Gå til innhold

Smugle sprit på fly

jacobpk

Anbefalte innlegg

Videoannonse
Annonse

Det er det ingen som kan svare på deg. Vil du leve safe så forhåndsfortoller du, vil du gamble så går du på grønt uten å forhåndsfortolle. Toilletaten har egen app som beregner avgiften du skal eventuelt betale.

Lenke til kommentar

Jeg skjønner alt det med bot og konsekvenser osv. Lurer bare på hvor stor sannsynlighet det er for at jeg blir tatt

Jeg tipper sannsynligheten er 5. Eller muligens 3 eller 8. 

Seriøst, du får sannsynligvis et like godt/dårlig svar om du ringer en klarsynt som om du spør her. 

Selv skal jeg ut å kjøre i morgen. Planlegger å dra på litt ekstra enkelte steder. Hvor stor er sannsynligheten for at jeg blir tatt for fartsovertredelse? 

• Liker 2
Lenke til kommentar

Jeg tipper sannsynligheten er 5. Eller muligens 3 eller 8. 

Seriøst, du får sannsynligvis et like godt/dårlig svar om du ringer en klarsynt som om du spør her. 

Selv skal jeg ut å kjøre i morgen. Planlegger å dra på litt ekstra enkelte steder. Hvor stor er sannsynligheten for at jeg blir tatt for fartsovertredelse? 

Du tar et mellomsvar mellom dét du har lest i avisartikler over årene, og erfaring du har gjort over årene. Så legger man inn en viss sikkerhetstiltak.

Jeg har gått gjennom grønt fra danskebåten ca 50 ganger i løpet av livet, og aldri blitt stoppet.

Husker ikke antall ganger jeg har blitt sjekket i toll ut av flyplass, har reist kanskje 5 ganger, og kan ikke huske jeg har blitt stoppet.

Så ut fra -min- erfaring, er sannsynligheten veldig lav. Kanskje 5-10%.

Men, jeg vil ikke være ansvarlig for at fyren taper ca 600-1000 kr på det der. Samtidig vil jeg ikke at han skal bruke ett eneste fnugg av energi på å bekymre seg for noe så trivielt.

Så jeg anbefale å ikke gjøre det, bruk heller den hundrelappen ekstra på å kjøpe det på polet hjemme, eller i tax-free på flyplassen i Norge. Eller få det til på en annen måte hvis man er underårig eller lignende.

Dumt å gamble, før eller siden taper man.

Lenke til kommentar

Du tar et mellomsvar mellom dét du har lest i avisartikler over årene, og erfaring du har gjort over årene. Så legger man inn en viss sikkerhetstiltak.

Jeg har gått gjennom grønt fra danskebåten ca 50 ganger i løpet av livet, og aldri blitt stoppet.

Husker ikke antall ganger jeg har blitt sjekket i toll ut av flyplass, har reist kanskje 5 ganger, og kan ikke huske jeg har blitt stoppet.

Så ut fra -min- erfaring, er sannsynligheten veldig lav. Kanskje 5-10%.

Men, jeg vil ikke være ansvarlig for at fyren taper ca 600-1000 kr på det der. Samtidig vil jeg ikke at han skal bruke ett eneste fnugg av energi på å bekymre seg for noe så trivielt.

Så jeg anbefale å ikke gjøre det, bruk heller den hundrelappen ekstra på å kjøpe det på polet hjemme, eller i tax-free på flyplassen i Norge. Eller få det til på en annen måte hvis man er underårig eller lignende.

Dumt å gamble, før eller siden taper man.

Basert på sannsynlighetene du presenterer her, så er det definitivt ikke dumt å gamble - man må, om man kun ser på det finansielle, nesten være dum for å ikke gjøre det. Om man "taper før eller siden" betyr lite dersom man har "vunnet" mange ganger mer enn hva man taper når man gjør det, og det har man vel gjort om det du skriver ellers i innlegget ditt stemmer?

Et veddemål du vinner 90-95% av tilfellene er et vinnende veddemål med mindre de 5-10% du taper er vektet slik at de overveier de gangene du vinner. Det vil det ikke gjøre her.

Endret av Zork
  • Liker 2
Lenke til kommentar

Basert på sannsynlighetene du presenterer her, så er det definitivt ikke dumt å gamble - man må, om man kun ser på det finansielle, nesten være dum for å ikke gjøre det. Om man "taper før eller siden" betyr lite dersom man har "vunnet" mange ganger mer enn hva man taper når man gjør det, og det har man vel gjort om det du skriver ellers i innlegget ditt stemmer?

Et veddemål du vinner 90-95% av tilfellene er et vinnende veddemål med mindre de 5-10% du taper er vektet slik at de overveier de gangene du vinner. Det vil det ikke gjøre her.

Joda, med tanke på ren finansiell gevinst. Men den ulempen ved 1) Den psykologiske lasten man har, ved å ha en konstant bekymringslast i hjernen, som trekker energi man kunne fokusért inn på viktigere områder i livet, som man igjen må bruke krefter på å skjule for andre og særlig autoritetspersoner som tollere, som påvirker holdning og adferd, som kan igjen føre til kjerneverdikonflikter og dermed identitetsproblem, tvil om egen integritét, og 2) Den dagen man muligens -blir- tatt, så er det jo mulig at man havner i et register, og at prosentsjansen øker betraktelig neste gang man reiser. Særlig med all teknologi som finnes i dag.

• Liker 1
Lenke til kommentar

Identitetsproblemer pga en 30 sekunders gåtur gjennom en gang. Kanskje på tide å begynne å se på "help yourself" videoer.

Hvis du mener psykisk helse ikke er viktig, så kan du få lov til å mene det. Men å leve på kanten av loven skaper last som man må døyve med andre metoder og/eller rasjonalisére på annet vis. Like greit å lære seg livskunst, altså å leve like godt som og oftest -bedre- enn kriminelle gjør, først som sist.

• Liker 2
Lenke til kommentar

Hvis du mener psykisk helse ikke er viktig, så kan du få lov til å mene det. Men å leve på kanten av loven skaper last som man må døyve med andre metoder og/eller rasjonalisére på annet vis. Like greit å lære seg livskunst, altså å leve like godt som og oftest -bedre- enn kriminelle gjør, først som sist.

Kriminell. Psykisk helse. Kanten av loven. Livskunst.

Ta med seg to flasker sprit hjem.

:rofl:

• Liker 2
Lenke til kommentar
Gjest Slettet+921324

Sprit er jo egentlig ikke så dyrt her til lands, med tanke på alkoholprosent en kan få i seg. En helt grei flaske whisky koster bare et par timelønner, det er ikke ille overhodet. Så jeg kan ikke si at jeg støtter forsøket. Som noen nevnte over, så er det vel en psykologisk belastning ved det å smugle. Risikoen er ikke verdt det, sier nå jeg.

Lenke til kommentar
  • 4 uker senere...

Det er jo bare å prøve. Men hvis du blir stoppet så tar de flaskene som er over grensa, og gir en bot som er høyere enn fortollingen.

I tilleg kan tollerne være greie med de som første gang opplever i å bli tatt for mistanke. Hvis dette er første gang for TS da, da kan han komme igjennom.

PS: Nå vet jeg ingenting om dette om alkohol da. Om hvor streng tollerne er for de som opplever det for første gang.

Endret av TheDarkSeeds - SCM
Lenke til kommentar

Opprett en konto eller logg inn for å kommentere

Du må være et medlem for å kunne skrive en kommentar

Opprett konto

Det er enkelt å melde seg inn for å starte en ny konto!

Start en konto

Logg inn

Har du allerede en konto? Logg inn her.

Logg inn nå
  • Hvem er aktive   0 medlemmer

• Ingen innloggede medlemmer aktive
  • Opprett ny...