Gå til innhold
Spørsmål om helse? Still spørsmål anonymt her ×
Husk at de som svarer ikke nødvendigvis er helsefaglig personell. Ta kontakt med fastlege ved bekymringer!

Sliter med nærmest konstant kvalme. IBS?

Tsukeo

Anbefalte innlegg

Jeg har slitt med mye kvalme og mage-"smerter" så lenge jeg kan huske, og har vært hos legen i mange år for å finne ut hva jeg sliter med.

Vi har prøvd alt: laktose- og gluten-intoleranse/allergi; cøliaki (tante har det, så tenkte det var verdt å sjekke); gastroskopi (to ganger, ikke noe spennende resultat) og ultralyd. Ingen av disse kunne finne noe spesielt med magen min, eller finne en forklaring på hvorfor jeg sliter sånn med kvalme.

Jeg har vært hos VOP for å sjekke om det er noe psykisk bak kvalmen, og gikk ut med diagnosen generalisert angstlidelse - medisinen jeg fikk for det har hjulpet på den sosiale angsten, og litt med angst generelt sett, men ikke med kvalmen.

Har også prøvd medisiner for sure oppstøt (nexium) og kvalme generelt sett. Ingen av disse har heller hjulpet med kvalmen.

Jeg sitter da igjen med mistanken om at jeg kanskje kan ha IBS. Jeg tenker å prøve meg på en lav-FODMAP diett, og prøve å finne ut av hvilken mat jeg evnt. kan og ikke kan spise.

* Er det noen som har ytterligere tips for hvordan jeg kan dempe kvalmen?

* Har hørt at melkesyrebakterier og peppermynteolje kan ha noe effekt det, er det noe sannhet i dette - er det noe problem å ta begge samtidig?

* Si gjerne ifra hvis dette ikke høres ut som IBS - og gi meg gjerne noen pekepinner på hva annet jeg kan prøve meg på for å finne ut hva som kan være galt.

Lenke til kommentar
Videoannonse
Annonse

Min lege mener jeg har ibs da jeg også har sjekka meg for det meste.

Man kan være intolerant uten å være allergisk. Jeg reagerer veldig på hvete - men jeg opplever ikke kvalme. Bare voldsom halsbrann og oppblåst mage eller at jeg får en natt i fosterstilling og full evakuering i begge ender.

For min del har jeg bare funnet ut av erfaring hva jeg må holde meg unna. Legg over til en diett med ting du ikke reagerer på en stund. Salater e.l også introduserer du forskjellig mat litt og litt.

Lenke til kommentar
Gjest Slettet-x7D6du0Hjb

Jeg har slitt med mye kvalme og mage-"smerter" så lenge jeg kan huske, og har vært hos legen i mange år for å finne ut hva jeg sliter med.

Hvordan er denne kvalmen? 

Jeg har selv utfordring av at jeg blir oppblåst og ekkel i magen når jeg er ute blant folk, men dette bedre som regel etterhvert som jeg blir bedre på å gå ut. 

Jeg var forøvrig dårligere før jeg begynte på Escitalopram (antidepressiva). Da rant det veldig ofte. 

Lenke til kommentar

Kvalmen er konstant, og blir ikke spesielt påvirket av noe. Noen ganger blir det bare verre, men det går aldri HELT bort.

Går selv på Escitalopram, men det har heller ikke hjulpet særlig på kvalmen. Er ikke noen spesielle matvarer jeg reagerer på - bortsett fra bringebær, som gir meg skrekkelig halsbrann for some reason. :/

Lenke til kommentar

Kanskje det er noe med drikkevannet der du bor. Jeg flyttet nylig og merket litt kvalme etter å ha drukket springvannet her. Så har jeg begynt å koke det, føler meg bedre. Om det er psykisk, vet jeg ikke.

Å sørge for sunt kosthold kan jo kanskje avdekke årsaken. Kutt og bytt ut én og én vare til du merker endring.

Lenke til kommentar

Du har åbenbart gjennomført alle undersøkelser du kan gjennomføre for å komme en diagnose nærmere, men står fortsatt uten svar.

Det er jo slik at man ikke kan finne svar på alt. Man kan undersøke for det man kan undersøke for, men utover dette er det faktisk en del mennesker som må forsone seg med at man ikke kan gi et eksakt svar på problemet.

Skal du kunne undersøkes videre for dette, ser jeg for meg at det må bli en lege som er ekspert på området og interesserer seg for dette.

I forhold til IBS, så er det flere kriterier som skal oppnås for å få denne diagnosen. Tidligere var dette en utelukkelsesdiagnose, men det er ikke det lenger.

Melkesyrebakterier: jeg har ingen tro på at dette fungerer, men du må gjerne prøve. Det kan kjøpes på apoteket og er helt ufarlig. 

Kvalmestillende: du burde nok forhøre deg med en lege i gastroenterologi som kan gi deg råd i forhold til hva som demper kvalme. Det finnes flere typer kvalmestillende som kunne vært aktuelt som bruk ved behov dersom det er spesielle anledninger hvor det hadde vært ålreit å ikke vært kvalm, dette må i så fall en relevant lege vurdere.

Mange som lever med symptomer som ikke kan forklares ved undersøkelser, pleier selv å finne ut av hva som "funker" for dem. Om det er to kopper kamomille-te eller kvalmestillende 1 time før måltid, er noe man selv faktisk må prøve ut. 

Lenke til kommentar

Trenger ikke være angst en gang heller, kan "bare" være vanlig stress. Stress kan være underliggende, uten at man er egentlig klar over at man stresser. Hvis du prøver pusteteknikker, psykomotorisk fysio, psykolog og andre tiltak og dette hjelper, så kanskje det lå noe stress bak som du ikke var klar over. 

Fysisk aktivitet kan kanskje hjelpe. Det kan både hjelpe som stressreduserende (og dermed ikke løs mage) eller så kan det også hjelpe for å få i gang magen om du er oppblåst og treig i magen. 

Lenke til kommentar

Ikke per nu, men prøver å komme inn igjen. Fikk diagnose, ble snakk om at jeg kunne få medisin, og så fikk jeg beskjed om at jeg ikke trengte VOP lengre - kanskje jeg misforsto, men jeg ville ikke si imot.

Erkjenner dog at jeg trenger mer hjelp.

Lenke til kommentar

Forresten, har du hatt smerter i hodet? (Gjerne pulserende, ensidige) Evt det og/eller synsforstyrrelser?

Kvalme og ustabil mage kan komme i sammenheng med migrene. Kom jeg plutselig på. Jeg blir både kvalm, spyr og får diaré selv i sammenheng med migrene.

Lenke til kommentar

Angst og stress er nok mer eller mindre tomato tomato I denne sammenheng.

For å bygge videre på hva røsslyngen er inne på;

Jeg har også migrene og ikke funnet tiggerne.

Én av legene hadde en teori om at den ene migrene typen hang sammen med mageproblemene mine.

Ifølge ham så kunne man få migrene dersom kroppen slet med noe fysisk hvor man ellers ikke la merke til det pga man ikke har smertefølelse i det aktuelle området. Altså mageproblemer fører til migrene. For min del får jeg ofte forstoppelser pga magetrøbbelet pga intoleranse og han mente altså at det igjen ga meg migrene.

Lenke til kommentar

Angst og stress er nok mer eller mindre tomato tomato I denne sammenheng.

For å bygge videre på hva røsslyngen er inne på;

Jeg har også migrene og ikke funnet tiggerne.

Én av legene hadde en teori om at den ene migrene typen hang sammen med mageproblemene mine.

Ifølge ham så kunne man få migrene dersom kroppen slet med noe fysisk hvor man ellers ikke la merke til det pga man ikke har smertefølelse i det aktuelle området. Altså mageproblemer fører til migrene. For min del får jeg ofte forstoppelser pga magetrøbbelet pga intoleranse og han mente altså at det igjen ga meg migrene.

Det er ganske vanlig å bli kvalm og blir dårlig i magen av migrene. Og noe har migrene uten hodepinen, andre med. Noen har mer, andre mindre. Så i jakten på å "utelukke" så kan du jo TS tenke om migrene kan være aktuell forklaring for deg.

Ellers kan en annen mulig forklaring være at du reagerer på medisiner eller tilskudd? Jeg er konstant kvalm når jeg har tar (høydose)jerntilskudd oralt. Det er mange medisiner som kan ha kvalme som bivirkning. Ville dog trodd at legen din har sjekket ut dette allerede.

Endret av Røsslyngen
Lenke til kommentar

Sorry for at jeg har vært dårlig til å svare!

Angående migrene/hodepine: det er ikke noe jeg sliter med spesielt. Hender jeg får hodepine innimellom, men det er såpass uvanlig at jeg ser for meg at det er bare sånn alle får det. Blir dog kvalmere av hodepine.

Reaksjoner på medisin: tviler. Jeg har bare brukt medisiner siden April i fjor, og jeg har hatt kvalme lenge før det.

Angst og stress: tviler faktisk ikke at det kan være en forklaring på kvalmen. Tenker at jeg skal purre mer på fastlegen min om en henvendelse til VOP, tidligere gikk jeg ut fordi jeg var for sjenert til å si ifra at jeg ikke var ferdig - dessuten likte jeg ikke henne jeg hadde. Går ikke i terapi per nå, men går til oppfølgningstjenesten (som er bedre enn ingenting, dessuten er hun jeg har blitt tildelt veldig forståelsesfull og snill). Skal som sagt purre mer til fastlegen om dette.

Det skal også sies at jeg ofte spiser fort, og spiser ofte med store mellomrom. Det er ikke noen spesiell grunn for det, men det er bare det jeg alltid har gjort. Kan liksom gå flere timer uten mat, fordi jeg ikke er sulten fordi jeg er kvalm.

Lenke til kommentar

Sorry for at jeg har vært dårlig til å svare!

Angående migrene/hodepine: det er ikke noe jeg sliter med spesielt. Hender jeg får hodepine innimellom, men det er såpass uvanlig at jeg ser for meg at det er bare sånn alle får det. Blir dog kvalmere av hodepine.

Reaksjoner på medisin: tviler. Jeg har bare brukt medisiner siden April i fjor, og jeg har hatt kvalme lenge før det.

Angst og stress: tviler faktisk ikke at det kan være en forklaring på kvalmen. Tenker at jeg skal purre mer på fastlegen min om en henvendelse til VOP, tidligere gikk jeg ut fordi jeg var for sjenert til å si ifra at jeg ikke var ferdig - dessuten likte jeg ikke henne jeg hadde. Går ikke i terapi per nå, men går til oppfølgningstjenesten (som er bedre enn ingenting, dessuten er hun jeg har blitt tildelt veldig forståelsesfull og snill). Skal som sagt purre mer til fastlegen om dette.

Det skal også sies at jeg ofte spiser fort, og spiser ofte med store mellomrom. Det er ikke noen spesiell grunn for det, men det er bare det jeg alltid har gjort. Kan liksom gå flere timer uten mat, fordi jeg ikke er sulten fordi jeg er kvalm.

Høres lurt ut, jeg tror du kanskje er på sporet angående stress/angst. Uansett skader det ikke å jobbe med det psykiske, uavhengig om det hjelper eller ei for det psykiske. 

Ikke gå flere timer uten mat, det kan gi kvalme! Spis regelmessig, selv om du er kvalm. Spis heller mindre og oftere. Når appetitten ikke er der, så lag heller noe godt enn at du tvinger i deg kjip mat. Dvs. varme rundstykker med favorittpålegg kan være godt alternativ, eller kanskje bytte ut litt av brødmat med f.eks. middagsrester. Frukt og grønt, spis gjerne det du liker aller best av det akkurat nå. 

Så prøver du i tillegg med litt lett aktivitet nå i begynnelsen. Gå tur, sykle, svømme, gjør noe lystbetont, gøy. Prøv å bruk den fysiske aktiviteten til å få utløp for stresset. Se om det hjelper på stresset, og evt. også magen. Prøv i tillegg avspenningsteknikker og pusteteknikker. 

Lenke til kommentar

Tror du får normalt spisemønster når det psykiske begynner å løse seg. Husk at det er viktig å holde kroppen sunn også, kropp og sinn er lenket sammen. Sørg for at du får i deg nok næring i løpet av dagen, tenk på det som at du fyller opp en bil med bensin (selv faster jeg ofte uten problemer). Det er godt du har noen du kan prate med som du liker å prate med, det er veldig viktig. Hva er VOP? Er DPS blitt diskutert med fastlegen? 

Jeg fikk noe anti kvalme piller for noen år siden.. faen skulle ønske jeg husket hva de het, for de funket som fy. 

Lenke til kommentar

Opprett en konto eller logg inn for å kommentere

Du må være et medlem for å kunne skrive en kommentar

Opprett konto

Det er enkelt å melde seg inn for å starte en ny konto!

Start en konto

Logg inn

Har du allerede en konto? Logg inn her.

Logg inn nå
  • Hvem er aktive   0 medlemmer

• Ingen innloggede medlemmer aktive
  • Opprett ny...