dvs du trenger ikke å betale ut pengene til deg som privatperson først. Da blir det mer å investere, siden du utsetter 60% av skatten til du utbetaler disse pengene. I tillegg er ikke gevinst på aksjer for selskaper hjemmehørende i EØS skattbare for bedriften. Skatteloven §2-38 har nærmere regler om hvilke selskaper og sammenslutninger som omfattes og om hvilke inntekter og tap som er omfattet. Disse reglene omtales som fritaksmetoden.

• Liker 4
Lenke til kommentar

Når du ser på ren skatt som eneeier av as, så lønner det seg å ha lønn på 617500 og ta ut overskytende som utbytte. Opp til 617500 betaler man da noe mer i skatt enn om du har enk, mellom 617500 og 964800 ca det samme og over 964800 betaler du 3% mindre ved å betale utbytte fra as.

Det er også verdt å merke seg at med et enk blir årets overskudd fullt ut beskattet, men med as kan du velge å ikke utbetale hele eller deler av overskuddet som lønn eller utbytte. Man kan da oppnå skattefordeler om inntekten svinger.

Når du sier at du vil investere overskuddet i aksjer, så er det noen store fordeler ved et as. As'et kan kjøpe aksjer selv, dvs du trenger ikke å betale ut pengene til deg som privatperson først. Da blir det mer å investere, siden du utsetter 60% av skatten til du utbetaler disse pengene. I tillegg er ikke gevinst på aksjer for selskaper hjemmehørende i EØS skattbare for bedriften. Skatteloven §2-38 har nærmere regler om hvilke selskaper og sammenslutninger som omfattes og om hvilke inntekter og tap som er omfattet. Disse reglene omtales som fritaksmetoden.

Takk for svar! Hvordan fungerer det å kjøpe aksjer gjennom bedriften? I dag har jeg en privat nordnettkonto der jeg spytter inn (private) penger. Vil det da lønne seg å ta ut 617500 som lønn og alt over som utbytte? Eller kan det være enda mer lønnsommere å ta ut enda mindre i lønn (si rundt 400k) og mer i utbytte? 

Lenke til kommentar

Hvis bedriften skal investere i aksjer så må du ikke ta det ut verken som lønn eller utbytte. Dvs du må la penger bli stående igjen i bedriften slik at de kan investeres. Bedriften kjøper da aksjer for disse pengene. Når du en gang i framtiden skal ha de ut så betaler du det ut som utbytte eller lønn.

Du må selvsagt ta ut lønn så du kan leve også. Akkurat hvor mye lønn du skal ta ut er det mange svar på. 617500 er gunstig mtp skatt nå. Å ha minst 6G i lønn er gunstig mtp sykepenger mm. Å ha minst 7,1G i lønn er gunstig mtp pensjon fra folketrygden.

Personlig mener jeg det er fornuftig å ta ut 7,1G - men nå er jeg kanskje litt på siden av det du spør etter.

Endret av nirolo
  • Liker 3
Lenke til kommentar

Hvis bedriften skal investere i aksjer så må du ikke ta det ut verken som lønn eller utbytte. Dvs du må la penger bli stående igjen i bedriften slik at de kan investeres. Bedriften kjøper da aksjer for disse pengene. Når du en gang i framtiden skal ha de ut så betaler du det ut som utbytte eller lønn.

Du må selvsagt ta ut lønn så du kan leve også. Akkurat hvor mye lønn du skal ta ut er det mange svar på. 617500 er gunstig mtp skatt nå. Å ha minst 6G i lønn er gunstig mtp sykepenger mm. Å ha minst 7,1G i lønn er gunstig mtp pensjon fra folketrygden.

Personlig mener jeg det er fornuftig å ta ut 7,1G - men nå er jeg kanskje litt på siden av det du spør etter.

Så da ordner jeg bedriftsmedlemskap på nordnet og setter pengene direkte inn fra bedriftskontoen slik jeg har skjønt det. Når jeg da velger å selge aksjene og ta ut pengene, så skattes det altså ikke av aksjeutbyttet (kun overskudd av bedriften), og disse pengene kan jeg overføre direkte til meg? Eller må det innom bedriftskontoen min igjen? 

Jeg trenger strengt tatt ikke mere enn rundt 400k i lønn privat (som dekker det nødvendigste pluss litt til), da jeg bare tar penger ut av mitt eget lille aksjefond om jeg skal kjøpe meg dyrere ting. Om jeg kunne gjort dette med aksjene som bedriften min har investert i så hadde jo det vært gull. 

Endret av Selskapsmannen
Lenke til kommentar

Så da ordner jeg bedriftsmedlemskap på nordnet og setter pengene direkte inn fra bedriftskontoen slik jeg har skjønt det. Når jeg da velger å selge aksjene og ta ut pengene, så skattes det altså ikke av aksjeutbyttet (kun overskudd av bedriften), og disse pengene kan jeg overføre direkte til meg? Eller må det innom bedriftskontoen min igjen?

Bedriften setter inn og tar ut penger. Skal du ha de privat må du få dem som lønn eller utbytte.

Bedriften din må føre regnskap, tror det er lurt om du tar komtakt med en regnskapsfører når du skal starte opp, slik at ting blir riktig. Det er mye du må sette deg inn i om du skal gjøre alt selv. Det gjelder også ifm investeringer i aksjer/fond.

Lenke til kommentar

Hvis du kommer til å ha inntekter på rundt millionen i året ville jeg gjort dette som AS. Det er blitt temmelig enkelt og rimelig.

Når det er sagt, så må du forstå hva et aksjeselskap er. Selvfølgelig kan du ikke ta ut penger fra bedriftens konto og bruke dette privat selv om det har vært en tur innom en vps-konto. Hvis du skal drive AS må du være veldig påpasselig med å holde dine midler og bedriftens midler adskilt.

• Liker 1
Lenke til kommentar

Det var vel et svar på NUF (Norsk Utendlansk Foretak) registrert i utlandet som var en mye billigere å ha begrenset ansvar på ala AS

Forskjellen er blitt veldig liten, og fallgrubene er større. Hvis du ikke klarer å hoste opp 30 000 kroner i kapital (som altså blir selskapets penger, og dermed til syvende og sist dine) bør du ikke drive næringsvirksomhet.
  • Liker 3
Lenke til kommentar

Ja, dette går jo på tilliten selv om nok mange uerfarne som vil starte egen bedrift vil ha minst mulig utgifter i en start- og tildig oppstartprosess som vanligvis over tid sender de aller fleste selskapene til skifteretten iht til statistikken. Mange selskaper trenger jo uansett en minimum-investering for basic drift i selskapet. Sist jeg sjekket for lenge siden lå vel kravet på 100.000 Kr så det er jo noe under 1/3 som er kravet i dag.

Lenke til kommentar

Jeg trenger strengt tatt ikke mere enn rundt 400k i lønn privat (som dekker det nødvendigste pluss litt til), da jeg bare tar penger ut av mitt eget lille aksjefond om jeg skal kjøpe meg dyrere ting. Om jeg kunne gjort dette med aksjene som bedriften min har investert i så hadde jo det vært gull.

Bedriften må skatte 22% av verdistigning på aksjene, men ikke på utbytte. Fordelen er at du ikke trenger å betale personlig skatt på lønn/utbytte for du kjøper aksjene.
Lenke til kommentar

Nei, det er vel ikke riktig. Både verdistigning og utbytte er skattefritt. Skatteloven 2-38 2) sier

Se https://lovdata.no/lov/1999-03-26-14/§2-38 for kontekst.

Takk for korreksjon!

Så forskjellen blir at hvis man tar ut lønn og investerer privat så betaler man først skatt på lønn/utbytte ca 50%, og så 22% når man selger med fortjeneste.

Hvis firma investerer så kan det investere hele summen men ved uttak blir det som lønn evt utbytte, også med ca 50% skatt?

Stemmer dette?

Lenke til kommentar

Takk for korreksjon!

Så forskjellen blir at hvis man tar ut lønn og investerer privat så betaler man først skatt på lønn/utbytte ca 50%, og så 22% når man selger med fortjeneste.

Hvis firma investerer så kan det investere hele summen men ved uttak blir det som lønn evt utbytte, også med ca 50% skatt?

Stemmer dette?

Det er nesten korrekt.

Når bedriften har et overskudd, så betaler den 22% skatt av dette. Det gjenstående kan investeres i aksjer.

Når man betaler ubytte må man betale nye 31,68% i skatt. Til sammen 46,7%

Forskjellen blir da som du sier at man slipper skatt på fortjeneste på aksjer.

(Skatten er, som du sier, 22%. Men først oppjusteres verdien med en faktor på 1,44. Dvs i praksis er ikke skatten 22%, men 22% * 1,44 = 31,68%)

Edit: Det er også verdt å merke seg at når man slipper skatt ikke får fradrag ved evt tap.

Endret av nirolo
  • Liker 1
Lenke til kommentar

Opprett en konto eller logg inn for å kommentere

Du må være et medlem for å kunne skrive en kommentar

Opprett konto

Det er enkelt å melde seg inn for å starte en ny konto!

Start en konto

Logg inn

Har du allerede en konto? Logg inn her.

Logg inn nå
  • Hvem er aktive   0 medlemmer

• Ingen innloggede medlemmer aktive
  • Opprett ny...