Nervevrak Skrevet 20. juli 2019 Del Skrevet 20. juli 2019 (endret) Har ikke mye peil på pensjon, og kan ikke si jeg blir så mye klokere når jeg prøver å lese meg opp på det som kommer. Men tror jeg har fått med meg noe: -Er du født etter 1963 vil den nye ordningen påvirke deg. (Jeg er født -77) -Frem til 2020 får en opptjening i gammel ordning. Som vil si ytelsespensjon, og er basert på en viss prosent av sluttlønnen din. (For meg vil det si 100% 23 yrkesaktive år i statelig bedrift) -Fra 2020 er det påslagspensjon. Som ikke har så mye å si på sluttlønnen, men mer hvor mye pensjonsbeholdning en klarer å opparbeide seg hvert år i sin yrkesaktive periode. Og har en mulighet til å stå lenger i jobb vil det slå ekstra positivt ut. Så til spørsmålet: -Jeg begynner å bli såpass gammel, og stor andel av pensjonsberegningen min vil være basert på gammel ordning. Vil det være en fordel for meg nå på slutten av 2019 å prøve og maksimere pensjonsgivende inntekt i form av bijobb? Hvor stort utslag har det egentlig på f.eks. en som er halvveis i yrkeskarrieren sin når pensjonsskiftet kommer å maksimere lønnen sin de siste månedene av året? Om en må ha noe som grunnlag så si 700.000 i pensjonstellende lønn de 3 siste årene før 2020. Og kan klare å gå opp 10.000kr/mnd. Prøver å se i SPK.no sin kalkulator. Og om jeg setter inn 30.000kr mer i 2019 lønn på den kalkulatoren (som ikke er komplettert enda ihht nye regler) så gir den meg en forskjell på ca 1000kr mer/mnd om jeg går av ved 62år. Og 2416kr/mnd mer om jeg går til 75år. Slik jeg klarer å lese meg til å forstå dette så lønner det seg for meg å levere aviser, samt servere pølser i helgende på lokale stasjonen de siste mnd i år? Eller er det noe system som slår inn som gjør at dette har absolutt ingenting å si? F.eks at beregningene er fordelt utover flere år, selv om kalkulatoren og tekstene kan gi inntrykk av at det er lønn i overgangsfasen som gjelder? Endret 20. juli 2019 av Nervevrak Lenke til kommentar
nirolo Skrevet 21. juli 2019 Del Skrevet 21. juli 2019 Slik jeg klarer å lese meg til å forstå dette så lønner det seg for meg å levere aviser, samt servere pølser i helgende på lokale stasjonen de siste mnd i år? Staten betaler kun tjenestepensjon av det du tjener i staten. Med mindre det er et statlig pølseutsalg, så får du egen privat tjenestepensjon for pølsesalget ditt (forutsatt at det er minst 20% stilling som varer i minst ett år). Nå vet jeg lite om reglene i staten, men i Oslo kommune får du ikke flere kommunale jobber som summerer opp til over 100%, angivelig fordi det da betyr at du jobber fast overtid, noe som ikke er lov. Jeg er derfor usikker på om det er mulig å få flere jobber i staten samtidig. Kanskje du kan jobbe masse overtid der du er? Forøvrig vet jeg ikke om trikset ditt ville virket, mest fordi jeg alltid har jobbet i privat sektor og aldri satt meg inn i pensjon i offentlig sektor. 1 Lenke til kommentar
Nervevrak Skrevet 22. juli 2019 Forfatter Del Skrevet 22. juli 2019 Også er vi over på der jeg blir usikker :-p Eneste er at en får ikke pensjonsgivende av overtid over 100% stilling heller dessverre. Den ekstra jobben er ikke snakk om pølseslag i staten, men bijobb som privat ansatt som kommer inn under ytelses, innskudd, eller AFP. Så samme spørsmål gjelder fortsatt. Det er ingen regler på at jeg som statsansatt ikke kan ta bijobb i en privat bedrift så lenge det ikke slår ut i karenstid eller konkurrerende virke. "20% stilling som varer i minst ett år" hvor står det? Vil det gjøre at en ikke klarer å jobbe til seg noe ekstra pensjon nå på slutten av året? I følge SPK så er stillinger under 1mnd definert som korttidsansatte og skal ikke innrapporteres med tanke på pensjon. Så alt over 1mnd burde jo telle pensjonsgivende? Lenke til kommentar
NoTrace Skrevet 22. juli 2019 Del Skrevet 22. juli 2019 (endret) Du vil få privat pensjonsordning på biinntekten dersom du arbeider i privat bedrift og kvalifiserer til pensjonssparing (f.eks. matbutikk som du nevner). Du kan derfor ikke regne dette inn i den statlige pensjonen din, og vil ikke telle i scenarioet du skisserer. AFP ordningen gjelder heller ikke på kryss av privat og offentlig, det er separate avtaler. Normalt får man pensjonsordning i det private ved stilling over 20% som er blitt nevnt. Man må være ansatt i minst et år før man har rett på utbetaling av denne pensjonen (om du bare jobber 11 måneder mister du all oppspart pensjon for disse 11 månedene). Endret 22. juli 2019 av NoTrace 1 Lenke til kommentar
Ziff Skrevet 22. juli 2019 Del Skrevet 22. juli 2019 (endret) Arbeidsgiver er ikke pliktig å betale inn til tjenestepensjon hvis ikke du jobber over 20%, tjener over 1G iløpet av året, , har vært ansatt i 12 mnd, eller er over 20 år. De er heller ikke pliktig å betale for den første 1G selv når du går over grensen. Slik har virkeligheten vært i det meste av det private næringsliv i Norge i over 10 år siden man forlot garantert ytelsespensjon og gikk over til innskuddsbasert pensjon. Endret 22. juli 2019 av Ziff 1 Lenke til kommentar
newman221 Skrevet 22. juli 2019 Del Skrevet 22. juli 2019 Og så må man ta inn faktorer som at butikker og andre lavstatusyrker ofte har 2% innskudd av summer over 1G dersom man jobber mer enn 20%. Så den private ordningen er bortkastet å tenke på som"bidrag" til alderdommen. 1 Lenke til kommentar
Leiferen Skrevet 25. juli 2019 Del Skrevet 25. juli 2019 Om du jobber en masse ekstra i Q4 2019, på hvilken måte vil det gi deg høyere pensjon, mener du? Ytelsespensjon gjennom offentlig pensjon fra spk? Men å drive med aviser og pølser har da ingenting å si for offentlig tp. Folketrygd? All inntekt spiller inn der, men hvorfor skulle Q4 2019 spille noen spesiell rolle? Tror nok ikke ekstraarbeid Q4 2019 gir spesielt mye mer i pensjon, dessverre. Lenke til kommentar
newman221 Skrevet 26. juli 2019 Del Skrevet 26. juli 2019 Og den kalkulatoren forutsetter at du tjener den summen pluss normert lønnsøkning frem til pensjonsalder. Det hjelper ikke å tjene 30k bare i 2019, du må gjøre det i alle år frem til pensjonist for å få 1k ekstra pr måned i pensjon Lenke til kommentar
Anbefalte innlegg
Opprett en konto eller logg inn for å kommentere
Du må være et medlem for å kunne skrive en kommentar
Opprett konto
Det er enkelt å melde seg inn for å starte en ny konto!
Start en kontoLogg inn
Har du allerede en konto? Logg inn her.
Logg inn nå