Gå til innhold
Spørsmål om hus eller oppussing? Still spørsmål her! ×

Spørsmål om jord og spenning

Anbefalte innlegg

Jeg lurer på om jeg har jordfeil i heimen - alternativt at en feil hos en nabo har forplantet seg.

Måler 233 volt mellom fasene. Og måler det samme mellom begge fasene og jord.

Vet ikke om jeg har IT- eller TN-anlegg. Er det IT skulle jo spenninga mellom fase og jord ideelt sett være rundt 233/√3 = 133 volt.

Er det TN, blir det for så vidt riktig med 233 volt på den ene fasen, men da skulle jo spenninga mellom den andre og jord bli null. Men også her er den 233 volt.

Er veldig takknemlig om noen har forklaring på dette. :)

Lenke til kommentar
Videoannonse
Annonse
Det er korrekt som du sier om IT og TN.

Men jeg lurer på om målingen din er riktig. Eller om det du måler mot faktisk er koblet til jord.

Flytter tråden fra Energi til Hus og hage. Denne kategorien besøkes flittig av elektrikere.

Edit: glemte å tenke trefas.

Endret av Hårek
Lenke til kommentar

Ikke heng deg så mye opp i hva spenningen er mellom fase og jord fordi huset ditt sitter koblet til en transformator med mange boliger tilkoblet og det er nok med en jordefeil i hele trafokretsen for å få 230V mellom 2 av fasene og jord og 0V mellom tredje fase og jord.

Feilen kan være hvorsomhelst i kretsen og ikke nødvendigvis hjemme hos deg og med AMS målere over alt vet nok allerede nettleverandør om feilen og hvor den ligger.

• Liker 1
Lenke til kommentar

Ah, ok takk for svar. :)

Men om jeg tar ut inntakssikringene (63 A) og måler der mot jord i sikringsskapet, så kan jeg utelukke at feilen er hos meg dersom jeg fortsatt får det samme resultatet?

Endret av Jendor314
Lenke til kommentar

Ah, ok takk for svar. :)

Men om jeg tar ut inntakssikringene (63 A) og måler der mot jord i sikringsskapet, så kan jeg utelukke at feilen er hos meg dersom jeg fortsatt får det samme resultatet?

Jepp det kan du da med stor sansynlighet men og det er et lite meg her og det er om også du har jordfeil på samme fasen, da vil du fremdeles måle samme spenninger både med og uten hovedsikringene dine skrudd inn.
Lenke til kommentar

Opprett en konto eller logg inn for å kommentere

Du må være et medlem for å kunne skrive en kommentar

Opprett konto

Det er enkelt å melde seg inn for å starte en ny konto!

Start en konto

Logg inn

Har du allerede en konto? Logg inn her.

Logg inn nå
  • Hvem er aktive   0 medlemmer

• Ingen innloggede medlemmer aktive
  • Opprett ny...