Gå til innhold

Lønnsnivå i Drammen?

Anbefalte innlegg

Noen som kan hjelpe litt med info?

Jeg har jobbet i Oslo i det siste 15 år og tenker nå å bytte jobb til Drammen.

Regnskapsfører i et regnskapsbyrå.

Lønnsnivå er lavere i Drammen enn i Oslo. Men lurer på om hvor mye?

Noen som vet hvor mye tjener regnskapsførere i Drammen? med utdannelse og erfaring 10+ år. Gjennomsnitt?

Lenke til kommentar
Videoannonse
Annonse

Når eg ser på lønnsstatistikken for ingeniørar så ligg lønningane i Oslo og Akershus ca 2,5% over lønningane i Buskerud.

Dette tilsvarer omtrent det du kan forvente av eit årleg lønnsoppgjer. 

For deg så betyr det at du skal fint kunne kreve minst den same lønna i Drammen som du i dag har i Oslo.

Det er normalt å gå opp i lønn ved jobbskifte, og sidan du tek ein ny jobb så får du vanlegvis ikkje være med på lønnsforhandlinga for i år.

Merk også at lønnsoversikta som eg har vist til er på fylkesnivå. Eg vil tru at lønnsnivået i Drammen sentrum ligg mykje nærmare lønnsnivået for Oslo, då lønningane i små buskerudkommuner som Flå og Rollag heilt sikkert dreg ned fylkessnittet betydeleg.

Dei fleste kommunane i Akershus fylke er vesentleg større og har heilt sikkert eit lønnsnivå som liknar meir på Oslo sentrum.

Eg vil også tru at Drammen sentrum så og seie er å rekne som det same arbeidsmarkedet som i Oslo, det er tross alt berre 45 minutt med tog mellom byane. Ein arbeidstakar som bur på St. Hanshaugen bruker omtrent like lang tid på å komme seg til Fornebu.

Lønnsforskjellen er med andre ord eigentleg sopass liten at du i praksis kan sjå vekk ifrå den når du krever ny lønn i den nye jobben, og i verste fall så kan du akseptere lik lønn som du har i dag. Det burde ikkje være grunnlag for at du skal gå ned i grunnlønn ved å flytte til Drammen.

Lenke til kommentar

Om lønnsnivået er lavere i Drammen enn Oslo virker litt spekulativt, jeg tjener bedre innen mitt yrke (Blikkenslager) i Drammens-området, enn jeg ville gjort i Oslo, så jeg tror dette kommer veldig ann på hva slags yrke man har.

Men kan ikke se for meg at du burde tjene noe mindre, du gjør jo samme jobben?

Lenke til kommentar

Når eg ser på lønnsstatistikken for ingeniørar så ligg lønningane i Oslo og Akershus ca 2,5% over lønningane i Buskerud.

Dette tilsvarer omtrent det du kan forvente av eit årleg lønnsoppgjer. 

For deg så betyr det at du skal fint kunne kreve minst den same lønna i Drammen som du i dag har i Oslo.

Det er normalt å gå opp i lønn ved jobbskifte, og sidan du tek ein ny jobb så får du vanlegvis ikkje være med på lønnsforhandlinga for i år.

Merk også at lønnsoversikta som eg har vist til er på fylkesnivå. Eg vil tru at lønnsnivået i Drammen sentrum ligg mykje nærmare lønnsnivået for Oslo, då lønningane i små buskerudkommuner som Flå og Rollag heilt sikkert dreg ned fylkessnittet betydeleg.

Dei fleste kommunane i Akershus fylke er vesentleg større og har heilt sikkert eit lønnsnivå som liknar meir på Oslo sentrum.

Eg vil også tru at Drammen sentrum så og seie er å rekne som det same arbeidsmarkedet som i Oslo, det er tross alt berre 45 minutt med tog mellom byane. Ein arbeidstakar som bur på St. Hanshaugen bruker omtrent like lang tid på å komme seg til Fornebu.

Lønnsforskjellen er med andre ord eigentleg sopass liten at du i praksis kan sjå vekk ifrå den når du krever ny lønn i den nye jobben, og i verste fall så kan du akseptere lik lønn som du har i dag. Det burde ikkje være grunnlag for at du skal gå ned i grunnlønn ved å flytte til Drammen.

Snakket med en som jobber i Drammen og som mener at lønningene i Drammen ligger ca 20% under Oslo.

Lenke til kommentar

Opprett en konto eller logg inn for å kommentere

Du må være et medlem for å kunne skrive en kommentar

Opprett konto

Det er enkelt å melde seg inn for å starte en ny konto!

Start en konto

Logg inn

Har du allerede en konto? Logg inn her.

Logg inn nå
  • Hvem er aktive   0 medlemmer

• Ingen innloggede medlemmer aktive
  • Opprett ny...