1J7HHBGW Skrevet 20. juli 2019 Del Skrevet 20. juli 2019 (endret) Kabotasje er jo et problem på landeveien også - med gods, og det er et stort problem fordi det svekker konkurransedyktigheten til norske innelands transportører (sikkerhet og lønn), samt sikkerhet og perverse lønnsvilkår for utenlandske sjåfører. Rent transportmessig (gods og lokale passasjerer) har Hurtigruten en viss betydning nord for Vestfjorden, lengre sør er det ikke nødvendig med hurtigruten. Dersom de subsidierer (i en eller annen form) lokal transport av gods/passasjerer nord for Vestfjorden burde det gi god regularitet til en lavere pris for det offentlige. Godset som absorberes fra hurtigruten bør i seg selv gi bedre inntjening for lokale transportører. Sør for Vestfjorden er det stort sett liten grunn til å fordele subsidier til andre aktører - utover det som allerede eksisterer. Godset vil lett absorberes av andre innenlands aktører, og passasjerer har allerede andre alternativer de fleste steder. Hurtigruten har allerede kuttet anløp til steder der den faktisk var av betydning. Når det gjelder rekruttering til handelsflåten tror jeg ikke det er svært stor forflytning av mannskap/offiserer til utenriksflåten. De eneste som har rekruttering av betydning er relatert til offshore og rene fergeselskaper, og de utdanner selv. Hurtigruten er åpenbart et bra sted å lære navigasjon. Men for bulk/tank/chem/prod/cont WW, vil det være en stor overgang. Ikke at det har så stor betydning, det er ikke fryktelig mange arbeidsplasser igjen for nordmenn der - for folk under 45-50 uten erfaring fra disse skipstypene. .... Amerikatillegget var nok forårsaket av at Norge fortsatt var et fattig land.... Endret 20. juli 2019 av 1J7HHBGW Lenke til kommentar
Anbefalte innlegg
Opprett en konto eller logg inn for å kommentere
Du må være et medlem for å kunne skrive en kommentar
Opprett konto
Det er enkelt å melde seg inn for å starte en ny konto!
Start en kontoLogg inn
Har du allerede en konto? Logg inn her.
Logg inn nå