Gå til innhold

EU-kommisær: Kan ikke forby diesel- og bensinbiler – gjelder også for Norge


Anbefalte innlegg

 

Nytter ikke med innvendinger mot rekkevidde ser jeg.

Vi som ikke bor urbant nok med de riktige avstander hit og dit blir latterligjort av "menigheten for de aller siste hellige", de elbilfrelste.

Vi burde tydeligvis ikke finnes.

Rekkeviddeangst er bare for folk som

som er dumme, og ikke kommer til

den ferdig oppladede himmelen.

Vi andre er henvist til et etterliv i en sort oljebrønn hvor man ikke får lov å tenne en fyrstikk p.g.a. EXfare.

Rekkevidde er vell ikke noe problem for de aller fleste lengre? De fleste nye bilene har vell nå godt over 40 mil rekkevidde. Det bør da være dekkende? Eller?

De aller fleste...?

Som om det ikke finnes andre.

Det henvises stadig til de aller fleste

som om det skulle fjerne mindretallets realiteter.

Dessuten virker ikke flertallets makt her.

Geografi påvirkes nemlig ikke av avstemminger.

Hadde det vert så vell.

 

Å kneble noen med at de aller fleste...

Er som å si at det ikke er viktig om det finnes lange avstander, og behov for

hengerfeste, de aller fleste har ikke det.

 

Det er ikke et reflektert argument.

La "de fleste" i fred, for de har ikke problemer, ver glad for det da.

 

Det er problemene som interesserer

oss andre. Ikke at "de fleste" toer seg.

  • Liker 6
Lenke til kommentar
Videoannonse
Annonse

De aller fleste...?

Som om det ikke finnes andre.

Det henvises stadig til de aller fleste

som om det skulle fjerne mindretallets realiteter.

Dessuten virker ikke flertallets makt her.

Geografi påvirkes nemlig ikke av avstemminger.

Hadde det vert så vell.

 

Å kneble noen med at de aller fleste...

Er som å si at det ikke er viktig om det finnes lange avstander, og behov for

hengerfeste, de aller fleste har ikke det.

 

Det er ikke et reflektert argument.

La "de fleste" i fred, for de har ikke problemer, ver glad for det da.

 

Det er problemene som interesserer

oss andre. Ikke at "de fleste" toer seg.

 

Ja for de aller fleste, det er normalt sett disse en utvikler produkter for. For her finnes kjøperne. 

De utenfor normalen vill jo ha produkter de kan kjøpe de også, som hydrogenbiler feks. I tillegg til at i en slik gitt situasjon ville det ha vært brukte fossilbiler å få kjøpt langt frem i tid. Minst 2040. Innen den tid finnes det nok veldig mange gode løsninger for de også. 

 

Det er ingen som prøver å kneble noen...

  • Liker 3
Lenke til kommentar

Som andre påpeker må det finnes alternativer, noe det absolutt ikke finnes i dag fult og helt..

 

Men uansett er de seneste dieselmotorene nå blitt så rene at det er vanskelig å se for seg at et forbud allerede i 2030-35 er noe poeng. Største aberet nå med fossilbilen er kanskje de mange delene som øker prisen i både produksjon og service sammenlignet med el -og hydrogenbiler.

Diesel forurenser lokalt uansett og støyen fra dieselmotorene er uutholdelig.

  • Liker 5
Lenke til kommentar

Absolutt et problem for mange fremdeles. Vi snakker dessuten om en reell rekkevidde på mer noe rundt 33-38 mil om sommeren og 22-28 mil om vinteren på bilene med lengst rekkevidde. Dette trekkes enda mer ned om man kjører på motorvei med høy hastighet, fullastet bil eller drar på campingvogn. Og ikke minst er det mange yrker hvor elbilen ikke duger. Og da tro at alle skal legge om til elbiler er naivt.

Hvilke yrker er dette?

  • Liker 3
Lenke til kommentar

 

Hvorfor ikke? Norge har hatt høyere avgifter på bensin og dieselbiler i årevis uten at det har vært noen problem for EU. Så hvorfor skal det nå være et problem om Norge setter opp CO2 avgiftene på bensin og dieselbiler til et nivå hvor det vil være lite attraktivt å kjøpe?

Det blir tullete når man ikke har rene alternativer. 

 

Entreprenører kan jo ikke kjøpe elbiler når de bruker hengere med utstyr hver dag i jobben? Skal de bruke aggregat for å lade over natten når de jobber? 

 

CO2 avgifter er greit, men de må rettes mot "luksus" produkter, og ikke produkter som folk er nødt til å ha for å tjene penger. 

Nei, feks. hvis man frakter søppel i store containere med 50 tonn tung lastebil så kan den vel ikke være elektrisk?:

 

https://youtu.be/53hlxbCWo9s

  • Liker 2
Lenke til kommentar

 

De aller fleste...?

Som om det ikke finnes andre.

Det henvises stadig til de aller fleste

som om det skulle fjerne mindretallets realiteter.

Dessuten virker ikke flertallets makt her.

Geografi påvirkes nemlig ikke av avstemminger.

Hadde det vert så vell.

 

Å kneble noen med at de aller fleste...

Er som å si at det ikke er viktig om det finnes lange avstander, og behov for

hengerfeste, de aller fleste har ikke det.

 

Det er ikke et reflektert argument.

La "de fleste" i fred, for de har ikke problemer, ver glad for det da.

 

Det er problemene som interesserer

oss andre. Ikke at "de fleste" toer seg.

 

Ja for de aller fleste, det er normalt sett disse en utvikler produkter for. For her finnes kjøperne. 

De utenfor normalen vill jo ha produkter de kan kjøpe de også, som hydrogenbiler feks. I tillegg til at i en slik gitt situasjon ville det ha vært brukte fossilbiler å få kjøpt langt frem i tid. Minst 2040. Innen den tid finnes det nok veldig mange gode løsninger for de også. 

 

Det er ingen som prøver å kneble noen...

 

De beste løsningene er det alle venter

og håper på, men at "de aller fleste"

kan bruke det som finnes i dag er flott.

 

I fremtiden kan man forhåpentligvis også løse enda flere behov, (som kapasitet på kupert vei, med last, henger, vogn over avstander osv.),

og det vil bli betydelig bedre.

Tror "de aller fleste"

også vil like dette(?)

Lenke til kommentar

Løses enkelt: Legg på 4-dobbelt avgift på diesel og bensinbiler. På den måten kan dem som på død og liv mener dem må kjøre mer enn 600 km på en lading med 14 tonns henger fortsette å kjøpe det de måtte ønske - med en passende pris.

Skal dette gjelde lastebiler og andre nyttekjøretøy også?

 

Bilparken i Norge kommer til å ligne på den i Cuba om man setter opp avgiftene

Men istedet for fine veteraner, så får vi rustne holker

  • Liker 2
Lenke til kommentar

Diesel forurenser lokalt uansett og støyen fra dieselmotorene er uutholdelig.

NOx er nesten på null.

 

Green NCAP, the consumer programme for greener cars, said the Mercedes C220d 4Matic (4WD) scored maximum points for the clean air index, the same as electric vehicles,

https://www.just-auto.com/news/mercedes-diesel-scores-same-clean-air-points-as-electrics_id189679.aspx?utm_source=news-feed&utm_medium=rss-feed&utm_campaign=rss-feed

https://www.greenncap.com/assessments/mercedes-benz-c-class-2019-0013/

  • Liker 2
Lenke til kommentar

 

Løses enkelt: Legg på 4-dobbelt avgift på diesel og bensinbiler. På den måten kan dem som på død og liv mener dem må kjøre mer enn 600 km på en lading med 14 tonns henger fortsette å kjøpe det de måtte ønske - med en passende pris.

Skal dette gjelde lastebiler og andre nyttekjøretøy også?

 

Bilparken i Norge kommer til å ligne på den i Cuba om man setter opp avgiftene

Men istedet for fine veteraner, så får vi rustne holker

Primært privatbiler. Tyngre kjøretøy trenger litt flere år på seg. Men når alternativene er der er det bare å peise på.

  • Liker 4
Lenke til kommentar

Norge skal forby salg av nye biler med forbrenningsmotor innen 2025? Å nå over 90% elbilsalg innen da bør gå greit med dagens støttenivå men jeg tror de siste prosentene blir seige å få til. Med mindre vi får et kreativt unntaksregelverk hvor vi definerer oss bort fra det opprinnelige målet.. Om du er håndverker av samisk opprinnelse, bosatt i utkantstrøk og medlem av norsk caravanforbund skal du selvfølgelig få lisens å kjøpe ny dieseldrevet kassebil med hengerfeste..

 

 

Eller som noen foreslå lenger oppe i tråden, skru avgiftsskruen et par runder til på fossilbiler. ;)

  • Liker 2
Lenke til kommentar

De kan starte med å forby piggdekk i alle byer sør for Tromsø, eventuelt noe lengre sør

 

Hører aldri om høye målinger om sommeren, når ingen kjører med piggdekk, så diesel og bensin er ikke problemet

 

Jeg kjøper gjerne en hybrid, med stort nok batteri til at jeg kan kjøre minst 10 mil på batteriet, som vil dekke mesteparten av behovet mitt

Kommer "aldri" til å kjøpe en ren elbil, da kjøper jeg heller en lastebil (om det blir for dyrt å kjøpe personbil)

  • Liker 1
Lenke til kommentar

Primært privatbiler. Tyngre kjøretøy trenger litt flere år på seg. Men når alternativene er der er det bare å peise på.

Denne problematikken løser seg av seg selv om produktene man produserer og selger er bedre enn de produktene man ønsker å fjerne. 

 

Gjør elbiler bedre i alle situasjoner enn fossile varianter, så vil alle kaste seg over dem. Men inntil den tid, så er det tullete å skulle straffe folk som ikke får sine behov oppfylt av elbiler.

  • Liker 2
Lenke til kommentar

Løses enkelt: Legg på 4-dobbelt avgift på diesel og bensinbiler. På den måten kan dem som på død og liv mener dem må kjøre mer enn 600 km på en lading med 14 tonns henger fortsette å kjøpe det de måtte ønske - med en passende pris.

 

Du vet det at vi betaler allere mye mer enn 4 dobbel avgift, sammenlignet med en elbil. Så egentlig kan du være jublende fornøyd? :)

  • Liker 2
Lenke til kommentar

Med så grønne holdninger, så må foreldrene dine ha oppdratt deg grønt.

Men med slikt saklighetsnivå, så begynner jeg også å lure på om de faktisk er grønnsaker også.

  • Liker 4
Lenke til kommentar

 

Løses enkelt: Legg på 4-dobbelt avgift på diesel og bensinbiler. På den måten kan dem som på død og liv mener dem må kjøre mer enn 600 km på en lading med 14 tonns henger fortsette å kjøpe det de måtte ønske - med en passende pris.

 

Du vet det at vi betaler allere mye mer enn 4 dobbel avgift, sammenlignet med en elbil. Så egentlig kan du være jublende fornøyd? :)

Er fornøyd jeg! :) Men vi trenger en løsning som fungerer etter at engangsavgiften på elbil er gjeninnført også. Kanskje man kan gjøre det trinnvis? Elbilpris 0-350k = 10%, 351-499k = 15-20%, 500k Og oppover = 25%. For fossilbiler økes avgiftsnivået drastisk, tìl et nivå hvor dem er dyrere å kjøpe enn elbiler. Bompenger, gratis parkering og den slags kan fjernes, insentivet er billigere kjøp og brukspris.

Dette fra 2025.

Endret av The Very End
Lenke til kommentar

 

Hvorfor ikke? Norge har hatt høyere avgifter på bensin og dieselbiler i årevis uten at det har vært noen problem for EU. Så hvorfor skal det nå være et problem om Norge setter opp CO2 avgiftene på bensin og dieselbiler til et nivå hvor det vil være lite attraktivt å kjøpe?

 https://www.regjeringen.no/no/tema/europapolitikk/tema/toll-skatt-avgifter/id686229/

 

4 dobbel avgift vil nok skape problemer, tipper jeg. Er jo direkte en "avgiftsmur" for biler produsert i EU-området.

 

Kvifor skal EU nekte oss å heve avgiftene på eksosbilar att, kort tid etter at dei vart senka? Kan du forklare meg jussen her, eller er dette berre synsing frå di side? Skatte- og avgiftspolitikk er ikkje ein del av EØS-avtala. Endret av Sturle S
  • Liker 1
Lenke til kommentar

Opprett en konto eller logg inn for å kommentere

Du må være et medlem for å kunne skrive en kommentar

Opprett konto

Det er enkelt å melde seg inn for å starte en ny konto!

Start en konto

Logg inn

Har du allerede en konto? Logg inn her.

Logg inn nå
  • Hvem er aktive   0 medlemmer

    • Ingen innloggede medlemmer aktive
×
×
  • Opprett ny...