BippeStankelbein Skrevet 22. juli 2019 Del Skrevet 22. juli 2019 Hva er problemet? Skal folk beskyttes mot seg selv i ethvert tenkelig scenario? Det blir umulig i praksis å dekke alt med kursing. Kan du ikke å kjøre båt, så la vær. Det er ikke en papirlapp som forhindrer deg fra å gjøre det. Det er, som redningsselskapet er inne på, heller ikke papirlappet som gjør at du kan det. Jeg har aldri hatt papirlappen, jeg har kjørt båt i over 70 knop, og jeg lever enda. Jeg kjørte MC i over 200 km/t også før jeg hadde noen papirlapp på det. Jeg lever enda. Lenke til kommentar
aklla Skrevet 22. juli 2019 Del Skrevet 22. juli 2019 Hva er problemet? Skal folk beskyttes mot seg selv i ethvert tenkelig scenario? Det blir umulig i praksis å dekke alt med kursing. Kan du ikke å kjøre båt, så la vær. Det er ikke en papirlapp som forhindrer deg fra å gjøre det. Det er, som redningsselskapet er inne på, heller ikke papirlappet som gjør at du kan det. Jeg har aldri hatt papirlappen, jeg har kjørt båt i over 70 knop, og jeg lever enda. Jeg kjørte MC i over 200 km/t også før jeg hadde noen papirlapp på det. Jeg lever enda. Jeg antar du var utlært både i båtkjøring og MC-kjøring lenge før du startet å kjøre de? Ettersom du mener man ikke skal kjøre om man ikke kan kjøre det, så må du jo ha kunnet det før første gangen.. Lenke til kommentar
BippeStankelbein Skrevet 22. juli 2019 Del Skrevet 22. juli 2019 Jeg antar du var utlært både i båtkjøring og MC-kjøring lenge før du startet å kjøre de? Ettersom du mener man ikke skal kjøre om man ikke kan kjøre det, så må du jo ha kunnet det før første gangen.. Utlært blir man aldri, men man lærer så lenge man øver. Og det å øver gjøres ikke på en papirlapp. Lenke til kommentar
0laf Skrevet 22. juli 2019 Del Skrevet 22. juli 2019 Det er ikke alltid det hjelper med sertifikater, la folk gjøre som de vil på sjøen. Dette maset til RS om nye lover og regler er helt håpløs, kan de ikke gjøre det de skal, som medlemmene betaler for, konsentrere seg om å redde skipbrudne i norsk farvann, i stedet for å blande seg inn i alt mulig annet. 1 Lenke til kommentar
Dubious Skrevet 23. juli 2019 Del Skrevet 23. juli 2019 Alle de nye kursene vi har i dag er kun for å tjene penger Aldri vært så mange som har blitt tatt uten gyldig førerkort med henger etter at en måtte kjøre opp for henger, eller ta kurs, fordi før så fikk man BE når man kjørte opp til B, og kjørte man opp til lastebil så fikk man alt.. Hvorfor er det egen klasse for buss? Vi hadde buss som var registrert som lastebil, men tok vi bort skilleveggen, så ble det en buss.. Kjøper jeg en bil og registrerer den som bil, så kan den trekke 3,5 tonn Registrerer jeg den som lastebil, så kan samme bilen trekke mye mer Lenke til kommentar
nomore Skrevet 23. juli 2019 Del Skrevet 23. juli 2019 Det er ikke alltid det hjelper med sertifikater, la folk gjøre som de vil på sjøen. Dette maset til RS om nye lover og regler er helt håpløs, kan de ikke gjøre det de skal, som medlemmene betaler for, konsentrere seg om å redde skipbrudne i norsk farvann, i stedet for å blande seg inn i alt mulig annet. Lurt - kjør på! Vi må jo ha tillit til folk Lenke til kommentar
1J7HHBGW Skrevet 23. juli 2019 Del Skrevet 23. juli 2019 Alle de nye kursene vi har i dag er kun for å tjene penger Aldri vært så mange som har blitt tatt uten gyldig førerkort med henger etter at en måtte kjøre opp for henger, eller ta kurs, fordi før så fikk man BE når man kjørte opp til B, og kjørte man opp til lastebil så fikk man alt.. Hvorfor er det egen klasse for buss? Vi hadde buss som var registrert som lastebil, men tok vi bort skilleveggen, så ble det en buss.. Kjøper jeg en bil og registrerer den som bil, så kan den trekke 3,5 tonn Registrerer jeg den som lastebil, så kan samme bilen trekke mye mer En av årsakene til at båtførerbevis eksisterer er at man anerkjente at ganske mange med god økonomi gikk til innkjøp av ganske store båter med relativt rikelig med motorkraft. Man anerkjente også at kompetansen ikke vokste med lommeboken. Derfor ble det nødvendig med oppdragende virksomhet. Det var helt på sin plass. Jeg skaffet meg i sin tid båtførerbevis før det ble påbudt fordi jeg mente det var fornuftig selv om jeg "er vokst opp med båt". Det er ikke alltid det hjelper med sertifikater, la folk gjøre som de vil på sjøen. Dette maset til RS om nye lover og regler er helt håpløs, kan de ikke gjøre det de skal, som medlemmene betaler for, konsentrere seg om å redde skipbrudne i norsk farvann, i stedet for å blande seg inn i alt mulig annet. Et båtførerbevis som dokumenterer kunnskap er bra. 8-16t + eksamen er meningsløst lavt. Man kan alltids le av at det går galt, men det er vel skjeldent de ler - de som får behov for bistand. En RS vil med jevne mellomrom eksponeres for risiko, og noen ganger går det galt; Helt naturlig. Merk også at det er en serie redningsskøyter - tror de er finsk eller svenskbygd - som ser ut til å være befengt med designfeil - de retter seg ikke opp om de går rundt. Lenke til kommentar
Dubious Skrevet 23. juli 2019 Del Skrevet 23. juli 2019 Teori uten praktisk prøve er verdiløs Lenke til kommentar
0laf Skrevet 23. juli 2019 Del Skrevet 23. juli 2019 (endret) En av årsakene til at båtførerbevis eksisterer er at man anerkjente at ganske mange med god økonomi gikk til innkjøp av ganske store båter med relativt rikelig med motorkraft. Mens de med enda bedre råd kjøper båter som er enda større, ofte over 15 meter, samt et kystskippersertifikat fra en svenske, tut og kjør. Når man først snakker om svensker, så er det ingen krav til å kjøre fritidsbåt opp til 12 meter lengde og 4 meter bredde i Sverige, ikke en gang aldersgrense. Båter som er større enn dette i Sverige, krever "kystskipper", som kun er noen få timer over en helg, og et par timer med mørkekjøring med båt. Det virker ikke som om det er flere ulykker og mer problemer med fritidsbåter i Sverige selv om det ikke finnes krav til tullete sertifikater, tvert i mot? Endret 23. juli 2019 av 0laf Lenke til kommentar
1J7HHBGW Skrevet 23. juli 2019 Del Skrevet 23. juli 2019 Jeg har ingen formening om svensk politikk på dette området. Finnes alltid noe som er bedre - og værre. Når det gjelder Røkke - som du åpenbart gir et stikk, så kan man ikke bruke avvik som om det er en mal når det vitterlig er avvik fra malen. Det er mange velstående som er kompetente, og det er nok mange som ikke er det. Jeg tror det er relativt få som har grunnlag for å betvile Røkkes kompetanse når det gjelder småbaljer - både nå og da. Når det gjelder "båtfolket" kan jeg ikke tenke meg at det overhodet er noen som ikke vil ha godt av den kompetansen som et båtførerbevis BURDE reflektere, og systemet britene praktiserer er et utmerket utgangspunkt. Lenke til kommentar
BippeStankelbein Skrevet 23. juli 2019 Del Skrevet 23. juli 2019 (endret) Lurt - kjør på! Vi må jo ha tillit til folk Det som er lurt er å la barna smøre brødskiva si selv, ellers trenger vi snart smørknivsertifikat for å ikke skade oss ved frokostbordet. 12 åringer trenger å ha et badekar med 10hk på, og crossykkel er riktig gave til konfirmanten. Den skal stidlig krøkes, den som god krok skal bli. Og den som ikke viser interesse for denslags fra tidlig alder, blir aldri noe god heller, samme hvor mange papirlapper de tar i voksen alder. Endret 23. juli 2019 av BippeStankelbein Lenke til kommentar
Anbefalte innlegg
Opprett en konto eller logg inn for å kommentere
Du må være et medlem for å kunne skrive en kommentar
Opprett konto
Det er enkelt å melde seg inn for å starte en ny konto!
Start en kontoLogg inn
Har du allerede en konto? Logg inn her.
Logg inn nå