Gå til innhold

EU-kommisær: Kan ikke forby diesel- og bensinbiler – gjelder også for Norge


Anbefalte innlegg

Videoannonse
Annonse

De kan starte med å forby piggdekk i alle byer sør for Tromsø, eventuelt noe lengre sør

 

Hører aldri om høye målinger om sommeren, når ingen kjører med piggdekk, så diesel og bensin er ikke problemet.

For ein fantatisk logikk! Det må vere piggdekk! Nei, sola! Nei, det må vere fordi det er kaldt! Nei, det er nok fordi folk drikk meir kakao om vinteren!

 

For det kan jo umogeleg vere som meteorologane seier - bakkeinversjonar om vinteren som legg seg som eit lok over byane og hindrar forureininga i å spreie seg oppover og utover. Meteorlygar og klimatullingar som ikkje har peiling på luft og slikt?

 

Kommer "aldri" til å kjøpe en ren elbil, da kjøper jeg heller en lastebil (om det blir for dyrt å kjøpe personbil)

Gjerne for meg. Utvalet av elektriske lastebilar vert stadig betre. Men eg reknar med du er klår over at lastebilar slit asfalt og produserer vegstøv, noko bilar (utan piggdekk) ikkje gjer.
  • Liker 3
Lenke til kommentar

Entreprenører kan jo ikke kjøpe elbiler når de bruker hengere med utstyr hver dag i jobben? Skal de bruke aggregat for å lade over natten når de jobber?

Kva slags entrepenør-jobbar er det som klarer seg heilt utan elektrisk utstyr i dag? Bygge- og anleggsplassar pleier då å ha straum, anten det er via aggregat eller på annan måte. Å lade via aggregatet på plassen er då meir fornuftig enn å drasse rundt på det i bilen og berre bruke det til å køyre med.

  • Liker 1
Lenke til kommentar

Kva slags entrepenør-jobbar er det som klarer seg heilt utan elektrisk utstyr i dag? Bygge- og anleggsplassar pleier då å ha straum, anten det er via aggregat eller på annan måte. Å lade via aggregatet på plassen er då meir fornuftig enn å drasse rundt på det i bilen og berre bruke det til å køyre med.

Jobber entreprenører kun ved bygge og anleggsplasser, hvor strøm er tilgjengelig? 

Selvfølgelig ikke. 

 

Hvis du klarer å finne et eneste eksempel på at en entreprenør har kjøpt seg elbil og bruker den daglig i sin jobb, så skal jeg gi meg. 

Lenke til kommentar

Kvifor skal EU nekte oss å heve avgiftene på eksosbilar att, kort tid etter at dei vart senka? Kan du forklare meg jussen her, eller er dette berre synsing frå di side? Skatte- og avgiftspolitikk er ikkje ein del av EØS-avtala.

ESA er ikke enig med deg der. Du kan leke så mye du vil at vi er et selvstendig land i EØS, men vi er ikke det.

 

https://elbil.no/esa-godkjenner-momsfritak-pa-elbil-for-tre-nye-ar/

 

Vi lever på ESA sin nåde.

Lenke til kommentar

Jeg kjøper gjerne en hybrid, med stort nok batteri til at jeg kan kjøre minst 10 mil på batteriet, som vil dekke mesteparten av behovet mitt

Kommer "aldri" til å kjøpe en ren elbil, da kjøper jeg heller en lastebil (om det blir for dyrt å kjøpe personbil)

Hybridbiler som primært kjøres elektrisk kan være en god løsning for å redusere bruken av diesel og bensin. Jeg synes biler med lang elektrisk rekkevidde og små aggeregater installert gjerne kunne vært betraktet som elbiler avgiftsmessig, ihverfall hvis det kan dokumenteres med telleverk at de kjøres hovedsakelig elektrisk.

 

Jeg kommer nettopp tilbake fra ferie med elbil og campingvogn, og selv om det fungerte helt fint for meg, så må jeg innrømme at det krever litt over middels kjennskap til planleggingsverktøy, ut over det som bilen er utstyrt med. Noen spontane forslag til rutendringer må gjerne også forkastes. Med en liten fossilmotor i bakhånd vil det være mye lettere for vanlige brukere å finne ut av dette gradvis, og man kan også utnytte batterikapasiteten bedre, siden man ikke trenger å legge inn så mye reserverekkevidde. 

  • Liker 3
Lenke til kommentar

Hybridbiler som primært kjøres elektrisk kan være en god løsning for å redusere bruken av diesel og bensin. Jeg synes biler med lang elektrisk rekkevidde og små aggeregater installert gjerne kunne vært betraktet som elbiler avgiftsmessig, ihverfall hvis det kan dokumenteres med telleverk at de kjøres hovedsakelig elektrisk.

 

Jeg kommer nettopp tilbake fra ferie med elbil og campingvogn, og selv om det fungerte helt fint for meg, så må jeg innrømme at det krever litt over middels kjennskap til planleggingsverktøy, ut over det som bilen er utstyrt med. Noen spontane forslag til rutendringer må gjerne også forkastes. Med en liten fossilmotor i bakhånd vil det være mye lettere for vanlige brukere å finne ut av dette gradvis, og man kan også utnytte batterikapasiteten bedre, siden man ikke trenger å legge inn så mye reserverekkevidde.

Løsningen ligger i videre utvikling sånn at vi får faststoffbatterier og minst 150kWt i helt vanlige hverdagsbiler. Kombiner dette med 350kW lading. Da har en i store trekk kommet i mål. Men det ligger bok en ti til femten år inn i fremtiden.

Lenke til kommentar

 

Kvifor skal EU nekte oss å heve avgiftene på eksosbilar att, kort tid etter at dei vart senka? Kan du forklare meg jussen her, eller er dette berre synsing frå di side? Skatte- og avgiftspolitikk er ikkje ein del av EØS-avtala.

ESA er ikke enig med deg der. Du kan leke så mye du vil at vi er et selvstendig land i EØS, men vi er ikke det.

 

https://elbil.no/esa-godkjenner-momsfritak-pa-elbil-for-tre-nye-ar/

 

Vi lever på ESA sin nåde.

Det står ingenting der som støttar påstanden din. (Mva-fritak må godkjennast av ESA, sidan vi er bundne av MVA-dirkektivet til EU, som seier at vi skal ha mva på alle varer og tenester med enkelte unnatak, men ingen har snakka om å fjerne mva på eksosbilar.)

 

Vi har redusert avgiftene på eksosbilar kraftig dei siste åra, og kan auke dei att utan at EU eller ESA blandar seg inn i det.

  • Liker 3
Lenke til kommentar

...

Hvis du klarer å finne et eneste eksempel på at en entreprenør har kjøpt seg elbil og bruker den daglig i sin jobb, så skal jeg gi meg.

Jeg leste 'A&T' for et par dager siden(anlegg & transport) og de har en spalte de kaller 'entrepenørbilen'. I nr 5/19 testet de Audi e-tron og de likte den så godt at den fikk 6/6 poeng. :)

 

Han jeg lånte bladet av er maskinentrepenør, maskinparken hans er ikke veldig stor, en lastebil, en gravemaskin og en Mitsubishi Outlander med grønne skilter. Han er såpass usnobbete i sitt bilhold at han neppe kommer til å bytte ut outlanderen før den er 'utslitt' men med en såpass varm anbefaling fra et bransjeblad skal det godt gjøres om det ikke dukker opp en og annen e-tron ute på byggeplass snart. :)

  • Liker 4
Lenke til kommentar

Det står ingenting der som støttar påstanden din. (Mva-fritak må godkjennast av ESA, sidan vi er bundne av MVA-dirkektivet til EU, som seier at vi skal ha mva på alle varer og tenester med enkelte unnatak, men ingen har snakka om å fjerne mva på eksosbilar.)

 

Vi har redusert avgiftene på eksosbilar kraftig dei siste åra, og kan auke dei att utan at EU eller ESA blandar seg inn i det.

Og full moms vil bli påtvunget oss av ESA. Med andre ord, vi er ikke herrer i eget hus. Et lite steg om gangen og til slutt bestemmer Brussel alt.

Lenke til kommentar

Jeg leste 'A&T' for et par dager siden(anlegg & transport) og de har en spalte de kaller 'entrepenørbilen'. I nr 5/19 testet de Audi e-tron og de likte den så godt at den fikk 6/6 poeng. :)

 

Han jeg lånte bladet av er maskinentrepenør, maskinparken hans er ikke veldig stor, en lastebil, en gravemaskin og en Mitsubishi Outlander med grønne skilter. Han er såpass usnobbete i sitt bilhold at han neppe kommer til å bytte ut outlanderen før den er 'utslitt' men med en såpass varm anbefaling fra et bransjeblad skal det godt gjøres om det ikke dukker opp en og annen e-tron ute på byggeplass snart. :)

Ja, du får si ifra når det skjer. :) 

 

De må være greit oppe i alderen og nærmer seg pensjonister om de kan vrake og velge i oppdrag på en slik måte at en elbil ikke står mer i veien for det daglige bruken enn ellers. 

Lenke til kommentar

Ja, du får si ifra når det skjer. :) 

 

De må være greit oppe i alderen og nærmer seg pensjonister om de kan vrake og velge i oppdrag på en slik måte at en elbil ikke står mer i veien for det daglige bruken enn ellers.

Den har 400km rekkevidde, trenger du mer i løpet av en dag er du ikke entreprenør, da kjører du budbil!

 

Kan du sånn en gang i blant regne bare *litt* før du poster? Hvis du skal tømme batteriet på en e-tron, hvor mye tid har du da igjen i løpet av en arbeidsdag til å gjøre annet enn å 'kjøre mellom oppdrag'?

  • Liker 3
Lenke til kommentar

Kommer ikke mye av dette an på hva en jobber med da?

 

Selv har jeg forskjellige oppdrag og kjørelengder stort sett varierer hver eneste dag, alt i fra det som tar hele dagen (og kanskje enda lenger), til det som er gjort på noen få minutter. Har i vinter kjørt noen mnd med småoppdrag, og da har jeg kjørt forholdsvis mye til mitt yrke å være. Har ligget på kjørelengder i fra 25 og opp mot 40 mil om dagen, har en fullstappet VW Transporter med verktøy, utstyr og materiell, jobber vanligvis langt unna ladestasjoner (selv om det snart ser ut til å kunne bli en ting vi skal jobbe mer med i mitt yrke).

 

Så for min del så passer det svært dårlig med en elbil som arbeidsbil i de aller fleste tilfeller, for jeg er for det meste ute i terrenget eller på anleggs/byggeplasser hvor det som regel bare finnes tilgang til prov.strøm.

 

Det er nok noe som kan passe for flere yrkesgrupper på sikt etterhvert som rekkevidde blir bedre og ladetid kortere, men det er jo ikke mulig å si at det hverken fungerer eller fungerer ikke med elbil som arbeidsbil for alle, til det er det altfor mange forskjellige yrker, oppdrag, arbeidssteder, etc. 

Møter en opp på et fast sted med lademulighet så er det jo helt glimrende, men det er ikke hverdagen for alle.....

Endret av fotonisse
  • Liker 1
Lenke til kommentar

Ser ikke helt problemet. Å forby biler med fosilt drivstoff i 2025 er uansett for tidlig. Da vil ikke markedet, teknologien og infrastukturen være moden nok. Hvis vi derimot gjør som Danmark og venter til 2030, så er problemet løst. Innen den tid vil elbilene være så bra at det knapt vil være en kjeft som føler seg fristet til å kjøpe dieselbil som bruksbil uansett.

Lenke til kommentar

 

 

Hvorfor ikke? Norge har hatt høyere avgifter på bensin og dieselbiler i årevis uten at det har vært noen problem for EU. Så hvorfor skal det nå være et problem om Norge setter opp CO2 avgiftene på bensin og dieselbiler til et nivå hvor det vil være lite attraktivt å kjøpe?

 

https://www.regjeringen.no/no/tema/europapolitikk/tema/toll-skatt-avgifter/id686229/

 

4 dobbel avgift vil nok skape problemer, tipper jeg. Er jo direkte en "avgiftsmur" for biler produsert i EU-området.

Miljøavgift knyttet til utslipp er en miljøavgift knyttet til utslipp, og slett ingen avgiftsmur som er knyttet til opprinnelssland. En fast avgift på en halv mill ville nok ikke gått, men et gradert system basert på utslipp vil nok være innenfor *nesten* uansett hvor høye de er.

Avgift på utslipp er greit nok, men da bør man skattlegge alle utslipp likt. Nå er det stort sett kun biler som blir straffet med særavgifter som er frikoblet utslippsmengde i forhold til andre tilsvarende utslipp.

 

Alt fra betong til flyturer burde også skattlegges tilsvarende (men da ville vel prisene på alt det andre mangedobles?..)

  • Liker 1
Lenke til kommentar

Den har 400km rekkevidde, trenger du mer i løpet av en dag er du ikke entreprenør, da kjører du budbil!

 

Kan du sånn en gang i blant regne bare *litt* før du poster? Hvis du skal tømme batteriet på en e-tron, hvor mye tid har du da igjen i løpet av en arbeidsdag til å gjøre annet enn å 'kjøre mellom oppdrag'?

400 km rekkevidde med stappa full påhenger? Uansett vær? 

Det er heller ikke uvanlig å sove i brakker om arbeidet er noe annet enn lokalt. 

 

Som sagt. Finn noen som faktisk bruker en e-tron i jobben sin, hvor han bruker den til å drasse med utstyret, og ikke unnskylder seg bort med elbil for å få en av de 10 andre til å kjøre hengeren rundt med sine fossile varianter. 

Lenke til kommentar

Er vel mer snakk 20-25 mil rekkevidde om vinteren, men batterifolket liker å overdrive og ikke forholde seg til realiteten.

Batterifolket – i alle fall eg – har det med å forhalde seg til korleis eigen bil faktisk fungerer. Dersom eg berre hadde hatt 20-25 mil rekkjevidde om vinteren i min gamle Model S 85, hadde mange av turane eg køyrer kvar vinter vore umogelege. Då køyrer vi vel 300 km på fyrste etappe heimefrå til superladaren på Gol, og det går med god margin. Vi treng ikkje lade fullt før vi køyrer heimefrå heller, men vi pleier å gjere det for å ha ekstra margin i tilfelle noko uventa skjer på fjellet og vi vert ståande der eit døger.

  • Liker 1
Lenke til kommentar

Opprett en konto eller logg inn for å kommentere

Du må være et medlem for å kunne skrive en kommentar

Opprett konto

Det er enkelt å melde seg inn for å starte en ny konto!

Start en konto

Logg inn

Har du allerede en konto? Logg inn her.

Logg inn nå
×
×
  • Opprett ny...