Gå til innhold

Trønderenergi har anmeldt motstandsleder og to andre vindkraftaksjonister

Anbefalte innlegg

Videoannonse
Annonse
Gjest Slettet+45613274

Hæ? I det fyrste anlegget kan du gå rundt og nyte naturen, gjerne med barnevogn eller i rullestol på vegane. Det andre er avsperra.

Joda, men så er jo en industripark ganske mye mindre enn en vindmøllepark (som monner).

Edit: ellers så er argumentet at det blir tilrettelagt for rullestolbrukere rimelig tynt.

Endret av Slettet+45613274
Lenke til kommentar

Det er ikke noe som helst som på noen som helst måte tyder på at du noensinne har beveget deg i natur. Nada. Zero. Zip. :o)

Spiller det noen rolle hva jeg har eller ikke har gjort i denne sammenhengen?

Kanskje du kunne opplyse oss om hva det er jeg har gått glipp av i den sammenheng istdenfor å komme med påstander om hva jeg ikke har gjort.

Jeg kan jo si deg såpass mye at jeg har jobbet et år på gassrafineriet på Kårstø som var industriparken jeg la ut bilde av og der er det definitivt ikke stille.

Endret av perpyro
  • Liker 2
Lenke til kommentar

Joda, men så er jo en industripark ganske mye mindre enn en vindmøllepark (som monner).

Hvor mye mindre da?

Kårstø gassrafineri er cirka 2,3 km i lengderetning mens Smøla vindpark cirka 4,7 km i lengderetning.

I tillegg okkuperer gassrafienriet hele strandlinja i området det ligger.

Til sammenligning er området sydvaranger gruver har rasert 8,8km i lengderetning og også synlig fra lang avstand.

Området som Rana Gruber har rasert er i lengderetning 3,2km.

Når da vindkrafutbygging i tillegg ikke på noen måte ødelegger naturen slik gruvedrift eller annen industriviksomhet gjør ser jeg ikke problemet.

• Liker 2
Lenke til kommentar
Gjest Slettet+45613274

Hvor mye mindre da?

Kårstø gassrafineri er cirka 2,3 km i lengderetning mens Smøla vindpark cirka 4,7 km i lengderetning.

I tillegg okkuperer gassrafienriet hele strandlinja i området det ligger.

Til sammenligning er området sydvaranger gruver har rasert 8,8km i lengderetning og også synlig fra lang avstand.

Området som Rana Gruber har rasert er i lengderetning 3,2km.

Når da vindkrafutbygging i tillegg ikke på noen måte ødelegger naturen slik gruvedrift eller annen industriviksomhet gjør ser jeg ikke problemet.

Smøla er 18 km².

Industriområder har større frihet når det kommer til plassering (med noen unntak selvfølgelig). Vindmøller må plasseres der det blåser og helst langt fra folk pga støy.

Ikke på noen måte ødelegger naturen? Bullshit. https://en.m.wikipedia.org/wiki/Environmental_impact_of_wind_power

Lenke til kommentar

Hæ? I det fyrste anlegget kan du gå rundt og nyte naturen, gjerne med barnevogn eller i rullestol på vegane. Det andre er avsperra.

Lykke til! Se opp for fallende is, og fugl.

Is er det berre når det er isingsforhold, og det pleier det ikkje vere langs kysten. Det er større sjanse for å få fallande fugl i hovudet under stoveglaset ditt enn under ein vindturbin.

• Liker 2
Lenke til kommentar

Smøla er 18 km².

Jeg tok bare linialen fatt på google earth i lengderetningen av områdene berørt.

Industriområder har større frihet når det kommer til plassering (med noen unntak selvfølgelig). Vindmøller må plasseres der det blåser og helst langt fra folk pga støy.

Hvor mye støyer en vindprak tror du?

Det finnes regler for dette og det finnes tallmateriale fra eksisterende vinkraftanlegg.

45db er grensen for støyen utenfor husveggen til nærmeste hus mens en vanlig oppvaskmaskin støyer med 50-52db.

Du kan se hva NVE har å si om saken her.

http://publikasjoner.nve.no/rapport/2017/rapport2017_13.pdf

Hovedpunktene er som følger:

"Felles for tidligere og nåværende retningslinje er en anbefalt grenseverdi på Lden = 45 dB for utendørs støynivå."

For å sammenligne med noe alle kjenner til så er det lavere en oppvaskmaskinen de aller fleste har i kjøkkenet.

Målinger foretatt rundt Lista vindpark viser følgende resultater.

"I de støymessig mest ugunstige situasjonene, det vil si relativt sterk medvind mellom bolig og nærmeste turbin, ligger nivået rundt LAeq = 45 dB på de mest støyutsatte stedene. "

Midt i vindparken kom de opp i 56dB på det mest ugunstige, omtrent dobbelt så bråkete som en oppvaskmaskin der altså.

Ikke på noen måte ødelegger naturen? Bullshit. https://en.m.wikipedia.org/wiki/Environmental_impact_of_wind_power

Hva sier så artikkelen du linker til om dette:

Onshore wind farms can have a significant impact on the landscape,[5] as typically they need to be spread over more land than other power stations[6][7] and need to be built in wild and rural areas, which can lead to "industrialization of the countryside"[8] and habitat loss.[7] Conflicts arise especially in scenic and culturally-important landscapes.

Men samtidig sier den også:

Wind farms are often built on land that has already been impacted by land clearing. The vegetation clearing and ground disturbance required for wind farms is minimal compared with coal mines and coal-fired power stations. If wind farms are decommissioned, the landscape can be returned to its previous condition.[51]

A study by the US National Renewable Energy Laboratory of US wind farms built between 2000 and 2009 found that, on average, only 1.1 percent of the total wind farm area suffered surface disturbance, and only 0.43 percent was permanently disturbed by wind power installations. On average, there were 63 hectares (156 acres) of total wind farm area per MW of capacity, but only 0.27 hectares (0.67 acres) of permanently disturbed area per MW of wind power capacity.[52]

Men du må gjerne trekke ut essensen av hva som er viktig her om jeg har bommet.

Litt dumt å bare slenge ut en link uten å vise til poengene i linken.

Endret av perpyro
  • Liker 2
Lenke til kommentar
Gjest Slettet+45613274

Jeg tok bare linialen fatt på google earth i lengderetningen av områdene berørt.

Hvor mye støyer en vindprak tror du?

Det finnes regler for dette og det finnes tallmateriale fra eksisterende vinkraftanlegg.

45db er grensen for støyen utenfor husveggen til nærmeste hus mens en vanlig oppvaskmaskin støyer med 50-52db.

Du kan se hva NVE har å si om saken her.

http://publikasjoner.nve.no/rapport/2017/rapport2017_13.pdf

Hovedpunktene er som følger:

"Felles for tidligere og nåværende retningslinje er en anbefalt grenseverdi på Lden = 45 dB for utendørs støynivå."

For å sammenligne med noe alle kjenner til så er det lavere en oppvaskmaskinen de aller fleste har i kjøkkenet.

Målinger foretatt rundt Lista vindpark viser følgende resultater.

"I de støymessig mest ugunstige situasjonene, det vil si relativt sterk medvind mellom bolig og nærmeste turbin, ligger nivået rundt LAeq = 45 dB på de mest støyutsatte stedene. "

Midt i vindparken kom de opp i 56dB på det mest ugunstige, omtrent dobbelt så bråkete som en oppvaskmaskin der altså.

Hva sier så artikkelen du linker til om dette:

Men samtidig sier den også:

Men du må gjerne trekke ut essensen av hva som er viktig her om jeg har bommet.

Litt dumt å bare slenge ut en link uten å vise til poengene i linken.

En vindpark støyer så mye at man må ta hensyn til dette når man bygger ut. Derfor kan det ikke bygges for nært folk. (som vist av grensene du nevner).

Essensen er ganske enkel. Du påstår at vindparker ikke på _noen måte_ ødelegger naturen. Dette er beviselig feil som nevnt flere ganger i linken. At vindparker produserer fornybar energi som er bra osv osv har jeg ikke sagt noe om. Jeg påpekte bare at din påstand er helt beviselig feil.

Lenke til kommentar

En vindpark støyer så mye at man må ta hensyn til dette når man bygger ut. Derfor kan det ikke bygges for nært folk. (som vist av grensene du nevner).

Essensen er ganske enkel. Du påstår at vindparker ikke på _noen måte_ ødelegger naturen. Dette er beviselig feil som nevnt flere ganger i linken. At vindparker produserer fornybar energi som er bra osv osv har jeg ikke sagt noe om. Jeg påpekte bare at din påstand er helt beviselig feil.

Ja og din påstand var som følger:

Vindmøller må plasseres der det blåser og helst langt fra folk pga støy.

Du tar min påstand ut av konteks for den var som følger:

"Når da vindkrafutbygging i tillegg ikke på noen måte ødelegger naturen slik gruvedrift eller annen industriviksomhet gjør " så er det dette du får argumentere mot og ikke det at vindkraft ikke ødelegger anturen i det hele tatt.

Nå var da støynivået på det mest ugunstige på lista 56db midt innne i vindparken så skal ikke vindmølleparken så langt unna bebyggelse for å oppfylle kravene.

Endret av perpyro
  • Liker 2
Lenke til kommentar
Gjest Slettet+45613274

Ja og din påstand var som følger:

Du tar min påstand ut av konteks for den var som følger:

"Når da vindkrafutbygging i tillegg ikke på noen måte ødelegger naturen slik gruvedrift eller annen industriviksomhet gjør " så er det dette du får argumentere mot og ikke det at vindkraft ikke ødelegger anturen i det hele tatt.

Nå var da støynivået på det mest ugunstige på lista 56db midt innne i vindparken så skal ikke vindmølleparken så langt unna bebyggelse for å oppfylle kravene.

Aha. Du mener at vindkraft faktisk har negativ impact på naturen, men ikke på samme måte som gruvedrift og industri? Om så, beklager jeg at jeg misforstod deg.

Jeg husker ikke tallene og finner ikke kildene på det med lyd, men jeg vet at en lokal utbygging måtte redusere kraftutnyttelsen (throttling) på et fremtidig prosjekt for å komme under støygrensene. Jeg vet at argumentene varierer fra "det er som å leve med en jetmotor i hagen" til "jeg kan høre et knappenålshode falle" så jeg prøver å utvise generell skepsis til støyargumentene.

Lenke til kommentar

I mine hjemtrakter er det blitt laget en ny vindpark. De fleste forventet det kom til å skje på tross av mye urørt natur i nærheten, nettopp fordi det er/har vært et bergverksselskap i nærheten som for øvrig er så og si usynlig fra områder som ikke er umiddelbar nærhet. Nå er vinmøllene på plass og de både høres og synes fra enorme turområder i nærmiljøet. Det er rapporter om betraktelige mengder døde fugler, det er laget industri-vei inn til områdene. Flere har solgt unna hytter pga støy, pengene forsvinner ut av landet og kommunen sitter igjen med helt minimalt med penger. Bare et par årsverk nå som det er oppe og går. Det er mildt sagt ikke superpopulært for beboerne.

Dere som snakker om at det er minimalt med støy: Har dere vært i nærheten av en vindpark? Jeg har lite peiling på tallene, men de hørtes svært godt sist jeg var ute og gikk tur i det som tidligere var et flott turområde.

https://www.nrk.no/rogaland/googles-vindpark-er-norges-storste-1.13697367

• Liker 2
Lenke til kommentar

Aha. Du mener at vindkraft faktisk har negativ impact på naturen, men ikke på samme måte som gruvedrift og industri? Om så, beklager jeg at jeg misforstod deg.

Jeg husker ikke tallene og finner ikke kildene på det med lyd, men jeg vet at en lokal utbygging måtte redusere kraftutnyttelsen (throttling) på et fremtidig prosjekt for å komme under støygrensene. Jeg vet at argumentene varierer fra "det er som å leve med en jetmotor i hagen" til "jeg kan høre et knappenålshode falle" så jeg prøver å utvise generell skepsis til støyargumentene.

Jeg skal i hvertfall ikke benekte av vindkraftutbygging har negativ påvirkning på naturen, spørsmålet er bare hvor mye i forhold til alt annet vi omgir oss med.

På meg virker det som det skal byges flyplass for kampfly der hele området skal asfalteres om vi skal lytte til vindkraftmotstanderne og deres beskrivelser av støy og naturødeleggelser og det er jo ikke det som skal skje.

Noen inngrep i naturen blir det jo og jeg er glad det er opprettet regler for hvordan dette skal foregå.

Lenke til kommentar
Gjest Slettet-aheeSuTd

Anngående rasering av naturen så kan vi jo ta en titt på det.

Her har vi altså et Norsk moderne vindkraftanlegg betående av vindturbiner og anleggsveger for tilkomst.

1200020172_24298.1200x799.jpg

Og her har vi en industripark.

karsto-flyfoto-print.jpg

I det ene anlegget kan du fortsatt nyte naturen, fiske og ellers gjøre hva du vil som du kan gjøre alle andre steder i naturen mens i det andre bildet slipper du ikke engang inn på anlegget og om du skulle komme inn er det hverken stille eller fredelig og fiske i vannkanten kan du bare glemme.

Oser av meg, meg, meg. ... Hva med ville dyr, ikke minst store fugler som har luftrommet og naturen som sitt leveområde? Hva med alle som får sitt turområde ødelagt av svusj, svusj, svusj og iskast? Hvorfor ikke heller hundrevis av små vertikale bygningsintegrerte vindturbiner i stedet for én ødeleggende monsterturbin?

Lenke til kommentar

Oser av meg, meg, meg. ... Hva med ville dyr, ikke minst store fugler som har luftrommet og naturen som sitt leveområde? Hva med alle som får sitt turområde ødelagt av svusj, svusj, svusj og iskast? Hvorfor ikke heller hundrevis av små vertikale bygningsintegrerte vindturbiner i stedet for én ødeleggende monsterturbin?

Hadde det vært opp til meg hadde vi bygget kjernekraft men det er ikke opp til meg og da står vi med dagens situasjon delvis takket miløbevegelsen i Norge så deal with it!
Lenke til kommentar

Jeg tok bare linialen fatt på google earth i lengderetningen av områdene berørt. Hvor mye støyer en vindprak tror du?Det finnes regler for dette og det finnes tallmateriale fra eksisterende vinkraftanlegg.45db er grensen for støyen utenfor husveggen til nærmeste hus mens en vanlig oppvaskmaskin støyer med 50-52db.Du kan se hva NVE har å si om saken her.http://publikasjoner.nve.no/rapport/2017/rapport2017_13.pdfHovedpunktene er som følger:"Felles for tidligere og nåværende retningslinje er en anbefalt grenseverdi på Lden = 45 dB for utendørs støynivå."For å sammenligne med noe alle kjenner til så er det lavere en oppvaskmaskinen de aller fleste har i kjøkkenet.Målinger foretatt rundt Lista vindpark viser følgende resultater."I de støymessig mest ugunstige situasjonene, det vil si relativt sterk medvind mellom bolig og nærmeste turbin, ligger nivået rundt LAeq = 45 dB på de mest støyutsatte stedene. "Midt i vindparken kom de opp i 56dB på det mest ugunstige, omtrent dobbelt så bråkete som en oppvaskmaskin der altså. Hva sier så artikkelen du linker til om dette:Men samtidig sier den også:Men du må gjerne trekke ut essensen av hva som er viktig her om jeg har bommet.Litt dumt å bare slenge ut en link uten å vise til poengene i linken.

Dette med støy er ikke sort hvit. En oppvaskmaskin og tørketrommel styrer du selv. Vindmøllene går hele føkkings tiden. I tillegg er ikke støy støy. Å måle på desibel alene er helt feil. Typen lyd, bølgelengder, varighet med mer har mye mer å si enn decibel. Vindmøller har en gjennomtrengende og ekstremt slitsom brumming. I tillegg til susingen fra bladene.

Vindmøller er støyforurensning av værste sort.

• Liker 1
Lenke til kommentar

Jeg skal i hvertfall ikke benekte av vindkraftutbygging har negativ påvirkning på naturen, spørsmålet er bare hvor mye i forhold til alt annet vi omgir oss med.På meg virker det som det skal byges flyplass for kampfly der hele området skal asfalteres om vi skal lytte til vindkraftmotstanderne og deres beskrivelser av støy og naturødeleggelser og det er jo ikke det som skal skje.Noen inngrep i naturen blir det jo og jeg er glad det er opprettet regler for hvordan dette skal foregå.

Så hvorfor i helvete skal vi bygge vindmøller når vi får mer kraft igjen ved å oppgradere dagens eksisterende vannkraftanlegg?
  • Liker 1
Lenke til kommentar

Alle vil ha strøm, men for en del naturvernere er alt annet bedre enn den fornybare kraften man bygger ut. Er det vannkraft så "hvorfor ikke satse på vindkraft?" . Er det vindkraft, så skal man satse på å "effektivisere vannkraft". Man gjør da begge deler. Personlig forstår jeg overhodet ikke engasjemantet. Det gjelder å holde fokus. Det viktigste er å sikre oss fornybar kraft. Vindkraft er en bra kilde. Greit nok at for noen er det en visuell forurensning. Men, akkurat det er jo subjektivt og uansett, når tiden er inne, kan det fjernes uten spor i naturen. Det etterlater ingen rester som forurenser...

Nei. Når vindindustrien etablerer sine industriområder til fjells, så påføres naturen uopprettelige sår. Selv om alt fjernes, så vil sporene stå igjen i lang, lang tid. Blir vindturbinene stående så lenge at dyrearter blir utryddet permanent, så er det heller ikke noen måte å gjenopprette dette.

Så får vi bare håpe at det ikke blir lekkasje av gearolje, eller den giftige hydraulikkoljen fra turbinene.

Lenke til kommentar

Så hvorfor i helvete skal vi bygge vindmøller når vi får mer kraft igjen ved å oppgradere dagens eksisterende vannkraftanlegg?

Fordi det er helvetes lurt å ha fremtidig potensiell reservekraft tiljengelig en å utnytte denne nå.

I tillegg er det helvetes lønnsomt å bygge vindturbiner sammenlignet med å oppgradere dagens eksisterende vannkraftverk, altså de helvetes politikerne som har lagt opp til dette, de samme helvetes politikerne som blei stemt inn på tinget for noen år siden.

• Liker 1
Lenke til kommentar

Dette med støy er ikke sort hvit. En oppvaskmaskin og tørketrommel styrer du selv. Vindmøllene går hele føkkings tiden. I tillegg er ikke støy støy. Å måle på desibel alene er helt feil. Typen lyd, bølgelengder, varighet med mer har mye mer å si enn decibel. Vindmøller har en gjennomtrengende og ekstremt slitsom brumming. I tillegg til susingen fra bladene.

Vindmøller er støyforurensning av værste sort.

NVE er ikke enig med deg så du får ta det opp med dem.

De har sågar vurdert problematikken med infralyd og funnet at dette ikke er til nevneverdig sjenanse.

• Liker 1
Lenke til kommentar

Opprett en konto eller logg inn for å kommentere

Du må være et medlem for å kunne skrive en kommentar

Opprett konto

Det er enkelt å melde seg inn for å starte en ny konto!

Start en konto

Logg inn

Har du allerede en konto? Logg inn her.

Logg inn nå
  • Opprett ny...