Gå til innhold

EU-kommisær: Kan ikke forby diesel- og bensinbiler – gjelder også for Norge

Anbefalte innlegg

Du fyrer deg opp selv når andre bruker sleng, da kan du la være selv. Leksjonen i elektrisitetslære ser det ut som du trenger, men hvis du ikke vil så kommer det ikke noe konstruktivt ut av å tre det nedover halsen på deg :)

Dette er jo litt morsomt, hva trenger jeg å lære tenker du?

• Liker 2
Lenke til kommentar
Videoannonse
Annonse

Og du vet nok at elektronene kun er et medie for transport av effekt, det er ikke en energikilde.

Hvor hentes energien fra, om ikke fossile drivstoff?

Våre hentes fra sola. Vi har to elbiler og installerte solcelleanlegg på taket hjemme for å dekke opp forbruket. Vi tok litt i og produserer nå nesten dobbelt så mye strøm årlig som våre to elbiler bruker ;)

I tillegg lader vi på hytta når vi er der, der er det ikke engang nettilknytning. Kun solcelleanlegg. Fungerer dog bare til lading i perioden mars-oktober, så vinterstid blir det hurtiglading for å komme hjem. 

• Liker 6
Lenke til kommentar

Våre hentes fra sola. Vi har to elbiler og installerte solcelleanlegg på taket hjemme for å dekke opp forbruket. Vi tok litt i og produserer nå nesten dobbelt så mye strøm årlig som våre to elbiler bruker ;)

I tillegg lader vi på hytta når vi er der, der er det ikke engang nettilknytning. Kun solcelleanlegg. Fungerer dog bare til lading i perioden mars-oktober, så vinterstid blir det hurtiglading for å komme hjem.

Så flott. Det er likevel et unntakstilfelle, på samme måte som at stempelmotorer kan kjøres , og har vært kjørt, på vedgass. Litt vanligere kjøres de på biodrivstoff.

Altså er stempelmotor potensielt like lite, eller mye, fornybart som batteri, og da er det heller ikke her noe åpenbart skille på hva som gjør den ene til "fossil", men ikke den andre.

Endret av BippeStankelbein
  • Liker 1
Lenke til kommentar

Hvordan graver du spenning opp av bakken? Jeg spurte om energikilden, ikke enda-et-ledd-av-energioverføringen.

Spenningen produseres fra mange forskjellige Kilder i vårt nett. Som du sikkert kjenner til. Hvorfor stiller du så dumme spørsmål? Du vet alt dette..

• Liker 2
Lenke til kommentar

Så flott. Det er likevel et unntakstilfelle, på samme måte som at stempelmotorer kan kjøres , og har vært kjørt, på vedgass. Litt vanligere kjøres de på biodrivstoff.

Altså er stempelmotor potensielt like lite, eller mye, fornybart som batteri, og da er det heller ikke her noe åpenbart skille på hva som gjør den ene til "fossil", men ikke den andre.

I Norge er det ikke et unntakstilfelle. Godt over 90% av strømmen vi bruker kommer fra fornybare kilder. Andelen er lavere i de fleste andre land (men ikke alle), men sterkt stigende nesten overalt. 

Strømproduksjonen blir renere og renere mens oljeproduksjonen blir skitnere og skitnere. 

• Liker 4
Lenke til kommentar

Spenningen produseres fra mange forskjellige Kilder i vårt nett. Som du sikkert kjenner til. Hvorfor stiller du så dumme spørsmål? Du vet alt dette..

Kraftverk er bare et ledd i energioverføring.

Der er ingen kilde. Kraftverkt konverterer bare energien fra en form til en annen.

Hva er det som driver kraftverket? Det er det som også driver Teslaen din. Det står i NVE sin varedeklarasjon for elektrisk energi.

Hvis spørsmålet er dumt, hvorfor er det et så vanskelig å svare?

• Liker 1
Lenke til kommentar

I Norge er det ikke et unntakstilfelle. Godt over 90% av strømmen vi bruker kommer fra fornybare kilder. Andelen er lavere i de fleste andre land (men ikke alle), men sterkt stigende nesten overalt.

Strømproduksjonen blir renere og renere mens oljeproduksjonen blir skitnere og skitnere.

Les NVEs varedeklarasjon. Det er "strømmen vi bruker i Norge". I all hovedsak varmekraft (fossil og atom).

https://www.nve.no/energiforsyning/varedeklarasjon/

• Liker 1
Lenke til kommentar

Da leser du den feil. Det er *gjennomsnittet*, om jeg på den ene eller andre måten skaffer grønne sertifikater for min strøm så er 'min strøm' fornybar, helt uavhengig av hva andre måtte velge.

Nei Kahuna, den er ikke det. Det eneste du kjøper, med å kjøpe opprinnelsesgarantier, ér garantien for at noen ett eller annet sted har produsert så mye fornybar energi som du har kjøpt garanti for (du sier grønne sertifikat, men jeg tror du mener opprinnelsesgaranti*).

Den faktiske strømnen du bruker er, i mangel på et mer presist mål, alltid en miks av de kraftverkene som bidrar i strømnettet. Og det er europeisk restmiks.

"Norge er 100% vannkraft" type argumenter vitner bare om fraværende forståelse av kraftmarkedet. Norge et ikke et isolert kraftmarked, strømlinjer går på tvers av landegrenser, og strømmen ser ikke grensa.

*Grønne sertifikat er en støtteordning for utbygging av fornybar energi og har ihvertfall ingenting å gjøre med opprinnelsen til strømmen du har kjøpt.

• Liker 2
Lenke til kommentar

Nei Kahuna, den er ikke det. Det eneste du kjøper, med å kjøpe opprinnelsesgarantier, ér garantien for at noen ett eller annet sted har produsert så mye fornybar energi som du har kjøpt sertifikat for.

Den faktiske strømnen du bruker er, i mangel på et mer presist mål, alltid en miks av de kraftverkene som bidrar i strømnettet. Og det er europeisk restmiks.

"Norge er 100% vannkraft" type argumenter vitner bare om fraværende forståelse av kraftmarkedet. Norge et ikke et isolert kraftmarked, strømlinjer går på tvers av landegrenser, og strømmen ser ikke grensa.

Grønne sertifikat er en støtteordning fir utbygging av fornybar energi og har ihvertfall ingenting å gjøre med opprinnelsen til strømmen du bruker.

Leser du linkene du poster? Fra overskriften: "Varedeklarasjonen beregnet av NVE er korrigert for handel med opprinnelsesgarantier og gjelder for norske kunder som ikke har opprinnelsesgarantier tilknyttet sitt kraftkjøp"

Om jeg kjøper opprinnelsesgarantier så ender *andre* opp med restmiksen.

• Liker 2
Lenke til kommentar

Leser du linkene du poster? Fra overskriften: "Varedeklarasjonen beregnet av NVE er korrigert for handel med opprinnelsesgarantier og gjelder for norske kunder som ikke har opprinnelsesgarantier tilknyttet sitt kraftkjøp"

Om jeg kjøper opprinnelsesgarantier så ender *andre* opp med restmiksen.

Du leser overskriften og første avsnitt, du bommer på grønne sertifikat og opprinnelsesgaranti, og så presterer du å påstå at jeg ikke har lest linken?

Jeg humrer litt nå. Du la åpenbart ikke ned mye energi i dette, så det gjør ikke jeg heller. Her er mitt svar:

Prøv på nytt :)

• Liker 2
Lenke til kommentar

Du leser overskriften og første avsnitt, du bommer på grønne sertifikat og opprinnelsesgaranti, og så presterer du å påstå at jeg ikke har lest linken?

Jeg humrer litt nå. Du la åpenbart ikke ned mye energi i dette, så det gjør ikke jeg heller. Her er mitt svar:

Prøv på nytt :)

Næh, du har ingen ambisjoner for dette annet enn å oppfylle dine forpliktelser overfor Pedantiske Kverulanters Flisespikkeforening.
  • Liker 2
Lenke til kommentar

Næh, du har ingen ambisjoner for dette annet enn å oppfylle dine forpliktelser overfor Pedantiske Kverulanters Flisespikkeforening.

"Du har ingen ambisjoner for dette..." er jo mest treffende på deg som uttaler deg bastant om grønne sertifikat, uten å vite hva det er. Og påstår andre ikke har lest kilden. Kilden du siterer første avsnitt fra.

Ser du virkelig ikke at du møter deg selv i døra?

Dette er morsomt ^^

• Liker 1
Lenke til kommentar

96% av strømforbruket i Norge kommer fra fornybare kilder. Opprinnelsesgarantier er viruell kraft, det har INGEN TING med den fysiske kraften man faktisk bruker. Island er et godt eksempel, de har tilnærmet 100% fornybar energimiks. De selger også opprinnelsesgarantier for all kraften sin til utlandet. Så da skulle man jo tro at islendingene brukte "skitten" kraft? Haken er bare at Island ikke har en eneste overføringslinje til utlandet...

Norge har overføringslinjer, men vi importerer minst like ofte som vi eksporterer og kapasiteten er langt lavere enn produksjonen. Mesteparten av importen er vindkraft fra Danmark, mesteparten av resten er svensk atomkraft. Å overføre kullkraft fra Øst-Tyskland går ikke, kapasiteten finnes ikke. 

Opprinnelsesgarantiene samt de grønne sertifikatene gjør en bra ting, de er med på å betale for mer fornybar energiproduksjon. Men har altså ingenting å gjøre med den kraften man fysisk bruker, den kommer fra nærmeste kraftverk enten man vil eller ikke. Jeg har f.eks solcelleanlegg på taket, og selv om jeg ikke har kjøpt opprinnelsessertifikater så kommer strømmen min derfra når sola skinner. Noe annet er fysisk umulig. 

Forøvrig ser enkelte ut til å glemme at strømproduksjon i EU er i kvotepliktig sektor. Totaltutslippet er derfor politisk bestemt, at vi eksporterer mer fornybar strøm vil ikke gjøre annet enn at CO2-kvotene blir rimeligere og at det da blir mer lønnsomt å forurense mer et annet sted. 

Endret av Jens Kr. Kirkebø
  • Liker 4
Lenke til kommentar

Se på Israel. De har sine metoder. De er nok livredd for økt temperatur.

Lenke til kommentar

96% av strømforbruket i Norge kommer fra fornybare kilder. Opprinnelsesgarantier er viruell kraft, det har INGEN TING med den fysiske kraften man faktisk bruker. Island er et godt eksempel, de har tilnærmet 100% fornybar energimiks. De selger også opprinnelsesgarantier for all kraften sin til utlandet. Så da skulle man jo tro at islendingene brukte "skitten" kraft? Haken er bare at Island ikke har en eneste overføringslinje til utlandet...

Norge har overføringslinjer, men vi importerer minst like ofte som vi eksporterer og kapasiteten er langt lavere enn produksjonen. Mesteparten av importen er vindkraft fra Danmark, mesteparten av resten er svensk atomkraft. Å overføre kullkraft fra Øst-Tyskland går ikke, kapasiteten finnes ikke.

Opprinnelsesgarantiene samt de grønne sertifikatene gjør en bra ting, de er med på å betale for mer fornybar energiproduksjon. Men har altså ingenting å gjøre med den kraften man fysisk bruker, den kommer fra nærmeste kraftverk enten man vil eller ikke. Jeg har f.eks solcelleanlegg på taket, og selv om jeg ikke har kjøpt opprinnelsessertifikater så kommer strømmen min derfra når sola skinner. Noe annet er fysisk umulig.

Forøvrig ser enkelte ut til å glemme at strømproduksjon i EU er i kvotepliktig sektor. Totaltutslippet er derfor politisk bestemt, at vi eksporterer mer fornybar strøm vil ikke gjøre annet enn at CO2-kvotene blir rimeligere og at det da blir mer lønnsomt å forurense mer et annet sted.

Hvis "noe annet er helt umulig", enn at effekten flyter fra geografisk nærmeste produsent, til forbruker? Da tror jeg flere elkraftingeniører enn meg er interessert i å lære fra deg. Det var definitivt ikke slik vi lærte effektflytanalyse. Endret av BippeStankelbein
  • Liker 1
Lenke til kommentar

Opprett en konto eller logg inn for å kommentere

Du må være et medlem for å kunne skrive en kommentar

Opprett konto

Det er enkelt å melde seg inn for å starte en ny konto!

Start en konto

Logg inn

Har du allerede en konto? Logg inn her.

Logg inn nå
  • Hvem er aktive   0 medlemmer

• Ingen innloggede medlemmer aktive
  • Opprett ny...