Gå til innhold
🎄🎅❄️God Jul og Godt Nyttår fra alle oss i Diskusjon.no ×

EU-kommisær: Kan ikke forby diesel- og bensinbiler – gjelder også for Norge


Anbefalte innlegg

Jeg tenker ut i fra kjøre statestikk, og ja selvfølgelig gjør jeg det og jeg har også tatt det opp. Selv om det kan passe kjøremønsteret til den "typiske" nordmannen betyr det ikke at elbil er noe for alle av den grunn. Folk får velge helt selv, men jeg mener at vi nå nærmer seg ett punkt hvor nye elbiler vill passe for majoriteten om de skulle ønske det. Tidligere generasjoner har manglet rekkevidde for lengre turer, størrelse på biler, utvalg, funksjonalitet osv.

 

 

At det nå begynner å bli noen elbiler for de fleste når en tenker på mulighetene til å dra med seg en tilhenger med en grei str/totalvekt, rekkevidde og til dels god tilgang på hurtiglading i hvert fall om en ser i retning av Tesla (X med tanke på tilhenger) er jeg ganske enig med deg i. Det gjelder nok ikke i hele vårt langstrakte land, men det blir bedre og bedre.

 

Det er bare en ting det er fort gjort å overse/glemme, og det er at de elbilene som nå virkelig begynner å bli interessante med tanke på plass, rekkevidde, muligheten for å dra med seg en henger med vekt fra ca 1.600 og opp mot 2.000kg og 4x4, koster en god del penger.

Jeg skulle gjerne hatt en slik elbil jeg, men foreløpig så er den bilen jeg har behov altfor kostbar for meg og det tror jeg nok dessverre ikke er bare meg det gjelder for........

Endret av fotonisse
Lenke til kommentar
Videoannonse
Annonse

At det nå begynner å bli noen elbiler for de fleste når en tenker på mulighetene til å dra med seg en tilhenger med en grei str/totalvekt, rekkevidde og til dels god tilgang på hurtiglading i hvert fall om en ser i retning av Tesla (X med tanke på tilhenger) er jeg ganske enig med deg i. Det gjelder nok ikke i hele vårt langstrakte land, men det blir bedre og bedre.

 

Det er bare en ting det er fort gjort å overse/glemme, og det er at de elbilene som nå virkelig begynner å bli interessante med tanke på plass, rekkevidde, muligheten for å dra med seg en henger med vekt fra ca 1.600 og opp mot 2.000kg og 4x4, koster en god del penger.

Jeg skulle gjerne hatt en slik elbil jeg, men foreløpig så er den bilen jeg har behov altfor kostbar for meg og det tror jeg nok dessverre ikke er bare meg det gjelder for........

Det er absolutt sant, men dette gjelder jo tilsvarende fossiler også. Veldig mange som ikke har råd eller ikke ønsker å ta seg råd til nybil. Disse må dog bare vente til de drar litt på årene.

Lenke til kommentar

Nordmenn sine kjørelengder.

Jeg regnet med at det var åpenbart at jeg IKKE var ute etter en definisjon på ordene jeg selv brukte i spørsmålet, men de faktiske tallene du legger til grunn for din påstand om at nye elbiler passer 'folk flest'. For å påstå noe slikt må du ha ett kjøremønster du legger til grunn I.e. en distribusjon av reiser og begrensingene for de.

  • Liker 1
Lenke til kommentar

Jeg regnet med at det var åpenbart at jeg IKKE var ute etter en definisjon på ordene jeg selv brukte i spørsmålet, men de faktiske tallene du legger til grunn for din påstand om at nye elbiler passer 'folk flest'. For å påstå noe slikt må du ha ett kjøremønster du legger til grunn I.e. en distribusjon av reiser og begrensingene for de.

 

Ja altså snittkjørelengde for det Norske folk. Nye elbiler kommer med rundt 10x dette, det bør passer for de aller fleste selv om de gjerne må legge inn en lading og to på de lengste turene ila året. 

  • Liker 1
Lenke til kommentar

Ja altså snittkjørelengde for det Norske folk. Nye elbiler kommer med rundt 10x dette, det bør passer for de aller fleste selv om de gjerne må legge inn en lading og to på de lengste turene ila året.

Snittlengde er ikke videre nyttig her. Dette er bare senter i distribusjonen, snitt forteller deg bare hvilken rekkevidde du trenger for å nå ca halvparten av reisene. (egentlig mindre, median ville vært akkurat halvparten). Du kan ikke bare si at rekkevidden er en eller annen faktor lengre enn dette og si det da dekker behovet. Du trenger en distribusjon.

 

For å ytterligere komplisere spørsmålet kan det være andre begrensinger som tar effekt. Forskjellige brukere kan ha forskjellig toleranse for ladepauser, eller adgang på lading. Andre egenskaper med bilene er også relevante. Det hjelper ikke en som trenger en SUV at det finnes en sedan som har rekkevidden man trenger, det hjelper heller ikke en som har et budsjett på 300K at det finnes en bil til 900K som dekker behovet.

Lenke til kommentar

Snittlengde er ikke videre nyttig her. Dette er bare senter i distribusjonen, snitt forteller deg bare hvilken rekkevidde du trenger for å nå ca halvparten av reisene. (egentlig mindre, median ville vært akkurat halvparten). Du kan ikke bare si at rekkevidden er en eller annen faktor lengre enn dette og si det da dekker behovet. Du trenger en distribusjon.

 

For å ytterligere komplisere spørsmålet kan det være andre begrensinger som tar effekt. Forskjellige brukere kan ha forskjellig toleranse for ladepauser, eller adgang på lading. Andre egenskaper med bilene er også relevante. Det hjelper ikke en som trenger en SUV at det finnes en sedan som har rekkevidden man trenger, det hjelper heller ikke en som har et budsjett på 300K at det finnes en bil til 900K som dekker behovet.

 

Jeg mener det er helt innenfor å si at de aller fleste reiser vill være dekkende med 10x snittet. Er du uenig så er vi bare uenige, ikke verre enn det. Men så kommer det andre spørsmål opp, som at de må lade på langturene, det er det ikke alle som vill osv. 

Dette har jeg tatt opp tidligere, om du bare leser det du kommenterer på. 

  • Liker 2
Lenke til kommentar

Jeg mener det er helt innenfor å si at de aller fleste reiser vill være dekkende med 10x snittet. Er du uenig så er vi bare uenige, ikke verre enn det. Men så kommer det andre spørsmål opp, som at de må lade på langturene, det er det ikke alle som vill osv. 

Dette har jeg tatt opp tidligere, om du bare leser det du kommenterer på.

Jeg registrer at du altså ikke har noe annet grunnlag enn egen spekulasjon for din påstand om at elbiler er gode nok til 'folk flest'. Jeg håpte du hadde noen faktiske tall det kunne vært intressant å kikke på, men noe slikt har du da ikke.

 

Hva din antagelse om 10x snittet angår er den etter mitt syn tatt helt ut i fra luften. Forskjellen på daglig kjøring og langturer blir gjerne mye mer enn det, og da må man begynne å vurdere hvor attraktivt lading er etc.

Lenke til kommentar

Og du vet nok at elektronene kun er et medie for transport av effekt, det er ikke en energikilde.

Hvor hentes energien fra, om ikke fossile drivstoff?

Ja elektronene har ikke mye mening uten spenning. Dette kan en hente fra mange plasser, men det har ikke så mye å si. Som det har lite å si at det forbrukes en del strøm i oljeindustrien. Fossilene er ikke elbiler av den grunn.. 

 

Tror vi har vært igjennom det meste her jeg. Orker ikke mer off topic vas med koret. 

  • Liker 2
Lenke til kommentar

Jeg registrer at du altså ikke har noe annet grunnlag enn egen spekulasjon for din påstand om at elbiler er gode nok til 'folk flest'. Jeg håpte du hadde noen faktiske tall det kunne vært intressant å kikke på, men noe slikt har du da ikke.

 

Hva din antagelse om 10x snittet angår er den etter mitt syn tatt helt ut i fra luften. Forskjellen på daglig kjøring og langturer blir gjerne mye mer enn det, og da må man begynne å vurdere hvor attraktivt lading er etc.

 

Ja det er min personlige mening at jeg mener at de er gode nok til folk flest, og jeg har vist deg til hva jeg legger til grunn for det. Så får du ta din personlige mening å være uenig. Ikke noe galt i det. 

 

Jeg har allerede tatt opp dette med lading, både sist post og tidligere. Og jeg har påpekt at dette er noe som kan gjøre at det ikke passer for folk selv om rekkevidde osv fortsatt går fint for de stort sett hele tiden.

 

Så vi får være enig i å være uenig da. Tipp topp.

  • Liker 2
Lenke til kommentar

Ja elektronene har ikke mye mening uten spenning. Dette kan en hente fra mange plasser, men det har ikke så mye å si. Som det har lite å si at det forbrukes en del strøm i oljeindustrien. Fossilene er ikke elbiler av den grunn..

 

Tror vi har vært igjennom det meste her jeg. Orker ikke mer off topic vas med koret.

Verken "spenning" eller "elektroner" kan graves opp av bakken. Elektrisitet er energitransport (effekt), ikke energikilde (arbeid).

 

Du bruker upassende slengnavn, nå må du tåle å bli bedt om å redegjøre for det. Vil du ikke det, så har du i praksis innrømmet at du tar feil.

  • Liker 1
Lenke til kommentar

Verken "spenning" eller "elektroner" kan graves opp av bakken. Elektrisitet er energitransport (effekt), ikke energikilde (arbeid).

 

Du bruker upassende slengnavn, nå må du tåle å bli bedt om å redegjøre for det. Vil du ikke det, så har du i praksis innrømmet at du tar feil.

Her var det mye vas, en kan skape spenning av mange andre ting enn fossilt drivstoff. Det er dette som skaper transporten(delta spenning).

 

Hvordan det er relevant ser jeg ikke. Om ordet fossilbil skadet dine følelser ber jeg om beklagelse, men jeg tror du forstår hva jeg mener. Om ikke skal jeg gjerne utvide ordet for deg, så kan vi droppe denne fysikk leksjonen som ingen har interesse for her inne.

  • Liker 3
Lenke til kommentar

Her var det mye vas, en kan skape spenning av mange andre ting enn fossilt drivstoff. Det er dette som skaper transporten(delta spenning).

 

Hvordan det er relevant ser jeg ikke. Om ordet fossilbil skadet dine følelser ber jeg om beklagelse, men jeg tror du forstår hva jeg mener. Om ikke skal jeg gjerne utvide ordet for deg, så kan vi droppe denne fysikk leksjonen som ingen har interesse for her inne.

Du fyrer deg opp selv når andre bruker sleng, da kan du la være selv. Leksjonen i elektrisitetslære ser det ut som du trenger, men hvis du ikke vil så kommer det ikke noe konstruktivt ut av å tre det nedover halsen på deg :)

  • Liker 1
Lenke til kommentar

Opprett en konto eller logg inn for å kommentere

Du må være et medlem for å kunne skrive en kommentar

Opprett konto

Det er enkelt å melde seg inn for å starte en ny konto!

Start en konto

Logg inn

Har du allerede en konto? Logg inn her.

Logg inn nå
  • Hvem er aktive   0 medlemmer

    • Ingen innloggede medlemmer aktive
×
×
  • Opprett ny...