Gå til innhold

Tesla-eiere raser mot selskapet: Kuttet rekkevidden på bilene deres over natten


Anbefalte innlegg

Hagler inn , I Tyskland... ?

 

In Germany, independent market analyst Matthias Schmidt uses electric vehicle subsidy applications to estimate orders. German Model 3 orders have fallen every month since the first of the year: in January, 911 vehicles; February, 835; March, 811; April, 735 and May, 664.

post-35394-0-45452500-1563807509_thumb.jpg

 

Juni endte på 795.

 

https://twitter.com/auto_schmidt/status/1146057546769162240

 

Model3 orders (government subsidies claimed) rose for 1st month since orders began.

 

Orders averaging just under 800 units p/m (similar to BMW i3)

 

Ser Juni er første måneden hvor de bestiller Long Range RWD Plus , som muligens står for endringen fra foregående måneder.

Endret av syar2003
  • Liker 2
Lenke til kommentar
Videoannonse
Annonse

Men den har vel verken 700hk eller 7 seter.

Nei, men kommende Model Y har 7 seter og koster bare littegrann mere enn Model 3.

 

Leveringen begynner vel i starten av neste år.

 

Og selv med "bare" 450hk så klarer Model 3 0-100km/t på under 3.4 sekunder.

 

Mye mulig en software update unlocker enda mere hestekrefter etterhvert, men går mye dekk med så mye power.

 

Og det er rått at man kan få dette istede for en passat eller skoda til samme pris.

Endret av Complexity
  • Liker 1
Lenke til kommentar

Nei, men kommende Model Y har 7 seter og koster bare littegrann mere enn Model 3.

 

Sikkert, men akkurat nå er det altså bare biler til millionen som tilnærmet oppfyller kravene du nevnte, og jeg mener altså det er feil å subsidiere kjøpere som har råd til en millionbil (eller billigere biler, for den saks skyld).

  • Liker 5
Lenke til kommentar

Sikkert, men akkurat nå er det altså bare biler til millionen som tilnærmet oppfyller kravene du nevnte, og jeg mener altså det er feil å subsidiere kjøpere som har råd til en millionbil (eller billigere biler, for den saks skyld).

Klart det er visse smutthull i systemet som virker urettferdig ja.

 

BMW sine hybrider er jo bra eksempel. Bruker i gjennomsnitt mere drivstoff enn ikke hybrid modellene, men mye billigere i innkjøp siden det er hybrid og substidiert..

 

Man ser jo i USA og lignende land at det største ankepunktet med Tesla er at dem er så hinsides dyr. I Norge derimot har man jo fått en gavepakke av staten man burde benytte om man kan.

Endret av Complexity
  • Liker 2
Lenke til kommentar

Man ser jo i USA og lignende land at det største ankepunktet med Tesla er at dem er så hinsides dyr. I Norge derimot har man jo fått en gavepakke av staten man burde benytte om man kan.

 

Ja, det kan du si, men samtidig betaler altså alle som ikke kan/vil benytte seg av dette for alle de som gjør det. Slik har det vært nå i flere år, og jeg tror elbiler vil fortsette og selge bra om avgifter og bompenger osv. legges på nå.

 

I USA har de vel et fast beløp som er fradragsberettiget når man kjøper elbil, slik at staten sponser like mye av en billig bil som en dyr. Her i Norge sponser vi jo de dyreste bilene mest.

  • Liker 2
Lenke til kommentar

Ja, det kan du si, men samtidig betaler altså alle som ikke kan/vil benytte seg av dette for alle de som gjør det. Slik har det vært nå i flere år, og jeg tror elbiler vil fortsette og selge bra om avgifter og bompenger osv. legges på nå.

 

 

Det blir jo det samme som å si at folk som ikke har råd til utenlandsreiser/harry-turer betaler for andre som kan benytte seg av tax-free ordningen.

 

Angående diskusjonen rundt Tesla og deres salg i Tyskland så er det verdt å bemerke seg at de har 10% importavgift på amerikanske biler.

Lenke til kommentar

Jeg kjører inn på en bensinstasjon og fyller tanken på 2 minutter og stikker igjen, mens tullinger som deg står i kø for å lade.

Jeg vil heller kjøre videre men du synes tydeligvis det er bedre å stå og blomstre i en times tid mens du venter på at dildoen din skal få strøm....

Godt, gammelt og oppkonstruert scenarie som for svært mange nesten aldri inntreffer. Med elbil kan man starte hver dag med full tank. Og har man en elbil med dugelig rekkevidde trenger man _aldri_ å stoppe for å fylle med mindre en skal kjøre så langt at det uansett gir mening å ta en tjue minutters pause halvveis.

 

Og så koster "bensinen" nesten ingenting. Tullete å betale søtten kroner hvis en kan betale fire. Men heldigvis kan folk velge selv.

  • Liker 1
Lenke til kommentar

Flott informasjon det der men det viser jo at det faktisk fortsatt er og fortsatt kommer til å bli degradering av brensesceller og er noe man må leve med akkurat som med batterier.

Forskjellen er at hvis man må skifte brenselceller, så koster det en brøkdel av batterier når de først blir masseprodusert.

  • Liker 3
Lenke til kommentar

Klart det er visse smutthull i systemet som virker urettferdig ja.

BMW sine hybrider er jo bra eksempel. Bruker i gjennomsnitt mere drivstoff enn ikke hybrid modellene, men mye billigere i innkjøp siden det er hybrid og substidiert..

Man ser jo i USA og lignende land at det største ankepunktet med Tesla er at dem er så hinsides dyr. I Norge derimot har man jo fått en gavepakke av staten man burde benytte om man kan.

For interessen sin del, hvordan kan disse bruke mer?
Lenke til kommentar

For interessen sin del, hvordan kan disse bruke mer?

Små batteri som blir raskt tom, og da drasser man på 4-500kg ekstra vekt i form av batteri, inverter og elmotor og litt ekstra drivverk.

 

Da stiger forbruket til fossilmotoren.

 

Selvfølgelig noen som sparer ved å kun småkjøre og alltid lade batteriet først, men for de fleste blir det gjerne dyrere.

 

Så en artikkel om dette for en stund siden.

Endret av Complexity
  • Liker 2
Lenke til kommentar

Små batteri som blir raskt tom, og da drasser man på 4-500kg ekstra vekt i form av batteri, inverter og elmotor og litt ekstra drivverk.

 

Da stiger forbruket til fossilmotoren.

 

Selvfølgelig noen som sparer ved å kun småkjøre og alltid lade batteriet først, men for de fleste blir det gjerne dyrere.

 

Så en artikkel om dette for en stund siden

Du overdriver - er mere vanlig med rundt eller mindre enn 200kg forskjell på biler i størrelsesorden model 3

 

Eksempler er Mercedes C klasse, BMW 2 og 3 serie , Auris fra Toyota

 

XC90 T8 Hybrid testet og langkjøring neste 50km uten el viser 0,74 liter pr mil , og det er ikke ille egentlig.

Dette er en bil som også veier nesten ett tonn mere enn de overnevnte.Ikke vesentlig aerodynamisk utformet heller.

https://broom.tv2.no/underholdning/broom/biltester/volvo/2018-599

Endret av syar2003
  • Liker 2
Lenke til kommentar

BMW sine hybrider er jo bra eksempel. Bruker i gjennomsnitt mere drivstoff enn ikke hybrid modellene, men mye billigere i innkjøp siden det er hybrid og substidiert..

Kilde på det (Og da en troverdig kilde ikke dinside/allermedia som kjører urealistiske tester)

 

Jeg har en hybrid fra BMW. Ikke kostet den mindre enn sine ikkehybride varianter, og snittforbruket mitt ligger godt under hva som er realistisk uten hybridisering. (ca 0.35l/mil på bensin), Dette forbruket er nesten utelukkende langkjøring. Så utslipp ved bykjøring er mye mye mindre (Godt som null) enn hva dette forbruket tilsier, og dermed en tilsvarende reduksjon i forurensingsbelastning nær mennesker.

 

Små batteri som blir raskt tom, og da drasser man på 4-500kg ekstra vekt i form av batteri, inverter og elmotor og litt ekstra drivverk.

I min er det snakk om ca 170kg, men da skal man huske at dette er en TTR hybrid så en mer realistisk sammenligning ville vært med en ikke-hybrid modell som har 4wd, da minker forskjellen.

 

Når batteriet er oppbrukt og har gitt deg en 2-3 mil utslippsfri kjøring. (De fleste turer er kortere enn det), så fungerer bilen fortsatt som en konvensjonell hybrid, så man henter tilbake energi fra nedoverbakker og oppbremsing og bruker om det senere. eldriften er også med på å redusere bruken av motoren i veldig lave gir (I.e. start/stopptrafikk), og øker dermed gjennomsnittlig virkningsgrad. Min bil konvergerer mot ca 0.52l/mil hvis man starter med tomt batteri ved gode forhold, dette hadde neppe vært realistisk uten hybriddriften.

Endret av sverreb
  • Liker 3
Lenke til kommentar

Kilde på det (Og da en troverdig kilde ikke dinside/allermedia som kjører urealistiske tester)

 

Jeg har en hybrid fra BMW. Ikke kostet den mindre enn sine ikkehybride varianter, og snittforbruket mitt ligger godt under hva som er realistisk uten hybridisering. (ca 0.35l/mil på bensin), Dette forbruket er nesten utelukkende langkjøring. Så utslipp ved bykjøring er mye mye mindre (Godt som null) enn hva dette forbruket tilsier, og dermed en tilsvarende reduksjon i forurensingsbelastning nær mennesker.

 

I min er det snakk om ca 170kg, men da skal man huske at dette er en TTR hybrid så en mer realistisk sammenligning ville vært med en ikke-hybrid modell som har 4wd, da minker forskjellen.

 

Når batteriet er oppbrukt og har gitt deg en 2-3 mil utslippsfri kjøring. (De fleste turer er kortere enn det), så fungerer bilen fortsatt som en konvensjonell hybrid, så man henter tilbake energi fra nedoverbakker og oppbremsing og bruker om det senere. eldriften er også med på å redusere bruken av motoren i veldig lave gir (I.e. start/stopptrafikk), og øker dermed gjennomsnittlig virkningsgrad. Min bil konvergerer mot ca 0.52l/mil hvis man starter med tomt batteri ved gode forhold, dette hadde neppe vært realistisk uten hybriddriften.

Vet ikke om E24 er troverdig kilde men over 1.1 på mila høres ikke bra ut:

https://e24.no/bil/biltest/lav-avgift-hoeyt-forbruk/23582536

 

Mulig nyere BMW hybrid er bedre da.

Kjører daglig en 2012 Subaru Forester 147hk diesel. Permanent 50/50 firehjulsdrift og ikke spesielt airodynamisk. Mulig den er letter enn tilsvarende bmw? Den ligger på rundt 0.6L på mila ved blandet kjøring (pendler til og fra jobb via en by, og deretter litt landevei)

 

Om en hybrid ikke klarer spesielt bedre enn dette ser jeg ikke helt vitsen.

 

Eneste kjekke er elektrisk varmeapparat så bilen kan forvarmes fra stikkontakten og slikt. Det er sikkert værdt mye for mange.

 

Så har man jo hybrider som ikke kan lades.... Der ser jeg iallefall ikke vitsen.

Lenke til kommentar

Vet ikke om E24 er troverdig kilde men over 1.1 på mila høres ikke bra ut:

https://e24.no/bil/biltest/lav-avgift-hoeyt-forbruk/23582536

 

Mulig nyere BMW hybrid er bedre da.

Kjører daglig en 2012 Subaru Forester 147hk diesel. Permanent 50/50 firehjulsdrift og ikke spesielt airodynamisk. Mulig den er letter enn tilsvarende bmw? Den ligger på rundt 0.6L på mila ved blandet kjøring (pendler til og fra jobb via en by, og deretter litt landevei)

 

Om en hybrid ikke klarer spesielt bedre enn dette ser jeg ikke helt vitsen.

 

Eneste kjekke er elektrisk varmeapparat så bilen kan forvarmes fra stikkontakten og slikt. Det er sikkert værdt mye for mange.

 

Så har man jo hybrider som ikke kan lades.... Der ser jeg iallefall ikke vitsen.

Du bruker altså en 2015 BMW X5 40e bensinhybrid (værst tenkelige med undermotorisert 2 liter ift bilen på 2,2 tonn) som eksempel for en generell påstand om at Hybride kjøretøy er «så dårlige».

Omtrent alt av dagens hybrider er bedre enn denne vil jeg påstå.

Endret av syar2003
  • Liker 2
Lenke til kommentar

Hagler inn , I Tyskland... ?

 

In Germany, independent market analyst Matthias Schmidt uses electric vehicle subsidy applications to estimate orders. German Model 3 orders have fallen every month since the first of the year: in January, 911 vehicles; February, 835; March, 811; April, 735 and May, 664.

attachicon.gifschmidt.JPG

 

Juni endte på 795.

 

https://twitter.com/auto_schmidt/status/1146057546769162240

 

Model3 orders (government subsidies claimed) rose for 1st month since orders began.

 

Orders averaging just under 800 units p/m (similar to BMW i3)

 

Ser Juni er første måneden hvor de bestiller Long Range RWD Plus , som muligens står for endringen fra foregående måneder.

 

 

https://www.best-selling-cars.com/germany/latest-germany-best-selling-electric-car-brands-and-models/

Lenke til kommentar

Opprett en konto eller logg inn for å kommentere

Du må være et medlem for å kunne skrive en kommentar

Opprett konto

Det er enkelt å melde seg inn for å starte en ny konto!

Start en konto

Logg inn

Har du allerede en konto? Logg inn her.

Logg inn nå
×
×
  • Opprett ny...