Gå til innhold

Plastindustrien tapte: EU-domstol kaller bisfenol A «et svært urovekkende stoff»

Anbefalte innlegg

Videoannonse
Annonse

"Registeret omfatter imidlertid kun bisfenol A i kjemiske produkter, ikke faste".

Det aller meste menneskeskapte vi omgir oss med er kjemiske produkter. "Flytende kjemikaler" er kanskje et bedre uttrykk?

Mvh

Per Gunnar Hansø

• Liker 1
Lenke til kommentar

«Det hormonforstyrrende stoffet bisfenol A, som finnes i kassakvitteringer»

Jeg trodde kassakvitteringer var av papir jeg. Tar jeg virkelig så feil? Litt flaut om en ingeniør ikke ser forskjell på plast og papir....

Papir er ikke kun treverk, det er store variasjoner innen det vi kaller papir. Kassaktivtteringer er skrevet på en type papir som inneholder blant annet Bisfenol A. Et kjapt søk ga denne nesten ti år gamle saken med god forklaring: https://forskning.no/samfunnsmedisin-forebyggende-helse-forurensning/farlig-kjemikalie-i-kvitteringer/813390.

Mvh

Per Gunnar Hansø

• Liker 5
Lenke til kommentar

Papir er ikke kun treverk, det er store variasjoner innen det vi kaller papir. Kassaktivtteringer er skrevet på en type papir som inneholder blant annet Bisfenol A. Et kjapt søk ga denne nesten ti år gamle saken med god forklaring: https://forskning.no/samfunnsmedisin-forebyggende-helse-forurensning/farlig-kjemikalie-i-kvitteringer/813390.

Mvh

Per Gunnar Hansø

Takk, en lærer noe nytt hver dag. Så i praksis kan en regne med at mye av papiret vi bruker hver dag er forurenset av ikke-nedbrytbar plast og bør brennes? Endret av TorEEE_1
  • Liker 2
Lenke til kommentar

Takk, en lærer noe nytt hver dag. Så i praksis kan en regne med at mye av papiret vi bruker hver dag er forurenset av ikke-nedbrytbar plast og bør brennes?

Tror ikke du trenger å gå så bastant til verks. Glanset papir kan du gå ut fra har plast eller voks i/på seg, og det samme med mye innpakningspapir, men det meste av papiret vi omgir oss med egner seg godt for resirkulering.

Mvh

Per Gunnar Hansø

• Liker 4
Lenke til kommentar

Opprett en konto eller logg inn for å kommentere

Du må være et medlem for å kunne skrive en kommentar

Opprett konto

Det er enkelt å melde seg inn for å starte en ny konto!

Start en konto

Logg inn

Har du allerede en konto? Logg inn her.

Logg inn nå
  • Opprett ny...