AnonymDiskusjon Skrevet 20. juli 2019 Del Skrevet 20. juli 2019 Hei, Jeg skal sette opp husleien på en kjellerleilighet da den har stått stille i flere år. I utgangspunktet tenkte jeg å øke til gjengs leie, men det utgjorde en ganske kraftig økning. Vi er veldig fornøyde med leietager og ønsker ikke å skremme vedkommende vekk ved å øke med så mye. Tenkte å øke med kanskje 40% av hva gjengs leie ville vært...pluss/minus. Spørsmålet mitt var om jeg må gi skriftlig varsel seks måneder i forveien (slik det er med gjengs leie) eller kan det være kortere? Anonymous poster hash: a38e7...639 Lenke til kommentar
Ståle Nordlie Skrevet 20. juli 2019 Del Skrevet 20. juli 2019 Du kan indeksjustere leien etter husleieloven § 4-2, med "endringen i konsumprisindeksen i tiden etter siste leiefastsetting", med en måneds varsel. Hvis vilkårene i § 4-3 er oppfylt kan du tilpasse leien til "gjengs leie på iverksettingstidspunktet ved utleie av liknende husrom på liknende avtalevilkår" 6 måneder etter å ha sendt skriftlig varsel. "Gjengs leie" ligger vanligvis noe under markedsleie. I utgangspunktet kan du ikke endre leien til annet enn gjengs leie ved hjelp av § 4-3. Men jeg ser ingen god grunn til at du ikke kan velge å kreve et lavere beløp. Leier burde ikke ha noen protester. Hvis du vil unngå ventetiden kan du prøve å inngå en ny avtale med leier med ny leie. I så fall kan det ordnes på dagen. Lenke til kommentar
The Avatar Skrevet 20. juli 2019 Del Skrevet 20. juli 2019 Dersom du skal endre husleiga meir enn indeksreguleringa så må du varsle husleigeaukning etter seks månedars fristen. Du kan ikkje varsle indeksregulering med ein måneds varslingsfrist, og deretter auke husleiga meir enn indeksreguleringa. Det mest korrekte er derfor å varsle tilpassing til gjengs leige etter § 4-3, og deretter bli enig med leigetaker er at gjengs leige for ein slik bustad med stabil og betalingsdyktig leigetaker er pluss/minus 40% av det andre utleigarar annonserer som husleige. 1 Lenke til kommentar
heheszki Skrevet 21. juli 2019 Del Skrevet 21. juli 2019 Det er et krav om 2,5 års botid + 6 mnd varsel jf husll §4-3 nettopp fordi endring til gjengsleie kan være stor. Jeg forstår det slik at endring etter konsumprisindeksen som krever kun 1 mnd varsel jf husll §4-2 ikke er aktuelt. Alternativet er dermed å inngå en avtale med leietaker om endring av leien. I dette tilfellet at leien endres til 40% av gjengsleie. Det er ikke nødvendig å varsle om tilpassning til gjengsleie etter §4-3 for å inngå en slik avtale. Det rettslige grunnlaget for slik avtale som TS ønsker er avtalefriheten. TS sin ønskede avtale hindres ikke av bestemmelsene i Husleieloven. Leietaker står fritt til å avslå ny avtale om leie. Du kan da "tvinge gjennom" husleieøkning ved å følge prosessen i husll §4-3. Jeg vil forøvrig tro at dette løser seg helt fint ved å ha en god dialog med leietaker og at dere kommer fram til en avtale i fellesskap. Lenke til kommentar
Anbefalte innlegg
Opprett en konto eller logg inn for å kommentere
Du må være et medlem for å kunne skrive en kommentar
Opprett konto
Det er enkelt å melde seg inn for å starte en ny konto!
Start en kontoLogg inn
Har du allerede en konto? Logg inn her.
Logg inn nå