Gå til innhold
Trenger du råd om juss? Still spørsmål anonymt her ×

Utleier tilbakeholder penger.

Anbefalte innlegg

Jeg har tidligere skrevet denne posten på forumet (som ikke nødvendigvis er relatert til temaet, men jeg legger ved lenke allikevel).

https://www.diskusjon.no/index.php?showtopic=1850397

Jeg spurte huseier om jeg kunne få betale to uker leie, dersom jeg flyttet ut til 1 august, og dette gikk han med på. Tidligere på dagen da jeg fikk beskjed om at vi skulle ut, hadde jeg allerede betalt en månedsleie på 8000 kroner. Mao har han gått med på å tilbakebetale 4000 kroner.

Jeg sendte han følgende melding:

Hei. Da sier jeg opp leiekontrakten med forbehold om utflytting innen 1 august, og tilbakebetaling av 2 uker husleie. 

Han svarer:

Den er mottatt.

Jeg skrev i dag:

Overfører du 4000 kroner tilbake når du får inn penger for husleia?

Han svarer:

Må nesten vente til den er tilbakelevert?

Jeg svarer tilbake:

Jeg kommer til å være ute til 31 juli. Jeg leier inn flyttevask denne dagen, og disse pengene skal brukes til å betale for vasken. Beløpet kan betales tilbake til kontonummer xxxx

Han svarte med  å logge seg av.

Har han lov til å tilbakeholde dette beløpet? Jeg har veldig lite til overs for han som utleier etter fremgangsmåten han har brukt. Han har satt meg i en helt forferdelig situasjon, og jeg er ikke interessert i å finansiere noe som helst videre som jeg ikke trenger. Han har allerede depositum, så han har ingen behov for å ha enda mer penger fra meg. Jeg mener jo det at jeg har også bedt om å få disse tilbakebetalt.

Har jeg ingenting jeg skal ha sagt her?

Anonymous poster hash: c44fb...bcd
Lenke til kommentar
Videoannonse
Annonse

Dere har avtalt at han skal betale tilbake halve husleien 1 august, når du har levert nøkkel tilbake til han. 

Hvorfor skulle han gjøre det før?

Hva skal han med leie til 15 august, når han har det skriftlig fra meg at jeg ikke skal bo der i det hele tatt i august? Jeg mener jeg har sagt at jeg skal ha pengene tilbakebetalt, med forbehold om at jeg flytter ut 31 juli/1 august. Om jeg får pengene nå eller da har ingenting å si for han, men for meg så betyr det veldig masse! 

Anonymous poster hash: c44fb...bcd

• Liker 1
Lenke til kommentar

Du burde nok ha vært klar på når du ønsket pengene tilbakebetalt. Ønsker en noe på forskudd bør en alltid opplyse om dette.

Prøv en mer ydmyk fremgangsmåte hvor du forteller at du innser at du ikke var klar på at du trengte pengene på forskudd for å betale for utvask og be om en av to løsninger:

-penger betales på forskudd slik at utvask kan skje før utflytting

-penger betales etter utflytting mot at utvask gjøres når penger er tilbakebetalt

Evt bare vask ut selv og bli ferdig med det hele uten mer styr.

• Liker 6
Lenke til kommentar

Hva skal han med leie til 15 august, når han har det skriftlig fra meg at jeg ikke skal bo der i det hele tatt i august? Jeg mener jeg har sagt at jeg skal ha pengene tilbakebetalt, med forbehold om at jeg flytter ut 31 juli/1 august. Om jeg får pengene nå eller da har ingenting å si for han, men for meg så betyr det veldig masse! 

Med forbehold vil jo spesifikt si at når du flytter ut, så tilbakebetales husleie. 

Han vil naturligvis beholde husleien frem til du faktisk flytter. 

Så da er det bare opp til deg å oppfylle din del av avtalen så vil utleier nok også oppfylle sin del å utbetale halve husleien fordi du flytter før fristen. 

At du krever å få husleien tilbakebetalt før dette er ikke avtalt, og hvis det var viktig for deg ville jeg valgt en mer ydmyk måte å gå frem på da utleier allerede har strekt seg lengre enn han trenger.

• Liker 4
Lenke til kommentar

Opprett en konto eller logg inn for å kommentere

Du må være et medlem for å kunne skrive en kommentar

Opprett konto

Det er enkelt å melde seg inn for å starte en ny konto!

Start en konto

Logg inn

Har du allerede en konto? Logg inn her.

Logg inn nå
  • Opprett ny...