Gå til innhold

Tre av fire nordlendinger vil ha jernbane i landsdelen


Anbefalte innlegg

Videoannonse
Annonse

Dersom staten betaler og billettene subsidieres av bilparken i landet, vil selvsagt alle som kunne tenke seg å bruke tog være positive.

Hva ville resultatet av en slik undersøkelse vært dersom samfunnet bevilget 150 mrd., og valget stod mellom motorvei eller tog?

Bilen tar oss fra dør til dør, noe kollektiv transport ikke kan konkurrere mot.

Selv bussene sliter i konkurransen med bilen ute i distriktene, da det er for få avganger som passer for et bestemt bosted.

I tillegg må du stå å vente, kanskje i dårlig vær, og hvert stoppested har ikke busskur.

I tynt befolkede områder kan bussene kjøre med bare en eller to passasjerer på hver tur, og skal en ta toget må en ofte bruke bilen for å komme til toget.

Når bilene er elektriske, hvorfor satse på tog?

Laksen blir fraktet levende til slakteriene, så nærme markedet som mulig, og tog er ikke aktuelt i denne sammenheng.  

  • Liker 6
Lenke til kommentar

En slik bane bygger man for de neste 150 år, akkurat som dagens baner ble bygget for 100-150 år siden.

Den teknologiske utviklingen som skjedde i de siste 100-150 år skjer nå for tiden i løpet av 30 år (mitt anslag). Å planlegge den type prosjekter i et 100-års-perspektiv er bare tull

 

Du mener de skal subsidiere med hva? Tror du burde sjekke hvor verdiskapningen skjer.

Man kan ikke akkurat flytte olje og gassfeltene til Oslofjorden, men man kan flytte hovedkontorene ut av byen...

Nå tror jeg jeg hadde lest om det dersom nevneverdige mengder av oljen fra nordsjøen fraktes med jernbane (eller lastebiler) sørover.

  • Liker 3
Lenke til kommentar

Bygge jernbane i nord til 150 milliarder som skal konkurrere mot østeuropeiske vogntog med sjåfører som kjører for 30 kroner timen...? Jernbane i nord er bare fantasi. Begynn heller å prat om å få skikkelig E6 fra Setså til Bognes og ny E8 inn til Tromsø slik at alle kan få nytte av samferdselskronen og ikke bare noen få passasjerer i tomme tog uten gods ombord.

  • Liker 5
Lenke til kommentar

Bygge jernbane i nord til 150 milliarder som skal konkurrere mot østeuropeiske vogntog med sjåfører som kjører for 30 kroner timen...? Jernbane i nord er bare fantasi. Begynn heller å prat om å få skikkelig E6 fra Setså til Bognes og ny E8 inn til Tromsø slik at alle kan få nytte av samferdselskronen og ikke bare noen få passasjerer i tomme tog uten gods ombord.

 

Løses enkelt ved at staten pålegger eller stimulerer selskap å frakte sitt gods på bane.

  • Liker 6
Lenke til kommentar

> Nei, søringer i stripedress skaper ikke verdier.

 

Pussig, når jeg ser kommentarene så virker det som om nordlendingene tror at de bidrar med noe som helst av verdiskaping. Der er jo halvparten av befolkningen ansatt i det offentlige og 40 % naver, så det er ikke mange igjen til bidra – og alt finansieres av oss sørpå.

 

> Tror du burde sjekke hvor verdiskapningen skjer.

 

Her er oljefeltene:

https://snl.no/Petroleumsfeltene_p%C3%A5_norsk_kontinentalsokkel

og det eksisterer allerede jernbane til de stedene som bidrar med noe.

Lenke til kommentar

Løses enkelt ved at staten pålegger eller stimulerer selskap å frakte sitt gods på bane.

Ja det kan jo være at man håper på en slik mulighet,men sannheten er derimot at fraktkjøperne gjør som vannet,de velger enkleste vei,nemlig utenlandsk transport og helst østeuropeisk med sjåfører nesten uten lønn. Hvorfor.,? Jo fordi at bedrifter tenker først og fremst på seg selv og sin egen bunnlinje. Staten klarer aldri å først bygge jernbane til flere hundre milliarder for så å skulle subsidiere fraktutgifter på jernbane for norske bedrifter. Det vil bli verdens største minus-foretak. Forøvrig kan vi jo som kjent takke EØS avtalen for at gods på jerbane og norsk veitransport taper kampen om godsfrakt mot østeuropeisk slave-drift-transport.

  • Liker 1
Lenke til kommentar

 

 



En slik bane bygger man for de neste 150 år, akkurat som dagens baner ble bygget for 100-150 år siden.

Den teknologiske utviklingen som skjedde i de siste 100-150 år skjer nå for tiden i løpet av 30 år (mitt anslag). Å planlegge den type prosjekter i et 100-års-perspektiv er bare tull

 
Jeg slår fast at vi fortsatt bruker traseer for tog som ble bygget for 100-150 år siden, selv om utviklingen etter sigende går fort. Til det siste er jeg også litt undrende - verden har endret seg dramatisk fra 1800-tallet og fram til i dag, en vanvittig samfunnsendring. Ikke det at jeg benekter at vi endrer oss framover, men det er nesten vanskelig å forestille seg at vi skal endre oss 5x raskere enn de endringene som allerede har skjedd. Jeg tror muligens at dette er en moderne myte, at endringene skjer raskere og raskere. (Allerede for 50 år siden trodde man vi nå kom til å ha flygende biler og månebaser.)

Jeg er ikke et øyeblikk i tvil om at det å få en transportåre som kjører de 1000 km fra Tromsø til Trondheim på 5t vil være et dramatisk løft for hele regionen for de neste 100 år. Jeg ser ikke at motorveier kan konkurrere. Selv ikke med fri fart i Tyskland kan man regne med å få noen snittfart over 120 over flere timer, og det er for sakte for den 21. århundre. Så da står vi bare igjen med fly - hvilket alltid bare er et "punkt-til-punkt" system og persontransport-system som ikke kan gi de samme ringvirkninger som jernbane. Endret av Morten Simonsen
  • Liker 3
Lenke til kommentar

Dersom staten betaler og billettene subsidieres av bilparken i landet, vil selvsagt alle som kunne tenke seg å bruke tog være positive.

Hva ville resultatet av en slik undersøkelse vært dersom samfunnet bevilget 150 mrd., og valget stod mellom motorvei eller tog?

Bilen tar oss fra dør til dør, noe kollektiv transport ikke kan konkurrere mot.

Selv bussene sliter i konkurransen med bilen ute i distriktene, da det er for få avganger som passer for et bestemt bosted.

I tillegg må du stå å vente, kanskje i dårlig vær, og hvert stoppested har ikke busskur.

I tynt befolkede områder kan bussene kjøre med bare en eller to passasjerer på hver tur, og skal en ta toget må en ofte bruke bilen for å komme til toget.

Når bilene er elektriske, hvorfor satse på tog?

Laksen blir fraktet levende til slakteriene, så nærme markedet som mulig, og tog er ikke aktuelt i denne sammenheng.  

 

Det enkle svaret er "tid" - den mest verdifulle ressurs vi har. Toget må derfor bygges til å kjøre minst dobbelt så raskt som den raskeste motorvei (derfor 250 km/t). Toget kan i motsetning til flyet ta med seg alt av gods og kan stoppe flere steder (men ikke alle steder). Toget krymper regionen fra dagens enormt langstrakte til noe helt annet, det er kraft til å endre regionen for alltid. Urbaniseringen vil fortsette, men vi kan sørge for at regionene overlever.

  • Liker 2
Lenke til kommentar

Det enkle svaret er "tid" - den mest verdifulle ressurs vi har. Toget må derfor bygges til å kjøre minst dobbelt så raskt som den raskeste motorvei (derfor 250 km/t). Toget kan i motsetning til flyet ta med seg alt av gods og kan stoppe flere steder (men ikke alle steder). Toget krymper regionen fra dagens enormt langstrakte til noe helt annet, det er kraft til å endre regionen for alltid. Urbaniseringen vil fortsette, men vi kan sørge for at regionene overlever.

Toget er tregt selv i den farten. Du trenger omlasting av både mennesker og gods. Det tar for mye tid.

  • Liker 1
Lenke til kommentar

Bygge jernbane i nord til 150 milliarder som skal konkurrere mot østeuropeiske vogntog med sjåfører som kjører for 30 kroner timen...? Jernbane i nord er bare fantasi. Begynn heller å prat om å få skikkelig E6 fra Setså til Bognes og ny E8 inn til Tromsø slik at alle kan få nytte av samferdselskronen og ikke bare noen få passasjerer i tomme tog uten gods ombord.

 

Du blir ikke kvitt slavelignende forhold for trailersjåførene ved å bygge større veier, om de nå er aldri så «skikkelige». Til det kreves andre tiltak, f.eks. håndheving av det regelverket som finnes. Uansett bør vi søringer – både med og uten stripet dress – støtte Nord-Norgebanen.

Pål Jensen,

søring u/stripet dress

  • Liker 6
Lenke til kommentar

Det er fantasi at tog er "nødvendig" nord for Tromsø. Om sommeren som er to måneder her oppe, javel, men resten av året absolutt nei. Det er ikke uvanlig å møte ca 2 biler på strekningen Oteren-Sørkjosen utenom Juni-August. For godstrafikk så er sørgående biler nærmest gratis fordi de ofte ikke har last.

Dette er i dag, men situasjonen kommer til å endre seg drastisk neste 50 år.

Så for fremtidig transport vil dette være knall, med dagens - ikke i det hele tatt.

 

Når det er sagt, så kan denne prislappen umulig stemme.

  • Liker 1
Lenke til kommentar

Om dette blir bygget skal vi faen meg ha tog til Ålesund og. Det bor 100 000 flere mennesker i Møre og Romsdal enn i Troms fylke. Reinspikka galskap.

 

Tungtransporten må bort fra veiene. Vet du hvor mange mil en lastebil må kjøre for å levere fisk fra Kirkenes til nærmeste norske godsterminal for omlasting til jernbane? Hvor mange mil er det fra Ålesund til nærmeste godsterminal for bane? Når du har sjekket det forstår du kanskje selv din egen reinspikka galskap.

  • Liker 1
Lenke til kommentar

Opprett en konto eller logg inn for å kommentere

Du må være et medlem for å kunne skrive en kommentar

Opprett konto

Det er enkelt å melde seg inn for å starte en ny konto!

Start en konto

Logg inn

Har du allerede en konto? Logg inn her.

Logg inn nå
×
×
  • Opprett ny...