Gå til innhold

– Holdningen om at man ikke skal satse på teknologier før de er markedsmessig lønnsomme er det motsatte av lederskap

Anbefalte innlegg

Videoannonse
Annonse

Ute på det åpne hav, med stabil vind og dagens meteorologi i "ryggen" burde vinden kunne spille en betydelig rolle her.

Kombinerer man dette med andre fremdriftsprinsipper for å bruke det som til en hver tid passer best til lokale forhold, så har jeg trua.

Vinden er ustabil, men du trenger ikke å medbringe den, finnes den kommer den til deg. Propell er er egnet der det er trangt som i havner osv.

Lenke til kommentar

"Han er også bekymret for politiske holdninger rundt ny teknologi."

Ja, vi burde hatt en debatt rundt det med holdninger til utviklingen av ny teknologi.

Det er lite samarbeid og holdningen er at hver og en er "sin egen lykkes smed".

Jeg er pensjonist, men har oppfinnelser som hobby.

Så langt har jeg fått 4 patenter og har 4 til behandling, men skal det bli bedrifter ut av oppfinnelser må de med pengene også stille.

Oppfinnelser er kanskje noe samfunnet(fellesskapet) burde verdsette høyere, da rettighetene til et industriprodukt har stor verdi.

Samtidig er det slik at dersom en person kommer på noe "glupt" koster det bare kr 850,- å utforme en patentsøknad selv, og en finner ut om det en tror er en god ide er nytt eller ikke.

Samfunnet legger ikke tilrette for å teste nye ideer, og det er tilfeldigheter som gjør om ideen havner i en skuff eller blir til noe nyttig.

Systemet er også slik at den som er oppfinner neppe finner en investor før han eller hun kan vise til inntjening i markedet.

Dersom en beviselig tjener penger dukker nok mange investorer opp, men hvor mange gode ideer blir aldri testet?

Jeg har prøvd her på kommentarfeltet å få en debatt rundt det med kombinasjonen oppdrett og energiopptak fra vind og bølger, men selv om regnearket viser at det er god butikk er det liten interesse.

Det ligger på oppfinneren å bevise om en ide er god eller ikke, men må det være slik?

Dersom en lykkes med et industriprodukt er det fellesskapet som får de store inntektene, ved at alle som jobber betaler 60% av lønnen sin i skatt, men burde ikke da staten ha større interesse i å skape nye industriarbeidsplasser?

Lenke til kommentar

Opprett en konto eller logg inn for å kommentere

Du må være et medlem for å kunne skrive en kommentar

Opprett konto

Det er enkelt å melde seg inn for å starte en ny konto!

Start en konto

Logg inn

Har du allerede en konto? Logg inn her.

Logg inn nå
  • Opprett ny...