NTB - digi Skrevet 20. juli 2019 Del Skrevet 20. juli 2019 Tre av fire nordlendinger vil ha jernbane i landsdelen Lenke til kommentar
Populært innlegg Per Magus Skrevet 20. juli 2019 Populært innlegg Del Skrevet 20. juli 2019 > Tre av fire nordlendinger vil ha jernbane i landsdelen Helt greit hvis de også betaler for den, men jeg regner med at de som vanlig ønsker at sørlendingene subsidierer dem. 11 Lenke til kommentar
Populært innlegg Morten Simonsen Skrevet 20. juli 2019 Populært innlegg Del Skrevet 20. juli 2019 Så lenge banen bygges som høyhastighetsbane (helst 250 km/t) så tror jeg at dette har noe for seg. Da vil banen bli mye brukt, både av turister og gods og alle nordlendinger. Det må gjerne koste 150 mrd, det er småpenger i den store sammenheng. Det er viktig å sende et signal til Nord-Norge om at Norge satser på denne landsdelen. Så må hele banen fra Bodø til Trondheim oppgraderes også (bygge ny egentlig). Samfunnsøkonomisk ville dette sikkert aldri vise pluss, men det er fordi man aldri ser langt nok fram. En slik bane bygger man for de neste 150 år, akkurat som dagens baner ble bygget for 100-150 år siden. 17 Lenke til kommentar
Populært innlegg Ove Andre Nilsen Skrevet 20. juli 2019 Populært innlegg Del Skrevet 20. juli 2019 Du mener de skal subsidiere med hva? Tror du burde sjekke hvor verdiskapningen skjer. Man kan ikke akkurat flytte olje og gassfeltene til Oslofjorden, men man kan flytte hovedkontorene ut av byen... 17 Lenke til kommentar
aanundo Skrevet 20. juli 2019 Del Skrevet 20. juli 2019 Dersom staten betaler og billettene subsidieres av bilparken i landet, vil selvsagt alle som kunne tenke seg å bruke tog være positive. Hva ville resultatet av en slik undersøkelse vært dersom samfunnet bevilget 150 mrd., og valget stod mellom motorvei eller tog? Bilen tar oss fra dør til dør, noe kollektiv transport ikke kan konkurrere mot. Selv bussene sliter i konkurransen med bilen ute i distriktene, da det er for få avganger som passer for et bestemt bosted. I tillegg må du stå å vente, kanskje i dårlig vær, og hvert stoppested har ikke busskur. I tynt befolkede områder kan bussene kjøre med bare en eller to passasjerer på hver tur, og skal en ta toget må en ofte bruke bilen for å komme til toget. Når bilene er elektriske, hvorfor satse på tog? Laksen blir fraktet levende til slakteriene, så nærme markedet som mulig, og tog er ikke aktuelt i denne sammenheng. 6 Lenke til kommentar
trikola Skrevet 20. juli 2019 Del Skrevet 20. juli 2019 En slik bane bygger man for de neste 150 år, akkurat som dagens baner ble bygget for 100-150 år siden. Den teknologiske utviklingen som skjedde i de siste 100-150 år skjer nå for tiden i løpet av 30 år (mitt anslag). Å planlegge den type prosjekter i et 100-års-perspektiv er bare tull Du mener de skal subsidiere med hva? Tror du burde sjekke hvor verdiskapningen skjer. Man kan ikke akkurat flytte olje og gassfeltene til Oslofjorden, men man kan flytte hovedkontorene ut av byen... Nå tror jeg jeg hadde lest om det dersom nevneverdige mengder av oljen fra nordsjøen fraktes med jernbane (eller lastebiler) sørover. 3 Lenke til kommentar
ACYBN18O Skrevet 20. juli 2019 Del Skrevet 20. juli 2019 Bygge jernbane i nord til 150 milliarder som skal konkurrere mot østeuropeiske vogntog med sjåfører som kjører for 30 kroner timen...? Jernbane i nord er bare fantasi. Begynn heller å prat om å få skikkelig E6 fra Setså til Bognes og ny E8 inn til Tromsø slik at alle kan få nytte av samferdselskronen og ikke bare noen få passasjerer i tomme tog uten gods ombord. 5 Lenke til kommentar
Populært innlegg joffeloff Skrevet 20. juli 2019 Populært innlegg Del Skrevet 20. juli 2019 > Tre av fire nordlendinger vil ha jernbane i landsdelen Helt greit hvis de også betaler for den, men jeg regner med at de som vanlig ønsker at sørlendingene subsidierer dem. "Som vanlig", ja. Du tror altså at verdiene skapes i Oslo? Hvor fiskes det? Hvor drives det oppdrett? Hvor pumpes det opp olje og gass? Hvor er industrieventyrene? Nei, søringer i stripedress skaper ikke verdier. Det er det folk langs kysten som gjør. 12 Lenke til kommentar
Teman Skrevet 20. juli 2019 Del Skrevet 20. juli 2019 Bygge jernbane i nord til 150 milliarder som skal konkurrere mot østeuropeiske vogntog med sjåfører som kjører for 30 kroner timen...? Jernbane i nord er bare fantasi. Begynn heller å prat om å få skikkelig E6 fra Setså til Bognes og ny E8 inn til Tromsø slik at alle kan få nytte av samferdselskronen og ikke bare noen få passasjerer i tomme tog uten gods ombord. Løses enkelt ved at staten pålegger eller stimulerer selskap å frakte sitt gods på bane. 6 Lenke til kommentar
Per Magus Skrevet 20. juli 2019 Del Skrevet 20. juli 2019 > Nei, søringer i stripedress skaper ikke verdier. Pussig, når jeg ser kommentarene så virker det som om nordlendingene tror at de bidrar med noe som helst av verdiskaping. Der er jo halvparten av befolkningen ansatt i det offentlige og 40 % naver, så det er ikke mange igjen til bidra – og alt finansieres av oss sørpå. > Tror du burde sjekke hvor verdiskapningen skjer. Her er oljefeltene: https://snl.no/Petroleumsfeltene_p%C3%A5_norsk_kontinentalsokkel og det eksisterer allerede jernbane til de stedene som bidrar med noe. Lenke til kommentar
ACYBN18O Skrevet 20. juli 2019 Del Skrevet 20. juli 2019 Løses enkelt ved at staten pålegger eller stimulerer selskap å frakte sitt gods på bane. Ja det kan jo være at man håper på en slik mulighet,men sannheten er derimot at fraktkjøperne gjør som vannet,de velger enkleste vei,nemlig utenlandsk transport og helst østeuropeisk med sjåfører nesten uten lønn. Hvorfor.,? Jo fordi at bedrifter tenker først og fremst på seg selv og sin egen bunnlinje. Staten klarer aldri å først bygge jernbane til flere hundre milliarder for så å skulle subsidiere fraktutgifter på jernbane for norske bedrifter. Det vil bli verdens største minus-foretak. Forøvrig kan vi jo som kjent takke EØS avtalen for at gods på jerbane og norsk veitransport taper kampen om godsfrakt mot østeuropeisk slave-drift-transport. 1 Lenke til kommentar
Morten Simonsen Skrevet 20. juli 2019 Del Skrevet 20. juli 2019 (endret) En slik bane bygger man for de neste 150 år, akkurat som dagens baner ble bygget for 100-150 år siden. Den teknologiske utviklingen som skjedde i de siste 100-150 år skjer nå for tiden i løpet av 30 år (mitt anslag). Å planlegge den type prosjekter i et 100-års-perspektiv er bare tull Jeg slår fast at vi fortsatt bruker traseer for tog som ble bygget for 100-150 år siden, selv om utviklingen etter sigende går fort. Til det siste er jeg også litt undrende - verden har endret seg dramatisk fra 1800-tallet og fram til i dag, en vanvittig samfunnsendring. Ikke det at jeg benekter at vi endrer oss framover, men det er nesten vanskelig å forestille seg at vi skal endre oss 5x raskere enn de endringene som allerede har skjedd. Jeg tror muligens at dette er en moderne myte, at endringene skjer raskere og raskere. (Allerede for 50 år siden trodde man vi nå kom til å ha flygende biler og månebaser.)Jeg er ikke et øyeblikk i tvil om at det å få en transportåre som kjører de 1000 km fra Tromsø til Trondheim på 5t vil være et dramatisk løft for hele regionen for de neste 100 år. Jeg ser ikke at motorveier kan konkurrere. Selv ikke med fri fart i Tyskland kan man regne med å få noen snittfart over 120 over flere timer, og det er for sakte for den 21. århundre. Så da står vi bare igjen med fly - hvilket alltid bare er et "punkt-til-punkt" system og persontransport-system som ikke kan gi de samme ringvirkninger som jernbane. Endret 20. juli 2019 av Morten Simonsen 3 Lenke til kommentar
Morten Simonsen Skrevet 20. juli 2019 Del Skrevet 20. juli 2019 Dersom staten betaler og billettene subsidieres av bilparken i landet, vil selvsagt alle som kunne tenke seg å bruke tog være positive. Hva ville resultatet av en slik undersøkelse vært dersom samfunnet bevilget 150 mrd., og valget stod mellom motorvei eller tog? Bilen tar oss fra dør til dør, noe kollektiv transport ikke kan konkurrere mot. Selv bussene sliter i konkurransen med bilen ute i distriktene, da det er for få avganger som passer for et bestemt bosted. I tillegg må du stå å vente, kanskje i dårlig vær, og hvert stoppested har ikke busskur. I tynt befolkede områder kan bussene kjøre med bare en eller to passasjerer på hver tur, og skal en ta toget må en ofte bruke bilen for å komme til toget. Når bilene er elektriske, hvorfor satse på tog? Laksen blir fraktet levende til slakteriene, så nærme markedet som mulig, og tog er ikke aktuelt i denne sammenheng. Det enkle svaret er "tid" - den mest verdifulle ressurs vi har. Toget må derfor bygges til å kjøre minst dobbelt så raskt som den raskeste motorvei (derfor 250 km/t). Toget kan i motsetning til flyet ta med seg alt av gods og kan stoppe flere steder (men ikke alle steder). Toget krymper regionen fra dagens enormt langstrakte til noe helt annet, det er kraft til å endre regionen for alltid. Urbaniseringen vil fortsette, men vi kan sørge for at regionene overlever. 2 Lenke til kommentar
missi Skrevet 20. juli 2019 Del Skrevet 20. juli 2019 Gi dem firefelts motorveier først og spør dem så om de trenger jernbane. Tror søringer flest ikke aner hvor ræva og livsfarlige veiene i nord er. Lenke til kommentar
missi Skrevet 20. juli 2019 Del Skrevet 20. juli 2019 Det enkle svaret er "tid" - den mest verdifulle ressurs vi har. Toget må derfor bygges til å kjøre minst dobbelt så raskt som den raskeste motorvei (derfor 250 km/t). Toget kan i motsetning til flyet ta med seg alt av gods og kan stoppe flere steder (men ikke alle steder). Toget krymper regionen fra dagens enormt langstrakte til noe helt annet, det er kraft til å endre regionen for alltid. Urbaniseringen vil fortsette, men vi kan sørge for at regionene overlever. Toget er tregt selv i den farten. Du trenger omlasting av både mennesker og gods. Det tar for mye tid. 1 Lenke til kommentar
55GE57GD Skrevet 20. juli 2019 Del Skrevet 20. juli 2019 Bygge jernbane i nord til 150 milliarder som skal konkurrere mot østeuropeiske vogntog med sjåfører som kjører for 30 kroner timen...? Jernbane i nord er bare fantasi. Begynn heller å prat om å få skikkelig E6 fra Setså til Bognes og ny E8 inn til Tromsø slik at alle kan få nytte av samferdselskronen og ikke bare noen få passasjerer i tomme tog uten gods ombord. Du blir ikke kvitt slavelignende forhold for trailersjåførene ved å bygge større veier, om de nå er aldri så «skikkelige». Til det kreves andre tiltak, f.eks. håndheving av det regelverket som finnes. Uansett bør vi søringer – både med og uten stripet dress – støtte Nord-Norgebanen. Pål Jensen, søring u/stripet dress 6 Lenke til kommentar
rosetta stoned Skrevet 20. juli 2019 Del Skrevet 20. juli 2019 Det er fantasi at tog er "nødvendig" nord for Tromsø. Om sommeren som er to måneder her oppe, javel, men resten av året absolutt nei. Det er ikke uvanlig å møte ca 2 biler på strekningen Oteren-Sørkjosen utenom Juni-August. For godstrafikk så er sørgående biler nærmest gratis fordi de ofte ikke har last. Dette er i dag, men situasjonen kommer til å endre seg drastisk neste 50 år. Så for fremtidig transport vil dette være knall, med dagens - ikke i det hele tatt. Når det er sagt, så kan denne prislappen umulig stemme. 1 Lenke til kommentar
likferd Skrevet 20. juli 2019 Del Skrevet 20. juli 2019 Om dette blir bygget skal vi faen meg ha tog til Ålesund og. Det bor 100 000 flere mennesker i Møre og Romsdal enn i Troms fylke. Reinspikka galskap. 2 Lenke til kommentar
Fluor1 Skrevet 20. juli 2019 Del Skrevet 20. juli 2019 Om dette blir bygget skal vi faen meg ha tog til Ålesund og. Det bor 100 000 flere mennesker i Møre og Romsdal enn i Troms fylke. Reinspikka galskap. Tungtransporten må bort fra veiene. Vet du hvor mange mil en lastebil må kjøre for å levere fisk fra Kirkenes til nærmeste norske godsterminal for omlasting til jernbane? Hvor mange mil er det fra Ålesund til nærmeste godsterminal for bane? Når du har sjekket det forstår du kanskje selv din egen reinspikka galskap. 1 Lenke til kommentar
nessuno Skrevet 20. juli 2019 Del Skrevet 20. juli 2019 Det finnes ingen måte å drive jernbane lønnsomt i Norge. Om bilettprisene gjenspeilet virkeligheten så hadde de nok vært 3-5x dyrere. Jernbane i Norge ee unødvendig, dyrt, og egentlig ubrukelig. 1 Lenke til kommentar
Anbefalte innlegg
Opprett en konto eller logg inn for å kommentere
Du må være et medlem for å kunne skrive en kommentar
Opprett konto
Det er enkelt å melde seg inn for å starte en ny konto!
Start en kontoLogg inn
Har du allerede en konto? Logg inn her.
Logg inn nå