AnonymDiskusjon Skrevet 21. juli 2019 Del Skrevet 21. juli 2019 Jeg har i år gått ned fra 97 kg til 87 kg. Jeg bestemte meg i mars/april for å gå ned i vekt, og jeg gikk ned disse kiloene innen midten av juni. Pga samlivsbrudd og flytting falt jeg helt av lasset, og endte opp med å spise take away ofte ettersom flyteprosessen var lang. Orket ikke lage mat, hadde så mye å gjøre, så da tydde jeg til enkle og usunne alternativer. Jeg har kommet inn i et usunt spisemønster igjen, og jeg klarer ikke slutte. Forholdet mitt til mat har vært dårlig hele mitt liv, jeg har alltid brukt mat som trøst. Samtidig er jeg også fryktelig glad i mat, og setter pris på all slags mat, det kan være alt ifra gourmet til søtt til norsk husmannskost. Mat gjør meg på generell basis glad, og jeg liker å lage mat. Dessverre tyr jeg til junk og usunne alternativer når jeg er lei meg. Det har pågått en slags indre kamp i hodet mitt i flere uker nå, for jeg har jo innsett at vekta går oppover igjen og at jeg må ta tak, plutselig veier jeg 97 kg eller mer igjen. Det vil jeg virkelig ikke. Jeg har prøvd å slanke meg i alle de jævla år, og nå har jeg endelig klart å gå ned hele 10 kg. Men nå spiser jeg på meg alt igjen. I dag tidlig veide jeg 90 kg til min store forskrekkelse, jeg har veid 87-88 kg helt siden jeg falt av lasset. Så nå sitter jeg å spiser sjokolade og har spist altfor mye kake (ja, jeg har kjøpt en kake på butikken som jeg spiser alene). Vil gråte, men gjør det ikke, for jeg tror ikke jeg har innsett hvor ille dette faktisk er. Motivasjonen min til å gå ned i vekt har hele veien vært helse. Når jeg har gått ned i vekt har jeg spist 1600 kalorier daglig og jeg har telt kalorier slavisk. Har hatt noen dager der jeg har spist 2000 kalorier, og vekta har rast ned. Har også prøvd å bevege meg mer. Har hatt stor fokus på porsjonskontroll, at jeg kunne spise f.eks 3 ruter sjokolade i stedet for en stor plate sjokolade i løpet av en dag. Spist 30 g potetgull som kveldskos i stedet for en hel pose. Det har gått strålende. Men så gjorde jeg det slutt med typen og mistet de faste rutinene mine. Flytta ut og bor nå for meg selv, og sliter med å finne tilbake til de gode rutinene mine. Jeg er så redd og nervøs, samtidig skammer jeg meg så vanvittig. Føler jeg har tapt enda en gang til. Har prøvd så mange ganger å gå ned, har vært overvektig hele livet mitt og jeg vil så inderlig ned. Maten frister, godteri frister, alt frister og den eneste gleden jeg føler jeg har er faktisk mat og godteri... Det henger så klart med at jeg sliter med den psykiske helsa, som jeg forøvrig får behandling for. Noen som kan gi meg et spark bak? Komme med råd og tips, motiverende ord? Jeg vet hvordan jeg skal gå ned i vekt. Jeg har jo allerede klart det bra, og jeg "sprakk" ikke fordi jeg spiste for lite (jeg gikk aldri sulten osv, slet ikke med cravings) - jeg sprakk fordi jeg slutta å bry meg... Føler meg så svak. Føler maten kontrollerer meg og at jeg ikke har noe jeg skulle sagt. I dag hadde jeg egentlig tenkt å telle kalorier igjen og spise bra, men så sprakk jeg etter x antall krangler med meg selv. Jeg driver å rettferdiggjør det å spise for mye, det å spise junk og godteri, sier hele tiden til meg "dette er siste dagen".... Det er så jævla travelt og irriterende og jeg kjenner igjen alt og vet jeg har klart å overkomme dette før men faen altså, nå føles det HELT umulig. :'( Jeg er 170 cm høy. Målet er å gå ned til iallefall 65 kg. Jeg har veid rundt 70 kg før og den vekten var ganske fin å være på. Anonymous poster hash: 82b62...f26 Lenke til kommentar
nacario Skrevet 21. juli 2019 Del Skrevet 21. juli 2019 (endret) Kan dele erfaringer med meg selv fra start 2019 som kanskje du kan dra nytte av. Aldri har jeg vært overvektig, men har vært på grensen chubby med 189 cm 92kg, til nå mer naturlig 84 kg. Alle er vi ulike ift hva som funker best for å holde på stabiliteten og klare å opprettholde litt kalori tap hver uke, som er fremdeles et mål for meg og deg (meg fordi jeg fortsatt ønsker å bli mer slank rundt midjen). Alle har vi ulike utgangspunkt. Moderasjon i tilnærming og kontinuitet er nøkkelen. Mat er godt, ingenting å skamme seg over - men forstå at type mat og mengde er det som hovedsaklig styrer din vekt. Dine konflikter kjenner jeg meg litte grann igjen i, dog har forsvunnet helt etter 3 4 måneder med kontinuitet. Foreslår at du velger ut en eller to onder som du videre bytter ut med en eller to mindre kaloririke varianter. Feks for meg var jeg avhengig av chips og suresøtsaker, dette byttet jeg ut med eget poppa popcorn i kjele eller airfryer, popcorn har litt mindre kalori enn chips (untatt kinopopcorn), samt disse tilberedningsmetodene gjør at popcorn er enda mer kalorifattig samtidig som det inneholder greie næringsstoffer. Skeier jeg helt ut bruker jeg litt cheesepowder på toppen. Istedenfor suresøtsaker så byttet jeg det med steinfrie druer som jeg delte opp i håndfulle-rasjoner i frysepose og suger på disse fra frysen i gode pc stunder. Det er helt ok at du skeier ut en gang i uka, feks på jobb er kokken tidvis glad i å lage chokocookies og de forsvinner ned! Men som nevnt har jeg stått i denne state of mind over et halvt år og klarer å moderere meg ved å fortelle meg selv at jeg tuller ikke mer nå den neste uken. En annen viktig faktor er å unngå å ha for mye kalorisøtsaker liggende i kjøkken da de ligger der lett tilgjengelig. Jeg anbefaler å ha firepakninger tine yughurt eller banan/eple i kjøleskap, disse metter godt mellommåltider som ved kvelds, bedre det enn godteri/usunt gnask. Når du blir mer vandt til tankesettet og viderekommen kan du mix it up, feks nå kombinerer jeg eple med stangselleri hvor sistnevnte forbrenner mer. Det andre er måltider, spis mindre rødt kjøtt eller mindre doser hver dag, bytt det ut med kylling og fisk og lag plan for uken. Lag spennende tilbehør slik at det renner lett ned, feks jeg syns det å lage saus er en tidstyv da det krever tilstedeværelse, istedenfor rasper jeg 1 2 gulerøtter og blander med halv skje majones som passer godt ved hovedrett. Alltid ha en grønnsak som tilbehør. Lag middag for to tre dager om gangen så det er lett tilgjengelig. Jeg har byttet ut store mengder brød med mindre og med knekkebrød, dog norske varianter er kjedelige og tørre, kjøper fast polske knekkebrød da de har mange saftige varianter. Igjen, det jeg forklarer er, finn en mellomting, og du vil se at det blir det gode nye. Ha fire måltid om dagen som mål og planlegg utifra dette. Og en dag jeg skeiet ut bytta jeg kveldsmat med popcorn og gulerot på slutten. Egg til frokost metter lenge. Nå hiver jeg ut masse random her mens taster på mob. Du trenger bare å finne din egen greie og vær tro til den. Det viktige er at når kvelden kommer så vet du at du er noenlunde i mål. Det tredje på listen er få deg gode søvnvaner. Aim at least for that 7ish hr sleep slik at du også er opplagt og med overskudd. Det fjerde som er selve sandpapiret, det som er med å finpusse kalorier ned og hjelper med å bygge et sterkere mentalt deg er fysisk aktivitet! Skal ikke ramse opp the obvious her, men finn et par aktiviteter som du kan tenke deg å like, om det så er en rask gåtur rundt et vann eller tredemølle i oppoverbakke eller svømming. Sett deg små mål som økes litt fra uke til uke til du vil holde deg der. Nå er jeg ofte oppe i 5 6 dager i uken på sats i en til en og en halv times økter med for det meste moderate aktiviteter. Jeg kunne fint klart meg med tre ganger i uken, men poenget er at dette er blitt snudd om til Fun, ikke et slit. Anbefaler også å kjøpe aktivitetsbånd til å tracke og motivere progress mens du hører på musikk på mobil, mye bra indierock på youtube, selv bruker jeg fitbit band 4 til skarve 500lappen! Søk på youtube kanaler hvor du finner det som passer dine mål. Hvis du absolutt ikke liker trening så hold deg til gåing jogging svømming, selv treningssentrene har fancy ståsykler som vil gi lik effekt. Selv liker jeg trening og kombinerer litt kaloritap hver dag med å spise riktig og samtidig bygge litt muskler/overkropp (noe som også hjelper med forbrenning). You can do eeet hvis du kniholder på moderasjon og kontinuitet. Når det blir en vane ved å gjøre disse småendringene i hverdagen blir det et eierforhold og det blir kjekt. Dette er den beste investeringen du kan gjøre; egen helse. Endret 21. juli 2019 av nacario Lenke til kommentar
henrikwl Skrevet 24. juli 2019 Del Skrevet 24. juli 2019 Så nå sitter jeg å spiser sjokolade og har spist altfor mye kake Dette her tenker jeg det kan være verdt å ta tak i. Hvis jeg skal male huset, så er det en jobb som tar tid, og som krever en viss disiplin. Hvis jeg gjør et feilskjær og det drypper maling på vinduet – tar jeg da hele malingsspannet og slenger utover husveggen? Siden jeg jo har tabbet meg ut så er det jo bare å ødelegge resten også? Eller hvis en skal sy en kjole, så sklir stoffet og sømmen blir skjev – klipper man da hele arbeidsemnet i stykker og kaster symaskinen? Nei, selvsagt ikke. Hvorfor er det da sånn med kosthold? "Jeg har spist for mye i dag, så da kan jeg like gjerne bare spise for mye hver eneste dag". Det er for meg absurd. Ja vel, så spiste du for mye i dag. I morgen spiser du ikke for mye. Ei heller dagen etter det. Og sånn fortsetter det. Det handler om å gjøre riktige valg, konsekvent, over tid. Man er aldri "ferdig". Du kommer aldri til et punkt hvor du kan klappe hendene sammen og si "jaja mensann, godt å være ferdig med det!". Å leve et liv (for det er det vektkontroll handler om – å ikke lenger leve det livet som gjorde at du ble overvektig) dreier seg om å hele tiden foreta valg. Og da må de aller feste av de valgene (men ikke alle, nødvendigvis) være valg som bidrar til å nå de mål du har satt deg. Lenke til kommentar
Taurean Skrevet 24. juli 2019 Del Skrevet 24. juli 2019 (endret) Øving og enda mer øving. Du skriver selv at grunnene er mye stress og slike ting. Så det er psykologi. Begynn å trén deg til å gjøre små ting for deg selv som gir positive assosiasjoner. Natur-turer er genialt. Og bud nummer én er: Ikke stress! Når man har neglisjért helsa i lang tid, så tar det naturligvis tid å implementére rutiner som bidrar til sunn livsstil og vektnedgang. Den beste snarveien er å innsé først som sist at det ikke finnes noen snarvei. Da er du allerede halvveis i mål. Begynn å skrive ned matlister. Prøv å hold en viss oversikt over mat du liker og hvordan du kan gjøre disse sunnest mulig uten å gjøre for mye kompromiss med smak og komfort. Små endringer er nøkkelen. Hvis du klarer dét, så er sjansen tilnærmet 100% for at du kommer seg dit du vil før eller siden. Hvis du faller for skippertaksmentalitet med tanke på vektnedgang, vil du aldri klare det. Å skeie ut en sjelden gang er greit, men ikke flere ganger i uka. Stress = Død. Konstruktiv aktivitet = Gull. Endret 25. juli 2019 av Taurean Lenke til kommentar
Anbefalte innlegg
Opprett en konto eller logg inn for å kommentere
Du må være et medlem for å kunne skrive en kommentar
Opprett konto
Det er enkelt å melde seg inn for å starte en ny konto!
Start en kontoLogg inn
Har du allerede en konto? Logg inn her.
Logg inn nå