KalleKanin Skrevet 28. juli 2019 Del Skrevet 28. juli 2019 (endret) Kjørte du ikke ulovlig da? Tillat hengervekt på Tesla X er vel mindre enn 2,6 tonn? For å svare meg selv...Hvis ikke du lastet den helt full, kjørte du nok lovlig Tesla X ser ut som kan ta 2,25 tonn: https://www.naf.no/elbil/bruke-elbil/kan-man-trekke-henger-med-elbil/ Edit: Og antar du har BE-førerkort. Endret 28. juli 2019 av KalleKanin 1 Lenke til kommentar
Jens Kr. Kirkebø Skrevet 28. juli 2019 Del Skrevet 28. juli 2019 Hvis "noe annet er helt umulig", enn at effekten flyter fra geografisk nærmeste produsent, til forbruker? Da tror jeg flere elkraftingeniører enn meg er interessert i å lære fra deg. Det var definitivt ikke slik vi lærte effektflytanalyse. Ikke geografisk nærmeste men nærmeste produsent på nettet. Strømnettet kan selvsagt ta andre veier enn korteste vei. Men elektronene følger Ohms lov slavisk, de kan ikke "øremerkes" for eksport for eksempel. Så når mine invertere produserer strøm fra solcellene er det den strømmen jeg bruker. Overskuddet som går ut på nettet forbrukes av naboene. Dette får jeg faktisk refundert nettleie for, ca. 3-4 øre pr. kWh pga. lavere overføringstap i strømnettet. 2 Lenke til kommentar
BippeStankelbein Skrevet 28. juli 2019 Del Skrevet 28. juli 2019 Ikke geografisk nærmeste men nærmeste produsent på nettet. Strømnettet kan selvsagt ta andre veier enn korteste vei. Men elektronene følger Ohms lov slavisk, de kan ikke "øremerkes" for eksport for eksempel. Så når mine invertere produserer strøm fra solcellene er det den strømmen jeg bruker. Overskuddet som går ut på nettet forbrukes av naboene. Dette får jeg faktisk refundert nettleie for, ca. 3-4 øre pr. kWh pga. lavere overføringstap i strømnettet. Men hvor mange variabler har egentlig ohms lov, og hvor mange av de variablene kan vi manipulere, for å styre strømmen som vi vil? Det er faktisk ganske mange. Husk, vi har vekselstrømsnett med store reaktive komponenter (mye større enn ohmsk resistans), og disse kan vi i stor grad manipulere. Vi kan faktisk styre "strømmen" (egentlig mener du effekten) dit vi vil. Lenke til kommentar
Jens Kr. Kirkebø Skrevet 29. juli 2019 Del Skrevet 29. juli 2019 Men hvor mange variabler har egentlig ohms lov, og hvor mange av de variablene kan vi manipulere, for å styre strømmen som vi vil? Det er faktisk ganske mange. Husk, vi har vekselstrømsnett med store reaktive komponenter (mye større enn ohmsk resistans), og disse kan vi i stor grad manipulere. Vi kan faktisk styre "strømmen" (egentlig mener du effekten) dit vi vil. Så du mener at om vi har et kraftverk og forbrukere i Norge samt en overføringslinje til Tyskland der det også finnes kraftverk og forbrukere så kan vi sørge for at strømmen fra det norske kraftverket blir brukt av de tyske forbrukerne mens strømmen fra det tyske kraftverket går motsatt vei i samme kabel og blir brukt av de norske forbrukerne? 2 Lenke til kommentar
BippeStankelbein Skrevet 29. juli 2019 Del Skrevet 29. juli 2019 (endret) Så du mener at om vi har et kraftverk og forbrukere i Norge samt en overføringslinje til Tyskland der det også finnes kraftverk og forbrukere så kan vi sørge for at strømmen fra det norske kraftverket blir brukt av de tyske forbrukerne mens strømmen fra det tyske kraftverket går motsatt vei i samme kabel og blir brukt av de norske forbrukerne? Det er feil å prøve å tenke sånn at man øremerker et enkelt elektron, fra kraftverk til forbruker. Du vil aldri motta ett eneste elektron verken fra tyskland, ditt nærmeste kraftverk, eller noe som helst annet kraftverk. Du er galvanisk isolert fra alle kraftverk i hele verden. Jeg skjønner forsøket på å prøve å tenke sånn, det er det alle ikke-fagmenn gjør. Men stømnettet virker ikke sånn. Det er effekten du må følge, ikke strømmen. Og effekten kan styres fritt i den forstand at man kan mate inn og ut i nettet fra akkurat hvilke punkt man vil, innenfor nettets kapasitet. Nermeste inntak må ikke mate nermeste uttak, så lenge summern av effekt inn og ut er i balanse. Og ja, man kan godt øke pådrag på kraftverk i tyskland, ta ned pådrag på kraftverk i Norge, og Teslaen din er none the wiser. Endret 29. juli 2019 av BippeStankelbein Lenke til kommentar
ilpostino Skrevet 29. juli 2019 Del Skrevet 29. juli 2019 Jeg har redigert en post hvor en bruker beskyldte en annen for trolling. Man er ikke et troll bare fordi man er uenig i noe en måtte mene selv. Det er ikke ønskelig at man diskuterer om noen er et troll i tråden da dette fører til unødvendig persondiskusjon. Vennligst unngå dette videre. Det er derfor bedre å bruke "Rapporter"-knappen slikt at slikt blir luket ut fra tråden. Reaksjoner på dette skal som vanlig ikke kommenteres i tråden men kan gjerne tas på Personlig Melding. Tilbakemelding av generell karakter kan gjøres i Tilbakemeldinger om forumet. 1 Lenke til kommentar
Bengt Who Skrevet 14. januar 2021 Del Skrevet 14. januar 2021 Jaja, da er vi der igjen at noen febrilsk påstår de ikke kan ha elbil siden de gjør sånn og sånn, vinterrekkevidde og campingvogn nevnes, og ekstremt lang vei til jobben nevnes. En med over 300km vei til jobben bor på gal plass og campingvogn på vinterføre har jeg enda ikke sett. En kan jo ikke ta hensyn til den siste prosenten. Flere her tror jo at de er hellige og en god grunn til å nekte innføring av elbil for de øvrige. 1 Lenke til kommentar
sedsberg Skrevet 14. januar 2021 Del Skrevet 14. januar 2021 Helt enig! Og de som bor på et sted uten muligheter for lading kan flytte til Oslo og ta seg en jobb der, som alle andre nomale mennesker gjør. 1 Lenke til kommentar
KalleKanin Skrevet 14. januar 2021 Del Skrevet 14. januar 2021 sedsberg skrev (10 minutter siden): Helt enig! Og de som bor på et sted uten muligheter for lading kan flytte til Oslo og ta seg en jobb der, som alle andre nomale mennesker gjør. Var det ment som ironi? Nå er det vel sannsynligvis i Oslo at det er færrest boliger med mulighet for lading da... Særlig i Oslo sentrum er det jo mange blokker og bygårder uten parkering, hvor man blir nødt til å parkere i gatene hvor det er begrenset med gode lademuligheter. (Der det finnes lading er den tidsbegrenset og kostbar så man må flytte bilen etter lading. Ikke særlig fleksibelt.) Lenke til kommentar
sedsberg Skrevet 14. januar 2021 Del Skrevet 14. januar 2021 Da tar man seg f.eks. en jobb som er nærmere der man bor så man ikke trenger bil i det hele tatt. Lenke til kommentar
onkel_jon Skrevet 14. januar 2021 Del Skrevet 14. januar 2021 47 minutes ago, sedsberg said: Da tar man seg f.eks. en jobb som er nærmere der man bor så man ikke trenger bil i det hele tatt. Ja eller kjøre kollektiv med mindre man jobber nattskift ikke bor langs ruta til rute 31 eller 37 som kjører 24/7 Lenke til kommentar
Anbefalte innlegg
Opprett en konto eller logg inn for å kommentere
Du må være et medlem for å kunne skrive en kommentar
Opprett konto
Det er enkelt å melde seg inn for å starte en ny konto!
Start en kontoLogg inn
Har du allerede en konto? Logg inn her.
Logg inn nå