Gå til innhold

Tesla-eiere raser mot selskapet: Kuttet rekkevidden på bilene deres over natten


Anbefalte innlegg

Tesla har ca. samme prosentandel av salget i Tyskland i 2019 som Porsche. Men til forskjell fra Porsche peker Teslas kurver rett oppover så året under ett vil de nok selge vesentlig bedre. De lå under i Q1 og over allerede i Q2. 

 

Elbilsalget i Tyskland nærmer seg 2% av totalen, også sterkt økende. I juni var økningen 117% fra året før.

 

Her må jeg få rette deg litt. 

 

I mars 2019 solgte Porsche 2.723 biler, og Tesla imponerende 2.367. 

Som kjent samler Tesla opp biler til slutten av hvert kvartal. 

 

I april 2019 solgte Porsche 3.093 biler og Tesla 575. 

 

Selv kun med 575 biler i april 2019 leverte Tesla hele 442% økning vs april 2018. 

En økning ingen annet merke har klart tidligere, i prosent naturligvis. 

Forklaringen ligger så klart i utleveringen av Model 3. En modell de ikke hadde tilgjengelig i 2018. 

 

Tesla solgte 1905 biler i Tyskland i 2018, og Porsche 28.695 

Ved 442% økning vil Tesla selge 8420 biler i 2019.

Med en rimeligere utgave av Model 3 klarer de gjerne enda bedre. 

 

Tesla klarte altså 87% av Porsche sitt salg i en måned, og 18% den neste. 

 

https://www.focus.de/auto/elektroauto/neuzulassungen-im-april-tesla-hat-bereits-hoeheren-marktanteil-als-alfa-romeo-oder-lexus_id_10665139.html

  • Liker 4
Lenke til kommentar
Videoannonse
Annonse

Her må jeg få rette deg litt. 

 

I mars 2019 solgte Porsche 2.723 biler, og Tesla imponerende 2.367. 

Som kjent samler Tesla opp biler til slutten av hvert kvartal. 

 

I april 2019 solgte Porsche 3.093 biler og Tesla 575. 

 

Selv kun med 575 biler i april 2019 leverte Tesla hele 442% økning vs april 2018. 

En økning ingen annet merke har klart tidligere, i prosent naturligvis. 

Forklaringen ligger så klart i utleveringen av Model 3. En modell de ikke hadde tilgjengelig i 2018. 

 

Tesla solgte 1905 biler i Tyskland i 2018, og Porsche 28.695 

Ved 442% økning vil Tesla selge 8420 biler i 2019.

Med en rimeligere utgave av Model 3 klarer de gjerne enda bedre. 

 

Tesla klarte altså 87% av Porsche sitt salg i en måned, og 18% den neste. 

 

https://www.focus.de/auto/elektroauto/neuzulassungen-im-april-tesla-hat-bereits-hoeheren-marktanteil-als-alfa-romeo-oder-lexus_id_10665139.html

 

Du har delvis rett, linken jeg brukte presenterte Porsches mars-tall som Q1 tallene og da ble det feil. Å se på enkeltmåneder for Tesla er derimot HELT uinteressant pga. at de leverer så ujevnt. Det eneste fornuftige er å se på hele kvartaler. Tesla leverte 3842 biler i Q2, en økning på 62% fra Q1. Om Q2 tallene holder for Q3 og Q3 blir totalen omkring 14.000 biler. Med litt mer stigning kan de fort havne på 16-18.000 biler for hele året (ca. 0,5% markedsandel). Fasiten får vi når de begynner å levere SR+ utgaven i større kvanta. 

Lenke til kommentar

 

Humpe rundt i en picup er ikke ett alternativ. Sikkert en grei bil for all del men ikke for meg. Hvorfor smeller de ikke inn samme batteri i en X? Da kunne det vært noe....

De skal lage den som SUV også men tenkte du var på jakt etter en skikkelig bruksbil.

Jeg er ikke på jakt etter annen bil. Har den bilen som fungerer perfekt for mine behov. Det som er feil i deres øyne er at det er en "fossilbil. Har ikke sansen for hverken picup eller suv bare så det er sagt. Kommer sikkert en elbil som passer meg også en eller annen gang i fremtiden. Er ikke motstander av elbiler men den må da være greit og si at pr nå passer dem ikke meg uten at dere skal tråkke en ned?Vi som kjører bensin eller diesel er jo i deres øyne reine miljøværetingene. Dagens "fossilbiler" er jo blitt mye reinere de siste 10 årene at det ikke lenger er så store forskjellen mellom dem og elbil. Ett eksempel er jo at hvis du tar en flytur mer enn meg fra Gardermoen til Bergen/Trondheim så har du større utslipp enn meg totalt sett selv om du kjører elbil. Det sier sitt om hvor mye en sparer miljøet om man kjører elbil.

  • Liker 6
Lenke til kommentar

Ser at hydrogentilhengerne er veldig opptattet av batteri degradering og problemene med drift av batterier i elbiler men jeg ser ikke at de skriver noe om degradering av selve hjertet i et hydrogensystem, nemlig brensescellen som omgjør hydrogen og oksygen til strøm, også den skal ha rette temperaturer og den degraderes over tid.

Heldigvis er det gjort en studie av temaet for å få et lite innblikk i hvordan det står til.

Der kommer det frem at i hvertfall for de brensescellene som blei testet fikk de 10% degradering etter 1300 til 1500 timer drift.

Kan leses her.

https://www.nrel.gov/docs/fy09osti/42958.pdf

Les heller om dagens og morgendagens brenselsceller. 

 

https://www.nrel.gov/docs/fy19osti/73011.pdf

 

Dette er forskjellen mellom det du har sitert, og én til to generasjoner opp, og de samme stegene er forventet ved fremtidige generasjoner. 

 

10% etter 1300-1500 timer var forventet i 2006-2008. Idag er tallet nærmere 2,000 - 3,000 timer, der enkelte opplever over 5,000 timer før 10% tap er nådd som forsåvidt er "målet" på hva man trenger. Dette spåes man at man når iløpet av de neste én til to generasjoner av brenselceller. 

 

"FCEVs have advanced rapidly in recent years and as the automotive OEMs have released commercially available FCEV models. Performance and durability data generated during the technology validation project were crucial in validating DOE targets but also helped to update long-term targets and drive future research and development needs leading to more robust FCEVs."

 

De forventer igrunnen at så fort første og andre generasjon går ut og byttes ut med nyere generasjoner biler, at man allerede er ved målene. 

  • Liker 2
Lenke til kommentar

Det er såre enkelt. Selv med alle problemene og feilene er de uendelig mye bedre enn forhistoriske prompebiler og veldig mye bedre enn alle konkurrentene.

Prompebiler faktisk.... jaja, bedre med promp enn en dårlig dildobil.

 

Jeg kjører inn på en bensinstasjon og fyller tanken på 2 minutter og stikker igjen, mens tullinger som deg står i kø for å lade.

Jeg vil heller kjøre videre men du synes tydeligvis det er bedre å stå og blomstre i en times tid mens du venter på at dildoen din skal få strøm.... men men, hver sin lyst.

  • Liker 5
Lenke til kommentar

Prompebiler faktisk.... jaja, bedre med promp enn en dårlig dildobil.

 

Jeg kjører inn på en bensinstasjon og fyller tanken på 2 minutter og stikker igjen, mens tullinger som deg står i kø for å lade.

Jeg vil heller kjøre videre men du synes tydeligvis det er bedre å stå og blomstre i en times tid mens du venter på at dildoen din skal få strøm.... men men, hver sin lyst.

12 år gammel?

Har du en dildo i lomma og da? Eller en dildo i stua? For mobilen og laptoppen din bruker samme teknologi for å holde seg gående.

 

Synes det er helt rått at man nå har råd til å ha 700hk i sin 7seters familiebil.

  • Liker 1
Lenke til kommentar

Nei, det er ikke ulovlig, selv om nåværende regelverk for detikerte ladepunkter for elbiler er endret.

 

Ladet du din elbil 2011 lovlig, så lader du også i 2018 samme bil i samme stikkontakt lovlig.

Om kontakten ble satt opp som dedikert ladekontakt i 2011 ja, om ikke er det bruksendring og krever oppgradering. Ref dsb.

 

Ganske rare regler, men slik er det. Dog gjør en seg selv en bjørnetjeneste med å oppdatere og helst med overspenningsvern i tillegg selv om det ikke er påbudt for dedikert elbillading.

Lenke til kommentar

 

Prompebiler faktisk.... jaja, bedre med promp enn en dårlig dildobil.

 

Jeg kjører inn på en bensinstasjon og fyller tanken på 2 minutter og stikker igjen, mens tullinger som deg står i kø for å lade.

Jeg vil heller kjøre videre men du synes tydeligvis det er bedre å stå og blomstre i en times tid mens du venter på at dildoen din skal få strøm.... men men, hver sin lyst.

12 år gammel?

Har du en dildo i lomma og da? Eller en dildo i stua? For mobilen og laptoppen din bruker samme teknologi for å holde seg gående.

 

Synes det er helt rått at man nå har råd til å ha 700hk i sin 7seters familiebil.

Hvilken elbil har 700 hk?

Lenke til kommentar

Du har delvis rett, linken jeg brukte presenterte Porsches mars-tall som Q1 tallene og da ble det feil. Å se på enkeltmåneder for Tesla er derimot HELT uinteressant pga. at de leverer så ujevnt. Det eneste fornuftige er å se på hele kvartaler. Tesla leverte 3842 biler i Q2, en økning på 62% fra Q1. Om Q2 tallene holder for Q3 og Q3 blir totalen omkring 14.000 biler. Med litt mer stigning kan de fort havne på 16-18.000 biler for hele året (ca. 0,5% markedsandel). Fasiten får vi når de begynner å levere SR+ utgaven i større kvanta. 

 

Enig i at å se på enkeltmåneder er helt misvisende. Våger meg derfor til å påstå at jeg har helt og ikke delvis rett. 

 

Porsche har levert 14.111stk biler i Tyskland i 2019 (jan-jun) 

Tesla har levert 6.209 stk. 

 

Tesla leverte 44% av bilene Porsche har levert.

Det er å strekke det vel langt å si at Tesla leverer tilsvarende markedsandeler. 

https://www.best-selling-cars.com/germany/2019-half-year-germany-best-selling-car-brands-and-models/

 

Så lenge Porsche heller ikke selger noen elektriske modeller er det vanskelig å se sammenligningen. 

Bortsett fra at det ble en god overskrift i en kort periode. 

  • Liker 3
Lenke til kommentar

 

Du har delvis rett, linken jeg brukte presenterte Porsches mars-tall som Q1 tallene og da ble det feil. Å se på enkeltmåneder for Tesla er derimot HELT uinteressant pga. at de leverer så ujevnt. Det eneste fornuftige er å se på hele kvartaler. Tesla leverte 3842 biler i Q2, en økning på 62% fra Q1. Om Q2 tallene holder for Q3 og Q3 blir totalen omkring 14.000 biler. Med litt mer stigning kan de fort havne på 16-18.000 biler for hele året (ca. 0,5% markedsandel). Fasiten får vi når de begynner å levere SR+ utgaven i større kvanta. 

 

Enig i at å se på enkeltmåneder er helt misvisende. Våger meg derfor til å påstå at jeg har helt og ikke delvis rett. 

 

Porsche har levert 14.111stk biler i Tyskland i 2019 (jan-jun) 

Tesla har levert 6.209 stk. 

 

Tesla leverte 44% av bilene Porsche har levert.

Det er å strekke det vel langt å si at Tesla leverer tilsvarende markedsandeler. 

https://www.best-selling-cars.com/germany/2019-half-year-germany-best-selling-car-brands-and-models/

 

Så lenge Porsche heller ikke selger noen elektriske modeller er det vanskelig å se sammenligningen. 

Bortsett fra at det ble en god overskrift i en kort periode. 

Håpløst og sammenligne Porsche og Tesla og da særlig med modell3 som er en billigutgave. Skrytinga at salget har økt med 400% får en liten bismak når en leser hva som er solgt av både elbiler og de med vanlig drivstoff.

I Tyskland ble det solgt 17.297 elbiler av alle slag i første halvår 2019. Det totale nybilsalget i Tyskland var i samme periode 1.839.028 biler, ifølge ACEA. Altså er det totale antall litt mer enn luksusmerket Porsche. At Tesla har solgt såpass biler kommer jo ganske enkelt at de har har hatt bestilling av modell3 i noen år. Når de som har reservert den har fått den vil salget mer eller mindre stoppe opp. Microbillandet Norge med sine ordninger "tar" nesten 25% av det solgte elbilersalget i Europa.

  • Liker 3
Lenke til kommentar

Hagler inn med nye bestillinger av Model 3, og de kommer til å levere sinnsykt mange biler i september.

 

Så er ikke bare folk som har ventet, det er også folk som har prøvekjørt bilene tel de som ventet som og fant ut at dette var rått.

 

Som meg. Var veldig fornøyd med min Ford Mondeo Diesel men etter jeg fikk låne en kompis sin Model 3 måtte jeg og bare ha en. Gir en helt ny mening med bilkjøring.

Lenke til kommentar

Prompebiler faktisk.... jaja, bedre med promp enn en dårlig dildobil.

 

Jeg kjører inn på en bensinstasjon og fyller tanken på 2 minutter og stikker igjen, mens tullinger som deg står i kø for å lade.

Jeg vil heller kjøre videre men du synes tydeligvis det er bedre å stå og blomstre i en times tid mens du venter på at dildoen din skal få strøm.... men men, hver sin lyst.

 

 

At du gidder å stikke innom bensinstasjon og bruke tusenvis av kroner (om ikke titusenvis) på å forbrenne drivstoff er for meg utenkelig igjen. I hverdagen (cirka 98% av all bilkjøringen vi gjør) har vi rekkevidde nok til all kjøring hvorpå bilen kobles til lader i garasjen når den parkeres om kvelden (om det har vært lite kjøring den dagen så plugges den ikke i da vi har nok rekkevidde for neste dag). Bruker kanskje 7-10 kroner for dette (noen ganger opp mot 20-25 hvis det har vært mye kjøring). Januar 2019 (rekorddyr strøm) brukte vi i underkant av kr. 800,- på strøm til bilen, det inkluderte da to lengre turer i vinterferien og all hverdagspendling + småkjøring (barneaktiviteter, byturer, butikkturer etc.). Men, hver sin lyst....

 

Jeg og var litt negativ og skeptisk til dette. Men etter å ha brukt dette i praksis så er det fullstendig utenkelig og uaktuelt å gå tilbake til en bil med diesel/bensin.

 

På langkjøring bruker vi Tesla sitt ladenett som går lynkjapt hvis man vet når man bør lade. Ofte rekker vi en tissepause (som vi må uansett) før vi kan kjøre videre. Og det er tydelig at flere begynner å merke dette: https://www.motor.no/artikler/elbil-pa-langtur-med-tesla-model-3/?fbclid=IwAR12Hb9OqVIq-ml37olWCbNPKeBrYFjMt7QggBejR_CfjjC2HIXvhJm-9d0

Endret av CaZpeR
  • Liker 3
Lenke til kommentar

Hagler inn med nye bestillinger av Model 3, og de kommer til å levere sinnsykt mange biler i september.

 

Så er ikke bare folk som har ventet, det er også folk som har prøvekjørt bilene tel de som ventet som og fant ut at dette var rått.

 

Som meg. Var veldig fornøyd med min Ford Mondeo Diesel men etter jeg fikk låne en kompis sin Model 3 måtte jeg og bare ha en. Gir en helt ny mening med bilkjøring.

 

Så bra. Da kan en endelig slutte med de godene elbiler har når dere er så fornøyde.

  • Liker 4
Lenke til kommentar

Så bra. Da kan en endelig slutte med de godene elbiler har når dere er så fornøyde.

Litt av grunnen til at man er fornøyd er jo prisen da. 500 tusen for en 450 hesters råtass vs 650 tusen for en golf med 300hk, som man appåtil må betale 17kr mila for å kjøre.

 

For ikke å snakke om utgifter på service. Må vel rullere litt på dekkene av å til ifølge serviceheftet, og bytte kjølevann på 40tusen km (inget krav, bare annbefalt)

 

 

Hvorfor ikke benytte seg av godene norge tilbyr istede for å klage?

Endret av Complexity
  • Liker 1
Lenke til kommentar

Ja, det er rått at alle andre betaler for avgiftskuttene vi gir til de som kjøper bil til en million.

Model 3 begynner vel på 370? Tusen i Norge om man klarer seg uten firehjulstrekk. Vanskelig å finne tilsvarende fossilbil til den prisen så million er vel drøyt.

Lenke til kommentar

Opprett en konto eller logg inn for å kommentere

Du må være et medlem for å kunne skrive en kommentar

Opprett konto

Det er enkelt å melde seg inn for å starte en ny konto!

Start en konto

Logg inn

Har du allerede en konto? Logg inn her.

Logg inn nå
  • Hvem er aktive   0 medlemmer

    • Ingen innloggede medlemmer aktive
×
×
  • Opprett ny...