Gå til innhold

Hvilket studie skal jeg velge?

Johs92

Anbefalte innlegg

Har fagbrev som kokk, og har i den forbindelse søkt på, og kommet inn på studiet "Fagskoleingeniør i MatTeknikk". Samtidig søkte jeg på noen ingeniørstudier ved NTNU, som det nå har vist seg at jeg har kommet inn på, eller står relativt høyt på ventelista.

Status:

Fagskoleingeniør MatTeknikk: tilbudt studieplass

Maskiningeniør: tilbudt studieplass

Elektroingeniør: 1. plass på venteliste

Dataingeniør: 5. plass på venteliste

Forutsett at jeg har lysten er like stor på alle studiene, hva bør jeg velge? Skal etter hvert flytte hjem til distrikts-Norge, så jobbmulighetene må jeg også ta i betraktning.

Takker for alle forslag og innspill!

Lenke til kommentar
Videoannonse
Annonse

Min forståelse av maskiningeniør er at det kan være vanskelig å få jobb dersom din bakgrunn ikke tilsier at du har noe praktisk kjennskap til faget.

De fleste jeg snakker med av seniorer i bransjen sier selv at de sjeldent vurderer rene akademikere når de tar imot søknader på junior stillinger da det er plenty av mekanikere og Cnc operatører osv som har tatt videreutdanning senere. Disse har da noe konkret å slå i bordet med når de skal inn i prosjektering.

Hvis du har en ren teoretisk kjennskap til fagene så ville jeg også anbefalt elektro eller data som de andre gjør. Både på grunn av fremtidssikkerhet og at disse stillingene ofte i mindre grad tjener på praktisk erfaring fra produksjon.

Lenke til kommentar

Opprett en konto eller logg inn for å kommentere

Du må være et medlem for å kunne skrive en kommentar

Opprett konto

Det er enkelt å melde seg inn for å starte en ny konto!

Start en konto

Logg inn

Har du allerede en konto? Logg inn her.

Logg inn nå
  • Hvem er aktive   0 medlemmer

• Ingen innloggede medlemmer aktive
  • Opprett ny...