FluggerNO Skrevet 19. juli 2019 Del Skrevet 19. juli 2019 Så en 2015 mod må bytte batteri. Er det slik at det faktisk ikke har lengre levetid enn dette?. Eller er dette et engangs tilfelle?. Men hvis det nå da mister kapasitet så kjapt så kan det vel ikke ha lang levetid.. Vi i familien hadde tenkt å bytte til en Tesla men tror jaggu meg jeg står over det. Blir litt skremt av alle de som må vente så lenge for å få reparert bilen sin. 1 Lenke til kommentar
AndersT2 Skrevet 19. juli 2019 Del Skrevet 19. juli 2019 Så en 2015 mod må bytte batteri. Er det slik at det faktisk ikke har lengre levetid enn dette?. Eller er dette et engangs tilfelle?. Men hvis det nå da mister kapasitet så kjapt så kan det vel ikke ha lang levetid.. Vi i familien hadde tenkt å bytte til en Tesla men tror jaggu meg jeg står over det. Blir litt skremt av alle de som må vente så lenge for å få reparert bilen sin. Er det ikke bra at Tesla bytter batteriet når de finner en feil på det, istedet for å late som ingenting? (De burte nok ha sagt ifra til kunden, istedet for å la han vente i evigheter uten å vite hva som skjer). Batteriene er ikke det som hadde hindret meg i å kjøpe en Tesla. Det er tilgang på service her i Oslo området, samt generell dårlig finish (Vet da ikke hva som kan være feil med andre ting som ikke syntes når man ser på bilen). Fordelen med Tesla, spesielt Model 3, er hvis man trenger hurtiglading ofte, så har man langt flere muligheter enn med andre bilder, siden de har sitt eget, og fungerer med alle andre hurtigladere. 2 Lenke til kommentar
Ping7 Skrevet 19. juli 2019 Del Skrevet 19. juli 2019 Tesla må etterhvert innse at de leverer fremkomstmidler, og ikke simpel forbrukerelektronikk. Man kan ikke bare på en onsdags formuddag slenge ut en oppdatering som gir brukerne kortere rekkevidde. Dette er et produkt folk er avhengige av for å komme seg dit de skal, være seg jobb, ferie, eller andre steder. Det innebærer at man må være raske med service og reparasjoner, og man må gi kundene den forutsigbarheten de forventer når de bruker en årslønn på en bil. 2 Lenke til kommentar
Jens Kr. Kirkebø Skrevet 19. juli 2019 Del Skrevet 19. juli 2019 Jeg er vel kanskje litt sær, men jeg lader utelukkende hjemme på vanlig 16A stikkontakt. Da lader du ulovlig. 1 Lenke til kommentar
Svein M Skrevet 19. juli 2019 Del Skrevet 19. juli 2019 (endret) Ut fra tallene i artikkelen så er totalkapasitet 81 kWh.Og utnyttbart var 66.7 kWh og nå redusert med 10% til. Er da ned i 74.1% av 81 kWh som må sies å være ganske lavt. Men det strekker levetiden maksimalt da, på sammen måte som om en lader mobil bare til 75-90% så holder batteriet lenge. Endret 19. juli 2019 av Svein M Lenke til kommentar
crazysteppy Skrevet 19. juli 2019 Del Skrevet 19. juli 2019 Skal bli interessant å høre om noen Tesla-eiere forsvarer dette. Ofte blir de helt ute av seg om noen sier noe negativt om Teslaen (barnet) deres. Skal si det var deilig å kjøre tur/retur Danmark. 1054km med over 100km rekkevidde igjen, uten å fylle tanken. Jepp, deilig med Danmarkstur. Kjørte nettopp 600 kilometer, helt gratis Brukte riktignok 30 minutter på å lade. Til gjengjeld har jeg over 500hk, så E39 går som en drøm. 2 Lenke til kommentar
sverreb Skrevet 19. juli 2019 Del Skrevet 19. juli 2019 (endret) Det som skal bli intressant er om dette er en endelig begrensing for disse bilene. I.e. at dette faktisk skydes degradering av batterier eller om de ser etter bedre måter å screene enheter at-risk, og om dette er en endelig begrensing er noe som vil gjenta seg på deres andre modeller når de når tilsvarende alder. I min verden (elektrononikk) opererer vi gjerne med en feilmodell som består av tre hovedkomponenter: Barnedødelighet: I.e. produksjonsdefekter som passerte test som gir en tidlig feil. Dette er det MYE fokus på å minimere, spesiellt i automotive ved å ha bedre screening av defekter. Degradering: Parametrisk svekkelse over tid. Elektronikk eldes og yter dårligere over tid (I all hovedsak tid når det er aktiv). Dette designes for slik at man har en planlagt levetid som er lang nok. Hva som er lang nok varierer med marked, i automotive gjerne 10år (Noe som gir en faktisk levetid på mye mer enn ti år siden elektronikken er av mesteparten av tiden). Dette designer man inn ved å ha ekstra margin/redundans slik at designet fortsatt virker ved en gitt svekkelse. wear-out: Dette er defekter som gjør at produktet til sist feiler. Noe av dette er fra degradering, men det er også andre effekter som ikke har vesentlig parametrisk degradering men som fortsatt gir katastrofale feil til sist. Dette sammen med barnedødelighet gir den velkjente bathtub kurven, hvor vi har en overhyppighet av feil i starten av produktets levetid, så fungerer det fint i lang tid før man igjen ser en skarp økning av defektrate mot slutten av levetiden. Det er derfor viktig å observere at en lav observert lineær degradering i den normale levetiden ikke nødvendigvis er en prediktor for lang total levetid. Det er helt avhengig av hvilke wear-out mekanismer man har å forholde seg til. Dette tiltaket fra tesla ligner på et tiltak for å prøve å dytte stigningen i bathtub kurven frem i tid ved å bytte wearout mot degradering. Spørsmålet blir jo da om dette er en engangsforeteelse eller om det ligger tilsvarende degradering i kortene for andre nyere biler både fra tesla og fra andre produsenter? Nå har jeg inntrykk av at tesla gjør mindre testing enn andre produsenter, de bruker også en kjemi andre ikke gjør. Det kan nok hende at teslas fordel i batterikapasitet har en ulempe man ikke nødvendigvis har sett omfanget av enda. Endret 19. juli 2019 av sverreb 5 Lenke til kommentar
gamlefar Skrevet 19. juli 2019 Del Skrevet 19. juli 2019 (endret) Dette betyr at den reelle rekkevidden over tid et egentlig enda dårligere og den rekkevidden er allerede mye lavere til variert bruk enn hva som er oppgitt. Toyota har nok et ess i ermet med sine kommende faststoffbatterier. Dagens litiumbatterier har åpenbart store svakheter og det virker som Tesla ikke har oppdaget dette før eller de vet om det, men selger bevisst med for stor kapasitet framfor å begrense det fra starten av. Sier uansett mye om Tesla som selskap. Endret 19. juli 2019 av gamlefar 2 Lenke til kommentar
Lars Dongeri Oppholdsnes Skrevet 19. juli 2019 Del Skrevet 19. juli 2019 Til å være en teknoblekke, så er det mange som sutrer over fremtiden her. Fossilbiler er døde, det handler bare om få år før de er borte fra butikkene. Og allikevel er det faktisk luringer her som synes det er flott å fylle 60 liter på tanken, for så å brenne opp masse dritt... Er vel slik, når man synes Per-Willy og Trumpern er de kuleste individene på Tellus. 5 Lenke til kommentar
onkel_jon Skrevet 19. juli 2019 Del Skrevet 19. juli 2019 Er det ikke bra at Tesla bytter batteriet når de finner en feil på det, istedet for å late som ingenting? (De burte nok ha sagt ifra til kunden, istedet for å la han vente i evigheter uten å vite hva som skjer). Batteriene er ikke det som hadde hindret meg i å kjøpe en Tesla. Det er tilgang på service her i Oslo området, samt generell dårlig finish (Vet da ikke hva som kan være feil med andre ting som ikke syntes når man ser på bilen). Fordelen med Tesla, spesielt Model 3, er hvis man trenger hurtiglading ofte, så har man langt flere muligheter enn med andre bilder, siden de har sitt eget, og fungerer med alle andre hurtigladere. service har blitt bedre og med giga service senteret på karihaugen har de åpent til 21, si meg at annet merke verksted som har åpent noe lenger enn 16 3 Lenke til kommentar
The Very End Skrevet 19. juli 2019 Del Skrevet 19. juli 2019 (endret) Til å være en teknoblekke, så er det mange som sutrer over fremtiden her. Fossilbiler er døde, det handler bare om få år før de er borte fra butikkene. Og allikevel er det faktisk luringer her som synes det er flott å fylle 60 liter på tanken, for så å brenne opp masse dritt... Er vel slik, når man synes Per-Willy og Trumpern er de kuleste individene på Tellus. Amen. (Jeg er enig med deg, selv om det ser ut som om jeg her er sarkastisk). Endret 19. juli 2019 av The Very End 2 Lenke til kommentar
Serpentbane Skrevet 19. juli 2019 Del Skrevet 19. juli 2019 Skal bli interessant å høre om noen Tesla-eiere forsvarer dette. Ofte blir de helt ute av seg om noen sier noe negativt om Teslaen (barnet) deres. Skal si det var deilig å kjøre tur/retur Danmark. 1054km med over 100km rekkevidde igjen, uten å fylle tanken. Fint at du kjørte til Danmark uten å fylle på tanken. På hvilken måte er dette relevant? 2 Lenke til kommentar
Simkin Skrevet 19. juli 2019 Del Skrevet 19. juli 2019 (endret) Til å være en teknoblekke, så er det mange som sutrer over fremtiden her. Fossilbiler er døde, det handler bare om få år før de er borte fra butikkene. Og allikevel er det faktisk luringer her som synes det er flott å fylle 60 liter på tanken, for så å brenne opp masse dritt... Er vel slik, når man synes Per-Willy og Trumpern er de kuleste individene på Tellus. Definer "få år" I Tyskland er det "ingen" som kjører elbil, eller mente du butikkene her i landet? Endret 19. juli 2019 av Simkin 1 Lenke til kommentar
ozone Skrevet 19. juli 2019 Del Skrevet 19. juli 2019 Da lader du ulovlig. Den var ny! Så lenge man ikke belaster mer enn sikringen tåler, så er jo alt i skjønneste orden! Og om man belaster mer, så er det vel derfor sikringen er der? Det er min utendørs stikkontakt, mitt sikringskap, mitt hus, og mitt strømabonnement som gir meg lov til å bruke av kraftselskapets strøm mot betaling... så hva er ulovlig? 1 Lenke til kommentar
Printerstøv Skrevet 19. juli 2019 Del Skrevet 19. juli 2019 Forstår ikke at folk fortsatt kjøper disse bilene, er kødd hele tiden, ikke får du tilstrekkelig hjelp helder. 4 uker på verksted? Hallo i luken.. 5 Lenke til kommentar
perpyro Skrevet 19. juli 2019 Del Skrevet 19. juli 2019 (endret) https://www.dsb.no/lover/elektriske-anlegg-og-elektrisk-utstyr/tema/elbil---lading-og-sikkerhet/ Bruk av eksisterende kontakter På fast parkeringsplass for lading av elbil må sikkerhet mot overbelastning og jordfeil ivaretas. Dersom eksisterende kurs med vanlig kontakt skal benyttes for regelmessig lading vil dette være å anse som en bruksendring etter §16 i forskrift om elektriske lavspenningsanlegg som krever at anlegget "skal være egnet til forutsatt bruk". Altså forbryter ozone seg mot forskrift for elektriske lavspentanlegg §16 hilsen DSB Endret 19. juli 2019 av perpyro 4 Lenke til kommentar
Complexity Skrevet 19. juli 2019 Del Skrevet 19. juli 2019 (endret) Den var ny! Så lenge man ikke belaster mer enn sikringen tåler, så er jo alt i skjønneste orden! Og om man belaster mer, så er det vel derfor sikringen er der? Det er min utendørs stikkontakt, mitt sikringskap, mitt hus, og mitt strømabonnement som gir meg lov til å bruke av kraftselskapets strøm mot betaling... så hva er ulovlig? Å trekke mer enn 10A ut av en vanlig stikk over tid. Blir varmgang i kontakten og du risikerer brann. Selv om det er 16A kurs så går det vel ikke til en enslig stikk alene? Endret 19. juli 2019 av Complexity Lenke til kommentar
Salvesen. Skrevet 19. juli 2019 Del Skrevet 19. juli 2019 Den var ny! Så lenge man ikke belaster mer enn sikringen tåler, så er jo alt i skjønneste orden! Og om man belaster mer, så er det vel derfor sikringen er der? Det er min utendørs stikkontakt, mitt sikringskap, mitt hus, og mitt strømabonnement som gir meg lov til å bruke av kraftselskapets strøm mot betaling... så hva er ulovlig? Sjekk ut dsb 2 Lenke til kommentar
ozone Skrevet 19. juli 2019 Del Skrevet 19. juli 2019 https://www.dsb.no/lover/elektriske-anlegg-og-elektrisk-utstyr/tema/elbil---lading-og-sikkerhet/ Altså forbryter ozone seg mot forskrift for elektriske lavspentanlegg §16 hilsen DSB Denne vanntette utendørs stikkontakten, sikret mot overbelastning med egen 16A sikring og selvsagt jordfeilbryter. ble installert med lading av min el-bil som forutsetning. Altså er "forutsatt bruk" lading av el-bil, og ingen forskrift er brutt. Skulle det likevel være et problem, er det intet problem for meg å kalle ladingen av min bil for "ikke regelmessig". For det er vitterlig med varierende mellomrom at kontakten blir brukt. Der er heller ikke "fast parkeringsplass" der jeg lader. Man er altså nødt til å bli hårkløver og kverulant for å få lov å trekke oppunder maks strøm av sin egen lovlig sikrede stikkontakt. Å trekke mer enn 10A ut av en vanlig stikk over tid. Blir varmgang i kontakten og du risikerer brann. Selv om det er 16A kurs så går det vel ikke til en enslig stikk alene? Alle utregninger på varmgang i ledninger og kontakter er gjort på worst-case! Altså maks strøm, ubegrenset tid, ledninger i godt isolerte vegger osv... Nettopp for å fange opp worst-case i virkelighetens verden! Det har funket bra til nå! Ingen branner har oppstått uten en konkret feil på anlegget. Ellers ville vi sett mange slike overskrifter de siste 50 årene: "Han trakk 10 ampere i 8 timer på sin 16 ampere kurs! Det ble brann selvfølgelig For en idiot!"... 3 Lenke til kommentar
Gjest mrpc Skrevet 19. juli 2019 Del Skrevet 19. juli 2019 Å ha ørten tusen små 18650 batterier kan ikke være den optimale løsningen. 4 Lenke til kommentar
Anbefalte innlegg
Opprett en konto eller logg inn for å kommentere
Du må være et medlem for å kunne skrive en kommentar
Opprett konto
Det er enkelt å melde seg inn for å starte en ny konto!
Start en kontoLogg inn
Har du allerede en konto? Logg inn her.
Logg inn nå