Hotlink Skrevet 21. juli 2019 Del Skrevet 21. juli 2019 (endret) Jeg så en diskusjon om tyveri alarmer og kom til å tenke på disse ringeklokkene med video som selges. Jeg kjøpte en slik for ca 1 år siden men ga opp å få den til å fungere stabilt og kastet den.Men denne gangen tenkte jeg plutselig på spørsmålet opp om lovlighet av denne løsningen.Slik jeg forstod reklamen er det automatisk trigging, dvs oppstart, av video om det skjer bevegelse foran detektor og denne videoen kan lagres mot et lite pristillegg. Hvis det er snakk om å bruke den som tyverialarm må jo videoen lagres.Når det gjelder bygårder/blokker antar jeg at styret ikke vil akseptere massevis av ringeklokker på veggen, men om det aksepteres vil vel folk flest som passerer i praksis bli med på video selv om de ikke ønsker dette. Jeg vet ikke om dette er akseptabelt ihht GDPR lovene. Jeg vet heller ikke om avstanden for slik trigging, men om folk på offentlig vei blir tatt med på video er det vel ulovlig ihht personvernet.Er det noen som har noen innspill ? Endret 21. juli 2019 av Hotlink Lenke til kommentar
Buddy Dakota Skrevet 21. juli 2019 Del Skrevet 21. juli 2019 Du har lov å videoovervåke og lagre opptak privat eiendom mer eller mindre som du selv vil. Opptakene kan ikke fange opp deler av andre eiendommer (nabo, fortauet f.eks.). Du kan ikke uten videre dele videoer på noen måte (og er også ansvarlig for å lagre opptakene forsvarlig slik at andre ikke får tak i dem), heller ikke overvåke f.eks. leieboere. Hvis du kun filmer inngangspartiet og lagrer opptakene slik at ikke uvedkommende har tilgang til dem bør det være greit, slik jeg forstår det. 2 Lenke til kommentar
The Avatar Skrevet 21. juli 2019 Del Skrevet 21. juli 2019 Datatilsynet godtar porttelefonar, forutsetninga er at kameraet berre blir aktivert når nokon ringer på, og at kameraet ikkje fanger opp meir enn det som er nødvendig. Dersom kameraet startar automatisk ved bevegelse så er det berre lov dersom kameraet kun fanger opp eigen eigedom etter dei generelle reglane om overvåkning av privat eigedom. 3 Lenke til kommentar
Hotlink Skrevet 21. juli 2019 Forfatter Del Skrevet 21. juli 2019 (endret) Datatilsynet godtar porttelefonar, forutsetninga er at kameraet berre blir aktivert når nokon ringer på, og at kameraet ikkje fanger opp meir enn det som er nødvendig. Dersom kameraet startar automatisk ved bevegelse så er det berre lov dersom kameraet kun fanger opp eigen eigedom etter dei generelle reglane om overvåkning av privat eigedom. Det ser ut til at jeg er på linje med dere begge (Dakota og Avatar). Dakota: Det var interessant det med lagringen. Nå er det sikkert vanskelig å definere "trygg måte" og at f.eks. ikke må monteres slik at løsningen identifiserer leieboeren om han kommer med på video når han kommer/går til boligen. Og om filmen sendes til mob.tlf er jeg usikker på om det å lagre den der er definert som trygg måte (om det går an). Avatar: Ja port telefoner vet jeg er lov fordi en fysisk må aktivere løsningen. Men når en ringeklokke automatisk detekterer bevegelse og tar opptak op til 10 meter unna (ref beskrivelsen for en av disse løsningene) synes jeg det er rart at det er lov å markedsføre dem uten å fortelle om dette. Leverandørene markedsfører tross alt løsningen som et alarmsystem som plukker opp "kriminelle ?" lenge før noen har kommet til inngangsdøra og langt ut på gata der reklamen viser de "kriminelle ?" parkere bilen sin. Merkelig at leverandøren ikke har sjekket de europiske GDPR kravene før de start tung og dyr markedsføringskampanje. Endret 21. juli 2019 av Hotlink Lenke til kommentar
Buddy Dakota Skrevet 21. juli 2019 Del Skrevet 21. juli 2019 Datatilsynet har en fin oppsummering av reglene: https://www.datatilsynet.no/regelverk-og-verktoy/veiledere/kameraovervaking/ Lenke til kommentar
Anbefalte innlegg
Opprett en konto eller logg inn for å kommentere
Du må være et medlem for å kunne skrive en kommentar
Opprett konto
Det er enkelt å melde seg inn for å starte en ny konto!
Start en kontoLogg inn
Har du allerede en konto? Logg inn her.
Logg inn nå