Gå til innhold

Ved hvilken temp. blir en cpu ødelagt?

EDB

Anbefalte innlegg

Videoannonse
Annonse
hvor mye minus grader tåler egentlig en cpu da? har hørt at ved drastiske tempraturer endres noe greier i transistorene som kan få hele cpuen til å klikke, har bare hørt det :p

Var noen som kjølte en cpu ned til -150c, da klarte de ikke lese hva som stod.. men den funka fint etterpå med normal temp..

Lenke til kommentar

jag hadde en t-bird 1.13, den overlevde etter 6-7 timer med en temp på 125.

grunnen til at tempen var så høg, var at jeg hadde klart å reve ut pluggen til vifte, når jeg var en tur innider.. maskina var faktisk relativ stabil (litt sur da..) men lukta var litt snedig.. så jeg åpnet kabinettet, kjente litt på ting, så når jeg tok borti kjøleribba på cpu, så fikk jeg brann-sår formet som kjølefinnene på kjøleren...

men det syke er at den overlevde.. (klarte å dræpe den vha unlocking og overklokking da...

Lenke til kommentar
Marti: Trur ikkje der fins noken minimum temp. Et stoff leder strøm bedre jo kaldere det blir (er det ikkje slik?), og da er det "optimalt" ved det absolutte nullpunkt, -273C (elns).

Men du må seff ha god isolasjon ;)

det absolutte nullpunkt er på 293 ikke 273 grader C

Det er feil! Det absolutte nullpunkt (alle stoffer står stille) er 273,15. Desuten er grensen for hvor lav temp du kan ha helt avhengig av stoffet. Prossesorer er silisium etter det jeg vet (rett meg gjerne) og tåler ikke så lav temp som helst......

Lenke til kommentar
Når man forsket på superledere, skrøt de etterhvert som de klarte å få "varmere" ledere. Det var lenge at superlederne måtte være kjølt til -250°C for å lede skikkelig. Jeg mener at en CPU yter best ved det absolutte nullpunkt.

Hvordan kan det stemme da til og med elektronen står stille ved -273 c eller 0 kelvin. Og det er elektroner i bevegelse som er elektrisk "strøm" Så det optimale TROR jeg er når motstanden som produserer varme =0

Lenke til kommentar

en superleder er en ting som leder strøm med 0 motstand(var det ohm?) det er forsket mye på å finne et stoff som er superledende ved normal temperatur, men de har ikke klart det enda (så vidt jeg husker), jo kaldere en ting er, jo bedre leder den strøm, men ble litt usikker med det at elekronene fryser, jaja man får det ikke så kaldt alikevel i en prosessor(det går sikkert ann). det var et prosjekt på toms hw å få en maskin opp på over 5ghz, noe de klarte ved hjelp av flytende nitrogen, de skrev at tempen var på -190 grader celsius. og det funka helt fin(de måtte ned på 4,7ghz for å få den helt stabil).

kulde er bare bra, for elektronikk, det eneste er problemene med kondens og kortslutning og slikt. pust din varme dårlige ånde på en kald metalloverflate eller speilet på badet, da ser du at det kommer dugg, dette skjer ikke hvis speilet er like varm som ånden din, det er kondens. hvis dette skjer på hovedkorted er sjansene store for kortslutning, det er det som er problemet med kalde cpu'er og varm fuktig luft.

Lenke til kommentar
Det er feil! Det absolutte nullpunkt (alle stoffer står stille) er 273,15. Desuten er grensen for hvor lav temp du kan ha helt avhengig av stoffet. Prossesorer er silisium etter det jeg vet (rett meg gjerne) og tåler ikke så lav temp som helst......

Er ikke helt sikker, men jeg tror det absolutte nullpunkt regnes som 273 C.

Svenske forskere klarte å få temp'en ned i 273,15.

Det er vel ikke mye vits i å si dette men jeg måtte bare fastesette det.

(Si ifra hvis dette er feil)

Lenke til kommentar

Opprett en konto eller logg inn for å kommentere

Du må være et medlem for å kunne skrive en kommentar

Opprett konto

Det er enkelt å melde seg inn for å starte en ny konto!

Start en konto

Logg inn

Har du allerede en konto? Logg inn her.

Logg inn nå
  • Hvem er aktive   0 medlemmer

• Ingen innloggede medlemmer aktive
  • Opprett ny...