Kultergult Skrevet 20. juli 2019 Del Skrevet 20. juli 2019 (endret) God kveld, Dette er en medisinstudent på 21 år som sliter med intense, pulserende smerter i høyre nedre del av mage, rygg, lysken og til tider hele høyre lår. Disse smertene har vart i opptil 2 år. Jeg ble diagnosert med to nyresteiner (en på 25 mm, og en på 4 mm) for 3 måneder siden. Denne diagnosen ble ikke tatt i Norge vel og merke. Sist uke fikk jeg endelig time på sykehuset med en overlege. Han kjente jeg, og det eneste han sa var "det er ingen sjans at du får tatt operasjon før om 3 måneder, og det er mulig at du får nyresvikt". Jeg ble helt satt ut og fortvilet. Skal jeg gå å ha slike smerter i 3 måneder til? Problemet er at jeg har studier å tenke på, samt at jeg skal reise i slutten av august tilbake for å studere, og da er det umulig for meg å ta operasjon før i jul. Dette går over psyken min, helsen min, og studiene mine. Det som er en mulighet er at jeg kan ta operasjon i Budapest. Men der kjenner jeg ikke til helsesystemet og vet ikke hva slags forsikring jeg skal ha. Har noen erfaring med operasjoner i utlandet? I sommerferien har jeg dratt fram og tilbake til fastlege, sykehus og legevakt. Jeg har ringt til fem sykehus i Norge og spurt om det er mulig å få operasjon så fort som mulig, uten lykke. Til de som har erfaring med dette, hva skal jeg gjøre i en slik situasjon? Jeg går på smertestillende hver dag, og ligger og vrir meg i smerte i skrivende stund. Med vennlig hilsen ei jente i nød Endret 20. juli 2019 av Kultergult Lenke til kommentar
BuffyAnneSummers Skrevet 20. juli 2019 Del Skrevet 20. juli 2019 Du er jente! That makes sense. Kvinner har høyere smerteterskel så vi blir ofte satt bakerst i køen når det gjelder slike ting. Men, sånn som jeg har forstått det så kan det faktisk være farlige å gå så lenge ubehandlet også. Så jeg hadde klagd ræva av meg. Klag klag klag klag, mas mas mas mas, spiss albuene dine ekstra og slå den i trynet på folk om du må. Dessverre så lever vi i ett land hvor de som skriker høyest og lager mest bråk får hjelp først, så lag MASSE bråk og styr for dem ved å klage og mase som faen så de er villige til å behandle deg så fort som mulig for å bli ferdig med deg. Ikke gi deg, bytt fastlege hvis du føler du ikke får nok hjelp fra fastlegen, for dette er egentlig en kamp fastlegen skal ta for deg. Lenke til kommentar
BuffyAnneSummers Skrevet 20. juli 2019 Del Skrevet 20. juli 2019 Snakk med fastlegen din!! Kan hende du har rett til å sendes til privat fordi det offentlige driver å bruker så sinnssykt lang tid!!! Det var det fastlegen gjorde med meg bare fordi ventetid på MR var på mer enn 3 mnd. Lenke til kommentar
Skandinav Skrevet 20. juli 2019 Del Skrevet 20. juli 2019 Det høres veldig rart ut at du ikke får akutt behandling når du "vrir" deg i smerter. Det ser samtidig ut som du allerede har tenkt på fritt behandlingsvalg. Avhengig av hvilken måte de hadde tenkt å behandle deg, er naturlig ventetiden ulik. Men likevel synes jeg 3 måneder høres alt for lenge ut, spesielt når overlegen spiller nyresviktkortet. Siden du er student, gjelder ikke ordinær reiseforsikring, du må ha en egen forsikring, men dette regner jeg med at du har tenkt på. Sjekk med Helfo om hvordan europeisk helsetrygdkort fungerer hvis du blir innlagt for behandling på sykehus i Budapest. I utgangspunktet vill jeg tro at de gjerne tar deg mot fordi de kan tjene en klekkelig sum på å behandle deg. Lenke til kommentar
Gjest mrpc Skrevet 20. juli 2019 Del Skrevet 20. juli 2019 (endret) Norske helsevesent er en joke, en av landene i verdens med raskeste befolkningsøkning samtidig som kapasiteten og ikke minst sengeplasser bygges ned i sykehusene og det er helt vilkårlig hvem som får tilstrekkelig hjelp. Samtidig får de på stortinget frikort på rikshospitalet. Endret 20. juli 2019 av mrpc 1 Lenke til kommentar
Malmern Skrevet 20. juli 2019 Del Skrevet 20. juli 2019 (endret) Det høres veldig rart ut at du ikke får akutt behandling når du "vrir" deg i smerter. Det ser samtidig ut som du allerede har tenkt på fritt behandlingsvalg. Avhengig av hvilken måte de hadde tenkt å behandle deg, er naturlig ventetiden ulik. Men likevel synes jeg 3 måneder høres alt for lenge ut, spesielt når overlegen spiller nyresviktkortet. Siden du er student, gjelder ikke ordinær reiseforsikring, du må ha en egen forsikring, men dette regner jeg med at du har tenkt på. Sjekk med Helfo om hvordan europeisk helsetrygdkort fungerer hvis du blir innlagt for behandling på sykehus i Budapest. I utgangspunktet vill jeg tro at de gjerne tar deg mot fordi de kan tjene en klekkelig sum på å behandle deg. Forsikring er nok veien å gå da europeisk helsetrygdkort ikke gjelder viss man reiser til ett annet land med hensikt om medisinsk behandling. Skulle man derimot bli dårlig når man er i ett land og studerer er saken en annen. Når gjelder ikke kortet? Helsetrygdkortet gir ikke rett til dekning av utgifter hvis du reiser ut med det formål å få medisinsk behandling. Kortet er normalt gyldig i tre år, forutsatt at du fortsatt er medlem av folketrygden. Du har plikt til å melde fra til Helfo om endringer som kan få betydning for retten til å bruke kortet. Ta kontakt hvis du er i tvil. Ved misbruk kan korthaveren holdes ansvarlig for folketrygdens tap. Endret 20. juli 2019 av Malmern Lenke til kommentar
AnnonymG Skrevet 20. juli 2019 Del Skrevet 20. juli 2019 Vet du hvorfor du ikke får gjennomført denne operasjonen i sommer, eventuelt hvorfor det ikke blir lagt et avlanstende JJ-kateter eller nefrostomi-kateter hvis det er fare for hydronefrose? Du har igrunn gjort alt riktig, og du er henvist til rette instans. Så det å på nytt snakke med fastlegen, vil nok sende deg i samme forløp som nå. Dersom du utvikler akutte, uutholdelige smerter, så vil situasjonen endre seg. Det jeg personlig ville gjort var å oppsøke en privat urolog da du ikke har tid til å vente på behandling da du reiser tilbake til studier om ikke lenge. Du må så enten velge mellom å gjøre dette i utlandet eller privat i Norge ser det ut til. Jeg ville ikke vært redd for å gjøre det i utlandet, kompetansen er helt lik som i Norge. Lenke til kommentar
Kultergult Skrevet 20. juli 2019 Forfatter Del Skrevet 20. juli 2019 Vet du hvorfor du ikke får gjennomført denne operasjonen i sommer, eventuelt hvorfor det ikke blir lagt et avlanstende JJ-kateter eller nefrostomi-kateter hvis det er fare for hydronefrose? Du har igrunn gjort alt riktig, og du er henvist til rette instans. Så det å på nytt snakke med fastlegen, vil nok sende deg i samme forløp som nå. Dersom du utvikler akutte, uutholdelige smerter, så vil situasjonen endre seg. Det jeg personlig ville gjort var å oppsøke en privat urolog da du ikke har tid til å vente på behandling da du reiser tilbake til studier om ikke lenge. Du må så enten velge mellom å gjøre dette i utlandet eller privat i Norge ser det ut til. Jeg ville ikke vært redd for å gjøre det i utlandet, kompetansen er helt lik som i Norge. Vet du hvorfor du ikke får gjennomført denne operasjonen i sommer, eventuelt hvorfor det ikke blir lagt et avlanstende JJ-kateter eller nefrostomi-kateter hvis det er fare for hydronefrose? Du har igrunn gjort alt riktig, og du er henvist til rette instans. Så det å på nytt snakke med fastlegen, vil nok sende deg i samme forløp som nå. Dersom du utvikler akutte, uutholdelige smerter, så vil situasjonen endre seg. Det jeg personlig ville gjort var å oppsøke en privat urolog da du ikke har tid til å vente på behandling da du reiser tilbake til studier om ikke lenge. Du må så enten velge mellom å gjøre dette i utlandet eller privat i Norge ser det ut til. Jeg ville ikke vært redd for å gjøre det i utlandet, kompetansen er helt lik som i Norge. Grunnen til at jeg ikke får noe operasjon i sommer er mangel på leger da de fleste er på ferie. Det jeg ikke skjønner er hvordan kun en lege er spesialisert for en slik operasjon. Ut i fra besøket med overlegen, så virket det ut som han hadde ingen interesse i å hjelpe meg. Problemet med privat er at det fort kan koste over 70 000kr, og det har jeg ikke råd til. Dette er et dilemma. Føler eneste utvei er å mase mase mase, dra til legevakten og bare ikke gi meg. Lenke til kommentar
BuffyAnneSummers Skrevet 20. juli 2019 Del Skrevet 20. juli 2019 Gjør det. Dra til legevakten hver gang det gjør vondt eller noe skjer. De finner fort ut av at det er billigere å bare operere deg.. Lenke til kommentar
Kultergult Skrevet 20. juli 2019 Forfatter Del Skrevet 20. juli 2019 Gjør det. Dra til legevakten hver gang det gjør vondt eller noe skjer. De finner fort ut av at det er billigere å bare operere deg.. Det blir jo fort 500 kr hver gang, men det kan jeg vel ofre kontra 70 000 kr og ødelagt nyre for resten av livet... Lenke til kommentar
BuffyAnneSummers Skrevet 21. juli 2019 Del Skrevet 21. juli 2019 Det blir jo fort 500 kr hver gang, men det kan jeg vel ofre kontra 70 000 kr og ødelagt nyre for resten av livet... Tror faktisk at du kan søke om støtte hos NAV hvis du har unormalt store utgifter som ikke står i stil med inntekten. Dette er jo ikke kosmetisk heller eller noe sånt, det er LIVSVIKTIG. Lenke til kommentar
AnnonymG Skrevet 21. juli 2019 Del Skrevet 21. juli 2019 Grunnen til at jeg ikke får noe operasjon i sommer er mangel på leger da de fleste er på ferie. Det jeg ikke skjønner er hvordan kun en lege er spesialisert for en slik operasjon. Ut i fra besøket med overlegen, så virket det ut som han hadde ingen interesse i å hjelpe meg. Problemet med privat er at det fort kan koste over 70 000kr, og det har jeg ikke råd til. Dette er et dilemma. Føler eneste utvei er å mase mase mase, dra til legevakten og bare ikke gi meg. Okei, men hadde det vært fare for nyresvikt og hydronefrose, så ville jeg antall de hadde vurdert å legge inn en avlastning. Er det gjort radiologiske undersøkelser som viser at du har fått påvist hydronefrose? Lenke til kommentar
Gjest Slettet+6132 Skrevet 21. juli 2019 Del Skrevet 21. juli 2019 Tror kanskje jeg ville dratt til utlandet og fått "akutte smerter" for så å satse på umiddelbar operasjon der på Europeisk helsetrygdekort. Det er ikke sikkert man får hentet ut noe via den private forsikringen pga. eksisterende sykdom ved utreise.Alternativt kan man sjekke ventelistene på de forskjellige sykehusene i Norge. Lenke til kommentar
Kultergult Skrevet 22. juli 2019 Forfatter Del Skrevet 22. juli 2019 Okei, men hadde det vært fare for nyresvikt og hydronefrose, så ville jeg antall de hadde vurdert å legge inn en avlastning. Er det gjort radiologiske undersøkelser som viser at du har fått påvist hydronefrose? Jeg har kun den CT-scannen som ble tatt for 3 måneder siden. De tok ikke noen andre vurderinger på sykehuset, noe jeg synes er rart. De burde ha gjennomgått en undersøkelse til da jeg har ventet så lenge på time på sykehuset. Lenke til kommentar
Kultergult Skrevet 22. juli 2019 Forfatter Del Skrevet 22. juli 2019 Tror kanskje jeg ville dratt til utlandet og fått "akutte smerter" for så å satse på umiddelbar operasjon der på Europeisk helsetrygdekort. Det er ikke sikkert man får hentet ut noe via den private forsikringen pga. eksisterende sykdom ved utreise. Alternativt kan man sjekke ventelistene på de forskjellige sykehusene i Norge. Har ringet og spurt andre sykehus. Det skal være kortere ventetid i Kristiansund. Lenke til kommentar
henrikwl Skrevet 23. juli 2019 Del Skrevet 23. juli 2019 Forsikring er nok veien å gå da europeisk helsetrygdkort ikke gjelder viss man reiser til ett annet land med hensikt om medisinsk behandling. Hun reiser jo ikke med hensikt om medisinsk behandling. Hun reiser med hensikt om å studere. At hun også er dausjuk endrer jo ikke på det faktum at studiene er formålet med utlandsreisen. Lenke til kommentar
Dubious Skrevet 23. juli 2019 Del Skrevet 23. juli 2019 For å komme seg fram i systemet i Norge så må en mase og true med å ringe 113 Min stemor gjorde det for meg og jeg ble operert flere måneder før de hadde tenkt å gjøre det Lenke til kommentar
Kultergult Skrevet 23. juli 2019 Forfatter Del Skrevet 23. juli 2019 Mener du at jeg skal ringe legevakten eller fastlegen og true med å ringe 113? Jeg begynner å bli rimelig lei venting, og det gjør vondt som bare f*** hele tiden. Må ta paralgin forte for at det skal roe seg i noen timer. Lenke til kommentar
Anbefalte innlegg
Opprett en konto eller logg inn for å kommentere
Du må være et medlem for å kunne skrive en kommentar
Opprett konto
Det er enkelt å melde seg inn for å starte en ny konto!
Start en kontoLogg inn
Har du allerede en konto? Logg inn her.
Logg inn nå