Gå til innhold

EU-kommisær: Kan ikke forby diesel- og bensinbiler – gjelder også for Norge


Anbefalte innlegg

Videoannonse
Annonse

I stedenfor et forbud, så kan det inføres en klimabelønningsordningen (karbonavgift til fordeling), også kalt KAF eller Fee and Dividend, for å favorisere fornybart. Signer gjerne oppropet for Klimabelønning her: https://www.change.org/p/det-norske-folk-innf%C3%B8r-klimabel%C3%B8nningsordning-for-en-bedre-fremtid?recruiter=807474742&utm_source=share_petition&utm_medium=copylink&utm_campaign=share_petition

  • Liker 4
Lenke til kommentar

 

Løses enkelt: Legg på 4-dobbelt avgift på diesel og bensinbiler. 

 

 

Tipper EU vil ikke tillate slik regulering ;)

Hvorfor ikke? Norge har hatt høyere avgifter på bensin og dieselbiler i årevis uten at det har vært noen problem for EU. Så hvorfor skal det nå være et problem om Norge setter opp CO2 avgiftene på bensin og dieselbiler til et nivå hvor det vil være lite attraktivt å kjøpe?

  • Liker 9
Lenke til kommentar

Hvorfor ikke? Norge har hatt høyere avgifter på bensin og dieselbiler i årevis uten at det har vært noen problem for EU. Så hvorfor skal det nå være et problem om Norge setter opp CO2 avgiftene på bensin og dieselbiler til et nivå hvor det vil være lite attraktivt å kjøpe?

 

https://www.regjeringen.no/no/tema/europapolitikk/tema/toll-skatt-avgifter/id686229/

 

4 dobbel avgift vil nok skape problemer, tipper jeg. Er jo direkte en "avgiftsmur" for biler produsert i EU-området.

  • Liker 4
Lenke til kommentar

 

Hvorfor ikke? Norge har hatt høyere avgifter på bensin og dieselbiler i årevis uten at det har vært noen problem for EU. Så hvorfor skal det nå være et problem om Norge setter opp CO2 avgiftene på bensin og dieselbiler til et nivå hvor det vil være lite attraktivt å kjøpe?

 

https://www.regjeringen.no/no/tema/europapolitikk/tema/toll-skatt-avgifter/id686229/

 

4 dobbel avgift vil nok skape problemer, tipper jeg. Er jo direkte en "avgiftsmur" for biler produsert i EU-området.

Miljøavgift knyttet til utslipp er en miljøavgift knyttet til utslipp, og slett ingen avgiftsmur som er knyttet til opprinnelssland. En fast avgift på en halv mill ville nok ikke gått, men et gradert system basert på utslipp vil nok være innenfor *nesten* uansett hvor høye de er.

Endret av NgZ
  • Liker 7
Lenke til kommentar

Hvorfor ikke? Norge har hatt høyere avgifter på bensin og dieselbiler i årevis uten at det har vært noen problem for EU. Så hvorfor skal det nå være et problem om Norge setter opp CO2 avgiftene på bensin og dieselbiler til et nivå hvor det vil være lite attraktivt å kjøpe?

Det blir tullete når man ikke har rene alternativer. 

 

Entreprenører kan jo ikke kjøpe elbiler når de bruker hengere med utstyr hver dag i jobben? Skal de bruke aggregat for å lade over natten når de jobber? 

 

CO2 avgifter er greit, men de må rettes mot "luksus" produkter, og ikke produkter som folk er nødt til å ha for å tjene penger. 

  • Liker 2
Lenke til kommentar

Løses enkelt: Legg på 4-dobbelt avgift på diesel og bensinbiler. På den måten kan dem som på død og liv mener dem må kjøre mer enn 600 km på en lading med 14 tonns henger fortsette å kjøpe det de måtte ønske - med en passende pris.

Lol, Løsningorrenotert ser jeg? pisken skal frem. 

  • Liker 3
Lenke til kommentar

Nytter ikke med innvendinger mot rekkevidde ser jeg.

Vi som ikke bor urbant nok med de riktige avstander hit og dit blir latterligjort av "menigheten for de aller siste hellige", de elbilfrelste.

Vi burde tydeligvis ikke finnes.

Rekkeviddeangst er bare for folk som

som er dumme, og ikke kommer til

den ferdig oppladede himmelen.

Vi andre er henvist til et etterliv i en sort oljebrønn hvor man ikke får lov å tenne en fyrstikk p.g.a. EXfare.

Rekkevidde er vell ikke noe problem for de aller fleste lengre? De fleste nye bilene har vell nå godt over 40 mil rekkevidde. Det bør da være dekkende? Eller?

  • Liker 6
Lenke til kommentar

Som andre påpeker må det finnes alternativer, noe det absolutt ikke finnes i dag fult og helt..

 

Men uansett er de seneste dieselmotorene nå blitt så rene at det er vanskelig å se for seg at et forbud allerede i 2030-35 er noe poeng. Største aberet nå med fossilbilen er kanskje de mange delene som øker prisen i både produksjon og service sammenlignet med el -og hydrogenbiler.

Lenke til kommentar

Rekkevidde er vell ikke noe problem for de aller fleste lengre? De fleste nye bilene har vell nå godt over 40 mil rekkevidde. Det bør da være dekkende? Eller?

Absolutt et problem for mange fremdeles. Vi snakker dessuten om en reell rekkevidde på mer noe rundt 33-38 mil om sommeren og 22-28 mil om vinteren på bilene med lengst rekkevidde. Dette trekkes enda mer ned om man kjører på motorvei med høy hastighet, fullastet bil eller drar på campingvogn. Og ikke minst er det mange yrker hvor elbilen ikke duger. Og da tro at alle skal legge om til elbiler er naivt.

  • Liker 6
Lenke til kommentar

I følge elbilfantastene så kan jo hvem som helst bare flytte til Oslo, kjøpe seg hus med garasje og ta seg en jobb lokalt. De som ikke gjør det har ingenting å klage over.

 

Tipper de ville bli overasket over hvor trangt det ble i "byen" om alle gjorde det.

"Men hærregud erre så mange av em a?"

Lenke til kommentar

Hvorfor ikke? Norge har hatt høyere avgifter på bensin og dieselbiler i årevis uten at det har vært noen problem for EU. Så hvorfor skal det nå være et problem om Norge setter opp CO2 avgiftene på bensin og dieselbiler til et nivå hvor det vil være lite attraktivt å kjøpe?

EU sitter allerede og rister med sablene og har sagt at de skal vurdere om Norge kan fortsette sin avgiftspolitikk.
  • Liker 3
Lenke til kommentar

Opprett en konto eller logg inn for å kommentere

Du må være et medlem for å kunne skrive en kommentar

Opprett konto

Det er enkelt å melde seg inn for å starte en ny konto!

Start en konto

Logg inn

Har du allerede en konto? Logg inn her.

Logg inn nå
  • Hvem er aktive   0 medlemmer

    • Ingen innloggede medlemmer aktive
×
×
  • Opprett ny...