Gå til innhold

Strømmegigant stupte på børsen


Anbefalte innlegg

Videoannonse
Annonse

Spørsmålet blir jo hvorfor de ikke lengre vokser kjapt nok. Fra brukernes ståsted har det jo skjedd flere negative ting med Netflix. Autostart, egenreklame men kanskje aller verst er nok regionale sperrer, eller på godt norsk geo-blocking.

Nå er det jo ikke Netflix som krever geoblocking. Det er det eierne av innholdet Netflix tilbyr som gjør. Men slik har det vært i så mange år at kanskje kan man si at Netflix skulle tatt denne kampen for lenge siden?

Netflix har kanskje hatt feil fokus, der de har jobbet til tider nærmest frenetisk med å utvikle egne produksjoner. Kanskje startet egenproduksjon av innhold som en måte å bekjempe geo blocking, eller skaffe å skaffe seg en brekkstang i kampen mot rettighetshavere? I retrospekt så må en vel si at det ikke har hjulpet.

Avtalene Netflix har landet har kanskje heller ikke vært "gode nok"? Tenker da på at endel innhold har Netflix kun hatt for en begrenset periode. En kan si hva en vil om mange innhold, rullering av utvalg osv men klassikere kalles klassikere for en grunn. Og mange brukere ønsker å jevn tilgang til slik. Og mange skaper jo sin egen Netflix nettopp pga av dette. For da har de kontroll over alle titlene, ingenting forsvinner og det kommer ikke begrensninger helt plutselig. Og med feks Plex så er jo slikt så enkelt at selv mor kan gjøre det. Og da er det gjerne ikke kun "kjøpefilmer" som havner i det private underholdnings-biblioteket... 

Netflix har jo også klart å skaffe seg endel dårlig presse og dårlig pr de siste par årene. Flørting med tanker om reklame er nok hyggelig å høre for eiere og potensielle aksjeeiere, men brukerne steilet bare ved tanken. Reklamefritt abonnement var jo for mange hovedårsaken til at mange startet som betalende Netflix kunde. Egenreklamen er heller ikke noe alle liker. Samme med autostart.

Når prisene stadig øker, uten at brukerne føler de får mer igjen så er nok kanskje disse punktene endel av forklaringen. For der Netflix har utfordringer og forbedringspotensiale, så er "alternative kilder" til underholdning kommet lengre. De forholder seg kun til å forsøke å tilby mest mulig bredde, det nyeste og mest populære. Men det har også vært et par smale tjenester. Selv om tjenester som popcorn fikk mye pes så er ikke dette markedet dødt ennå, og det forsvinner kanskje heller aldri for det dukker jo stadig opp nye.

Og hver gang bransjen tar kampen mot disse fremfor å lempe på egnekrav om blant annet geo blocking, begrenset løpetid for avtaler etc så faller flere betalende kunder av lasset og går for gratisalternativene.

Endret av bojangles
Lenke til kommentar

Opprett en konto eller logg inn for å kommentere

Du må være et medlem for å kunne skrive en kommentar

Opprett konto

Det er enkelt å melde seg inn for å starte en ny konto!

Start en konto

Logg inn

Har du allerede en konto? Logg inn her.

Logg inn nå
  • Hvem er aktive   0 medlemmer

    • Ingen innloggede medlemmer aktive
×
×
  • Opprett ny...