Gå til innhold
🎄🎅❄️God Jul og Godt Nyttår fra alle oss i Diskusjon.no ×

[Løst] Fibernett, ny bolig, og har ikke peiling

Anbefalte innlegg

Jeg har flyttet inn i en ny bolig, og her bor jeg i et rekkehus med 6 andre. 4 av boligene er eid og leies ut av samme person, og han har installert fiber i boligen, og sier selv at "bedre internett har han ikke vært borti". 

Da tror jeg han muligens har glemt at det har skjedd mye siden 2008, fordi dette er et av de tregeste nettverkene jeg har vært borti. Det dette ut hele tiden, og kan hoppe mellom full styrke, til ingenting ila sekunder. Veldig frustrerende. 

Jeg vet ikke hvor routeren er. Nettverket jeg bruker er åpent, så jeg den kan i grunn være hvor som helst. Jeg har alt en wifi - extender, men vet ikke om denne vil gjøre noe nytte. Tenkte uansett å gjøre et forsøk. Nettverket er inkludert i leien, så det er dumt om jeg må gå til innkjøp av egen router når jeg alt betaler for nettverk. 

Men hva kan jeg gjøre her? Vet ikke hvor jeg skal begynne heller i grunn. Utleiere virker hyggelige, så jeg tror ikke det skal være så vanskelig å snakke med dem. Tenkte kanskje invitere dem her og forsøke å vise dem en film på youtube, så kan de selv se hvordan det er. Skal også nevnes at vi får kun signal inn i 2 etasje/stue. Det er ingen signal i 1 og 3 etasje. 

Speedtest: https://www.speedtest.net/result/8434343059

Endret av Blesten_i_vesten
Lenke til kommentar
Videoannonse
Annonse

Høres ut som det er WiFi du har problemer med, fiber har ingenting med det å gjøre.

WiFi må tilpasses den enkelte bolig, det kan være mange faktorer som har innvirkning på hvor bra det fungerer. 

"Jeg vet ikke hvor routeren er." - dette er jo en plass å begynne. For de fleste er det en selvfølge at man skal og må ha egen router.

Lenke til kommentar

Høres ut som det er WiFi du har problemer med, fiber har ingenting med det å gjøre.

WiFi må tilpasses den enkelte bolig, det kan være mange faktorer som har innvirkning på hvor bra det fungerer. 

"Jeg vet ikke hvor routeren er." - dette er jo en plass å begynne. For de fleste er det en selvfølge at man skal og må ha egen router.

Vet jo at den er i 1 av de fire boligene, og regner også med at det er bestilt den beste pakken. Men flere her har klaget over et dårlig nettverk. Vet at de som har bodd i naboboligen endte med å kjøpe inn nettverkskabel for å få noe inn på dataen. Kan også nevnes at 4G nettverket her også er veldig svakt, så det er litt frustrerende.

Lenke til kommentar

Hver boenhet burde ha sitt eget aksesspunkt som er koblet til med kabel i veggen, som da hver boenhet kan administrere selv. Noen annen løsning enn det er helt uholdbart, synes jeg.

Selv om jeg er enig med det, så har jeg ikke opplevd det på de 4 forskjellige plassene jeg har leid de siste 9 årene. 

Lenke til kommentar

Hvis du har ustabilt trådløst nett er det igrunn disse mulighetene som er aktuelle:

- Flytte det trådløse aksesspunktet nærmere (ruteren)

- Bytte kanal som det trådløse sendes på til en med mindre forstyrrelser

- Skaffe et eget aksesspunkt

Høyst sannsynligvis det siste som er løsningen her. At du ikke har trengt det der du har bodd tidligere høres ut som ren flaks

Lenke til kommentar

Opprett en konto eller logg inn for å kommentere

Du må være et medlem for å kunne skrive en kommentar

Opprett konto

Det er enkelt å melde seg inn for å starte en ny konto!

Start en konto

Logg inn

Har du allerede en konto? Logg inn her.

Logg inn nå
  • Opprett ny...