Mai Skrevet 21. juli 2019 Del Skrevet 21. juli 2019 (endret) Heisann, jeg skal flytte til Oslo og var dermed på jakt etter et rom i kollektivet. Jeg fant et rom, for å sikre meg et sted å bo og spurte han som leier ut målene på rommet før jeg bestemmer meg. På finn stod det at rommet er 12kvm noe jeg tenkte var relativt ok. Jeg hadde ikke mulighet til å fly ned til Oslo for visning siden visningen var dagen derpå så jeg måtte ta en facetime visning, jeg spurte ham om å sende meg målene samme dag. han gjorde aldri, igjen.Til slutt måtte jeg takke ja til rommet ettersom alt virket til å forsvinne pga studenter. Jeg skrev kontrakt osv og i kontrakten stod det 12kvm, og han svarte flere ganger det var 12kvm når jeg spurte ham fordi rommet virket mindre enn det jeg klarte å se (og utifra målene jeg gjorde på et annet rom hjemme). Jeg sendte ham en melding igjen om målene og ENDELIG skrev han at det er 3 x 3,8 som tilsvarer 11,4kvm. Det er mindre enn 12kvm. Nå er spørsmålet hvordan jeg skal gå videre med det. fant ingenting på nettet om man har lov til å lyve om målene, og om jeg kan kreve å betale mindre i leie pga falske mål som ble lagt ut:/ forventer å få 12kvm når det står 12kvm. Det går fint om det var 0,1kvm unna men såpass mye har litt å si. Er det noen som kunne svart på dette?:¨) Endret 21. juli 2019 av Mai Lenke til kommentar
Vox_populi Skrevet 21. juli 2019 Del Skrevet 21. juli 2019 Dette er så vidt innafor. Om vi oppfatter måla gitt med to gjeldende siffer, vil det si arealet skal ligge i området 2,95x3,75 = 11,1 m² til 3,05x3,85 = 11,7 m², mer korrekt gjengitt med to gjeldende siffer:til mellom 11 og 12 m² 2 Lenke til kommentar
Mai Skrevet 21. juli 2019 Forfatter Del Skrevet 21. juli 2019 (endret) Dette er så vidt innafor. Om vi oppfatter måla gitt med to gjeldende siffer, vil det si arealet skal ligge i området 2,95x3,75 = 11,1 m² til 3,05x3,85 = 11,7 m², mer korrekt gjengitt med to gjeldende siffer:til mellom 11 og 12 m²Så huseiere/utleiere har lov til å skrive 12kvm selv om det er nærmere 11? Så litt på husleieloven og det står: «§ 2-3.Uriktige opplysninger om husrommet Det foreligger en mangel dersom husrommet ikke er i samsvar med opplysninger som er gitt av utleieren eller på utleierens vegne. Dette gjelder likevel bare dersom det kan antas at opplysningene har virket inn på avtalen, og de ikke i tide er rettet på en tydelig måte.» Med tanke på at man forventer å få 12kvm eller går fint om det er feks. 11,8kvm og betaler 7000kr for det, så vil jeg si at prisen matcher ikke sanne mål. Er det ikke noe man kan forlange her? Kontrakten er skrevet, men basert på usanne mål, som utleieren har unnlatt gang på gang å nevne Endret 21. juli 2019 av Mai Lenke til kommentar
Vox_populi Skrevet 21. juli 2019 Del Skrevet 21. juli 2019 Så huseiere/utleiere har lov til å skrive 12kvm selv om det er nærmere 11? Du har gått glipp av poenget. Tallet ER ikke nærmere 11, det KAN være nærmere 11, men det kan også være nærmere 12 enn 11. Dette er matematikk, og med de oppgitte mål (som ikke er eksakte, men nødvendigvis resultat av målefeil i en eller annen eller begge retninger) er det ikke riktig, matematisk sett, å si at flateinnholdet er ett bestemt tall; det ligger i et intervall (som nevnt over). Vil en ha større nøyaktighet, må en måle nøyaktigere, f. eks. på nærmeste cm. Altså med tre gjeldende siffer. Da skal også svaret oppgis med tre gjeldende siffer, i dette tilfellet i m² med én desimal. Lenke til kommentar
The Avatar Skrevet 21. juli 2019 Del Skrevet 21. juli 2019 Trur nok ikkje du har særleg god sak her. Det er forskjell på å få oppgitt at rommet er på 12 kvm kontra at rommet er på 12,00 kvm. Du må i alle fall kontrollmåle nøye sjølv, og deretter vurdere kor stort avviket reelt sett er. På så små rom vil det bli stor forskjell alt etter om ein måler frå veggen (som er det korrekte) eller frå listene (som i praksis er det som begrenser møbleringa). Lenke til kommentar
Mai Skrevet 21. juli 2019 Forfatter Del Skrevet 21. juli 2019 Du har gått glipp av poenget. Tallet ER ikke nærmere 11, det KAN være nærmere 11, men det kan også være nærmere 12 enn 11. Dette er matematikk, og med de oppgitte mål (som ikke er eksakte, men nødvendigvis resultat av målefeil i en eller annen eller begge retninger) er det ikke riktig, matematisk sett, å si at flateinnholdet er ett bestemt tall; det ligger i et intervall (som nevnt over). Vil en ha større nøyaktighet, må en måle nøyaktigere, f. eks. på nærmeste cm. Altså med tre gjeldende siffer. Da skal også svaret oppgis med tre gjeldende siffer, i dette tilfellet i m² med én desimal. Forstår, takk for oppklaringen:) Trur nok ikkje du har særleg god sak her. Det er forskjell på å få oppgitt at rommet er på 12 kvm kontra at rommet er på 12,00 kvm. Du må i alle fall kontrollmåle nøye sjølv, og deretter vurdere kor stort avviket reelt sett er. På så små rom vil det bli stor forskjell alt etter om ein måler frå veggen (som er det korrekte) eller frå listene (som i praksis er det som begrenser møbleringa). Forventet ikke å gå i rett med det men tenkte kanskje jeg kunne prute meg ned til mindre pris xD verdt å prøve lol Men som du sier, det kan være det er listene det ble målt fra. tusen takk for svaret:) Lenke til kommentar
Marzo Skrevet 22. juli 2019 Del Skrevet 22. juli 2019 Hadde du betalt mer om rommet var over 12kvm? Dette blir som nevnt flisespikkeri. Så lenge rommet har sin funksjon og ikke er ulovlig med tanke på lys osv så har du en dårlig sak. For at det skal ha betydning må mangelen være vesentlig. Det er den ikke. Lenke til kommentar
Anbefalte innlegg
Opprett en konto eller logg inn for å kommentere
Du må være et medlem for å kunne skrive en kommentar
Opprett konto
Det er enkelt å melde seg inn for å starte en ny konto!
Start en kontoLogg inn
Har du allerede en konto? Logg inn her.
Logg inn nå