Gå til innhold

Tesla-eiere raser mot selskapet: Kuttet rekkevidden på bilene deres over natten


Anbefalte innlegg

Herregud , tallene er ikke MINE , men er fra pålitelige kilder. Les igjen bakover.

 

Tallene du viste til da, de to stemmer jo ikke overens. Noe jeg forsto det som om du prøvde å si i sist post? Din kilde sier jo selv at det er estimeringer.  Mens min baserer seg på faktiske registreringer.. 

Lenke til kommentar
Videoannonse
Annonse

Du bruker altså en 2015 BMW X5 40e bensinhybrid (værst tenkelige med undermotorisert 2 liter ift bilen på 2,2 tonn) som eksempel for en generell påstand om at Hybride kjøretøy er «så dårlige».

Omtrent alt av dagens hybrider er bedre enn denne vil jeg påstå.

Sier ikke at alle hybride kjøretøy er så dårlige, den er bare ett eksempel på smutthull man kan benytte seg av.

 

Får vel og noen sportshybrider med 1000+ hestekrefter. Dem er det vel og rabatt å hente på i norge selv om elmotoren bare hjelper deg litt raskere over dragstripa.

 

Vet om flere som tar unna all bykjøring på kun strøm på sine hybrider, og det er jo flott det, så finnes gode og miljøvennlige hybrider og.

  • Liker 1
Lenke til kommentar

Vet ikke om E24 er troverdig kilde men over 1.1 på mila høres ikke bra ut:

https://e24.no/bil/biltest/lav-avgift-hoeyt-forbruk/23582536

Det er en X5, en enorm SUV. Ikke akkurat en typisk bil.

 

Den ligger på rundt 0.6L på mila ved blandet kjøring (pendler til og fra jobb via en by, og deretter litt landevei)

Diesel, ikke bensin. Du kan ikke uten videre sammenligne forbruket.

 

Om en hybrid ikke klarer spesielt bedre enn dette ser jeg ikke helt vitsen.

Hvis diesel er greit for deg finnes det vel noen dieselhybrider fra volvo. Dette er imidlertid en mindre vanlig kombinasjon siden dieselmotoren er lite egnet til småkjøring som gjerne er hovedbruksscenariet man søker å dekke med ladehybrider.

 

Så har man jo hybrider som ikke kan lades.... Der ser jeg iallefall ikke vitsen.

Også konvensjonelle hybrider kan hente ut vesentlige drivstoffbesparelser, og bruker da enda mindre matriale på den elektriske drivlinjen. Toyotas system er f.eks basert på at de har en andre elmotor som driver den tredje akslingen i et planetgirsett (Hovedelmotoren sitter på drivakslingen), slik at hele eldriftsystemet lager et tannhjulsbasert CVT gir, med de fordelene det gir. I tilegg har det da muligheten til å gjenvinne energi fra bremsing og nedoverbakker for å spare motoren under oppstart. så vidt jeg kan se greier de rundt 10-30% drivstoffbesparelse sammenlignet med ikkehybride sammenlignbare biler.

 

Du må sammenligne realiserbare besparelse med hvor realistisk det er å lage løsningen i volum. Konvensjonelle hybrider har vi hatt i ca 20 år, og de er produserbare i enorme volum. Det mye bra å si om å gjøre noe nå fremfor å vente på det 'perfekte', hva nå det er.

  • Liker 1
Lenke til kommentar

Sier ikke at alle hybride kjøretøy er så dårlige, den er bare ett eksempel på smutthull man kan benytte seg av.

 

Får vel og noen sportshybrider med 1000+ hestekrefter. Dem er det vel og rabatt å hente på i norge selv om elmotoren bare hjelper deg litt raskere over dragstripa.

 

Vet om flere som tar unna all bykjøring på kun strøm på sine hybrider, og det er jo flott det, så finnes gode og miljøvennlige hybrider og.

Er vel slik at enkelte av disse premium modeller laget noen år tilbake fikk el motor installert hovedsakelig som boost for å heve ytelse/aks.
Lenke til kommentar

 

Linken din viser til registrerte biler. Som vi har diskutert i andre tråder har det ikke nødvendig sammenheng med ordreinngangen. 

 

Tyskland har støtteordning for elektriske biler som man søker om når man bestiller bilen. 

Oversikten over her viser hvor mange som søker om denne støtten. 

 

Verdt å merke seg er gjerne AWD LR som i januar hadde hele 748 biler er nesten halvert til kun 424stk i mai.

Samme måned har de åpnet for SR modellen, men kun 178stk for mai. 

 

 

Tyskland er gjerne den nasjonen som vil være den vanskeligste å selge elektriske biler til. 

De har europas nest dyreste strøm priser på 2 kroner og 65 øre pr kWt, og et kjøremønster ganske ulikt mange andre land. 

 

Det er gjerne derfor ikke så unaturlig at de vil ligge litt etter resten av Europa på elektrifiseringen. 

 

Men å påstå at de allerede er overbevist er å ta i litt...

  • Liker 1
Lenke til kommentar

Tallene du viste til da, de to stemmer jo ikke overens. Noe jeg forsto det som om du prøvde å si i sist post? Din kilde sier jo selv at det er estimeringer.  Mens min baserer seg på faktiske registreringer.. 

 

Det er fordi dere blander to helt forskjellige tall. 

 

https://www.schmidtmatthias.de/post/tesla-model-3-arrival-in-germany-looks-notable-for-its-absence

post-11307-0-24019800-1563878566_thumb.jpg

Endret av Marzo
  • Liker 1
Lenke til kommentar

Det er fordi det i foregående post var snakk om innkommende ordre jeg tok frem Schmidt sine tall som er basert på det registrert i støtteordningen. Tesla publisere de jo ikke.

Kanskje man skal følge litt mere med føre man skynder seg med kritikk poster.

Endret av syar2003
  • Liker 1
Lenke til kommentar

At du gidder å stikke innom bensinstasjon og bruke tusenvis av kroner (om ikke titusenvis) på å forbrenne drivstoff er for meg utenkelig igjen. I hverdagen (cirka 98% av all bilkjøringen vi gjør) har vi rekkevidde nok til all kjøring hvorpå bilen kobles til lader i garasjen når den parkeres om kvelden (om det har vært lite kjøring den dagen så plugges den ikke i da vi har nok rekkevidde for neste dag). Bruker kanskje 7-10 kroner for dette (noen ganger opp mot 20-25 hvis det har vært mye kjøring). Januar 2019 (rekorddyr strøm) brukte vi i underkant av kr. 800,- på strøm til bilen, det inkluderte da to lengre turer i vinterferien og all hverdagspendling + småkjøring (barneaktiviteter, byturer, butikkturer etc.). Men, hver sin lyst....

 

Jeg og var litt negativ og skeptisk til dette. Men etter å ha brukt dette i praksis så er det fullstendig utenkelig og uaktuelt å gå tilbake til en bil med diesel/bensin.

 

På langkjøring bruker vi Tesla sitt ladenett som går lynkjapt hvis man vet når man bør lade. Ofte rekker vi en tissepause (som vi må uansett) før vi kan kjøre videre. Og det er tydelig at flere begynner å merke dette: https://www.motor.no/artikler/elbil-pa-langtur-med-tesla-model-3/?fbclid=IwAR12Hb9OqVIq-ml37olWCbNPKeBrYFjMt7QggBejR_CfjjC2HIXvhJm-9d0

Jeg kjøper ikke elbil før den dagen jeg må og jeg overhodet ikke ser noe annet valg. Økonomi er ingen hindring og jeg betaler mer enn gjerne drivstoff så lenge jeg får den friheten jeg har med å fylle skikkelig fuel. Det å stå og blomstre på en ladestasjon over til f.eks Vestlandet ser jeg på som latterlig. Jeg kjører innom, fyller full tank, rekker en tur på do og spiser en pølse i bilen om jeg er ekstremt sulten. Når jeg drar avgårde etter 5 minutter så ser jeg folk står og venter på lading. Beklager, men det skjer bare ikke at du ser meg i ladekø for lade elbilen min.

 

Jeg har noen ufravikelige krav når det gjelder bil, og jeg kjøper ikke elbil før jeg får samme muligheter som i bensinbilen min.

 

Kravene er:

- stasjonsvogn

- 4x4

- hengerfeste med minst to tonns hengervekt

- rekkevidde på minst det samme som jeg har i dag, nemlig 740 km.

- samme rekkevidde enten det er 20 blå eller 20 rød

 

Og sist, men viktigst av alt:

Jeg skal heller ikke bruke mer tid på hurtiglading enn jeg bruker å fylle tanken på min nåværende bil. Altså max 2 til 3 minutter.

 

Alt dette får man i en flere bensin og dieselbiler til 400.000 til 500.000 men det finnes ingen mulighet til å kjøpe en elbil med dette til samme pris eller som har teknologien til å lade så raskt eller kjøre så langt uansett temperatur.

 

Tesla er totalt uaktuelt med det man hører i dag. Kvaliteten på bilene er ræva og serviceapparatet stinker. På toppen av det hele så nekter de å uttale seg i media angående negative saker som kommer frem. Og den type firma ønsker jeg ikke å støtte.

Det er meg en gåte at noen i det hele tatt et stupide nok til å kjøpe biler fra dette firmaet.

Endret av Mr.Static
  • Liker 6
Lenke til kommentar

Godt, gammelt og oppkonstruert scenarie som for svært mange nesten aldri inntreffer. Med elbil kan man starte hver dag med full tank. Og har man en elbil med dugelig rekkevidde trenger man _aldri_ å stoppe for å fylle med mindre en skal kjøre så langt at det uansett gir mening å ta en tjue minutters pause halvveis.

Og så koster "bensinen" nesten ingenting. Tullete å betale søtten kroner hvis en kan betale fire. Men heldigvis kan folk velge selv.

Jepp, sikkert veldig oppkonstruert for de som stod i ladekø med teslaene sine i helgen over til Vestlandet.

 

Enig, heldigvis kan vi velge selv. Jeg velger å kjøre, mens du står og venter på å lade. Hver sin lyst.

  • Liker 3
Lenke til kommentar

Model 3 har jo 4x4, krok og klarer vel 600km (2wd, 560km med 4x4), så nermer seg der.

 

Så er vel ikke mange årene til det blir elbil på deg og da. Får bare håpe du ikke må betale skatter å avgifter innen den tid.

 

Og de aller fleste lader hjemme og har rekkevidde i massevis til å klare seg en dag før man er hjemme igjen.

Endret av Complexity
  • Liker 1
Lenke til kommentar

Tviler på at nokon er lei seg for å betale skatter og avgifter for at veiane skal bli vedlikeholdt og oppgradert etter behov. Derimot er det få som syns det er rettferdig at nokon skal slippe unna skatter og avgifter samtidig som andre må betale meir. Målet var avgiftslette til di første 200 000 EL-bileane, og difor burde den gullerota blitt fjerna nå slik at alle kan være med å bidra. Tross alt har man mulighet for billigare drift med EL-bil som i seg sjølv burde være ein stor nok pådriver vidare for di fleste.

Lenke til kommentar

Men elbiler ville neppe solgt like godt uten dette.

 

En golf 4x4 med 300hk koster vel rundt 650 tusen. Så 500 tusen for en mye råere (og sikrere) Model 3 4x4 med 450 hester er jo en fantastisk.

 

Med skatter å avgifter hadde den kostet 800 tusen kansje? Folk hadde vel kjøpt golfen da og problemer med lokal forurensing og lignende ville bare fortsatt. Slik som i andre land hvor elbiler koster samme som andre biler.

 

Benytt deg heller av denne gavepakken istede for å klage.

 

(Kjører diesel selv forresten)

Endret av Complexity
  • Liker 2
Lenke til kommentar

Tviler på at nokon er lei seg for å betale skatter og avgifter for at veiane skal bli vedlikeholdt og oppgradert etter behov. Derimot er det få som syns det er rettferdig at nokon skal slippe unna skatter og avgifter samtidig som andre må betale meir. Målet var avgiftslette til di første 200 000 EL-bileane, og difor burde den gullerota blitt fjerna nå slik at alle kan være med å bidra. Tross alt har man mulighet for billigare drift med EL-bil som i seg sjølv burde være ein stor nok pådriver vidare for di fleste.

 

Når en ser hvor hysteriske elbilforeningen blir hvis Frp mener en kan innføre halv moms på de bilene kan en lure.De mener da at elbilsalget vil stoppe opp. Det er jo ett godt eksempel på hvor skjør denne politikken er. Med alt det skrytet som er om elbiler både her inne og i media ellers skulle en tro at den selger seg selv om det blir avgifter på dem men elbileiere vil ha i pose og sekk. Kan jo begynne og lure på om det er så stas og kjøre elbil.

  • Liker 2
Lenke til kommentar

Når en ser hvor hysteriske elbilforeningen blir hvis Frp mener en kan innføre halv moms på de bilene kan en lure.De mener da at elbilsalget vil stoppe opp. Det er jo ett godt eksempel på hvor skjør denne politikken er. Med alt det skrytet som er om elbiler både her inne og i media ellers skulle en tro at den selger seg selv om det blir avgifter på dem men elbileiere vil ha i pose og sekk. Kan jo begynne og lure på om det er så stas og kjøre elbil.

Det er faktisk stas å kjøre elbil, selv om jeg ikke har en Tesla er selv bilen jeg har stas å kjøre.

Junior i huset som øvekjører for tiden synes elbilen er for enkel å kjøre.

Det er bare dette med å venne seg til kortere rekkevidde og forholde seg til dette, men kjempestas bil å kjøre selv på langtur.

Og som ikke det er nok blir den mye fortere varm om vinteren en dieselbiler med webasto eller gamle bensinbiler, just saying.

For ikke å snakke om det forsvinnende lite vedlikeholdet en del elbiler trenger ettersom det er en hel del leamikk de mangler.

Så ja både stas å eie og kjøre elbil.

  • Liker 1
Lenke til kommentar

Ja, det er rått at alle andre betaler for avgiftskuttene vi gir til de som kjøper bil til en million.

To tredjedeler av avgiftskuttene de siste årene kommer fra fossile biler, elbiler utgjør bare 1/3 av avgiftsbortfallet. Så de som evt. betaler betaler altså dobbelt så mye for avgiftskutt til fossilbiler som for avgiftskutt til elbiler. 

Lenke til kommentar

Model 3 har jo 4x4, krok og klarer vel 600km (2wd, 560km med 4x4), så nermer seg der.

 

Så er vel ikke mange årene til det blir elbil på deg og da. Får bare håpe du ikke må betale skatter å avgifter innen den tid.

 

Åjo, det blir nok lenge til. Han har jo som ufravikelig krav at rekkevidden skal være identisk i +20 som i -20. Det lar seg rett og slett ikke gjøre, ihvertfall ikke uten å strupe rekkevidden kunstig i varmt vær (dvs. sette en maks-grense på rekkevidde selv om bilen klarer mer). 

 

Dessuten vil han lade noe ala 150kWh på maks 3 minutter, noe som vil kreve 3MW med energi. Også umulig i praksis. 

 

Stasjonsvogner er dessuten en biltype som blir mindre og mindre populær, det selges jo snart like få stasjonsvogner som sedaner (på våre breddegrader, i mye av resten av verden selges knapt stasjonsvogner i det hele tatt). Så at en slik "super-elbil" skal komme i stasjonsvognsutgave istedenfor SUV-utgave er også uhyre lite sannsynlig. 

Lenke til kommentar

Her, her er ett eksempel på hvor lite teslaratieene bryr seg om «the mission». Her eer hat og forakt i flertall bar fordi DT ikke er Tesla.

 

https://electrek.co/2019/07/18/volkswagen-moon-landing-video/#disqus_thread

Nå har jeg brukt de siste ti femten minuttene på å lese kommentarfeltet du lenker til, og jeg kan ikke se at påstanden din stemmer. Ikke alle er utelukkende positive til VW som selskap, reklamefilmen i seg selv, osv, men jeg ser ikke mange åpenbare teslaeiere som sprer hat og forakt.

  • Liker 1
Lenke til kommentar

Nå har jeg brukt de siste ti femten minuttene på å lese kommentarfeltet du lenker til, og jeg kan ikke se at påstanden din stemmer. Ikke alle er utelukkende positive til VW som selskap, reklamefilmen i seg selv, osv, men jeg ser ikke mange åpenbare teslaeiere som sprer hat og forakt.

Amerikanerne har jo ett dårlig forhold til VW nå også i og med at 100 tusenvis av biler nå står og råtner ned. Tar nok litt tid før VW er inne i varmen igjen der borte.

 

Forøvrig er vell ikke den lille ID'en amerikanerne venter på heller. De går vell for større biler sånn generelt sett.

  • Liker 1
Lenke til kommentar

Amerikanerne har jo ett dårlig forhold til VW nå også i og med at 100 tusenvis av biler nå står og råtner ned. Tar nok litt tid før VW er inne i varmen igjen der borte.

 

Forøvrig er vell ikke den lille ID'en amerikanerne venter på heller. De går vell for større biler sånn generelt sett.

 

Siden du ikke sjekker fakta kan jeg komme med tallene for deg. 

 

2018: 354.064

2017: 339.676 

2016: 322.948 

2015: 349.440 <- Dieselgate

2014: 366.970 

 

 

Men du har helt rett i at amerikanere ikke er glad i europeiske biler...

  • Liker 2
Lenke til kommentar

Siden du ikke sjekker fakta kan jeg komme med tallene for deg. 

 

2018: 354.064

2017: 339.676 

2016: 322.948 

2015: 349.440 <- Dieselgate

2014: 366.970 

 

 

Men du har helt rett i at amerikanere ikke er glad i europeiske biler...

 

Vet ikke helt hva du skulle med de tallene? 

  • Liker 2
Lenke til kommentar

Opprett en konto eller logg inn for å kommentere

Du må være et medlem for å kunne skrive en kommentar

Opprett konto

Det er enkelt å melde seg inn for å starte en ny konto!

Start en konto

Logg inn

Har du allerede en konto? Logg inn her.

Logg inn nå
  • Hvem er aktive   0 medlemmer

    • Ingen innloggede medlemmer aktive
×
×
  • Opprett ny...