Gå til innhold

Måling: Bare halvparten av de på bygda tror klimaendringene er skapt av mennesker


Anbefalte innlegg

Vel, Mars har jo en ekstremt tynn atmosfære i forhold til Jorda og holder ikke på varmen, i tillegg til at den er mye lenger unna sola enn oss. Trykket er gjennomsnittlig på 600 Pa mot 101,3 kPa her, og massen til atmosfæren er bare rundt 25 teratonn mot over 5100 teratonn her. I polområdene på Mars blir det så kaldt at en fjerdelel av CO2-en kondenserer til tørris, som igjen fører til ekstreme variasjoner i atmosfærisk trykk (og sammensetning).

 

Her snakker vi om isolasjon. Mars blir oppvarmet på dagtid til temperaturer som helt greit går rett inn i spekter der CO2 stopper varme. Tror stråling inn tilsvarer 600watt PR kvadrat. Ca halvparten av innstrålt effekt på jorden

 

Om atmosfærens masse hadde noe å si så bør vi vel regne nitrogen og oksygen som klimagasser om disse bidrar til å holde varmen. Litt av poenget er vel at om jorden ikke hadde hatt vanndamp og CO2 så hadde temperaturen vert 33 grader kaldere.

 

Jeg har lest om hva som må til for å få nok drivhuseffekt på mars. Da må man ha mye kraftigere klimagasser. Noe clor greier.

 

Da vil temperaturen stige så mye at CO2 holdes i gassform og trykket økes.

 

Denne gassen har vi sluppet ut i jordatmosfæren også. Effekten er ukjent.

Lenke til kommentar
Videoannonse
Annonse

Problemet med en ordentlig og rasjonell diskusjon om klima er at mange kun ser på dette som politikk.

Ja, jeg tror du har et viktig poeng med politikk. Oppmerksomhet, stemmer ved valg, eller penger/egeninteresser blir ofte viktigere enn å gjøre det som er mest fornuftig. Dessverre tyr da mange til ekstreme uttalelser (eksempelvis Al Gore, eller enkelte på forumet her), som bare skyver meningsmotstandere lenger bort, og dermed gjør veien til god politikk enda tyngre.

Endret av Del
  • Liker 1
Lenke til kommentar

Ja, jeg tror du har et viktig poeng med politikk. Oppmerksomhet, stemmer ved valg, eller penger/egeninteresser blir ofte viktigere enn å gjøre det som er mest fornuftig. Dessverre tyr da mange til ekstreme uttalelser (eksempelvis Al Gore, eller enkelte på forumet her), som bare skyver meningsmotstandere lenger bort, og dermed gjør veien til god politikk enda tyngre.

Jeg har lest mange artikler om klimaforskning men aldri lest om noen som er så skråsikre på mekanismene som folk på forumet her. Det aller fleste er rimelig klar på at vi ikke forstår klimaet fullt ut og at mangen faktorer er usikre.

  • Liker 3
Lenke til kommentar

Relevansen var at han snakket ned om andre utdanninger i sammenhengen, og derfor lurte jeg på han selv hadde av utdanning. Som viste seg å være lavere enn de han snakket ned...

 

Jeg har tatt statistikk fag på høyere nivå ift min utdanning, siden du spurte.

Hjelper det på klima spørsmålet om du har har høyere utdanning?

Er som å si at vi på bygda ikke har meninger eller Internet. Gidder du å søke så finner du mye info om emne.

Jeg vil heller si at de gir en lange fa.

Lenke til kommentar

Hva er galt med han?

Tja, det siste stuntet hans nå er å gå bananas på facebook fordi avisene kaller det været vi har hatt de siste dagene for «finvær» eller «penvær», da det i følge han tvert imot er et helt forferdelig dårlig vær, og at vi alle bør føle på en dyp og intens solskam. Endret av coffeee
  • Liker 2
Lenke til kommentar

Tja, det siste stuntet hans nå er å gå bananas på facebook fordi avisene kaller det været vi har hatt de siste dagene for «finvær» eller «penvær», da det i følge han tvert imot er et helt forferdelig dårlig vær, og at vi alle bør føle på en dyp og intens solskam.

Han skrev:

 

«Når skal vi slutte å kalle dette "finvær" og begynne å anerkjenne at det er et forvarsel på katastrofe? Disse hetebølgen er ikke normale. De er heller ikke "den nye normalen". Det finnes ingen stabil normal tilstand så lenge vi fortsetter å fylle atmosfæren med CO2.»

 

Hvor nevner han skam her? Det er andre som spinner rundt med og tukler med det han sier. Dette er ikke akkurat å gå bananas.

  • Liker 1
Lenke til kommentar

Opprett en konto eller logg inn for å kommentere

Du må være et medlem for å kunne skrive en kommentar

Opprett konto

Det er enkelt å melde seg inn for å starte en ny konto!

Start en konto

Logg inn

Har du allerede en konto? Logg inn her.

Logg inn nå
  • Hvem er aktive   0 medlemmer

    • Ingen innloggede medlemmer aktive
×
×
  • Opprett ny...